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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
31

Känguruvård av extremt för tidigt födda barn : En journalgranskningsstudie

Norling, Anna, Lindvall, Marie January 2014 (has links)
Syfte. Undersöka användningen av kängurumetoden hos extremt för tidigt födda barn. Bakgrund. Kängurumetoden (KM) är en evidensbaserad metod som innebär att barnet bärs hud mot hud på förälderns bröst i upprätt ställning. Metoden har många fördelar för det för tidigt födda barnet och har visat sig vara effektiv för att skapa starka band föräldrar och barn emellan. Forskning visar att det är en säker vårdmetod även för extremt för tidigt födda barn.   Design. En retrospektiv explorativ journalgranskningsstudie med både kvantitativ och kvalitativ ansats. Journaler granskades för de 49 extremt för tidigt födda barn vårdade vid Norrlands universitetssjukhus mellan oktober 2011 och oktober 2013. Metod. Statistiska beräkningar gjordes med icke parametrisk korrelation enligt Spearman och Wilcoxon signed ranks test. I den kvalitativa delen utfördes textanalys av journalanteckningar. Resultat. Medianålder vid kängurudebuten var fyra dagar. De flesta barn kängurudebuterade med mamman, och pappor utövade känguruvård i mindre utsträckning än mammor. Ju tidigare barnet var fött, desto längre dröjde kängurudebuten, men känguruvård har förekommit så tidigt som dag fyra hos de mest för tidigt födda barnen. Slutsats. Neonatalvården har mycket att vinna på om vårdpersonalen lyckas hjälpa föräldrar i allmänhet, och pappor i synnerhet, till att tidigt våga närma sig och känguruvårda sina extremt för tidigt födda barn. Med utbildning och träning för personal och stöd till föräldrarna, kan KM användas i större utsträckning för de extremt för tidigt födda barnen. Kliniska implikationer. Resultaten av denna studie bidrar till insikter och djupare kunskap om användningen av KM för extremt för tidigt födda barn. Resultatet kan användas för att identifiera utvecklingsmöjligheter men även för att utvärdera framtida förbättringsarbete. Kunskapen om och tron på vinsterna med KM kan rädda liv. / Aims. To study the use of the KMC for extremely preterm infants. Background. Kangaroo-Mother care (KMC) is an evidence-based method that involves carrying the infant skin to skin on the parent’s chest in an upright position. The method brings many benefits for the preterm infant and has proven to be effective for creating strong bonds between parents and infants. Research shows that KMC is a safe method even for extremely preterm infants. Design. A retrospective exploratory medical records review using both quantitative and qualitative approach. Medical records were reviewed for the 49 extremely preterm infants cared for at Norrland’s University Hospital between October 2011 and October 2013. Methods. Statistical analysis were made by non-parametric correlation by Spearman and Wilcoxon´s signed ranks test. In the qualitative part text analysis of medical records was performed. Results. KMC onset was in a median age of four days after birth. The kangaroo onset was most often with the mother, and fathers performed less KMC than mothers. The more preterm the infant was born, the later kangaroo onset, but KMC has occurred as early as day four for the most preterm infants. Conclusion. Neonatal care has much to gain if nursing staff succeed in helping parents in general, and fathers in particular, to an early KMC onset. With education and training for staff and support to the parents, KMC can be used for the extremely preterm infants to a greater extent. Relevance to clinical practice. The results of this study contribute to the understanding and deeper knowledge about the use of KMC for extremely preterm infants. The result can be used to identify needs for development, but also to evaluate future improvements. Knowledge of and belief in the benefits of KMC can save lives.
32

Knowledge of and attitudes towards kangaroo mother care in the Eastern Subdistrict, Cape Town

Rosant, Celeste January 2009 (has links)
Magister Public Health - MPH / Kangaroo mother care (KMC) was first initiated in Colombia due to shortages of incubators and the incidence of severe hospital infections of new-born infants during hospital stay (Feldman, 2004). Currently it is identified by UNICEF as a universally available and biologically sound method of care for all new-borns, particularly for low birth weight infants (Department of Reproductive Health and Research, 2003) in both developed and developing countries. The Western Cape Provincial Government implemented a policy on KMC as part of their strategy to decrease the morbidity and mortality of premature infants in 2003 (Kangaroo Mother Care Provincial task team, 2003). Essential components of KMC are: skin-to-skin contact for 24 hours per day (or as great a part of the day as possible), exclusive breastfeeding and support to the motherinfant dyad. Successful implementation of KMC requires relevant education of nurses, education of mothers on KMC by nursing staff, monitoring of the implementation of KMC by nurses, planning for a staff mix with varying levels of skill and experience with KMC, the identification of institution specific barriers to the implementation of KMC, and the implementation of institution specific strategies to overcome these barriers (Wallin,et al., 2005; Bergman & Jurisco, 1994; Cattaneo, et al., 1998). This study aims to determine the knowledge of and attitude towards kangaroo mother care, of nursing staff and kangaroo mothers in the Eastern sub-district of Cape Town. / South Africa
33

Theoretical Study of Voltage-driven Capture and Translocation Through a Nanopore : From Particles to Long Flexible Polymers

Qiao, Le 03 June 2021 (has links)
Voltage-driven translocation, the core concept of nanopore sensing for biomolecules, has been extensively studied in silico and in vitro over the past two decades. However, the theories of analyte capture are still not complete due to the complex dynamics resulting from the coupling of multiple physical processes such as di usion, electrophoresis, and electroosmotic flow. In this thesis, I build and design translocation simulations for analytes ranging from point-like particles to rod-like molecules and long flexible polymers. The primary goal is to test, clarify and complete the existing capture theories. For example, we revisit and revise the existing definitions of the capture radius, clarify the concept of depletion zones, and investigate the impacts of the flat field near the pore. Earlier theories of translocation underestimate the importance of the electric field out- side the nanopore. In our work, we analyze the non-equilibrium dynamics during the cap- ture process originating from the converging field lines, i.e., rod orientation and polymer deformation. We characterize the rod orientation and quantify its impact on capture time both with and without Electrohydrodynamic interactions. We investigate the polymer chain deformation and calculate the translocation time by taking the electric field outside the nanopore into account as opposed to the conventional simulation approaches. Besides nanopore sensing, there are many undiscovered possibilities for nanopore trans- location technologies. We test two proof-of-concept ideas in which we suggest to use capture and translocation to separate molecules of di erent physical properties. For example, we show how one could selectively capture particles sharing the same mobility but di erent di usion coe cients using a pulsed field. Moreover, we demonstrate that it is possible to build a ratchet using pulsed fields and a nanopore to change the concentration ratios of a polymer mixture of different sized polyelectrolytes.
34

Atomistische Modellierung und Simulation des Filmwachstums bei Gasphasenabscheidungen

Lorenz, Erik E. 27 November 2014 (has links)
Gasphasenabscheidungen werden zur Produktion dünner Schichten in der Mikro- und Nanoelektronik benutzt, um eine präzise Kontrolle der Schichtdicke im Sub-Nanometer-Bereich zu erreichen. Elektronische Eigenschaften der Schichten werden dabei von strukturellen Eigenschaften determiniert, deren Bestimmung mit hohem experimentellem Aufwand verbunden ist. Die vorliegende Arbeit erweitert ein hochparalleles Modell zur atomistischen Simulation des Wachstums und der Struktur von Dünnschichten, welches Molekulardynamik (MD) und Kinetic Monte Carlo-Methoden (KMC) kombiniert, um die Beschreibung beliebiger Gasphasenabscheidungen. KMC-Methoden erlauben dabei die effiziente Betrachtung der Größenordnung ganzer Nano-Bauelemente, während MD für atomistische Genauigkeit sorgt. Erste Ergebnisse zeigen, dass das Parsivald genannte Modell Abscheidungen in Simulationsräumen mit einer Breite von 0.1 µm x 0.1 µm effizient berechnet, aber auch bis zu 1 µm x 1 µm große Räume mit 1 Milliarden Atomen beschreiben kann. Somit lassen sich innerhalb weniger Tage Schichtabscheidungen mit einer Dicke von 100 Å simulieren. Die kristallinen und amorphen Schichten zeigen glatte Oberflächen, wobei auch mehrlagige Systeme auf die jeweilige Lagenrauheit untersucht werden. Die Struktur der Schicht wird hauptsächlich durch die verwendeten molekulardynamischen Kraftfelder bestimmt, wie Untersuchungen der physikalischen Gasphasenabscheidung von Gold, Kupfer, Silizium und einem Kupfer-Nickel-Multilagensystem zeigen. Stark strukturierte Substrate führen hingegen zu Artefakten in Form von Nanoporen und Hohlräumen aufgrund der verwendeten KMC-Methode. Zur Simulation von chemischen Gasphasenabscheidungen werden die Precursor-Reaktionen von Silan mit Sauerstoff sowie die Hydroxylierung von alpha-Al2O3 mit Wasser mit reaktiven Kraftfeldern (ReaxFF) berechnet, allerdings ist weitere Arbeit notwendig, um komplette Abscheidungen auf diese Weise zu simulieren. Mit Parsivald wird somit die Erweiterung einer Software präsentiert, die Gasphasenabscheidungen auf großen Substraten effizient simulieren kann, dabei aber auf passende molekulardynamische Kraftfelder angewiesen ist.:Inhaltsverzeichnis Abbildungsverzeichnis Tabellenverzeichnis Abkürzungsverzeichnis Symbolverzeichnis 1 Einleitung 2 Grundlagen 2.1 Gasphasenabscheidungen 2.1.1 Physikalische Gasphasenabscheidung 2.1.2 Chemische Gasphasenabscheidung 2.1.3 Atomlagenabscheidung 2.1.4 Methoden zur Simulation von Gasphasenabscheidungen 2.2 Molekulardynamik 2.2.1 Formulierung der Molekulardynamik 2.2.2 Auswahl verfügbarer Molekulardynamik-Software 2.2.3 Molekulardynamische Kraftfelder 2.3 Kinetic Monte Carlo-Methoden 2.4 Datenstrukturen 2.4.1 Numerische Voraussetzungen an Gasphasenabscheidungen 2.4.2 Vergleich der Laufzeiten für verschiedene Datenstrukturen 2.4.3 Effiziente Datenstrukturen 2.4.4 Alpha-Form 3 Methoden und Modelle 3.1 Stand der Forschung 3.1.1 Anwendungen von KMC-Simulationen für die Gasphasenabscheidung 3.1.2 Anwendung von MD-Simulationen für die Gasphasenabscheidung 3.2 Parsivald-Modell 3.2.1 Zielsetzung für Parsivald 3.2.2 Beschreibung des Parsivald-Modells 3.2.3 Annahmen und Einschränkungen 3.2.4 Erweiterungen im Rahmen der Masterarbeit 3.2.5 Behandlung von fehlerhaften Ereignissen 3.3 Laufzeitanalyse von Parsivald-Simulationen 3.3.1 Ereignis-Laufzeit TE 3.3.2 Ereignis-Durchsatz RE 3.3.3 MD-Laufzeit TMD 3.3.4 Worker-Laufzeit Tworker 3.3.5 Serielle Laufzeit T1 3.3.6 Anzahl der parallelen Prozesse p 3.3.7 Workerdichte rhoworker 3.3.8 Parallele Laufzeit Tp 3.3.9 Speedup Sp 3.3.10 Parallele Effizienz Ep 3.3.11 Auswertung der Laufzeitparameter 3.3.12 Fazit 3.4 MD-Simulationen: Methoden und Auswertungen 3.4.1 Zeitskalen in MD-Simulationen 3.4.2 Relaxierungen 3.4.3 Strukturanalysen 3.4.4 Bestimmung der Dichte und Temperatur 3.4.5 Radiale Verteilungsfunktionen, Bindungslänge und Koordinationszahl 3.4.6 Oberfläche, Schichtdicke, Rauheit und Porösität 3.4.7 Reaktionen und Stabilität von Molekülen 4 Simulationen von Gasphasenabscheidungen 4.1 Gold-PVD 4.1.1 Voruntersuchungen 4.1.2 Thermodynamische Eigenschaften 4.1.3 Simulation von Gold-PVD 4.1.4 Skalierbarkeit mit der Simulationsgröße 4.1.5 Fazit 4.2 Kupfer-PVD 4.2.1 Voruntersuchungen 4.2.2 Thermodynamische Eigenschaften 4.2.3 Simulation von Kupfer-PVD 4.2.4 Untersuchung der maximalen Workerdichte 4.2.5 Fazit 4.3 Multilagen-PVD 4.3.1 Multilagen-Simulationen mit Parsivald 4.3.2 Vergleich mit Ergebnissen reiner MD-Simulationen 4.3.3 Vergleich der Parallelisierbarkeit 4.3.4 Fazit 4.4 Silizium-PVD 4.4.1 Voruntersuchungen 4.4.2 Simulationen von Silizium-PVD 4.4.3 Fazit 4.5 Aluminiumoxid-ALD 4.5.1 ReaxFF-Parametersätze 4.5.2 Voruntersuchungen 4.5.3 Fazit 5 Zusammenfassung und Ausblick 5.1 Zusammenfassung 5.2 Ausblick A Physikalische Konstanten und Stoffeigenschaften B Datenstrukturen B.1 Übersicht über KMC-Operationen B.2 Beschreibung grundlegender Datenstrukturen B.3 Delaunay-Triangulationen B.3.1 Ausgewählte Eigenschaften einer Delaunay-Triangulation B.3.2 Algorithmen zur Konstruktion einer Delaunay-Triangulation C Ergänzungen zur Laufzeitanalyse von Parsivald C.1 Einfluss der Ereignis-Laufzeit auf die effiziente Raumgröße weff C.2 Zusätzliche Einflüsse auf das Maximum der Prozesse pmax C.3 Abschätzung der maximalen Workerdichte per Random Sequential Adsorption D Ergänzungen zur Simulation von Gold-PVD E Multilagen-PVD E.1 Porenbildung bei Unterrelaxation E.2 Simulationen mit Lagendicken von jeweils 5 nm F Simulation der CVD-Precursormoleküle Silan und Sauerstoff F.1 Stabilität der Precursormoleküle F.2 Reaktion der Precursormoleküle Literaturverzeichnis
35

The development of a neonatal communication intervention tool

Strasheim, Esedra 06 August 2010 (has links)
Comprehensive management in the neonatal nursery involves medical treatment of the infant, as well as developmental care and the provision of guidance, counselling and information to the family who are part of the decision-making process regarding the infant’s care. Neonatal communication intervention is of utmost importance in a country such as South Africa, which has an increased prevalence of infants at risk for disabilities and where the majority of these infants live in poverty. Speech-language therapists fulfil an important role in the neonatal nursery and are an integral part of the team involved with the high risk neonatal population. Local literature showed a dearth of information on the current service delivery and roles of speech-language therapists and audiologists in neonatal nurseries in the South African context. From an asset-based perspective it appears that the South African population receiving services in neonatal nurseries have unique characteristics. This provides speech-language therapists with ample opportunity to intervene, providing that intervention is well-timed in the neonatal nursery context. The country-wide initiative to implement the evidence-based technique of kangaroo mother care indicates that speech-language therapists should recognise its importance and develop communication based materials and tools to complement this successful neonatal intervention. The aim of the research was to establish whether speech-language therapists have needs for assessment and intervention tools/materials in this context. The study furthermore aimed to compile a locally relevant neonatal communication intervention instrument/tool for use by speech-language therapists in the neonatal nurseries of public hospitals in South Africa in order to propose a solution to address the shortage of tools in the public health context. The study entailed descriptive, exploratory research. During Phase 1, a survey was received back from 39 speech-language therapists and two audiologists in six provinces. The data revealed that participants performed different roles in neonatal nurseries, which were determined by the environment, tools, materials and instrumentation available to them. Many participants were inexperienced, but were resourceful in their attempts to develop and adapt tools/materials. Participants expressed a need for culturally appropriate and user-friendly instruments for parent guidance and staff/team training on the topic of developmental care. During Phase 2 a tool for parent guidance titled “Neonatal communication intervention programme for parents” was compiled for use by speech-language therapists and justified by participants’ roles and needs as well as current early communication intervention (ECI) literature. The programme was piloted by three participants. Certain suggestions for enhancements of the programme were made such as providing a glossary of terms, adapting the programme’s language and terminology, and providing more illustrations. The programme complied with the guiding principles for best practice in ECI (ASHA, 2008) and can therefore contribute to neonatal care of high risk infants in South Africa. Speech-language therapists and audiologists must contribute to neonatal care of high risk infants to facilitate optimal health and development and to support their families. AFRIKAANS : Omvattende intervensie in die neonatale sorgeenheid behels mediese behandeling van die neonaat, sowel as ontwikkelingstoepaslike sorg en die verskaffing van leiding, berading en inligting aan die gesin wat deel is van die besluitnemingsproses rakende die baba se sorg. Neonatale kommunikasie intervensie is van uiterste belang in Suid-Afrika aangesien daar ‘n hoër prevalensie van babas is wat ‘n risiko het vir ontwikkelingsafwykings en aangesien die meerderheid van hierdie babas in armoede leef. Spraak-taalterapeute vervul ‘n belangrike rol in die neonatale sorgeenheid en is ‘n integrale deel van die span wat betrokke is by die hoërisiko neonatale populasie. Plaaslike literatuur dui op ‘n tekort aan inligting rakende die huidige dienslewering van die spraak-taalterapeut en oudioloog in neonatale sorgeenhede in die Suid-Afrikaanse konteks. Vanuit ‘n bate-benadering kom dit voor of die Suid-Afrikaanse populasie wat dienste in neonatale sorgeenhede ontvang, unieke eienskappe het. Dit bied genoegsame geleenthede aan spraak-taalterapeute om intervensie te verskaf, solank die behandeling betyds in die neonatale sorgeenheid konteks aanvang neem. Daar is ‘n landswye inisiatief om die bewysgerigte tegniek van kangeroe moedersorg toe te pas. Spraak-taalterapeute moet dus die belang daarvan herken en kommunikasie gebasseerde terapiemateriaal ontwikkel om hierdie suksesvolle neonatale intervensie te komplementeer. Die navorsing se doel was om vas te stel hoe wyd spraak-taalterapeute en oudioloe ‘n behoefte aan evaluasie en intervensie instrumente en –materiaal in hierdie konteks het. Die navorsing het verder ten doel gestel om ‘n relevante terapie instrument saam te stel vir spraak-taalterapeute in die neonatale sorgeenhede as ‘n moontlike oplossing vir die tekort aan relevante terapiemateriaal in die plaaslike publieke gesondheidsorgkonteks. Die studie het beskrywende, eksplorerende navorsing behels. Gedurende Fase 1 is ‘n vraelys terug ontvang van 39 spraak-taalterapeute en twee oudioloë in ses provinsies. Die data het aangedui dat deelnemers verskillende rolle in hierdie konteks vervul, wat beïnvloed was deur die omgewing, die instrumentasie en materiaal wat tot hulle beskikking was. Die meerderheid van die deelnemers was onervare, maar was vindingryk in hulle pogings om terapiemateriaal aan te pas en te ontwikkel. Deelnemers het ‘n behoefte vir kultureel toepaslike- en gebruikersvriendelike instrumente en materiaal uitgedruk met die oog op ouerleiding en personeel/span opleiding oor die onderwerp van ontwikkelingstoepaslike sorg. Gedurende Fase 2 is ‘n terapie instrument naamlik “Neonatale kommunikasie intervensie program vir ouers” saamgestel vir die gebruik in die neonatale sorgeenhede deur spraak-taalterapeute. Die samestelling van hierdie program is verantwoord deur die deelnemers se rolbeskrywing en behoeftebepaling van Fase 1, sowel as deur huidige vroeë kommunikasie intervensie (VKI) literatuur. Die program is deur drie deelnemers in ‘n loodsstudie geëvalueer. Voorstelle vir die verbetering van die program is verskaf, naamlik die byvoeging van ‘n terminologielys, aanpassing van die program se taalgebruik en terminologie en verskaffing van meer illustrasies. Die program het ooreengestem met die beginsels vir beste praktyk in VKI (ASHA, 2008) en kan daarom tot neonatale sorg van hoërisikobabas in Suid-Afrika bydra. Spraak-taalterapeute en oudioloë moet bydra tot neonatale sorg van hoërisiko neonate om sodoende optimale gesondheidsorg en ontwikkeling te fasiliteer en gesinne te ondersteun. Copyright / Dissertation (MCommunication Pathology)--University of Pretoria, 2010. / Speech-Language Pathology and Audiology / unrestricted

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