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Att vara förälder till en ungdom med diabetes typ 1 : En litteraturöversikt / Being a parent of an adolescence with type 1 diabetes : A literature reviewFurelid Sparre, Celie, Ikäheimonen, Caisa January 2023 (has links)
Bakgrund Typ 1 diabetes är en kronisk sjukdom som kräver livslång vård och anpassning. Det är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna hos barn samtidigt som prevalensen tycks öka världen över. Risken för både akuta och långsiktiga allvarliga komplikationer är stor varpå en adekvat egenvård är viktig. Eftersom föräldrar fortfarande har det yttersta ansvaret för sina ungdomar så faller ansvaret över egenvården på dem. Syfte Syftet är att beskriva erfarenheter av att vara förälder till en ungdom med diabetes typ 1. Metod En litteraturöversikt baserad på tio vetenskapliga artiklar utförda i kvalitativ design. Artikelsökningarna utfördes i PubMed samt CINAHL Complete. Analysen utfördes inspirerad av Fribergs metod. Resultat Litteraturöversikten resulterade i tre centrala teman: 1. Den förändrade vardagen, 2. Att konstant känna oro och 3. Att släppa kontrollen. Slutsats Denna litteraturöversikt undersökte föräldrars erfarenheter av att ha en ungdom med typ 1 diabetes mellitus. Den visade att dessa föräldrar möter betydande utmaningar, med tre huvudteman: 1. Den förändrade vardagen, 2. Att konstant känna oro och 3. Att släppa kontrollen. Det är viktigt att ha förståelse för dessa föräldrars verklighet för att kunna ge bättre stöd och en mer personcentrerad vård. / Background Type 1 diabetes is a chronic disease that requires lifelong care and adaptation. It is one of the most common chronic diseases in children, and its prevalence appears to be increasing worldwide. The risk of both acute and long-term serious complications is significant, making proper self-care essential. Since parents still bear the ultimate responsibility for their adolescents, the responsibility for self-care falls on them. Aim The purpose is to describe the experience of being a parent of an adolescence with type 1 diabetes. Method Searches were performed in PubMed and CINAHL Complete. The analysis was conducted in accordance with Friberg's method. Results The literature review resulted in three central themes: 1. Altered daily life, 2. Constant feelings of anxiety, and 3. Letting go of control. Summary This literature review explored parents' experiences of having a teenager with type 1 diabetes mellitus. It revealed that these parents face significant challenges, with three main themes: 1. Altered daily life, 2. Constant feelings of anxiety, and 3. Letting go of control. Understanding the reality of these parents is crucial for providing better support and more person-centered care.
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Ungdomars upplevelser av att leva med diabetes mellitus typ 1 : En litteraturöversikt / Adolescent’s experiences of Living with diabetes mellitus type 1 : A literature reviewGradstock, Alva, Berg, Caroline January 2022 (has links)
Bakgrund Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom och kräver en livslång behandling. Kontinuerlig glukosmätning (CGM) sker dagligen då sjukdomen medför att insulin måste tillföras exogent flera gånger per dag. Tiden som ungdom och ung vuxen kan ses som en utmaning i sig då det är under denna period i livet identiteten utvecklas, självständigheten prövas och nya relationer skapas. Syfte Studiens syfte var att sammanställa forskningsbaserad kunskap kring ungdomars upplevelser av att leva med typ 1-diabetes. Metod Studien har genomförts som en strukturerad litteraturöversikt. Ramverket PEO användes för att bryta ner syftet och bilda sökord. Sökningar gjordes i databaserna CINAHL, PubMed och PsycInfo. När sökningarna av materialet till litteraturstudien genomförts, gjordes en analys med syftet att organisera, strukturera och förstå betydelsen av det material som framgick. Resultat Resultatet visade att ungdomars upplevelse av att leva med typ 1-diabetes var utmanande och frambringade en mängd känslor och tankar. Resultatet delades in i två huvudkategorier: Att kastas in i något nytt och främmande samt Att handskas med sjukdomen och vården. / Background Type 1-diabetes is an autoimmune disease and requires lifelong treatmet. Continuous glucose measurement takes place several times a day as the disease requires that insulin must be supplied exogenously several times a day. The time as an adolescent can be seen as a challenge in itself as it is during this period in life that identity develops, independence is tested and new relationships are created. Aim The aim of the study was to compile research-based knowledge about adolescent´s experiences of living with type 1 diabetes. Method The study has been conducted as a structured literature review. The PEO framework was used to break down purpose and form keywords. Searches are made in the databases CINAHL, PubMed and PsycInfo. When the searches for the material for the literature study are carried out, an analysis was made with the aim of organizing, structuring and understanding the meaning of the material that appeared. Results The results showed that young people's experience of living with type 1-diabetes was challenging and produced a range of emotions and thoughts. The results were divided into two main categories: Being thrown into something new and strange and Dealing with the illness and care. Conclusions Young people's experience of living with type 1-diabetes is stressful and that their identity is affected. The care staff's treatment is significant for young people with type 1-diabetes, however, the results show that there are shortcomings that should be improved in order to create an optimal care process.
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DESTINATION OKÄND : Upplevelsen av överföringen från barndiabetesmottagning till vuxendiabetesmottagning ur olika perspektiv - En kvalitativ metasyntesHjorth, Kansadarat, Carbin Menyes, Erika January 2024 (has links)
Bakgrund: Incidensen för typ 1-diabetes ökar under barndomen vilket betyder att allt flera ungdomar kommer att genomgå överföringen från barndiabetesmottagningen till vuxendiabetesmottagning. Syfte: Syftet med uppsatsen var att belysa upplevelsen av överföringen från barndiabetesmottagning till vuxendiabetesmottagning ur olika perspektiv. Metod: En kvalitativ metasyntes. Sökningar gjordes på databaserna CINAHL och PubMed. Nio artiklar som svarar på författarnas syfte hittades, åtta kvalitativa och en mixed-method. Resultat: Fyra huvudteman identifierades: utmaningar att navigera, stödets funktion, inför överföringen till VDM och förväntningar. Vidare identifierades undertema för tre av huvudteman. Underteman till utmaningar att navigera var: ungdomarnas många utmaningar att navigera livet med T1D och vårdnadshavarnas utmaningar att navigera en ny roll. Underteman till inför överföringen var: tidigare förbereda överföringen och utbildning och upprepning av grunderna. Underteman till förväntningar var: innan överföringen och efter överföringen. Slutsats: Ungdomar genomgår en stor förändring i livet och den sena tonårstiden är präglad med stora förändringar och beslut. Överföringen från barndiabetesmottagning till vuxendiabetesmottagning utgör en extra sårbar tid för ungdomarna. Resultatet visar på att både ungdomarna och vårdnadshavarna uttrycker stor oro och ångest inför överföringen. Det är viktigt att diabetessjuksköterskan tidigt börjar förbereda ungdomarna och vårdnadshavarna inför överföringen för bästa möjliga resultat för alla inblandade. Ungdomarna uttrycker stor önskan om att få repetition och utbildning i grunderna inom diabetes. / Background: The incidence of type 1 diabetes increases during childhood, which means that more and more adolescence will undergo the transfer from the pediatric diabetes clinic to the adult diabetes clinic. Aim: The purpose was to highlight the experiences of transferring from pediatric diabetes clinic to the diabetes clinic from different perspectives. Method: A qualitative meta-synthesis. Searches were made on the databases CINAHL and PubMed. Nine articles that answered the authors' purpose were found, of which eight were qualitative and one were mixed-method. Results: Four main themes were identified: challenges to navigate, the function of support, before the transfer and expectations. Furthermore, sub-themes were identified from three of the main themes. The sub-themes of challenges to navigate were: the youth's many challenges navigating life with T1D and the caregivers' challenges navigating a new role. The sub-themes for before the transfer were: earlier preparing the transfer and education and repetition of the basics. The sub-themes of expectations were: pre-transfer and post-transfer. Conclusion: Adolescence undergoes big changes in their lives and late adolescence is marked by big changes and decisions. The transfer from pediatric diabetes clinic to the adult diabetes clinic constitutes an extra vulnerable time for the adolescents. The results show that both the adolescents and the guardians express great concern and anxiety before the transfer. It is important that the diabetes nurse starts preparing the adolescent and their guardians early on for the transfer for the best possible outcome for everyone involved. The young adolescent expressed a great desire to receive repetition and training in the basics of diabetes.
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Metodjämförelse mellan två olika enzyme-linked immunosorbent assays (Medizym ICA screen och 2Screen islet cell autoantibody ELISA-kit) för mätning av islet cell antibodies, ICA / Comparison of two enzyme-linked immunosorbent assays (Medizym ICAscreen and 2Screen islet cell autoantibody ELISA-kit) for the measurement of islet cell antibodies, ICAElji, Rana January 2016 (has links)
Type 1 diabetes (T1D) is regarded as an autoimmune disease. Beta cells, which produces insulin in pancreas are attacked by islet cell antibodies (ICA). This leads to gradual destruction of the beta cell, which in turn cause high level of glucose in the blood because the regulator "insulin" has disappeared. In that case the patient needs to be treated lifelong with insulin. It has been shown that the ICA reactivity consisting of reactivities against different autoantigens such as: insulin autoantigen (IAA), glutamic acid autoantigen (GAD), insulinoma antigen-2 autoantigen (IA-2) and most likely also zinc transporter autoantigen (ZnT8). Determination of ICA in serum samples is important for the classification of diabetes, prediction of T1D and the development of autoimmune therapies. Nowadays screening of ICA is performed with ”Medipan ICA screen” which is a commercial enzyme- linked immunosorbent assay (ELISA). Positives samples are further analysed by ELISA with the indirect immunofluorescence method (IF) to ensure a final positive answer. The purpose of this study was to evaluate and compare a new commercial ELISA kit ”RSR 2screen” with the Medipan ICA screen for use it in routine analysis to evalute if it has the same / higher specificity and sensitivity, and lower price compared with Medipan ICA screen. Serum samples from a control group (n = 199) and a patient’s group diagnosed with T1D (n = 100 were analyzed with both ELISA methods. The results were statistically evaluated to set a threshold value for positivity and to evaluate the method's sensitivity and specificity. The result showed that both ELISA- methods gave the same sensitivity (93%) and specificity (97.5%) and a high concordance (98.7%) was achieved. Analytical price per sample for the RSR 2screen was 4.2% lower than for the Medipan ICA screen. RSR 2screen can be used instead of Medipan ICA screen.
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Diagnostik und Management von primären und sekundären Komorbiditäten des Diabetes mellitus Typ 1 im Kindes- und JugendalterKordonouri, Olga 28 January 2002 (has links)
Ziel dieser Arbeit war es, in Querschnitts- und prospektiven Longitudinalstudien die Diagnostik diabetes-assoziierter Autoimmunerkrankungen (Autoimmun-Thyreoiditis und Zöliakie, primäre Komorbiditäten) sowie diagnostische Verfahren zur Früherkennung von sekundären Spätkomplikationen (Retinopathie und Nephropathie, sekundäre Komorbiditäten) bei Kindern und Jugendlichen mit Typ 1 Diabetes zu evaluieren. Mit Hilfe eines Screenings spezifischer Antikörper (EmA, IgA-Gliadin-, IgA-tTG-Antikörper) konnte eine höhere als bisher berichtete Zöliakie-Prävalenz bei zwei Prozent der asymptomatischen Kinder mit Typ 1 Diabetes festgestellt werden. Eine Autoimmun-Thyreoiditis wurde durch Untersuchungen von Schilddrüsen-spezifischen Antikörpern (Anti-TPO, Anti-TG) bei bis zu 20 Prozent der Kinder und Jugendlichen diagnostiziert. Mädchen hatten signifikant häufiger Schilddrüsen-Antikörper als Jungen. Mit zunehmendem Alter der Patienten stieg die Prävalenz der Antikörper. Die Anwesenheit positiver Schilddrüsen-Antikörper war mit höheren TSH-Werten assoziiert. Sehr hohe Schilddrüsen-Antikörper (Anti-TPO, Anti-TG) waren prädiktiv für die spätere Entwicklung einer subklinischen Hypothyreose. Hinsichtlich der sekundären Komorbiditäten konnte anhand von Messungen der glomerulären (Alb, Tf, IgG) und tubulären Marker (NAG, alpha1-MG) nachgewiesen werden, dass bei Patienten mit Diabetes nicht nur eine glomeruläre, sondern auch eine tubuläre renale Dysfunktion vorliegen kann. Eine erhöhte NAG-Urinausscheidung war prädiktiv für die Entwicklung einer Mikroalbuminurie. Für die Retinopathieentwicklung war die Stoffwechseleinstellung (HbA1c) von wesentlicher Bedeutung, insbesondere während der ersten Diabetesjahre. In der Pubertät kam es zu einer Beschleunigung der Retinopathieentwicklung. Weitere Risikofaktoren für sekundäre Spätkomplikationen insbesondere Retinopathie waren Blutdruck, Lipidstoffwechsel (Triglyzeride, HDL-Cholesterin) und Gesamtrenin. Für die Prognose und Prävention primärer und sekundärer Komorbiditäten bei Kindern mit einem Typ 1 Diabetes als chronische Grunderkrankung ist ein frühzeitiges und regelmäßiges Screening von wesentlicher Bedeutung. / The aim of this study was the evaluation of diagnostic procedures for the early detection of diabetes-associated autoimmune diseases (autoimmune thyroiditis and coeliac disease, primary co-morbidity) as well as of diabetes-specific late complications (retinopathy and nephropathy, secondary co-morbidity) in children and adolescents with type 1 diabetes. The prevalence of coeliac disease among asymptomatic children with type 1 diabetes was 2 percent based on a screening for specific autoantibodies (EMA, IgA-gliadin-, IgA-tTG-antibodies) being higher than reported previously. Autoimmune thyroiditis was diagnosed in up to 20 percent of children and adolescents according to screening procedures for thyroid-specific antibodies (anti-TPO, anti-TG). Girls had more frequently thyroid antibodies than boys. The prevalence of thyroid antibodies increased with increasing age of patients. The presence of thyroid antibodies was associated with higher TSH values, while very high values of thyroid antibodies were predictive for the development of a subclinical hypothyroidism. Studies concerning the prevalence of secondary co-morbidity in young patients with type 1 diabetes revealed that not only glomerular, but also tubular renal dysfunction may occur in these patients. These studies based on the measurement of urinary excretion of glomerular (Alb, Tf, IgG) and tubular (NAG, alpha1-MG) markers. Elevated urinary excretion of NAG was predictive for the development of microalbuminuria. Glycaemic control (HbA1c), particularly during the first years of diabetes, constituted a significant parameter for the development of retinopathy, while puberty may accelerate the development of this late complication. Arterial blood pressure, lipid profile (triglycerides, HDL-cholesterol) and total renin had been found to be additional risk factors for the development of late complications, particularly retinopathy. An early and regularly performed screening is recommended for the prognosis and prevention of primary and secondary co-morbidity in children with type 1 diabetes.
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Der Streptozotozin-induzierte Diabetes in der transgenen CD4/DR17-MausAdler, Thure 28 November 2004 (has links) (PDF)
Zusammenfassung Thure Adler Der Streptozotozin-induzierte Diabetes in der transgenen CD4/DR17-Maus Aus dem Institut für Immunologie der Veterinärmedizinischen Fakultät und dem Institut für Klinische Immunologie und Transfusionsmedizin der Medizinischen Fakultät der Universität Leipzig, 80 Seiten, 24 Abbildungen, 20 Tabellen, 217 Literaturangaben Die Verwendung transgener Tiere, die humane Moleküle exprimieren, gewinnt zunehmend an Bedeutung bei der Erforschung der Funktionen solcher Moleküle in Krankheitsprozessen und bei der experimentellen Erprobung neuartiger Therapieverfahren, in denen solche Moleküle die Zielstrukturen darstellen. In der vorliegenden Arbeit wurde die CD4/DR17-Maus, welche das humane CD4- und das DR17-Molekül exprimiert, im MLD-STZ-induzierten Diabetes, einem Tiermodell für den Typ 1 Diabetes, eingesetzt. Die funktionelle Beteiligung der Transgene wurde durch einen Vergleich mit Segreganten untersucht, denen die Transgene teilweise fehlen. Als klinische Parameter sind Blutglukose und Glukosetoleranz erfaßt worden, histopathologisch wurden Insulitis und Insulingehalt der Inselzellen bestimmt. Ferner wurde getestet, ob sich durch Verabreichung von monoklonalen Antikörpern, die gegen das transgene hCD4- oder gegen das CD8-Molekül gerichtet sind, dieser STZ-induzierte Diabetes beeinflussen läßt. Mit Hilfe der durchflußzytometrischen Immunfluoreszenzanalyse von Blutzellen wurde zusätzlich überprüft, ob Veränderungen auf T-Zellen hinsichtlich der Expression der Aktivierungsmarker CD25, CD69 und CD71 während des STZ-induzierten Diabetes auftreten. Es wurde gezeigt, dass die CD4/DR17-transgene Maus nach der Behandlung mit mehrfachen subdiabetogenen Dosen von Streptozotozin eine transiente Hyperglykämie entwickelt, die mit einer verringerten Glukosetoleranz sowie Insulitiden und einem Rückgang des Insulingehaltes in den Langerhansschen Inseln einhergeht. Vergleiche mit Segreganten zeigen, dass die Expression beider transgener Merkmale zur maximalen Ausprägung einer schwergradigen Insulitis beiträgt. Die Anwendung von monoklonalen Antikörpern gegen das transgene hCD4-Molekül nach Beginn der STZ-Behandlung hat den Diabetes nicht wirkungsvoll verzögert. Dagegen milderte eine Behandlung mit Antikörpern, die gegen das CD8-Molekül gerichtet sind, den Diabetesverlauf. Während des STZ-Diabetes veränderte sich die Expression von Aktivierungsmarkern auf Lymphozyten des peripheren Blutes nicht signifikant. Die Arbeit belegt, dass die CD4/DR17-Maus suszeptibel gegenüber der Induktion eines experimentellen Diabetes mit mehrfachen subdiabetogenen Dosen von Streptozotozin ist. Die transgenen Moleküle hCD4 und DR17 sind dabei am Krankheitsprozeß beteiligt. / Summary Thure Adler The streptozotocin-induced diabetes in the transgenic CD4/DR17 mouse From the Institute of Immunology, Faculty of Veterinary Medicine and the Institute of Clinical Immunology and Transfusion Medicine, Faculty of Medicine, University of Leipzig 80 pages, 24 figures, 20 tables, 217 references Today, transgenic animals that express human molecules are getting important tools in functional studies and experimental, therapeutical attempts, that target these molecules. In this study, the CD4/DR17 mouse expressing the human CD4 and the human DR17 molecules and with a defective murine CD4 gene, was used in the multiple low-dose streptozotocin-induced (MLD-STZ) diabetes model, a model for type 1 diabetes. The functional involvement of the transgenic molecules in the development of the MLD-STZ-diabetes was analysed by comparing CD4/DR17 mice and segregants that lack one or more of the transgenes. The described parameters included the measurement of blood glucose levels and oral glucose tolerance tests, histopathologically grading of insulitis and determination of the content of insulin in pancreatic islets by immunohistological methods. In addition, the model was used to test the potential therapeutic effect of the administration of monoclonal antibodies against hCD4 or CD8. Furthermore, alterations of the expression of the activation markers CD25, CD69 and CD71 during the experimentally induced diabetes has been measured by FACS analysis. The study shows, that CD4/DR17 mice develop a transient hyperglycemia after MLD-STZ treatment, accompanied by a reduced tolerance to oral glucose, insulitis and the reduction of the content of insulin in the pancreatic islets. The full incidence of insulitis requires the expression of both transgenes. The treatment performed with monoclonal antibodies against the transgenic hCD4 after STZ-treatment could not meliorate the diabetic course, while the treatment with anti CD8 antibodies moderated the diabetic process. After STZ-treatment the expression of activation marker of peripheral T-cells did not alter significantly. Thus, the CD4/DR17 mouse is shown to be susceptible to the induction of experimental diabetes with MLD-STZ. The transgenic molecules CD4 and DR17 are involved in the pathogenesis of the disease.
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The stress hypothesis : implications for the induction of diabetes-related autoimmunity in children? /Sepa, Anneli, January 2004 (has links)
Diss. (sammanfattning) Linköping : Univ., 2004. / Härtill 6 uppsatser.
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Multidimensional assessment of heterogeneity of human CD4+CD25+ T cells in health and Type 1 DiabetesReinhardt, Julia 19 March 2018 (has links) (PDF)
Background
Regulatory T cells (Treg) are a subpopulation of CD4+ T cells that play an important role in the peripheral tolerance mechanisms of the immune system. Their suppressive function on autoreactive T cells can prevent autoimmunity. In type 1 diabetes (T1D), Treg have been inconsistently reported to be impaired in their capability to suppress autoreactive T cells (Tan, et al., 2014; Zhang, et al., 2012). Treg can be thymus derived (tTreg) or generated from naïve CD4+ CD25- T cells in the periphery (pTreg), which exhibit similar suppressive qualities as tTreg. They have also been reported to be actively induced (iTreg) under tolerogenic conditions (Kleijwegt, et al., 2010; Yuan and Malek, 2012). Although several Treg subpopulations have been described, the archetypical Treg express the major markers CD4, CD25 and FOXP3, while CD127 is heavily downregulated. However, activated conventional T cells (Tconv) show a similar phenotype, at least transiently (Miyara, et al., 2009). Since Treg and Tconv have opposing functions and therapeutic indications, it is important to obtain markers that confidently identify bona fide Treg.
Scientific aim
The aim of my thesis is to define the heterogeneity of human T cells with a specific emphasis to identify bona fide Treg. I examined heterogeneity of this population in healthy controls and T1D patients, as my model disease, and examined how T cells that are exposed to antigen can be defined as Treg or Tconv.
Material and Methods
For marker phenotyping I used samples from new onset T1D patients (age 7-11 years), autoantibody positive (Aab+) patients and age-matched healthy controls, which were tested by flow cytometry with an array of Treg-associated markers. Separately, freshly isolated CD4+CD25+CD127lo Treg and CD+CD25- Tconv were used for transcriptomic analysis, which was done by RNAseq on isolated whole RNA. For functional analysis of antigen specific gene expression patterns I developed a multi-dye proliferation assay. Treg (CD4+CD25+CD127lo) and Tconv (CD4+CD25-CD127+/lo) were sorted from isolated peripheral blood mononuclear cells (PBMC). I recombined the sorted and proliferation dye stained subsets with CD4- cells to simulate whole PBMC assays and stimulated them with tetanus-, influenza- or auto-antigens (GAD65, proinsulin). Cells were incubated for 5 days and responding proliferating cells as well as non-responding cells were single cell sorted and analyzed by multiplex qPCR. In investigating therapeutic approaches to expand or generate Treg, I examined in vitro approaches for de novo induction of Tregs with tolerogenic dendritic cells (tDCs). The tDCs were differentiated from monocytes either in the presence of 1α,25-OH(2)Vitamin D3 and/or Dexamethasone and matured with lipopolysaccharide. In a multistep assay, naïve T cells were incubated with DCs for two rounds and functional suppression assays were performed. The resultant T cells were analyzed at the DNA, protein, and functional level.
Results
Substantial phenotypic heterogeneity of peripheral blood CD4+ T cells was observed and documented for three major populations: resting Tconv (CD25-CD127+/lo), activated Tconv (CD25+CD127+) and Treg (CD25+CD127lo) in healthy controls. Despite this, I observed no differences between the Treg subpopulations from new onset T1D patients, Aab+ patients and healthy controls. In addition, there were no differences in the Treg transcriptome of T1D patients and healthy controls by RNAseq. I was, however, able to identify a small set of differentially expressed genes was discovered in Tconv suggesting a role of neutrophils in the onset of T1D. Heterogeneity of antigen-responsive Tconv and Treg was identified by gene expression profiling. I was able to define Treg specific as well as activation specific profiles, and found different expression profiles if T cells are foreign antigen or autoantigen activated and if the responding cells are Treg or Tconv. Genes that define the specific profiles include FOXP3, CD127, several cytokines, transcription factors and activation markers. The manipulation of naïve CD4+CD25- T cells by tDCs led to an unstable CD25+CD127loFOXP3+ phenotype of the generated cells. However, none of the subsequently performed functional assays could confirm that the resultant cells were iTreg or exhausted activated Tconv. In particular, methylation status of the Treg-specific demethylated region (TSDR) was inconsistent with stable Treg, suggesting that so-called tolerogenic protocols may not lead to a long-lived Treg phenotype.
Conclusion
CD4+CD25+ T cells are heterogeneous. I defined marker combinations that will help distinguish Treg from ex vivo and in vitro activated Tconv cells. With these tools, I was able to show that healthy controls and patients with type 1 diabetes cannot be distinguished by Treg phenotype. Comprehensive single cell analysis of antigen activated T cells provided the most promising avenue for identifying antigen-specific Treg and opens new possibilities to analyze immune therapeutic approaches, particularly when Treg expansion is the therapeutic objective. The findings will be used for monitoring children participating in antigen-based prevention studies in children at risk for T1D. / Hintergrund
Regulatorische T Zellen (Treg) sind eine Subpopulation der CD4+ T Zellen, welche eine wichtige Rolle in den peripheren Toleranzmechanismen des Immunsystems spielen. Ihre suppressive Funktion auf autoreaktive T Zellen kann Autoimmunität verhindern. Verschiedene Studien berichteten widersprüchlich, dass Treg in Typ 1 Diabetes (T1D) in ihrer Fähigkeit beeinträchtigt sind autoreaktive T Zellen zu supprimieren (Tan et al., 2014; Zhang et al., 2012). Treg können im Thymus differenzieren (tTreg) oder aus peripheren naïven CD4+CD25- T Zellen generiert werden (pTreg), welche ähnliche suppressive Eigenschaften wie tTreg besitzen. Es wurde außerdem berichtet, dass Treg aktiv unter tolerisierenden Konditionen induziert werden können (iTreg) (Kleijwegt et al., 2010; Yuan and Malek, 2012). Obwohl verschiedene Treg Subpopulationen beschrieben wurden, exprimieren die archetypischen humanen Treg die Hauptmarker CD4, CD25 und FOXP3 exprimieren, während CD127 herunterreguliert ist. Jedoch zeigen auch aktivierte konventionelle T Zellen (Tconv) diesen Phänotyp (Miyara et al., 2009). Da Treg und Tconv gegensätzliche Funktionen und therapeutische Indikationen aufweisen, ist es wichtig Marker zu erhalten, die sicher bona fide Treg identifizieren.
Fragestellung
Das Ziel meiner Arbeit ist es, die Heterogenität von humanen T Zellen zu definieren mit einen spezifischen Fokus bona fide Treg zu identifizieren. Dafür untersuchte ich die Heterogenität dieser Zellpopulation in gesunden Individuen und T1D Patienten, als Krankheitsmodell, und wie T Zellen als Treg oder Tconv definiert werden können wenn sie einem Antigen ausgesetzt sind.
Material und Methoden
Für das Phänotypisieren habe ich Proben von Patienten mit beginnendem T1D (Alter 7-11 Jahre), Autoantikörper positiven Patienten (Aab+) und gesunden Individuen mittels Durchflusszytometrie auf eine Reihe von Treg-assoziierten Markern getestet. Des Weiteren wurden frisch isolierte CD4+CD25+CD127lo Treg und CD+CD25- Tconv für die Transkriptomanalyse (RNAseq) genutzt, welche mit der Gesamt-RNA durchgeführt wurden. Für die funktionelle Analyse von Antigen-spezifischen Genexpressionsmustern habe ich ein Multifarbenproliferationstest entwickelt. Treg (CD4+CD25+CD127lo) und Tconv (CD4+CD25-CD127+/lo) wurden aus isolierten mononukleären Zellen des peripheren Blutes (PBMC) sortiert. Ich habe die sortierten und gefärbten Zellen mit CD4- Zellen zusammengefügt, um einen Gesamt-PBMC-Test zu simulieren und habe die Zellen mit Tetanus-, Influenza- oder Auto-antigen (GAD65, Proinsulin) stimuliert. Die Zellen wurden für 5 Tage inkubiert und die Antigen-reagierenden und -proliferierenden Zellen sowie die nicht-reagierenden Zellen Einzelzell sortiert und mittels Multiplex qPCR analysiert. Um therapeutische Ansätze zum Expandieren oder Generieren von Treg zu untersuchen, habe ich in vitro Ansätze für die de novo Induktion von Treg durch die Nutzung von tolerisierenden dendritischen Zellen (tDCs) untersucht. Die tDCs wurden von Monozyten in Anwesenheit von 1α,25-OH(2)Vitamin D3 und/oder Dexamethason differenziert und mit Lipoploysaccharid maturiert. Naïve T Zellen wurden in einem Mehrschrittverfahren mit DCs inkubiert. Die resultierenden T Zellen wurden auf DNA, Protein und funktioneller Ebene analysiert.
Ergebnisse
Substantielle phänotypische Heterogenität von peripheren Blut CD4+ T Zellen wurde in drei Hauptpopulationen in gesunden Individuen beobachtet und dokumentiert: ruhende Tconv (CD25-CD127+/lo), aktivierte Tconv (CD25+CD127+) und Treg (CD25+CD127lo). Weiterführend ergab der phänotypische Vergleich von Patienten mit beginnender T1D, Aab+ Patienten und gesunden Individuen keine Unterschiede in den Treg Subpopulationen. Außerdem zeigten sich keine Unterschiede in den durch RNAseq gemessenen Treg Transkriptomen von T1D Patienten und gesunden Individuen. Jedoch wurde ein kleine Gruppe von differentiell exprimierten Genen in Tconv entdeckt, welche eine mögliche Rolle von Neutrophilen in T1D andeuten. Heterogenität von Antigen-spezifischen Tconv und Treg Antworten wurde durch Genexpressionsanalysen identifiziert. Ich konnte Treg- sowie Aktivierungs-spezifische Muster definieren und verschiedene Expressionsprofile finden, wenn T Zellen durch Fremd- oder Autoantigen aktiviert wurden und ob sie die reagierenden Zellen Treg oder Tconv sind. Folgende Gene waren hauptsächlich in die Profilbildung involviert: FOXP3, CD127, mehrere Zytokine, Transkriptionsfaktoren und Aktivierungsmarker. Die Manipulation von naïven CD4+CD25- T Zellen durch tDCs führte zu einem instabilen CD25+CD127loFOXP3+ Phänotyp der generierten Zellen. Jedoch konnte keiner der weiterführenden funktionellen Analysen unterscheiden, ob die resultierenden Zellen iTreg oder aktivierte erschöpfte T Zellen waren. Insbesondere war der Methylierungsstatus der Treg-spezifisch demethylierten Region (TSDR) nicht konsistent mit einen stabilen Treg Phänotyp, was darauf hinweist, dass sogenannte tolerisiernde Protokolle nicht zu einem langlebigen Treg Phänotyp führen.
Schlussfolgerungen
CD4+CD25+ T Zellen sind heterogen. Ich habe Markerkombinationen definiert die helfen werden Treg von ex vivo und in vitro aktivierten Tconv Zellen zu unterscheiden. Mit diesen Mitteln war ich in der Lage zu zeigen, dass gesunde Individuen und Patienten mit Typ 1 Diabetes nicht anhand ihres Treg Phänotyps unterschieden werden können. Umfassende Einzelzell-Analysen von Antigen aktivierten T Zellen lieferten den vielversprechendsten Ansatz für die Identifizierung von Antigen-spezifischen Treg und eröffnen neue Möglichkeiten um immuntherapeutische Ansätze zu analysieren, insbesondere wenn Treg Expansion das therapeutische Ziel ist. Diese Erkenntnisse werden zukünftig für das Monitoring von Kindern, mit einem hohen T1D Risiko, genutzt die an Antigen-basierten Präventionsstudien teilnehmen.
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Novel minor HLA DR associated antigens in type 1 diabetesBonifacio, Ezio, Müller, Denise, Telieps, Tanja, Eugster, Anne, Weinzierl, Christina, Jolink, Manja, Ziegler, Anette-Gabriele 27 February 2019 (has links)
Type 1 diabetes is an autoimmune disease leading to insulin deficiency. Autoantibodies to beta cell proteins are already present in the asymptomatic phase of type 1 diabetes. Recent findings have suggested a number of additional minor autoantigens in patients with type 1 diabetes. We have established luciferase immunoprecipitation systems (LIPS) for anti-MTIF3, anti-PPIL2, anti-NUP50 and anti-MLH1 and analyzed samples from 500 patients with type 1 diabetes at onset of clinical disease and 200 healthy individuals who had a family
history of type 1 diabetes but no evidence of beta cell autoantibodies. We show significantly higher frequencies of anti-MTIF3, anti-PPIL2 and anti-MLH1 in recent onset type 1 diabetes patients in comparison to controls. In addition, antibodies to NUP50 were associated with HLA-DRB1*03 and antibodies to MLH1 were associated with HLA-DRB1*04 genotypes.:1. Introduction
2. Material and methods
2.1 Participants
2.2. Cloning and expression of antigens
2.3. Luciferase ImmunoPrecipitation (LIPS) assays
2.4. Antinuclear antibodies (ANA)
2.5. Statistics
3. Results
4. Discussion
5. Conclusion
Declaration of interest
Funding
Acknowledgements
Appendix A Suplementary data
References
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Incidence of Childhood Diabetes in Children Aged Less than 15 Years and Its Clinical and Metabolic Characteristics at the Time of Diagnosis: Data from the Childhood Diabetes Registry of Saxony, GermanyGaller, Angela, Stange, Thoralf, Müller, Gabriele, Näke, Andrea, Vogel, Christian, Kapellen, Thomas, Bartelt, Heike, Kunath, Hildebrand, Koch, Rainer, Kiess, Wieland, Rothe, Ulrike January 2010 (has links)
Aims: The Childhood Diabetes Registry in Saxony, Germany, examined the incidence and metabolic characteristics of childhood diabetes. Methods: In the federal state of Saxony, newly diagnosed cases of diabetes in children and adolescents aged less than 15 years were registered continuously from 1999 until 2008. Family history, date of diagnosis, clinical and laboratory parameters were obtained. Reported cases were ascertained by public health departments as an independent data source and verified using the capture- recapture method. Results: A total of 865 children and adolescents with newly diagnosed diabetes were registered in Saxony. About 96% of them were classified as having type 1 diabetes, 0.6% had type 2 diabetes, 2.4% had maturity-onset diabetes of the young (MODY), and 1.4% had other types of diabetes. The age-standardized incidence rate of type 1 diabetes was estimated at 17.5 per 100,000 children per year. Completeness of ascertainment as calculated by the capture-recapture method amounted to 93.6%. At the time of diagnosis, 27.1% of children with type 1 diabetes had ketoacidosis, 1.5% had a blood pH <7.0, and 1.1% were unconscious. Conclusion: The registry provided data about the incidence rates and clinical presentation of childhood diabetes in a defined German population. We observed higher incidence rates compared to previous surveys. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
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