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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
51

Morbidity and Discomfort of Ten-Core Biopsy of the Prostate Evaluated by Questionnaire

Manseck, Andreas, Guhr, Karsten, Fröhner, Michael, Hakenberg, Oliver W., Wirth, Manfred P. 17 February 2014 (has links) (PDF)
Transition zone biopsies have been found to increase the detection rates of cancer of the prostate in patients with negative digital rectal examination. There are however no data available whether the higher biopsy rate is associated with greater morbidity. The present study was therefore designed to evaluate the complication rate of extended sextant biopsy. In this prospective study, 162 consecutive patients who presented for prostatic evaluation were included. After starting prophylactic antibiotic treatment 48 h prior to the procedure, transrectal ultrasound-guided core biopsies were obtained from each lobe: three each from the peripheral zone (apex, mid-zone and base) and two from the transition zone of each prostatic lobe. In all patients a questionnaire was obtained 10–12 days after the procedure. Major complications occurred in 3 patients. In 2 of the 3 cases major macroscopic hematuria was treated by an indwelling catheter for 1 or 2 days and 1 patient developed fever >38.5°C for 1 day. Minor macroscopic hematuria was present in 68.5% of the patients. In 17.9% of these cases, the hematuria lasted for more than 3 days. Hematospermia was observed in 19.8% and minor rectal bleeding occurred in 4.9%. Ten-core biopsies did not lead to an increase in adverse effects or complications when compared to the results of sextant biopsies reported in the literature. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
52

MÉTHODOLOGIE POUR L'AMÉLIORATION DE LA PERFORMANCE DU DIAGNOSTIC NON INVASIF DE LA FIBROSE HÉPATIQUE AU COURS DE L'HÉPATITE CHRONIQUE C

Boursier, Jérôme 17 November 2011 (has links) (PDF)
Le pronostic et la prise en charge des patients avec une hépatite C dépend du degré de fibrose hépatique qui est classiquement évalué par l'examen histologique d'une ponction-biopsie hépatique. Cependant, la biopsie est une procédure invasive et l'examen histologique est limité par le biais d'échantillonnage et une reproductibilité perfectible. Récemment, des tests permettant d'évaluer de façon non invasive la fibrose du foie ont été développés : les tests sanguins de fibrose et l'élastométrie impulsionnelle (Fibroscan). Depuis décembre 2008, la Haute Autorité de Santé française recommande ces tests en première intention pour l'évaluation de ma fibrose/cirrhose chez les patients avec une hépatite chronique C. Néanmoins, ces recommandations ne précisent pas les modalités pratiques d'utilisation de ces tests. Par ailleurs, la performance des tests non-invasifs de fibrose a surtout été évaluée de façon globale et les quelques travaux ayant évalué leur utilisation en pratique clinique ont montré des performances diagnostiques moyennes. Ce travail de thèse avait pour but de développer une méthodologie pour améliorer la performance du diagnostique non invasif de la fibrose hépatique au cours de l'hépatite C. Nous avons mis au point plusieurs concepts méthodologiques : tests adaptés à la cible diagnostique, combinaisons synchrones de tests, association des intervalles de diagnostic fiable. Ces nouvelles méthodes ont permis d'élaborer une nouvelle classification non invasive de fibrose, très simple d'utilisation et très significativement plus performante que celles utilisées jusqu'alors en pratique clinique.
53

Isolation, culture et caractérisation phénotypique de cellules musculaires lisses endobronchiques équines

Peltier, Aude 11 1900 (has links)
No description available.
54

Molekulární testování nádorů hlavy a krku asociovaných s HPV infekcí / Molecular analysis of head and neck carcinomas associated with HPV infection

Glendová, Kristýna January 2018 (has links)
Head and neck cancers (HNSCC) are highly heterogeneous disease, results from two major carcinogens - tobacco and/or alcohol, or HR HPV infection. This thesis was based on 60 biopsies of head and neck tumours embedded into paraffin after histological verification. HPV infection, including particular types was monitored in different HNSCC regions by multiplex qPCR. Subsequent IHC demonstrated expression of p16INK4A and p53 as a possible diagnostic biomarker. Based on the information, patients with HNSCC can benefit from antiEGFR therapy by Cetuximab, but so far without defined predictors, the analysis of point mutations of Ras gene family (Kras, Nras) and Braf gene was performed. These mutations were monitored as potential predictive biomarkers, in correlation with gender, age and other risk factors. For all statistical processing the Chi-x2 test was used. Key words: Head and neck cancers, biopsy, HPV types, PCR, p16INK4A, p53, molecular predictors, Kras, Nras, Braf
55

Nové ultrazvukové markery aneuploidií v prvém trimestru gravidity / New Aneuploidy Ultrasound Markers in First Trimester of Pregnancy

Břešťák, Miroslav January 2015 (has links)
Prenatal diagnostics is headed in several directions - towards visualization of fetuses and biochemical, cytogenetic and molecular genetic diagnostics in laboratories. Whereas visualization of fetuses does not a priori represent any direct risk for pregnancy and does not increase the number of potential pregnancy complications, this is not always the case with the laboratory testing. There are known risks connected with invasive methods of prenatal diagnostics. The number of potential unintentional pregnancy complications and losses as well as the technical and economic aspects of invasive prenatal diagnostics lead to attempts of identifying ways of detecting any potentially affected individuals by screening methods, thus minimizing the undesirable impact of invasive diagnostics on the pregnant population. The more precise the selective criteria, the lesser the number of pregnant women exposed to invasive exams. Another way of decreasing the number of unintentional complications in relation to invasive diagnostics is to simplify and improve the fetal samples harvesting methods during pregnancy. The work primarily focused on two areas: Determination of the relation between fraction shortening of the left and right ventricles and a fetal chromosomal complement, and verification of reliability of a new method...
56

Conception de robots à tubes concentriques et application à l'inspection des cellules olfactives / Design of concentric tube robots and application to the inspection of the olfactory cells

Girerd, Cédric 30 January 2018 (has links)
Ces travaux de thèse s’inscrivent dans le cadre du projet ANR NEMRO, visant à étudier le lien entre déficience olfactive et maladies neurodégénératives. A cet effet, une biopsie optique de l’épithélium olfactif doit être réalisée. Son accès est cependant impossible, aujourd’hui, avec les outils conventionnels. Pour résoudre ce problème, nous proposons l’utilisation d’un robot à tubes concentriques (RTC). Sa synthèse est réalisée à partir d’images médicales. Elle prend en compte les critères de stabilité, la variabilité inter-sujet, et est associée à un déploiement ALFI (A La File Indienne). Le dispositif étant porté par le sujet, il doit être léger et compact. Une séquence de déploiement spécifique simplifie alors l’unité d’actionnement, et une implémentation est réalisée par fabrication additive multimatériaux. L’évaluation préliminaire d’un déploiement ALFI et des éléments de technologie clés a permis de valider l’approche retenue dans le projet NEMRO, ainsi que sa faisabilité. / This PhD thesis is part of the ANR NEMRO project, whose goal is to study the hypothetical correlation between olfactory deficiency and neurodegenerative diseases. For this purpose, an optical biopsy of the olfactory epithelium must be performed. However, this area is not accessible today with conventional tools. To go beyond this limitation, we propose to investigate the use a concentric tube robot (CTR). Its synthesis is performed from medical images. It takes into account the stability criteria, inter-subject variability, and is associated to a FTL (Follow-The-Leader) deployment. As the device is mounted on the subject, it has to be compact and lightweight. Thus, a specific deployment sequence simplifies the actuation unit, and an implementation is proposed using multimaterial additive manufacturing. Preliminary evaluations of the FTL deployment capabilities and the key components of the device allowed to validate the approach chosen for the NEMRO project, and its feasibility.
57

Le rôle de la tomographie par cohérence optique dans la chirurgie endocrinienne cervico-faciale

Yang, Nathan 08 1900 (has links)
Introduction. La tomographie par cohérence optique (TCO) est une modalité d'imagerie permettant de dévoiler la microarchitecture des tissus en temps réel. Compte tenu de ses propriétés, il existe un intérêt croissant pour déterminer les applications potentielles de la TCO en chirurgie endocrinienne cervico-faciale. Méthodologie. Trente-six patients opérés pour thyroïdectomie, parathyroïdectomie et/ou évidement cervical pour un cancer bien différencié de la thyroïde (CBDT) ont été recrutés prospectivement. Les spécimens de thyroïde, glandes parathyroïdes, ganglions et tissus adipeux sains et pathologiques ont été imagés avec la TCO avant l'analyse histopathologique. Les images ont été examinées par deux évaluateurs indépendants et une équipe multidisciplinaire. Résultats. Basé sur 137 spécimens chirurgicaux, la TCO ne permettait pas de différencier les nodules thyroïdiens bénins des nodules malins et les adénomes parathyroïdiens des ganglions sains. Pour les tissus sains, la TCO permettait de distinguer chaque type de tissu avec une sensibilité et une spécificité de 100% et 99% pour la thyroïde, 93% et 100% pour les glandes parathyroïdes, 100% et 99% pour les tissus adipeux, et 98% et 99% pour les ganglions. Les coefficients kappa de Cohen pour l'accord intra- et inter-évaluateurs étaient de 0,968 et 0,951. La TCO permettait également de différencier les ganglions bénins des ganglions malins avec une sensibilité, spécificité, valeur prédictive positive et négative de 85,1%, 89,5%, 80,8% et 92,2%. La fiabilité intra- et inter-évaluateurs étaient de 0,836 et 0,792. Conclusion. La TCO pourrait servir d'outil d'appoint pour confirmer l’identification des glandes parathyroïdes et différencier les ganglions métastatiques des ganglions bénins lors de la thyroïdectomie. / Background. Optical coherence tomography (OCT) is a non-invasive imaging modality that renders real-time tissue images with resolution in the order of micrometers, allowing to unveil their microarchitecture. Given its properties, there is growing interest in determining the potential applications of OCT in thyroid and parathyroid surgery. Methodology. Thirty-six patients undergoing thyroidectomy, parathyroidectomy and/or neck dissection for well-differentiated thyroid carcinoma (WDTC) were prospectively recruited in a single tertiary center. Freshly excised specimens of healthy and pathologic thyroid, parathyroid glands, lymph nodes and adipose tissues were imaged with OCT prior to histopathological analysis. Images were reviewed by two blinded independent raters, and a multidisciplinary team. Results. Based on 137 surgical specimens, OCT could not consistently differentiate benign from malignant thyroid nodules, and parathyroid adenomas from normal lymph nodes. For healthy tissues, OCT could differentiate each tissue type with high sensitivity and specificity 100% and 99% for thyroid tissue, 93% and 100% for parathyroid glands, 100% and 99% for adipose tissue, and 98% and 99% for lymph nodes. Cohen’s kappa coefficients for intra- and inter-rater agreement were 0.968 and 0.951. OCT could also differentiate benign from malignant lymph nodes in WDTC with sensitivity, specificity, positive and negative predictive values of 85.1%, 89.5%, 80.8%, and 92.2%. Cohen’s kappa coefficients for intra- and inter-rater reliability were 0.836, and 0.792. Conclusion. Evidence suggests that OCT could serve as an adjunct tool to identify parathyroid glands during thyroidectomy and differentiate benign from metastatic lymph nodes in WDTC.
58

Zeitliche und räumliche Analyse histomorphologischer Befunde aus Eigennierenbiopsien im Raum Leipzig über einen Zeitraum von 20 Jahren: Temporal and spatial analysis of renal biopsy data collected in the metropolitan area of Leipzig during a time frame of 20 years

Fahr, Florian 10 November 2016 (has links)
Hintergrund und Zielsetzung: Jährlich erkranken in Westeuropa 4% der Gesamtbevölkerung an Akutem Nierenversagen (ANV). Zudem leiden 8,5% der Bevölkerung an einer Chronischen Niereninsuffizienz (CNI). Valide epidemiologische Daten über Erkrankungen der Niere existierten für Deutschland jedoch nicht, da zu diesem Zeitpunkt Erkrankungsfälle noch nicht flächendeckend systematisch erfasst wurden und das Deutsche Nierenregister noch im Aufbau war. Die vorliegende retrospektive Analyse untersucht und dokumentiert räumliche und zeitliche Veränderungen des histomorphologischen Befundspektrums aus Eigennierenbiopsien im Großraum Leipzig über den Zeitraum 1993-2012. Methoden: Als Grundlage der Arbeit dient ein zeitlich und geographisch strukturiertes Nierenbiopsieregister, welches für die vorliegende Arbeit aus den gesammelten histologischen Eigennierenbiopsiebefunden erstellt wurde. Zu jedem Fall wurde zur räumlichen Zuordnung, wenn ermittelbar, die Postleitzahl (PLZ) des Wohnortes des jeweiligen Patienten eingetragen. Bei einer annähernd vollständigen Erfassung der PLZ wurde für den jeweiligen Zeitraum für das Stadtgebiet Leipzig eine Inzidenzberechnung durchgeführt. Für das Leipziger Umland war dies nicht vorgesehen, da von einer unvollständigen Erfassung auszugehen war. Die statistische Auswertung erfolgte über Kontingenztafeln per Chi-Quadrat-Test oder per Varianzanalyse. Ergebnisse: In die Analyse des erstellten Biopsieregisters wurden n=943 Erstbiopsien eingeschlossen, unter vorherigem Ausschluss pädiatrischer Fälle und Folgebiopsien. Die IgA-Nephropathie (IgANP) war mit 19,5% die häufigste gestellte Diagnose, gefolgt von der Hypertensiven Nephropathie (HZNP) bzw. der Fokal-Segmentalen Glomerulosklerose (FSGS) und der Granulomatose mit Polyangiitis (GPA). Die räumliche Verteilung innerhalb der Untersuchungsregion unterlag teilweise großen Schwankungen. Die IgANP wurde im Leipziger Umland 36% häufiger beobachtet als im Leipziger Stadtgebiet. Auch im Zeitverlauf waren Schwankungen zu beobachten. Im Zeitraum 2009-2012 war die HTNP/FSGS mit 18.9% die häufigste Diagnose, gefolgt von der GPA mit 17,8% und der IgANP mit 15,6%. Zudem nahm die Häufigkeit der Glomerulopathie der dünnen Basalmembran (TBMD) bzw. des Alport-Syndroms stark ab. Auch die regionale Verteilung schwankte im Zeitverlauf stark. Auf Basis der ermittelten Postleitzahlen wurden für den Leipziger Stadtraum für den Zeitraum 2001-2009 jährliche Inzidenzen berechnet. Am Häufigsten trat dabei die GPA mit 0,9 (0,0-2,2) Fällen pro 100.000 Einwohner auf, gefolgt von der HTNP/FSGS mit 0,8 (0,2-2,2) und der IgANP mit 0,8 (0,2-1,4). Schlussfolgerung: Das Nephropathiespektrum im Großraum Leipzigs deckt sich, soweit konsolidierte Vergleichszahlen existieren, mit der bestehenden Literatur. In den Vergleichsstudien zeigte sich eine große Heterogenität. Einige Schwankungen, wie bei der HTNP/Alport-Syndrom oder bei der diabetischen Nephropathie (DNP) beobachtet, sind klar auf Variabilitäten in der Indikationsstellung zurückzuführen. Andere mögliche Einflussfaktoren wurden diskutiert.:1 Einleitung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1 Sachstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1.1 Die Nierenbiopsie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1.2 Äußere Einflussfaktoren auf Nierenerkrankungen . . . . . . . . 3 1.1.3 Das Nierenregister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 1.2 Fragestellung dieser Arbeit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2 Patienten und Methoden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1 Patienten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1.1 Datenmaterial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1.2 Datenerhebung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.2 Methoden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.2.1 Datenstruktur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.2.2 Statistische Auswertung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 2.2.3 Eingesetzte Software . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 3 Ergebnisse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.1 Strukturierung der Patientendaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.2 Regionale Verteilung der untersuchten Nierenbiopsiefälle . . . . . . . . 18 3.2.1 Regionale Verteilung der Glomerulopathien . . . . . . . . . . . 19 3.2.2 Regionale Verteilung nicht-glomerulärer Nephropathien . . . . 30 3.2.3 Zusammenfassung der Untersuchungsergebnisse über die regionale Verteilung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.3 Zeitlicher Verlauf der untersuchten regionalen Diagnosenverteilung . 31 3.3.1 Zeitliche Dynamik der Glomerulopathien . . . . . . . . . . . . . 34 3.3.2 Zeitliche Dynamik der nicht-glomerulären Nephropathien . . . 48 3.3.3 Zusammenfassung der Untersuchungsergebnisse über die zeitliche Dynamik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 4 Diskussion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1 Beurteilung der Analyseergebnisse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1.1 Aussagekraft der verwendeten Daten . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1.2 Evaluierung der Arbeitshypothesen . . . . . . . . . . . . . . . . 55 4.1.3 Ermittelte Inzidenzen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 4.2 Analyse der Validität von Daten und Methoden . . . . . . . . . . . . . 60 4.2.1 Prozess der Datenerhebung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4.2.2 Methoden der Datenanalyse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 5 Ausblick . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 6 Zusammenfassung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 7 Literaturverzeichnis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 A Anhang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 / Background and Objectives: Annually, 4% of Western Europe\''s population fall ill with acute kidney injury (AKI). Furthermore, 8.5% of the same population are affected by chronic kidney disease (CKD). In Germany, valid nationwide epidemiological data on renal pathology didn\''t exist at the time of this study, although progress has been made with creating the German kidney biopsy register. This study analyzes temporal and spatial variances in the histomorphological spectrum of renal diseases of native kidney biopsies in the metropolitan area of Leipzig, Germany, from 1993 through 2012. Methods: For this study, a temporally and spatially structured kidney biopsy register was created from nephro-pathologic biopsy results. Spatial analysis was implemented by giving every entry its corresponding postal code. Unidentifiable entries were omitted. If the postal code was determined for every case within a timeframe, incidences for the city of Leipzig were calculated for the timeframe. Incidence for the surrounding areas were not calculated, because coverage was expected to be incomplete. Statistical analysis was done via Chi-Squared-Test or analysis of variances. Results: For this study n=943 cases were analyzed, omitting pediatric and follow-up biopsies. The leading diagnosis was IgA nephropathy (IgANP) with 19.5% (male: 22.1%, female: 15.4%), followed by hypertensive nephropathy (HTNP) resp. focal-segmental glomerulosclerosis (FSGS) and granulomatosis with polyangiitis (GPA). Spatial variance between the analyzed regions was high. Compared to the city of Leipzig, IgANP was observed one third more frequently in the surrounding regions. High temporal variance was also observed. From 2009 through 2012, HTNP/FSGS became leading diagnosis with 18.9%, followed by GPA with 17.8% and IgANP with 15.6%. Furthermore, frequency of thin base membrane disease (TBMD) resp. Alport\''s syndrome decreased sharply. Variance in spatial distribution was also observed over time. On the basis of determined postal codes, incidences for the city of Leipzig were calculated for the years 2001 through 2009. Highest annual incidence was observed in GPA with 0.9 (0.0-2.2) cases per 100 000 people, followed by HTNP/FSGS with 0.8 (0.2-2.2), IgANP with 0.8 (0.2-1.4). Conclusions: The spectrum of kidney pathology for the metropolitan area of Leipzig is in accordance with the data in literature, as far as consolidated figures were available. Results in compared studies were highly heterogenous. Some differences, e.g. decrease in TBMD resp. Alport\''s Syndrome or fluctuation of DNP, can be attributed to variance in indication for biopsy. External factors were discussed.:1 Einleitung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1 Sachstand . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1.1 Die Nierenbiopsie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.1.2 Äußere Einflussfaktoren auf Nierenerkrankungen . . . . . . . . 3 1.1.3 Das Nierenregister . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 1.2 Fragestellung dieser Arbeit . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2 Patienten und Methoden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1 Patienten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1.1 Datenmaterial . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.1.2 Datenerhebung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2.2 Methoden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.2.1 Datenstruktur . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.2.2 Statistische Auswertung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 2.2.3 Eingesetzte Software . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 3 Ergebnisse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.1 Strukturierung der Patientendaten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 3.2 Regionale Verteilung der untersuchten Nierenbiopsiefälle . . . . . . . . 18 3.2.1 Regionale Verteilung der Glomerulopathien . . . . . . . . . . . 19 3.2.2 Regionale Verteilung nicht-glomerulärer Nephropathien . . . . 30 3.2.3 Zusammenfassung der Untersuchungsergebnisse über die regionale Verteilung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.3 Zeitlicher Verlauf der untersuchten regionalen Diagnosenverteilung . 31 3.3.1 Zeitliche Dynamik der Glomerulopathien . . . . . . . . . . . . . 34 3.3.2 Zeitliche Dynamik der nicht-glomerulären Nephropathien . . . 48 3.3.3 Zusammenfassung der Untersuchungsergebnisse über die zeitliche Dynamik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51 4 Diskussion . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1 Beurteilung der Analyseergebnisse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1.1 Aussagekraft der verwendeten Daten . . . . . . . . . . . . . . . 52 4.1.2 Evaluierung der Arbeitshypothesen . . . . . . . . . . . . . . . . 55 4.1.3 Ermittelte Inzidenzen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 4.2 Analyse der Validität von Daten und Methoden . . . . . . . . . . . . . 60 4.2.1 Prozess der Datenerhebung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 4.2.2 Methoden der Datenanalyse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60 5 Ausblick . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 6 Zusammenfassung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 7 Literaturverzeichnis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 A Anhang . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
59

Morbidity and Discomfort of Ten-Core Biopsy of the Prostate Evaluated by Questionnaire

Manseck, Andreas, Guhr, Karsten, Fröhner, Michael, Hakenberg, Oliver W., Wirth, Manfred P. January 2001 (has links)
Transition zone biopsies have been found to increase the detection rates of cancer of the prostate in patients with negative digital rectal examination. There are however no data available whether the higher biopsy rate is associated with greater morbidity. The present study was therefore designed to evaluate the complication rate of extended sextant biopsy. In this prospective study, 162 consecutive patients who presented for prostatic evaluation were included. After starting prophylactic antibiotic treatment 48 h prior to the procedure, transrectal ultrasound-guided core biopsies were obtained from each lobe: three each from the peripheral zone (apex, mid-zone and base) and two from the transition zone of each prostatic lobe. In all patients a questionnaire was obtained 10–12 days after the procedure. Major complications occurred in 3 patients. In 2 of the 3 cases major macroscopic hematuria was treated by an indwelling catheter for 1 or 2 days and 1 patient developed fever >38.5°C for 1 day. Minor macroscopic hematuria was present in 68.5% of the patients. In 17.9% of these cases, the hematuria lasted for more than 3 days. Hematospermia was observed in 19.8% and minor rectal bleeding occurred in 4.9%. Ten-core biopsies did not lead to an increase in adverse effects or complications when compared to the results of sextant biopsies reported in the literature. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.
60

Is Systematic Sextant Biopsy Suitable for the Detection of Clinically Significant Prostate Cancer?

Manseck, Andreas, Fröhner, Michael, Oehlschläger, Sven, Hakenberg, Oliver W., Friedrich, Katrin, Theissig, Franz, Wirth, Manfred P. January 2000 (has links)
Background: The optimal extent of the prostate biopsy remains controversial. There is a need to avoid detection of insignificant cancer but not to miss significant and curable tumors. In alternative treatments of prostate cancer, repeated sextant biopsies are used to estimate the response. The aim of this study was to investigate the reliability of a repeated systematic sextant biopsy as the standard biopsy technique in patients with significant tumors which are being considered for curative treatment. Methods: Systematic sextant biopsy was performed in vitro in 92 radical prostatectomy specimens. Of these patients, 81 (88.0%) had palpable lesions. Results: Of the 92 investigated patients, 70 (76.1%) had potentially curable pT2-3pN0 prostate cancers. In these patients, the cancer was detected only in 72.9% of cases by a repeated in vitro biopsy. In the pT2 tumors, there was a detection rate of only 66.7%. Conclusions: This study underlines the fact that a considerable number of significant and potentially curable tumors remain undetected by the conventional sextant biopsy. A negative sextant biopsy does not rule out significant prostate cancer. / Dieser Beitrag ist mit Zustimmung des Rechteinhabers aufgrund einer (DFG-geförderten) Allianz- bzw. Nationallizenz frei zugänglich.

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