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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
261

Self-Compassion and Physical Health-Related Quality of Life in Cancer: Mediating Effects of Control Beliefs and Treatment Adherence

Treaster, Morgan 01 December 2018 (has links)
Among the 14 million persons living in the United States with current or remitted cancer, poor physical health-related quality of life (HRQL) is a significant concern. However, self-compassion (i.e., common humanity, mindfulness, self-kindness) may be a protective factor, either directly or indirectly, by allowing for a sense of empowerment and control over illness, and in turn, facilitating engagement in treatment and positive perceptions of health. Serial mediation analyses among persons living with current (n = 67) or remitted (n = 168) cancer lend support for a positive, direct association between self-compassion and physical HRQL, as well as indirect effects via internal perceived control and, to a lesser degree, treatment adherence. Mixed findings, especially among cancer patients, highlight limitations of resiliency traits while also supporting the notion that self-compassion interventions (e.g., Mindful Self-Compassion Training) may have positive implications for health-related control beliefs, behaviors, and quality of life in the cancer population.
262

Tradução e adaptação transcultural do "Caregiver Priorities and Child Health Index of Life with Disabilities Questionnaire" (CPCHILD©) para a lingua portuguesa do Brasil /

Pellegrino, Luiz Antonio. January 2013 (has links)
Orientador: Erika Veruska Paiva Ortolan / Banca: Mauro Volpi / Banca: Dionisia Aparecida Cusin Lamônica / Resumo: Paralisia cerebral (PC) descreve um grupo de anormalidades permanentes do desenvolvimento, do movimento e da postura, causando limitação da atividade, que são atribuídas a um distúrbio não progressivo que ocorreu no cérebro em desenvolvimento do feto ou do bebê. As alterações motoras da paralisia cerebral são frequentemente acompanhadas de distúrbios da sensação, percepção, cognição, comunicação, comportamento e por problemas musculoesqueléticos secundários1. A paralisia cerebral está entre as causas mais comuns de incapacidade crônica na infância, com uma incidência entre 2 e 2,5 por 1000 nascidos vivos nos países desenvolvidos 2-4. Embora a lesão cerebral primária seja não-progressiva, a patologia é permanente e muitas das manifestações clínicas, incluindo as consequências musculoesqueléticas, são adquiridas e progressivas com o tempo. Entre 25% e 35% dessas crianças são gravemente comprometidas e apresentam dificuldades com suas atividades da vida diária (AVD), comunicação, mobilidade, e consequentemente com sua saúde, e por isso são dependentes de seus cuidadores para a maioria das suas necessidades. Essas condições têm um impacto significativo durante toda a vida dessas crianças, de seus cuidadores e familiares, e para as instituições responsáveis pelos seus cuidados e bem estar 5-7 / Abstract: The consideration of quality of life related to health is crucial for planning and maintaining a system of patient-centered care. Until recently there have been no sutiable instruments to assess health related quality of life (HRQoL) of children and adolescents with severe, non-ambulant cerebral palsy (GMFCS functional levels IV and V). The "Caregiver Priorities and Child Health Index of Life with Disabilities Questionnaire" (CPCHILD©) was developed in English specifically for this population, and has been validated in Canada. The aim of this study was to translate and adapt the CPCHILD© Questionnaire into Portuguese of Brazil, allowing researchers in Brazil to have this important tool in measuring health related quality of life in this population, besides the possibility of comparison with other studies that used the same questionnaire in other languages. The cross-cultural adaptation included two forward and back translations by independent translators, an assessment of the two versions by an expert committee, and the development of a pre-final version which was tested on 30 caregivers of children (5 -18) with severe CP (GMFCS IV & V). The caregivers' comments about the pre-final version were assessed by the expert committee and incorporated in the development of the final version. Despite the relative equivalence between the two translations, some items required adaptations for the synthesized version. Certain modifications were necessary in the pre-final version to achieve idiomatic equivalence. The modifications accounted for the socioeconomic and cultural levels of the target population. Following the pre-test, we modified language that was difficult to understand, and certain items were adapted for the final version / Mestre
263

The effect of an aerobic exercise program on the health-related quality of life of HIV-positive employees

Calitz, Margaretha 19 October 2009 (has links)
The human immunodeficiency virus (HIV) together with acquired immunodeficiency syndrome (AIDS) is a world wide pandemic. Sub Sahara Africa, of which South Africa forms a part, is host to the highest HIV population in the world. In the light of this, it is significant to conduct a study of the effect that aerobic exercise might have on the management of disease symptoms. HIV and AIDS seriously affect the quality of life of the infected person. Decreased quality of life leads to decreases in productivity and increase in absenteeism. This has a negative effect on the economy. Several symptoms of HIV and AIDS cause quality of life to decrease. In this study the following parameters of health related quality of life were investigated: body composition, functional capacity, pain, anxiety and depression and fatigue. Absenteeism was monitored. The study further investigates how and why each of these parameters affects health related quality of life, and also the effect of aerobic exercise on the above mentioned parameters. The body composition of HIV positive persons is affected in one of three ways: wasting of muscle mass due to the virus, obesity because of too high energy intake and too little activity in an attempt to stop wasting, or lipodystrophy due to anti retroviral therapy. HIV patients have a decreased functional capacity. This may lead to fatigue, another common symptom in HIV patients. The prevalence of anxiety and depression is high in the HIV population, and even more so in South Africa. It is clear from the literature that aerobic exercise for HIV patients is safe. It is also clear that aerobic exercise has a positive effect on the mentioned parameters – not only on the HIV population, but also on other diseases and the healthy population. Thus the assumption was made that aerobic exercise can be used as a tool to increase health related quality of life in HIV positive persons. Initially, a quantitative pre-post test experimental design was proposed. In an attempt to recruit enough participants, the discovery was made that HIV is still a highly stigmatised disease in both Mpumalanga and Gauteng. After eighteen months of negotiations with AIDS clinics, mine groups and a newspaper advertisement, only three participants were enrolled. It must be kept in mind, however, that an important factor which influenced recruitment of participants was availability of funds. The indication was that HIV patients are willing to participate if there is proper compensation. In order to continue with the study, the design changed to a case study. It combined two approaches: qualitative and quantitative. This seems to work well in HIV research. The qualitative and quantitative data supported each other and provided the bigger picture. The results of this study support the expectation that aerobic exercise enhances the quality of life in HIV infected persons. Body composition and functional capacity improved. Feelings of anxiety and depression decreased and there were indications that pain and fatigue decreased as well. Absenteeism from work decreased in one person. The conclusion was made that aerobic exercise definitely contributes to the enhancement of quality of life in HIV positive employees. Biokineticists, as exercise specialists, are ideally positioned to provide exercise tests and program prescriptions to this population and should play a bigger role in the management of HIV and AIDS symptoms. Copyright / Dissertation (MA)--University of Pretoria, 2008. / Biokinetics, Sport and Leisure Sciences / unrestricted
264

Der Zusammenhang zwischen mundgesundheitsbezogener Lebensqualität und Depression bei prothetischen Patienten im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung

Zietlow, Martin 29 June 2015 (has links)
In der vorliegenden Untersuchung sollte ein möglicher Zusammenhang zwischen mundgesundheitsbezogener Lebensqualität (MLQ) und Depression untersucht und bei prothetischen Patienten und Personen der Allgemeinbevölkerung vergleichend betrachtet werden. Es handelt sich um eine Querschnittsstudie, in welche 311 zahnärztlich-prothetische Patienten und 811 erwachsene Probanden der Bundesrepublik Deutschland einbezogen wurden. Zur Erfassung von MLQ und Depression wurden als standardisierte Instrumente zum einen die deutsche Version des Oral Health Impact Profile (OHIP) und zum anderen das Vereinfachte-Beck-Depressions-Inventar (BDI-V) eingesetzt. Die statistischen Zusammenhänge der Konstrukte wurden mit Hilfe von Korrelationsanalysen sowie Strukturgleichungsmodellen ermittelt. Die konfundierenden Variablen Alter und Geschlecht wurden dabei kontrolliert. In beiden Populationen wurde ein signifikanter Zusammenhang zwischen Depression und MLQ festgestellt. Diese gegenseitige Beeinflussung zwischen MLQ sowie deren Dimensionen und der Depression war jedoch zwischen den beiden Probandengruppen signifikant unterschiedlich stark ausgeprägt. Bei den prothetischen Patienten war der Zusammenhang nur halb so stark ausgeprägt wie bei den Personen der Allgemeinbevölkerung. Die OHIP-Dimension „Psychosozialer Einfluss“ der MLQ korrelierte in beiden Probandengruppen signifikant stärker mit Depression als die anderen Dimensionen. Folglich könnte sie auf eine mögliche Depression hinweisen und als zahnärztliches Diagnostikum eingesetzt werden. Zudem legt diese Studie nahe, dass eine eingeschränkte MLQ möglicherweise erst zeitversetzt zu depressiven Symptomen führen kann.
265

Oral health related quality of life depending on oral health in patients with rheumatoid arthritis - a clinical single center cross - sectional study

Noack, geb. Mühlberg, Sophia 29 April 2019 (has links)
Das Ziel der vorliegenden Arbeit war es die Mundgesundheit sowie die mundgesundheitsbezogene Lebensqualität (MLQ) von Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) zu erfassen und mit Allgemeingesunden zu vergleichen. Des Weiteren wurden das Mundhygiene- sowie das zahnärztliche Verhalten erfasst. In die Untersuchung wurden RA-Patienten gemäß den ACR-Kriterien einbezogen. Entsprechend des Alters, Geschlechtes und Rauchverhalten der RA-Patienten wurde soweit möglich eine Kontrollgruppe aus Allgemeingesunden zusammengestellt (Matching). Für die Erfassung der Mundgesundheit wurden alle Probanden hinsichtlich dentaler (DMF-T) und parodontaler Befunde (Sondierungstiefen = ST, Blutung auf Sondierung = BOP sowie klinischer Attachmentverlust = AV) untersucht. Anhand von ST und/oder AV erfolgte die Einteilung der Parodontalerkrankung nach Schweregrad in: gesund/milde, moderate oder ausgeprägte Parodontitis. Die subjektiv wahrgenommene MLQ wurde mit Hilfe des Oral Health Impact Profile G14 (OHIP G14) erfasst. Das Mundhygiene- und zahnärztliche Verhalten wurde im Rahmen einer Befragung mit Hilfe eines speziellen Fragebogens erhoben. Insgesamt wurden 103 RA-Patienten und 104 Gesunde einbezogen. Hinsichtlich dentaler Befunde (DMF-T) sowie gingivaler Entzündung (PBI) konnten keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Gruppen festgestellt werden, jedoch wiesen die RA-Patienten eine größere Anzahl fehlender Zähne (M-T) auf. Beim parodontalen Befund konnten in der RA-Gruppe geringfügige aber signifikant bessere parodontale Zustände (ST, AV und Parodontitisschweregrad) im Vergleich zur Kontrollgruppe detektiert werden. Jedoch wurde im Vergleich zur Kontrollgruppe ein signifikant höherer BOP festgestellt. Im Mundhygiene- und zahnärztlichen Verhalten zeigten sich zwischen beiden Gruppen nur geringfügige Unterschiede. So zeigten sich insbesondere signifikante Differenzen beim Informationsstand über Mundhygienemaßnahmen sowie den –hilfsmitteln; dabei wiesen RA-Patienten vornehmlich Defizite auf. Die untersuchten RA-Patienten nahmen eine signifikant höhere Beeinträchtigung in der MLQ wahr, als die Kontrollgruppe. Dabei ist diese subjektive Einschätzung der MLQ scheinbar unabhängig von der vorliegenden Mundgesundheitssituation (dental sowie parodontal). Hingegen war bei den allgemeingesunden Probanden ein signifikanter Zusammenhang von schlechteren dentalen und parodontalen Mundgesundheitszuständen mit einer zunehmenden Beeinträchtigung der MLQ zu verzeichnen. Weitere Einflussfaktoren, wie Geschlecht und Rauchverhalten, lassen sowohl bei den RA-Patienten als auch in der Kontrollgruppe keinen Einfluss auf die MLQ erkennen. Während bei den allgemeingesunden Probanden für das Alter ebenfalls kein Zusammenhang mit der MLQ festgestellt wurde, war in der RA-Gruppe ein signifikanter Einfluss des Alters (>60 Jahre) zu erkennen.:Inhalt 1. Einleitung 1.1 Erkrankungen der Mundhöhle 1.1.1 Karies 1.1.2 Parodontitis 1.2 Rheumatoide Arthritis 1.3 Zusammenhang zwischen Mundgesundheit und Rheumatoider Arthritis 1.4 Mundgesundheitsbezogene Lebensqualität und Rheumatoide Arthritis 1.5 Zielsetzung und Fragestellung 2. Publikationsmanuskript 3. Zusammenfassung der Arbeit 4. Ausblick 5. Literatur 6. Wissenschaftliche Präsentationen 7. Darstellung des eigenen Beitrages 8. Erklärung über die eigenständige Abfassung der Arbeit 9. Lebenslauf 10. Danksagung
266

Optimism and Physical Health-Related Quality of Life in Chronic Illness: Mediating Effects of Control Beliefs and Health Behaviors

Treaster, Morgan 01 December 2021 (has links)
Among persons living with, or recovering from, chronic illness, poor physical health-related quality of life is a concern, as current and residual illness symptoms and treatment side effects may deleteriously impact physical functioning and fulfillment of daily roles. Numerous cognitive, emotional, and behavioral factors may impact perceptions of health status. Optimism, for example, is conceptualized as belief in the occurrence of positive future outcomes, and is beneficially associated with physical health-related quality of life. Further, optimism may contribute to enhanced perceptions of control and efficacy over disease symptoms and general health, manifesting as proactive health behaviors (e.g., wellness behaviors; treatment adherence) and, in turn, improved health-related quality of life. Across independent samples of persons living with remitted cancer (N = 164) or fibromyalgia (N = 508), we examined the serial mediating effects of health-related self-efficacy and proactive health behaviors in the relation between dispositional optimism and physical health-related quality of life. Participants completed online self-report measures, including the Life Orientation Test – Revised, Control Beliefs Inventory, Multidimensional Health Profile – Health Functioning Index, Wellness Behaviors Inventory, Medical Outcomes Study General Treatment Adherence Scale, and the Short-Form Health Survey. Significant serial mediation was observed across samples; higher dispositional optimism was associated with greater health-related self-efficacy and, in turn, greater engagement in proactive health behaviors and better physical health-related quality of life. For persons with remitted cancer, absence of other specific indirect effects indicates a need to consider the potential impact of unique aspects of disease, such as late effects of treatment or fear of recurrence, that may limit the beneficial effects of optimism exclusively through health-related self-efficacy or wellness behaviors. For persons with fibromyalgia, we found specific indirect effects through each mediating variable, lending support for the decoupling of cognitive and behavioral factors, consistent with pathophysiological and psychosomatic explanations of illness symptoms and approaches to treatment. Interventions designed to enhance optimism (e.g., cognitive-behavioral therapy; best possible self exercise) or self-efficacy (e.g., exercise skills training) may have positive downstream effects on health behavior engagement and perceptions of physical health-related quality of life among individuals living with remitted cancer or fibromyalgia.
267

Einflussfaktoren auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität und das subjektive physische und psychische Befinden von Spendern und Empfängern nach Lebendnierentransplantation

Lorenz, Friederike 22 April 2021 (has links)
Die Nierentransplantation stellt aktuell die Therapie der Wahl für Patienten mit terminaler chronischer Niereninsuffizienz dar. Dabei ist die Lebendspende der postmortalen Transplantation vorzuziehen, sofern ein passender Organspender zur Verfügung steht. Welchen Stellenwert einzelne Einflussfaktoren und Aspekte für das körperliche und seelische Wohlbefinden einnehmen, soll in dieser Arbeit an den 1997 – 2014 ope- rierten Patienten des Transplantationszentrums Dresden untersucht werden. Zusammenfassend beschäftigt sich diese Studie mit der gesundheitsbezogenen Lebensqualität von Spendern und Empfängern nach einer Lebendnierentransplantation. Die Ergebnisse sollen dazu beitragen, die perioperative Therapie und Betreuung zu optimieren sowie dem persönlichen Umfeld Hinweise zur Unterstützung ihrer Angehörigen aufzuzeigen.:Inhaltsverzeichnis Abbildungs- und Tabellenverzeichnis Abkürzungsverzeichnis 1. Einleitung 1.1 Funktion der Niere 1.2 Die Niereninsuffizienz 1.3 Nierenersatzverfahren 1.4 Organtransplantation 1.5 Das Transplantationsgesetz 1.6 Lebendnierenspende 1.6.1 Modelle 1.6.2 Voraussetzungen 1.6.2.1 Medizinisch 1.6.2.2 Psychologisch 1.6.2.3 Rechtlich 1.6.3 Durchführung 1.6.4 Vorteile 1.6.5 Risiken 1.6.6 Gesundheitsbezogene Lebensqualität und Transplantation 1.6.6.1 Empfänger 1.6.6.2 Spender 1.7 Entscheidungsfindung 2 Material und Methoden 2.1 Ziele und Fragestellungen 2.2 Durchführung der Datenerhebung 2.3 Beschreibung der Instrumente 2.3.1 BSI-18 2.3.2 Morisky-Score 2.3.3 WHO-5 2.3.4 Beratungsbedarf 2.3.5 LOT-R 2.3.6 BFI-K 2.3.7 F-SozU-22 2.3.8 GBB-24 2.3.9 Item Bundesgesundheitssurvey 2.4 Datenaufbereitung und statistische Auswertung 3 Ergebnisse 3.1 Auswertung nach Spenderstatus 3.1.1 Soziodemographie 3.1.2 Komplikationen 3.1.3 Zufriedenheit 3.1.4 Veränderungen 3.1.5 Psychisches Befinden 3.1.6 Compliance 3.1.7 Lebensqualität 3.1.8 Beratungsbedarf 3.1.9 Persönlichkeit 3.1.10 Soziale Unterstützung 3.1.11 Körperliche Beschwerden 3.2 Auswertung nach Geschlecht 3.2.1 Soziodemographie 3.2.2 Komplikationen 3.2.3 Zufriedenheit 3.2.4 Veränderungen 3.2.5 Psychisches Befinden 3.2.6 Compliance 3.2.7 Lebensqualität 3.2.8 Beratungsbedarf 3.2.9 Persönlichkeit 3.2.10 Soziale Unterstützung 3.2.11 Körperliche Beschwerden 3.3 Auswertung nach Alter 3.3.1 Komplikationen 3.3.2 Zufriedenheit 3.3.3 Veränderungen 3.3.4 Psychisches Befinden 3.3.5 Compliance 3.3.6 Lebensqualität 3.3.7 Beratungsbedarf 3.3.8 Persönlichkeit 3.3.9 Soziale Unterstützung 3.3.10 Körperliche Beschwerden 3.4 Auswertung nach Bildungsstand 3.4.1 Soziodemographie 3.4.2 Komplikationen 3.4.3 Zufriedenheit 3.4.4 Veränderungen 3.4.5 Psychisches Befinden 3.4.6 Compliance 3.4.7 Lebensqualität 3.4.8 Beratungsbedarf 3.4.9 Persönlichkeit 3.4.10 Soziale Unterstützung 3.4.11 Körperliche Beschwerden 3.5 Auswertung nach postoperativem Zeitraum 3.5.1 Komplikationen 3.5.2 Zufriedenheit 3.5.3 Veränderungen 3.5.4 Psychisches Befinden 3.5.5 Compliance 3.5.6 Lebensqualität 3.5.7 Beratungsbedarf 3.5.8 Persönlichkeit 3.5.9 Soziale Unterstützung 3.5.10 Körperliche Beschwerden 3.6 Regressionsanalyse 3.6.1 Zusammenhänge psychische Belastung 3.6.2 Zusammenhänge körperliches Befinden/Beschwerdedruck 3.6.3 Zusammenhänge Lebensqualität 3.6.4 Zusammenhänge soziale Unterstützung 3.6.5 Zusammenhänge Zufriedenheit 3.7 Korrelationsanalyse 4 Diskussion der Studie 4.1 Spender und Empfänger 4.2 Frauen und Männer 4.3 Alter 4.4 Bildungsstand 4.5 Datum der Transplantation 4.6 Studienkritik 4.6.1 Auswahl der Patienten 4.6.2 Durchführung 4.6.3 Auswertung 5 Zusammenfassung 6 Literaturverzeichnis 7 Anhang 7.1 Tabellen 7.2 Fragebogen 7.3 Fragebogen „Nachbefragung“ 7.4 Votum der Ethikkommission 7.5 Anlage 1 7.6 Anlage 2 8 Danksagung
268

Oral health-related quality of life (ohrqol) of oral squamous cell carcinoma (oscc) patients

Elsheikh, Mohamed Abdelkarim Hassan January 2021 (has links)
Magister Chirurgiae Dentium (MChD) / Oral Squamous Cell Carcinoma (OSCC) patients suffer from the terrible consequences of the disease and its treatment modalities, and as a result, their Quality of Life (QoL) and Oral Health-related Quality of Life (OHRQoL) is badly affected, especially due to functional limitation, physical disability and psychological disability that they encounter before, during and after treatment. There is a need for more research on OHRQoL of OSCC patients at various treatment intervals. The present study focused on investigating OHRQoL of OSCC patients at the post-treatment phase.
269

Vad som påverkar hälsorelaterad livskvalitet för personer i palliativt skede : En kvantitativ litteraturöversikt

Andersson, Katarina, Söderman, Cecilia, Öberg Holgersson, Kajsa January 2020 (has links)
Bakgrund: Syftet med palliativ omvårdnad är att främja hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL) för personer som vårdas och att ge stöd till anhöriga.  För att kunna erbjuda god palliativ omvårdnad i öppenvård, slutenvård eller hemsjukvård krävs att sjuksköterskan har en förståelse för hur personer i palliativt skede skattar sin HRQoL. Syfte: Syftet var att beskriva faktorer som påverkar HRQoL för personer i palliativt skede. Metod: Litteraturöversikt av 14 vetenskapliga artiklar med kvantitativ design. Sökningen har skett i databaserna CINAHL och Pub Med. Analys har skett med hjälp av Fribergs trestegsanalys. Resultat: Resultatet visar att flera faktorer samverkar i personers självskattning av HRQoL. Faktorerna sammanfattas i tre beskrivningskategorier; symtombörda (social och emotionell påverkan, sista tiden i livet), vårdens påverkan (tidigt insättande av palliativ vård) och behandling (positiv, negativ) på HRQoL. Slutsats: För att sjuksköterskan ska kunna stödja personer som vårdas i palliativt skede, och de anhöriga, att kunna uppleva god HRQoL behöver sjuksköterskan kunskap om vilka faktorer som påverkar HRQoL för den de vårdar. Examensarbetet kan ge sjuksköterskan fördjupad förståelse för faktorer som påverkar HRQoL för personer som vårdas i palliativt skede och därmed möjliggöra förbättrat personcentrerat omhändertagande 0ch främja upplevd HRQOL. Nyckelord: Hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL), kvantitativ, palliativ vård och vuxna. / Factors that affect health-related quality of life for people in palliative phase – a literature review Background: The purpose of palliative care is to promote health-related quality of life (HRQoL) of the person as well as providing support for relatives. In order to provide good palliative care in day care centers, inpatient units or home care it is vital that the nurse understands how people in the palliative phase values and self-reports their HRQoL. Aim: The purpose was to describe factors that affect HRQoL for people in palliative phase. Method: Literature review of 14 scientific articles with quantitative design. The search has been conducted in the databases CINAHL and Pub Med. The analysis was implemented using Friberg’s three-step analysis model.    Result: The results show that several factors interact in people’s self-assessment of HRQoL. The factors are summarized in three descriptive categories; the impact on HRQoL from symptom burden (symptoms; social and emotional impact; end of life), care (access to; early access) and treatment (positive impact; negative impact) respectively. Conclusion: In order for the nurse to be able to promote the experience of good quality of life for people in palliative phase, and their relatives, knowledge is vital about which factors affect the quality of life for the person they care for. The degree project can provide the nurse with an immersed understanding of theese factors and thus enable improved person-centered care and promote the perceived HRQoL. Keywords: Health-related quality of life (HRQoL), quantitative, palliative care and adults.
270

Hälsorelaterad livskvalitet vid hypertoni : En allmän litteraturöversikt

Helena, Karlsson, Reutervik, Camilla January 2020 (has links)
Bakgrund: Hypertoni är en global folksjukdom och den största orsaken till kardiovaskulära sjukdomar och dödlighet. Sjukdomen benämns “the silent killer” eftersom den ofta inte medför några symtom, vilket i sin tur kan innebära att individerna inte upplever sig som sjuka och därför avstår medicinering. Studier visar att många individer med hypertoni lever med nedsatt hälsa och stort lidande. Vid skattning av livskvalitet inom hälso- och sjukvården används begreppet hälsorelaterad livskvalitet (HRQoL) som i denna allmänna litteraturöversikt har valts som teoretisk referensram. Syfte: Att undersöka hälsorelaterad livskvalitet hos individer med hypertoni samt vilka faktorer som påverkar deras hälsorelaterade livskvalitet. Metod: En allmän litteraturöversikt med 19 kvantitativa studier. Huvudresultat: Individer med hypertoni hade sämre HRQoL än individer utan hypertoni. Därtill framkom att medvetenhet om sin hypertonidiagnos även bidrog till sämre HRQoL. Kvinnor hade sämre HRQoL än män. Hög ålder var en faktor som påverkar HRQoL till det sämre, liksom samsjuklighet och okontrollerat högt blodtryck. Anställning, högre inkomst och högre utbildningsnivå bidrog till bättre HRQoL. Levnadsvanor som gav positiva effekter på HRQoL var en viss alkoholkonsumtion och fysisk aktivitet. Faktorer som undersöktes och visade sig påverka HRQoL positivt var individens förmåga att hantera sin sjukdom, individens psykologiska motståndskraft, hälsolitteracitet, vårdkontinuitet, att få regelbunden medicinsk undersökning samt följsamhet till farmakologisk behandling. Slutsats: Den allmänna litteraturöversiktens resultat kan vara värdefullt för all hälso- och sjukvårdspersonal, liksom i arbetet som distriktssköterska, för att kunna stötta individer med hypertoni till en bättre hälsorelaterad livskvalitet och anpassa vården utifrån individernas enskilda förutsättningar. / Background: Hypertension is a global public disease and the leading cause of cardiovascular disease and mortality. The disease is often called the “silent killer” because it often does not cause any symptoms, which can mean that individuals do not feel sick and therefore refrain from medication. Studies show that many individuals with hypertension live with impaired health and great suffering. When estimating quality of life in health care, the term health-related quality of life (HRQoL) is used, which in this general literature review has been chosen as theoretical framework. Aim: To investigate health-related quality of life in individuals with hypertension and the factors that affect their health-related quality of life. Method: A general literature review with 19 quantitative studies.                                  Main results: Individuals with hypertension had poorer HRQoL than individuals without hypertension, in addition, a study showed that awareness of their hypertension diagnosis also contributed to poorer HRQoL. Women had lower HRQoL than men. Old age impaired HRQoL as well as comorbidity and uncontrolled high blood pressure. Employment, higher income and a higher level of education contributed to better HRQoL. Living habits which had positive effects on HRQoL were a certain alcohol consumption and physical activity. Factors examined that were found to have a positive effect on HRQoL where the individual´s’ ability to manage their illness, psychological resilience, health literacy, continuity of care, regular medical examination and adherence to pharmacological treatment. Conclusion: The results of the general literature review can be valuable for all health care and medical staff, as well as in the work as a district nurse, to be able to support individuals with hypertension to a better health-related quality of life and adapt care based on the individuals' conditions.

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