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Motion efter hjärtinfarkt 8 veckors regelbunden motions påverkan på konditionenRajala, Juha January 2009 (has links)
<p>Studiens syfte var att undersöka hur man inleder fysiska tester och träning efter hjärtinfarkt samt</p><p>hur det påverkar konditionen och vilka faktorer som förstärker effekten av träning. Resultatet av</p><p>den empiriska undersökning avsåg att jämföras med resultatet av den forskning som andra</p><p>forskare utfört. Studien beskriver hjärtinfarkten vad gäller anatomi och patologi samt ger en</p><p>överblick över olika forskningsresultat inom området. En pilotstudie med en testperson</p><p>innehållande ett förtest, en träningsperiod och ett eftertest genomfördes.</p><p>Det stora antalet tester som gjorts visar sitt tydliga språk. Fysisk träning efter hjärtinfarkt är</p><p>gynnsamt och förbättrar återhämtningen avsevärt. Träningen ger förbättrad livskvalite i form av</p><p>större ork och uthållighet i vardagslivet. Desto mångsidigare motionsform kombinerat med</p><p>avslappnings- och andningsteknikövningar desto bättre resultat. Även den utförda pilotstudien</p><p>pekar åt samma håll.</p>
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Motion efter hjärtinfarkt 8 veckors regelbunden motions påverkan på konditionenRajala, Juha January 2009 (has links)
Studiens syfte var att undersöka hur man inleder fysiska tester och träning efter hjärtinfarkt samt hur det påverkar konditionen och vilka faktorer som förstärker effekten av träning. Resultatet av den empiriska undersökning avsåg att jämföras med resultatet av den forskning som andra forskare utfört. Studien beskriver hjärtinfarkten vad gäller anatomi och patologi samt ger en överblick över olika forskningsresultat inom området. En pilotstudie med en testperson innehållande ett förtest, en träningsperiod och ett eftertest genomfördes. Det stora antalet tester som gjorts visar sitt tydliga språk. Fysisk träning efter hjärtinfarkt är gynnsamt och förbättrar återhämtningen avsevärt. Träningen ger förbättrad livskvalite i form av större ork och uthållighet i vardagslivet. Desto mångsidigare motionsform kombinerat med avslappnings- och andningsteknikövningar desto bättre resultat. Även den utförda pilotstudien pekar åt samma håll.
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Morphologische und funktionelle MRT-Infarktcharakterisierung und Entwicklung einer diffusionsgewichteten MRT-Methode / Morphological and functional MRI infarct characterization and development of a diffusion-weighted MRI methodWeber, Daniel January 2011 (has links) (PDF)
Diffusionstensorbildgebung im Vergleich zu anderen Parametermethoden für die Infarktcharakterisierung Ziel dieses Teils der Arbeit war die Klärung der Frage, welches Potential verschiedene MR-Parametersequenzen bei der Charakterisierung eines myokardialen Infarkts sowohl im akuten als auch im chronischen Fall haben. Dazu wurde eine Studie mit akut und chronisch infarzierten Rattenherzen durchgeführt. Untersucht wurden die Parameter T1, T2 und T2* sowie die aus der Diffusionstensorbildgebung berechneten Parameter ADC, FA, cs, cp und cl . Es zeigte sich, dass es kein Analogon zum bei einer cerebralen Ischämie bekannten Mismatch-Konzept gibt. Weder im akuten noch im chronischen war Fall eine ausgewiesene Differenz im diagnostizierten Infarktareal zwischen verschiedenen Sequenzen feststellbar. Alles in allem eignen sich zur detaillierten Charakterisierung der Infarktnarbe am besten eine T2*- oder eine Diffusionstensorsequenz. Die T2*-Sequenz liefert optisch das aufschlussreichere Bild, die aufwendigere Diffusionstensorsequenz dagegen bietet aufgrund der vielfachen Darstellungsmöglichkeiten im Postprocessing ein Mehr an Information und zeigt dazu eine Veränderung der Narbe im Zeitverlauf. Oxygenierungsmessung am Mäuseherz in vivo Die Charakterisierung einer Infarktnarbe kann auch über die Darstellung morphologischer Strukturen hinaus erfolgen. Die Oxygenierung ist ein komplexer Parameter, der funktionelle Auskunft über die Vaskularisierung und Viabilität des Gewebes geben kann. Zugang zu diesem Parameter erhält man über T2*-Messungen, da der Parameter T2* sensitiv auf chemisch gebundenen Sauerstoff reagiert. Hier wurden der Einfluss von reiner Sauerstoffatmung im Gegensatz zu normaler Raumluftatmung auf die Oxygenierung bei gesunden und infarzierten Mäusen untersucht. Die Messungen wurden trotz der Schwierigkeiten, die durch die Bewegung durch Atmung und Herzschlag entstehen, in vivo bei 17,6 Tesla implementiert und durchgeführt. Die Auflösung war ausreichend, um auch nach Infarkt extrem ausgedünnte Myokardwände gut auflösen und charakterisieren zu können. Der Effekt auf das Oxygenierungslevel ist stark unterschiedlich zwischen normalen und infarzierten Herzen, woraus auf eine noch nicht weit fortgeschrittene Revaskularisierung der Narbe eine Woche nach Infarzierung geschlossen werden kann. Die Methode wurde darüber hinaus an einem 7,0 Tesla-Magneten zur Verwendung an Ratten implementiert und auf das im Gegensatz zur Maus veränderte Atmungsverhalten der Ratte angepasst. Zum einen kann dadurch der Einfluss des hohen Magnetfeldes auf die Oxygenierungsmessung untersucht werden, zum anderen ist das Herz als zu untersuchendes Objekt bei der Ratte größer. Diffusionswichtung mittels Hole-Burning Die in dieser Arbeit zur Charakterisierung des Herzens verwendete Diffusionsmethode kann im Grenzfall von kurzen T2-Relaxationszeiten an ihre Grenzen stoßen: Bei den verwendeten starken Magnetfeldern klingt das messbare Signal aufgrund der Relaxationszeit T2 oft sehr schnell ab. Daher wurde eine Methode entwickelt, die einen völlig neuen Ansatz zur diffusionsgewichteten Bildgebung verfolgt, bei dem die Informationen über die Diffusion unabhängig von der limitierenden T2-Zeit gewonnen werden können. Die sog. Hole-Burning-Diffusionssequenz verwendet in einem Vorexperiment lediglich die Longitudinalmagnetisierung zur Diffusionswichtung. Das Signal wird dann mit einer schnellen Auslesesequenz akquiriert. Bei der Präparation werden zunächst auf Subvoxel-Niveau Streifen "gebrannt", d.h. die Magnetisierung wird dort gesättigt. Bis zur nächsten Sättigung ist das Verhalten der Magnetisierung abhängig von der T1-Relaxation in diesem Bereich und vom Diffusionsverhalten. Durch rasches Wiederholen des selektiven Pulszugs wird schließlich eine Gleichgewichtsmagnetisierung erreicht, die von der Diffusionskonstanten D und der T1-Relaxationszeit abhängt. Im Rahmen dieser Arbeit wurden die Abhängigkeiten verschiedener Sequenzparameter untersucht und diese mittels Simulationen optimiert. Außerdem wurde die Sequenz an einem Scanner implementiert und erste Experimente damit durchgeführt. Mit Hilfe von Simulationen konnten dazu Lookup-Tabellen generiert werden, mit denen in bestimmten Bereichen (insbesondere bei nicht zu kurzen T1-Relaxationszeiten) sowohl die Diffusionskonstante D als auch die T1-Relaxationszeit quantifiziert werden konnte. / Diffusion tensor imaging for the characterization of myocardial infarction in comparison to other methods The aim of this part of this work was to evaluate the potential of different MR sequences for the characterization of myocardial infarction in both the acute and chronic case. Therefore a study of acute as well as chronic infarcted rat hearts was performed, and the parameters T1, T2, T2* and the parameters ADC, FA, cs, cp and cl calculated from the diffusion tensor images were investigated. It turned out that there is no equivalent to the ischemia. Neither in the acute nor in the chronic case, a notably difference inside the affected area was detectable between different sequences. All in all, for detailed characterization of the infarct scar a T2* or a diffusion tensor sequence are most suitable. The T2* sequence provides a more informative visual image, whereas the more time-consuming diffusion tensor sequence provides a surplus of information due to the multiple display options in post-processing and shows the remodelling of the scar tissue over time. Oxygen level measurements in mouse hearts in vivo The characterization of an infarct scar can also go beyond the representation of morphological structure. The oxygenation is a complex parameter that can provide functional information of the vascularization and viability of the tissue. Access to this parameter is obtained by T2*-measurements, as the parameter T2* is sensitive to chemically bound oxygen. The influence of pure oxygen breathing in contrast to normal room air breathing on the oxygenation level in healthy and infarcted mice have been explored. Despite the difficulties caused by the movement due to respiration and heartbeat the measurements were implemented and carried out at 17.6 Tesla in vivo. The resolution was sufficient to resolve and investigate extremely thinned heart walls after infarction. The effect on the oxygenation level varies considerably between normal and infarcted hearts; that may be caused by a not yet advanced revascularization of the scar. In addition, the method was implemented to a 7.0 Tesla magnet for use in rats and adapted to the respiration of rats, which is different to the respiration of mice. The first reason was that the influence of the higher magnetic field on the measurement of the oxygenation level could be examined. Second, the heart as the examined object is larger in rats. Diffusion weighting using hole burning The MR diffusion method used in this work for the characterization of myocardial infarctions could be limited by extremely short T2 relaxation times. With the strong magnetic fields used here the measurable signal decays very fast due to the relaxation time T2. Therefore, a method for a completely new approach to diffusion-weighted imaging was developed, where the diffusion weighting can be obainted without being limited by the time constant T2. The so-called hole-burning diffusion sequence uses only the longitudinal magnetization for the diffusion weighting in a preliminary experiment. The signal is then acquired with a fast read-out sequence. During the preparation stripes will be "burned" into the magnetization on a subvoxel level, i.e. the magnetization is saturated there. Until the next saturation pulse the behavior of the magnetization depends first on the T1 relaxation time in this area and second on the diffusion. By rapidly repeating the selective pulse train a steady state magnetization dependend on the diffusion constant D and the T1 relaxation time is reached. In this work the dependencies between different sequence parameters were investigated and optimized using simulations. In addition, the sequence was implemented on a MR scanner and first experiments were carried out. With simulated lookup-tables we were able to quantify both the diffusion coefficient D and the T1 relaxation time in the case of not too short relaxation times T1.
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Stresstyp und Infarktgefährdung : interdisziplinäre Aspekte zum Pathomechanismus von Personen mit hohem Infarktrisiko /Anders, Ingeborg. January 2003 (has links)
Thesis (doctoral)--Universität, Salzburg, 2003.
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Handläggning av cerebellär infarkt, basilaristrombos samt karotis- och vertebralisdissektionLenngren Hysing, Per January 2007 (has links)
No description available.
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Význam výživy v léčbě a prevenci kardiovaskulárního onemocnění a hodnocení stravovacích zvyklostí u pacientů s infarktem myokardu / The role of a diet in the prevention and treatment of cardiovascular diseases and evaluation of eating habits of patients with heart attackJakešová, Andrea January 2019 (has links)
This diploma thesis deals with the role of nutrition in the prevention and treatment of cardiovascular diseases. The theoretical part describes basic knowledge about cardiovascular diseases, prevalence, risk factors and the importance of nutrition in their prevention and treatment. The theoretical part describes in detail the effect of intake of carbohydrates, fiber, describes the role of glycemic index of foods, fat intake and their chemical composition, minerals, alcohol and coffee. One part of the theoretical part also describes the role of nutrition in the treatment. The research part is devoted to the dietary habits of patients who have already had an acute myocardial infarction. The aim of the research is to find out whether patients follow current recommendations for the prevention and treatment of CVD, or how the actual diets of these patients differ from recommendations. The data were collected using a questionnaire filled in during interviews with selected patients. It was found out that patients hospitalized for acute myocardial infarction have insufficient knowledge to build a balanced diet, or that nutritional recommendations are consciously violated. Problematic is especially the choice of fats, the unbalanced composition of the diet, the frequent consumption of too fat and sweet...
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Herzinfarkt-scheinoperierte Ratten vs. gesunde Ratten: Ein Vergleich in der Cine-Herzmagnetresonanztomografie / Heart infarct Sham-operated rats vs. healthy rats - A comparison in Cine Magnetic resonance imagingBönhof, Leoni Jacobea January 2011 (has links) (PDF)
In der vorliegenden Arbeit wurde überprüft, ob sich sham-operierte Versuchsratten und gesunde Vergleichsratten in via Cine-Herz-MRT zu erfassenden Parametern signifkant unterscheiden. Hierzu wurden an einem Bruker 7 Tesla-Magnetresonanztomografen drei verschiedene Tiergruppen à 6 Tiere untersucht. Der erste Vergleich fand statt zwischen der gesunden Vergleichsgruppe und einer ähnlich schweren Shamtiergruppe, die sich in der 8. postoperativen Woche befand. Nachdem hier keinerlei signifikante Unterschiede zwischen den beiden Gruppen festzustellen waren, wurde der Vergleich ausgeweitet: Die Shamgruppe wurde zu einem frühen postoperativen Zeitpunkt (7-14 Tage postoperativ) ein zweites Mal mit der gesunden Gruppe verglichen. / The aim of this study was to test whether heart infarction sham operated rats were disparable from healthy rats by parameters captured by Cine MRI, gold standard of cardiac imaging. Therefore three groups of animals were examined, right and left ventricular myocardial parameters were determined and a comprehensive comparison of cardiac parameters was done. The first comparison was drawn between a healthy animal group and sham operated animals of nearly similar weight and age, 8 weeks after surgical procedure. Furthermore, we compared the same healthy animals’ group with remarkably younger sham animals quite shortly (in the 2nd week) after surgery.
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Handläggning av cerebellär infarkt, basilaristrombos samt karotis- och vertebralisdissektionLenngren Hysing, Per January 2007 (has links)
No description available.
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Analýza nákladů spojených s akutním infarktem myokardu v Nemocnici Znojmo / Analysis of Costs Associated with Acute Myocardial Infarction in Znojmo HospitalSenciová, Monika January 2011 (has links)
The objective of the dissertation is analysis of costs that are connected with acute myocardial infarction in the Znojmo Hospital. It is about the bill of costs of this diagnosis with the use of analysis "Cost of Illness". Cost of Illness is one of many kinds of analysis examining the costs of illnesses. At work, I have tried to capture all relevant costs of this diagnosis, especially the cost of diagnosis, therapy and hospitalization of patients with the diagnosis of acute myocardial infarction.
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Kvinnors upplevelse av att ha drabbats av Hjärtinfarkt eller Takotsubo : En beskrivande litteraturstudieBergman, Mathias, Rosén, Åsa January 2019 (has links)
Bakgrund: När någon drabbas av en allvarlig sjukdom som kan vara livshotande blir det i regel en förändring i livet. Upplevelsen av hjärtinfarkt eller takotsubo kan bli både skrämmande och främmande inte bara för den drabbade, utan även för deras närstående. Hjärtinfarkt är en sjukdom som drabbar många och är ett av vår tids mest förekommande sjukdomstillstånd. Takotsubo är en nytillkommen diagnos som kan misstolkas som hjärtinfarkt. Det är värdefullt att ha förståelse och kunnande om insjuknandet och livet efter för de personer som drabbats av sjukdomen, även för deras närstående och sjukvårdspersonal. Syfte: Syftet var att beskriva kvinnors upplevelser av att ha drabbats av hjärtinfarkt eller takotsubo. Metod: En beskrivande litteraturstudie baserat på åtta vetenskapliga artiklar med kvalitativ ansats och en studie med mixad ansats. Sammanlagt nio artiklar. Artiklarna söktes via CINAHL och PubMed via Medline. Huvudresultat: Kvinnornas vanligaste upplevelser var förnekelse av symtomen och de såg sig inte vara i riskgruppen att drabbas av hjärtsjukdom. En rädsla att bli betraktad som hypokondriker och dålig erfarenhet av vården ledde till fördröjning av att söka vård. Kvinnorna upplevde skillnader på vårdens kompetens, mellan olika vårdinrättningar. Kvinnorna upplevde en tacksamhet över att ha överlevt och insåg behovet av livsstilsförändringar. Merparten av kvinnorna upplevde oro och ångest över att drabbas av hjärtinfarkt igen. Slutsats: Kvinnorna förväntades inte att drabbas av hjärtinfarkt eller takotsubo. Kvinnorna samt vårdpersonal uppfattade inte symtomen som en hjärtinfarkt eller takotsubo, vilket leder till fördröjd vård. Kvinnorna upplever också ojämn kvalitet på vård. Kvinnorna upplever en stor förändring av livet samt att dess rädsla och oro alltid kommer att vara närvarande. Nyckelord: Myocardial infarkt, Takotsubo kardiomyopati, Upplevelser, Kvinnor. / Background: When someone suffers a serious illness that can be life-threatening, there is usually a change in life. The experience of a myocardial infarction or takotsubo can be both frightening and foreign not only to the affected, but also to their loved ones. Myocardial infarction is a disease that affects many people and is one of the most common conditions of our time. Takotsubo is a recent diagnosis that can be misinterpreted as a myocardial infarction. It is valuable to have an understanding and knowledge of the illness and life of the people affected by illnesses, including those of their relatives and health care professionals. Aim: The purpose was to describe women's experiences of having suffered from myocardial infarction and takotsubo. Method: A descriptive literature study based on eight scientific articles with a qualitative approach and one study with a mixed approach. A total of nine articles. The articles were searched via CINAHL and PubMed through Medline. Results: The most common experiences among the women were denial of the symptoms and they did not see themselves in the risk group of suffering from heart disease. Fear of being considered hypochondriacs and poor experience of care led to a delay in seeking care. The women experienced differences in care skills, between different healthcare institutions. The women felt gratitude for surviving and realized the need for lifestyle changes. Most of the women experienced anxiety about being affected by a heart attack again. Conclusion: The women were not expected to suffer a myocardial infarction or takotsubo. The women as well as health care workers did not perceive the symptoms as a myocardial infarction or takotsubo, which led to delayed care. The women also experience uneven quality of care. The women experience a great change in life and that their fears and anxieties will always be present. Keywords: Myocardial infarction, Takotsubo cardiomyopathy, Experiences, Women.
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