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Proaktiv Riskhantering: : En kvalitativ studie om dess betydelse för informations- och cybersäkerhetsföretag i sviterna av Covid-19 / Proactive Risk Management: : A qualitative study of its importance for information and cyber security companies in the wake of Covid-19

Ahlén, Fanny, Bauhn, Ludwig January 2023 (has links)
Digitaliseringen sker i en rasande fart världen över, vilket resulterar i en ofantlig ökning av data som cirkulerar. Detta i sin tur både bringar nya möjligheter men också stora utmaningar för företag då man ständigt måste vara redo på det oväntade vilket inte minst märktes då Covid-19 pandemin slog till.  Organisationer tvingas stänga ner sina kontor och istället arbeta hemifrån, vilket innebär ännu större risker gällande hot och säkerhet om man inte var väl förberedd. Syftet i denna studie är att studera företag inom informations- och cybersäkerhetsbranschen och hur deras interna, proaktiva riskhanteringsarbete ser ut. Med grund i Covid-19 vill vi dessutom studera de lärdomar dessa företag tog med sig från pandemin. För att uppnå detta har vi genomfört en kvalitativ studie baserad på 9 intervjuer med individer inom branschen som fått berätta om deras tankar och åsikter kring proaktiv cybersäkerhet och Covid-19. Studien har resulterat i en sammanställning av de strategier och metoder som anses centrala för att bedriva en så framgångsrik riskhantering som möjligt med stort fokus på individen och dess medvetenhet och kunskap vilket anses vara en central del. Exempelvis kan företag arbeta efter Zero trust-principen för att verifiera och kontrollera vilka tillgångar en individ har, samt arbeta efter de fyra vanligaste arbetssätten; personalutbildning, etiska hackare, jaga hot och proaktiv övervakning av nätverk och slutpunkt, för att proaktivt reducera sannolikheten att exponeras för oönskade risker. / The digitalization develops at a blistering pace all around the world which results in an immense increase of circeling data. This in turn brings new possibilities but at the same time a lot of challenges for companies. They constantly have to be ready and expect the unexpected which was not least noticed when the Covid-19 pandemic hit. Organizations were forced to shut down their offices and work from home instead, which in turn implies even greater risks when it comes to threat and security if you are not prepared. The purpose of this study is to study companies in the information- and cybersecurity industry and how their internal, proactive risk management looks like. With Covid-19 as the foundation we also aim to study the lessons learned by companies as they emerged from the pandemic. To achieve this we have carried out a qualitative study based on 9 interviews with individuals in the industry which have had the opportunity to tell us their thoughts and opinions about proactive cybersecurity and Covid-19. The study has resulted in a compilation of the strategies and methods that are considered central to conducting as successful risk management as possible with a strong focus on the individual and their awareness and knowledge, which is considered to be a central part. For example, companies can work according to the Zero Trust principle to verify and control the assets an individual has, as well as work according to the four most common approaches: employee training, ethical hackers, threat hunting, and proactive monitoring of networks and endpoints, in order to proactively reduce the likelihood of being exposed to unwanted risks.
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Från kris till möjlighet: En studie av ledarskapet inom byggbranschen under pandemin : Ledarskap med inriktning mot byggbranschen

Lindberg, Emma, Ali, Aslan January 2023 (has links)
Titel: Från kris till möjlighet: En studie av ledarskapet inom byggbranschen under pandemin Författare: Aslan Ali & Emma Lindberg  Färdigställd: 2023–05–26 Examinator: Jean-Charles Languilaire   » Bakgrund: Byggbranschen anses vara en av de viktigaste industrierna i världen och ansvarar för att bygga och underhålla bostäder, kontor, infrastruktur och offentliga byggnader. Covid-19 pandemin har ställt branschen inför många utmaningar däribland begränsad rörlighet, sjukdom och arbetsförlust. Ledarskapet har förändrats kontinuerligt under pandemins rådande situation. Det har varit avgörande för ledarna att hantera dessa utmaningar och bibehålla en hälsosam arbetsmiljö. Hur skulle man agera som ledare och vägleda sina medarbetare mot ljusa tider? Vi vill få en förståelse av utmaningarna och möjligheterna som uppstått i byggbranschen under pandemin och undersöka lärdomarna som följer med. Vi önskar att bidra till kunskapsluckan idag samt stärka branschen och ledarskapet i framtiden.  » Syfte: Syftet med vår studie är att få en mer nyanserad förståelse för hur ledarskapet har utförts och utformats under pandemin inom byggbranschen. Vilka utmaningar och möjligheter har förekommit samt hur ledare har anpassat sig efter pandemins utmaningar. » Frågeställningar: Hur har ledarskapet utförts under pandemin inom byggbranschen? Vilka utmaningar och möjligheter har byggbranschens ledare mött under pandemin? Finns det några lärdomar från pandemin som stärkt ledarskapet i byggbranschen?  » Metod: Studien baseras på en kvalitativ forskningsmetod med en induktiv forskningsansats. Åtta ledare inom byggbranschen har intervjuats och efter det med hjälp av grundad teori analyseras. Det har resulterat i en modell som klargör vad som krävs för att upp nå hur man ska främja den fortsatta tillväxten.  » Slutsatser: Slutsatsen av studien resulterade i att trots vår undersökning finns mycket kvar att undersöka. Trots detta sammanfattas vilka egenskaper, problem, lösningar och lärdomar man lärt sig och kommer kunna ta med sig i framtiden. / Title: From crisis to opportunity: A study of leadership in the construction industry during the pandemic.  Authors: Aslan Ali & Emma Lindberg  Published: 2023–05–26 Examinator: Jean-Charles Languilaire   » Background: The construction industry is considered one of the most important industries in the world and is responsible for building and maintaining homes, offices, infrastructure, and public buildings. The Covid-19 pandemic has posed many challenges to the industry, such as limited mobility, illness, and job loss. Leadership has continuously changed during the prevailing pandemic situation. It has been crucial for leaders to manage these challenges and maintain a healthy work environment. How should leaders act and guide their employees towards brighter times? We want to gain an understanding of the challenges and opportunities that have arisen in the construction industry during the pandemic and explore the lessons learned. We wish to contribute to the knowledge gap today and strengthen the industry and leadership in the future. » Purpose: The purpose of our study is to gain a more nuanced understanding of how leadership has been carried out and shaped within the construction industry during the pandemic. We explore the challenges and opportunities that have emerged, as well as how leaders have adapted in response to the challenges of the pandemic. » Research Questions: How has leadership been carried out during the pandemic in the construction industry? What challenges and opportunities have construction industry leaders faced during the pandemic? Are there any lessons from the pandemic that have strengthened leadership in the construction industry? » Method: The study is based on a qualitative research method with an inductive research approach. Eight construction industry leaders have been interviewed, and their responses have been analyzed using grounded theory. This has resulted in a model that clarifies what is required to achieve how to promote continued growth. » Conclusions: The conclusion of the study resulted in the finding that despite our research, there is still much left to explore. Nevertheless, it summarizes the characteristics, problems, solutions, and lessons learned that can be carried forward into the future.
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Klinische Charakteristik und Outcomes von Sepsis-Patient*innen mit und ohne COViD-1ß

Hattenhauer, Sara 13 July 2023 (has links)
Sepsis, definiert als eine überschießende Immunantwort auf eine Infektion ist eine schwerwiegende Erkrankung, die mit einer hohen Letalität assoziiert ist. Neueste Daten aus Deutschland beziffern die Letalität auf 39,9% bei Sepsis bzw. 56,2% bei septischem Schock (Fleischmann-Struzek et al., 2022). COVID-19 tauchte erstmals im Dezember 2019 auf, als eine Gruppe von Patienten mit Lungenentzündung unbekannter Ursache in Wuhan, China, erkannt wurde (Zhu et al., 2020). Bis zum 1. Juli 2020 waren mehr als 200 Länder von SARS-CoV-2 betroffen, was zu mehr als 10 Millionen identifizierten Fällen und 508 000 bestätigten Todesfällen führte (Wiersinga et al., 2020). Obwohl COVID-19 einige einzigartige Merkmale aufweist, sind viele Symptome bei schwerer COVID-19 Erkrankung identisch mit denen von Sepsis. Dazu gehören im Wesentlichen (Koçak Tufan et al., 2021): multisystemische Beeinträchtigung bzw. Multi-Organversagen, dysregulierte Immunantwort: Hyperinflammation, Zytokinsturm, vaskuläre Beteiligung verbunden mit Hyperkoagulation, (pulmonale Sepsis: ARDS), Doch nicht alle an COVID-19 Erkrankte*n entwickeln eine Sepsis. Bezüglich der Risikoprädiktoren für einen schweren Krankheitsverlauf (inkl. Sepsis) wurde in den letzten zwei Jahren weitreichend international publiziert. Weniger ist jedoch darüber bekannt, ob sich klinische und demografische Merkmale von Sepsispatient*innen mit und ohne COVID-19 bedingten Fokus unterscheiden. Auch ein Vergleich der Letalität von COVID-19 bedingter Sepsis und bakteriell verursachter Sepsis lag bislang nicht vor. Das Ziel dieser Studie war die Beschreibung und der Vergleich klinischer Merkmale und das Outcome bei septischen Patient*innen mit und ohne COVID-19. Folgende Hypothesen sollten im Rahmen der vorliegenden Untersuchung geprüft werden: Hypothese 1: Eine durch eine Infektion mit SARS-CoV-2 hervorgerufene Sepsis bzw. septischer Schock ist mit einer höheren Krankenhausletalität assoziiert, als eine Sepsis bzw. septischem Schock bakterieller Genese. Hypothese 2: Anhand von demografischen und klinischen Merkmalen (sekundäre Endpunkte) können unabhängige Risikoprädiktoren für den primären klinischen Endpunkt (Letalität) identifiziert werden. Der primäre Endpunkt ist Letalität. Die sekundären Endpunkte umfassen Klinische Merkmale (Notwendigkeit der Beatmung, Notwendigkeit der Nierenersatztherapie, Notwendigkeit der Extrakorporalen Membranoxygenierung, Auftreten von arteriellen und venösen Thromboembolien, Krankenhausverweildauer, SOFA-Score bei Aufnahme, Verteilungsspektrum von Inflammationsparametern (CRP, PCT), Verteilungsspektrum von Thrombozyten-, Leukozyten-und Lactat – Maximalwerten, Keimspektrum) sowie demografische Merkmale (Alters-, BMI- und Geschlechtsverteilung, Komorbiditäten). Bei dieser Arbeit handelt es sich um eine retrospektive Auswertung einer Kohortenstudie. Es wurden Patient*innendaten von folgenden Intensivstationen des Universitätsklinikums Carl Gustav Carus Dresden erhoben: Intensivstation der Anästhesiologie und Intensivmedizin (ANE ITS), Zentralchirurgische Intensivstation (ZCH ITS), Zentrum für Innere Medizin (MK ITS 1 und 2). Von Februar 2020 bis März 2021 wurden alle Intentivstationären Patient*innen täglich entsprechend der aktuell geltenden Sepsis-3-Definition (International Consensus Definitions for Sepsis and Septic Shock (Singer et al., 2016)) gescreent. Zusätzlich wurden alle Patient*innen auf eine SARS-CoV2-Infektion untersucht. Von der Sepsisdiagnose bis zur Entlassung aus dem Krankenhaus wurden alle Sepsispatient*innen im Rahmen eines standardisierten klinischen Pfades behandelt, welcher auf der deutschen Leitlinie für Sepsis und septischen Schock basiert. Die Erfassung der Patientendaten erfolgte während des Krankenhausaufenthalts am Universitätsklinikum Dresden im Rahmen der Standardversorgung durch ein elektronisches Patientendatenmanagementsystem. Die Pseudonymisierung erfolgte durch Zuordnung einer Patientennummer. Die Patienteneigenschaften und Outcomes wurden mittels deskriptiver Statistik dargestellt. Die Signifikanzanalysen in den Gruppenvergleichen erfolgten mittels Fisher’s exaktem Test bei kategorischen Variablen sowie mit dem Mann-Whitney-U-Test bei stetigen Variablen. Das Überleben wurde anhand von Kaplan-Meier Schätzer untersucht. Der Zusammenhang wischen der Sterblichkeit und den Risikofaktoren wurde mit Hilfe einer robusten Poisson-Regression (Zou, 2004) modelliert, die die Ableitung bereinigter relativer Risiken ermöglicht. Die Genauigkeit der Schätzungen des relativen Risikos (RR) wurde mit Hilfe von 95%- Konfidenzintervallen (CIs) quantifiziert. Das Signifikanzniveau wurde auf 0,05 festgelegt.Für alle statistischen Auswertungen wurde das Programm SPSS Statistics 27 (IBM, Inc, Armonk, NY, U.S.) und R version 3.2.4. angewendet. Daten von 368 Sepsispatient*innen wurden ausgewertet. Bei 177 Sepsispatient*innen lag eine COVID-19 Infektion vor. Diese wurden mit 191 septischen Sepsispatient*innen ohne COVID-19 verglichen. Die Gruppen unterschieden sich hinsichtlich der demographischen Daten nicht signifikant. COVID-19-Patient*innen wiesen einen höheren BMI auf (29 vs. 27, p<0,05). Nicht-COVID-Sepsis-Patient*innen hatten einen höheren Charlson Comorbidity Index (4 vs. 3 Punkten, p<0,05). Der SOFA-Score war bei der Aufnahme auf die Intensivstation bei septischen COVID-19-Patient*innen signifikant höher (9 vs. 12). In beiden Gruppen wurde häufig eine Nierenersatztherapie (RRT) eingesetzt (38 % und 29 %). Alle COVID-19-Patient*innen wurden invasiv beatmet, bei den nicht-COVID-Patient*innen waren es 56 % (p<0,05). Außerdem benötigten die COVID-Patient*innen eine kürzere invasive Beatmung (8 vs. 12 Tage, p<0,05). Patient*innen mit Sepsis ohne COVID-19 wiesen eine höhere systemische Entzündung auf, gemessen an den Maximalwerten der Leukozyten (23 vs. 19 GPt/L, p<0,05) und der PCT (13 vs. 3 ng/ml, p<0,05). Bei den COVID-19-Patient*innen war die Sepsis in allen Fällen auf einen pulmonalen Fokus zurückzuführen. Bei den nicht-COVID-Patient*innen wurden am häufigsten abdominale (35 %), pulmonale (20 %) und urogenitale (12 %) Foci diagnostiziert. Die ITS-Verweildauern der COVID und nicht-COVID Sepsispatient*innen waren ähnlich lang (12 vs. 15 Tage). 43% der nicht-COVID- Patient*innen wurden aus der Intensivstation auf eine Normalstation verlegt, demgegenüber stehen nur 5 % der COVID Patient*innen. Die mittlere Verweildauer im Krankenhaus betrug 17 Tage bei COVID-19-Patient*innen und 28 Tage bei nicht-COVID-Patient*innen (p<0,05). Die Gesamtletalität im Krankenhaus lag bei 44 %. Die Letalität war bei COVID-19-Patient*innen signifikant höher als bei nicht-COVID-Patient*innen (59 % vs. 29%). Die statistische Analyse ergab ein bereinigtes relatives Risiko für die Krankenhausletalität von 1,74 (95%-CI=1,35-2-24) bei Vorliegen von COVID-19 im Vergleich zu anderen septischen Patienten. Alter (RR pro Lebensjahr=1,02), Procalcitonin-Maximalwert über 2 ng/ml (RR=1,64), Notwendigkeit einer Nierenersatztherapie (RR=1,49), Notwendigkeit einer invasiven Beatmung (RR=2,38) und septischer Schock (RR=1,43) wurden als zusätzliche Risikofaktoren für die Krankenhausletalität ermittelt. Das Geschlecht, der BMI und Komorbiditäten standen in keinem Zusammenhang mit einem erhöhten Sterberisiko. COVID-19 wurde als unabhängiger Risikoprädiktor für eine höhere Krankenhausletalität bei Sepsispatient*innen identifiziert. Invasive Beatmung, Nierenersatzverfahren, septischer Schock und erhöhtes PCT können einen Prädiktor für Hochrisiko-Patient*innen darstellen. Es muss bei der hier untersuchten Kohorte jedoch beachtet werden, dass möglicherweise ein Selektionsbias vorliegt, da speziell schwerstkranke COVID-19-Patient*innen an das Universitätsklinikum Dresden als tertiäres Referenzzentrum für differenzierte Lungenunterstützung und ECMO-Therapie überwiesen wurden. In der Subgruppe non-COVID-19 Sepsis befanden sich häufig Patient*innen, die an das UniversitätsCrebsCentrum als nationales Referenzzentrum für Tumorerkrankungen, insbesondere zu Stammzell- oder neuartigen Immuntherapien verwiesen wurden.
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En temporär hälsoanpassning eller kvarstående samhällsförändring? : Två Pingstförsamlingar i södra Norrland och dess digitala anpassningar vid Covid-19

Näslund Sandström, Hannah January 2022 (has links)
This study aims to investigate how the nature, structure and experience of religious life has changed in two Pentecostal churches during Covid-19 and how digital supplements were used and interpreted. A further aim is to investigate the consequences of the usage of digital media and how digital media is being used today, after the Public Health restrictions have been eased. Heidi Campbell, who is a prominent researcher in the subject of digital religion, has developed the theory Religious-social shaping of technology or RSST. The theory claims that communities' digital use is based on the community's historical background and tradition; these create common precedents that either have an innovative, accepting or deviant attitude towards new media. The material created in this study discusses through Campbell’s theory of digital usages that the impact digitalization has had on the organization, authority and community has been dominant. The result is that the churches after the easing of restrictions is resistant against digital media, since it removes the feeling of solidarity.
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Face-to-face, Screen-to-screen : A qualitative ethnographic study of the digital adaptation by the Goddess Movement in Sweden during the Covid-19 pandemic / Öga-mot-öga, skärm-till-skärm : En kvalitativ etnografisk studie om digital anpassning inom den svenska gudinnerörelsen under Covid-19

Watts, Ambrose January 2022 (has links)
Den här studien är gjord i anslutning till projektet ReCoVirA: Religious communities in the Virtual Age, med syftet att undersöka religiösa gruppers eventuella digitala anpassning under Covid-19. Denna kvalitativa etnografiska studie undersöker hur representanter för tre svenska gudinnetempel resonerar om anpassningar som gjorts för att ersätta aktiviteter som tidigare gjorts i person, vilka konsekvenser dessa anpassningar genererade i relation till community, deltagande och auktoritet, samt i vilken utsträckning templen kommer fortsätta använda digitala verktyg efter restriktioner och rekommendationer har släppts. Materialet skapades genom tre intervjuer med fyra prästinnor och digital etnografi. Resultaten analyseras utifrån Heidi Campbells teoretiska ramverk Religious-Shaping of Technology, samt tidigare forskning inom fältet Digital Religion. Resultatet visar på en delvis anpassning, inomgruppsliga konflikter gällande religiös auktoritet samt en intention för framtida användande av digitala verktyg, men där en återgång till aktiviteter i person indikerar ett trendbrott från ny forskning om Digital Religion gällande gränsdragningar mellan online- och offline-platser. En teoriutvecklande diskussion förs angående RSST-teorins applicerbarhet på materialet. / ReCoVirA
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Ängste der Allgemeinbevölkerung in Zeiten der COVID-19-Pandemie und deren gesundheitliche Bewältigung

Junghans, Julia 17 January 2024 (has links)
HINTERGRUND: Neben direkten gesundheitlichen Folgen nach einer COVID-19-Erkrankung zeigten sich bereits im Verlauf der Coronapandemie zunehmend auch indirekte Auswirkungen der Krise auf die deutsche Bevölkerung. Diese äußerten sich einerseits in Form von generellen, gesundheitsbezogenen und pandemiespezifischen Ängsten, sowie psychischen Belastungen. Andererseits entwickelte sich in Teilen der Bevölkerung eine Corona-Skepsis als Reaktion auf die politischen Maßnahmen zur Infektionsprävention. Ein diesbezüglicher Zusammenhang pandemiebedingter psychischer Veränderungen zur Gesundheit wurde bislang noch nicht ausreichend untersucht. FRAGESTELLUNG: Mit dieser Arbeit sollen psychische Belastungen, Ängste und Skepsis im Rahmen der COVID-19-Pandemie erfasst und entsprechende Einflussfaktoren identifiziert werden. Weiterhin wird ein diesbezüglicher Zusammenhang zu gesundheitlichen Beschwerden analysiert. METHODEN: Basierend auf Daten der 32. Erhebungswelle der Sächsischen Längsschnittstudie (N = 321; Erhebungsintervall März bis Juli 2021) wurden u.a. deskriptive Analysen und Mittelwertvergleiche durchgeführt, sowie die Ergebnisse präpandemischen Daten und aktuellen Vergleichsstudien gegenübergestellt. Als Messinstrumente dienten dabei eine neu konstruierte Corona-Angst-Skala, ein Item zur Corona-Skepsis, soziodemographische Faktoren und die Befindensvariablen D-Score, L-1, SOP-2, OSSS-3, RS-5, PHQ-4, SWE, FLZ-M, SOC-9, BFI-10, LS-S, G-Score, GBB-8, sowie weitere Einzelitems. ERGEBNISSE: Bezüglich des Auftretens psychischer Belastungen (D-Score, Suizid-Item, L-1) ließen sich in Hinblick auf Vorjahreswerte keine Veränderungen während der Pandemie feststellen. Zur Evaluierung der Corona-Angst wurde ein eigener Fragebogen entwickelt und anschließend auf dessen Basis ein Score mit sieben Items konstruiert. Reliabilität (α = .814) und Validität (r = .211) der neuen Corona-Angst-Skala konnten bestätigt werden. Der Mittelwert der Angst lag bei 17,06 (SD = 5,38; WB: 7-35 Punkte), was im Vergleich zu anderen Studien als moderat bewertet werden konnte. Signifikante Korrelationen der Corona-Angst zu Variablen des psychischen Befindens ließen sich bezüglich SOP (p = .017), OSSS-3 (p = .002), PHQ-4 (p = .039) und D-Score (p = .007) belegen. Entsprechende soziodemographische Zusammenhänge konnten in dieser Analyse nicht bestätigt werden. Die Corona-Skepsis wurde anhand eines Einzelitems untersucht und betrug durchschnittlich 2,53 (SD = 1,31; WB: 1-5 Punkte). Insgesamt wiesen 25,6 % der Stichprobe entsprechende Tendenzen auf. Bezüglich der Befindensvariablen ergab sich kein Zusammenhang zur Corona-Skepsis. Signifikante Korrelationen zu Bildungsabschluss (χ2 = 11,260; p = .001) und Wohnort (χ2 = 7,977; p = .004) belegen einen Bezug zu soziodemographischen Einflussfaktoren. Im Studienvergleich ergab sich eine große Heterogenität der Menschen mit coronaskeptischen Einstellungen, welche insbesondere das Bildungsniveau betraf. Eine Zunahme gesundheitlicher Beschwerden während der Pandemie konnte in dieser Studie nicht nachgewiesen werden. Dennoch ließen sich diesbezüglich Korrelationen zur Corona-Angst anhand des G-Score (Gesamt; p = .024), der G-Score-Items Schlaflosigkeit (p = .016) und Nervosität (p = .007), sowie Items zum Gesundheitszustand (p = .001), belegen. Des Weiteren wurde ein Zusammenhang des GBB-8 zur Corona-Skepsis ermittelt (p = .012). SCHLUSSFOLGERUNGEN: Insgesamt ließen sich anhand der Ergebnisse sowohl eine vorhandene Corona-Skepsis in der Bevölkerung als auch moderate Veränderungen des psychischen und physischen Gesundheitszustands während der Coronapandemie belegen. Diesbezüglich konnten zudem einige Einflussfaktoren identifiziert werden. Die Ergebnisse stimmen damit größtenteils mit der aktuellen nationalen und internationalen Studienlage überein. Da bisherige Analysen jedoch hauptsächlich auf Daten aus Erhebungszeiträumen in 2020/21 basieren, kann perspektivisch eine Zunahme psychischer Belastungen und körperlicher Manifestationen in der Bevölkerung nicht ausgeschlossen werden. Um derartigen Entwicklungen möglichst frühzeitig entgegenwirken zu können, erfordert es regelmäßige Kontrollerhebungen in kurzen Intervallen, sowie in Hinblick auf zukünftige Pandemien bereits jetzt einen Ausbau psychotherapeutischer und sozialer Unterstützungsangebote, insbesondere für besonders belastete Bevölkerungsgruppen (z.B. Kinder und Jugendliche).:Abbildungsverzeichnis III Tabellenverzeichnis V Abkürzungsverzeichnis VI 1. EINLEITUNG 1 2. THEORETISCHER HINTERGRUND 2 2.1. COVID-19 – Erreger, Symptome, Therapie und Prävention 2 2.2. Erkrankungsrisiko der Bevölkerung und Einflussfaktoren 3 2.3. Risiko von COVID-19 im Verhältnis zur Influenzaerkrankung 4 2.4. Verlauf, Maßnahmen und Folgen der Coronapandemie in Deutschland 6 2.5. Rückblick: Historische Pandemien und deren Folgen für Psyche und Gesellschaft 10 2.6. Allgemeine Zusammenhänge zwischen Angst und Gesundheitszustand 11 3. AKTUELLE STUDIENLAGE 13 3.1. Psychische Belastungen im Verlauf der Coronapandemie 13 3.2. Scores zur Quantifizierung coronaspezifischer Ängste 15 3.3. Einflussfaktoren der Corona-Angst 16 3.4. Entwicklung und Einflussfaktoren der Corona-Skepsis 18 3.5. Einschätzung der körperlichen Gesundheit während der Coronapandemie 21 3.6. Limitationen bisheriger Studien 23 4. ZIEL UND FRAGESTELLUNGEN 24 5. METHODEN 26 5.1. Fakten zur Studie 26 5.2. Instrumente des Fragebogens 27 5.3. Statistische Analyse 34 6. ERGEBNISSE 36 6.1. Datenerhebung und soziodemographische Analyse 36 6.2. Psychische Belastung vor und während der COVID-19-Pandemie im Vergleich 38 6.3. Auswertung des Corona-Fragebogens 39 6.4. Validierung und Ergebnisse der Corona-Angst-Skala 42 6.5. Validierung und Ergebnisse des Corona-Skepsis-Items 46 6.6. Befindensvariablen und Corona-Angst-Score 47 6.7. Befindensvariablen und Corona-Skepsis 48 6.8. Soziodemographie und Corona-Angst-Score 50 6.9. Soziodemographie und Corona-Skepsis 52 6.10. Gesundheitliche Beschwerden während der COVID-19-Pandemie 54 7. DISKUSSION 59 7.1. Limitationen dieser Studie 80 7.2. Ausblick 81 8. ZUSAMMENFASSUNG 83 9. SUMMARY 85 Literaturverzeichnis VII
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[pt] O ANO QUE TEVE E NÃO TEVE CARNAVAL NO RIO DE JANEIRO: A CIDADE (RE)VELADA PELAS LENTES DOS CARNAVAIS DE 2022 / [en] THE YEAR THAT HAD AND DIDN T HAVE CARNIVAL IN RIO DE JANEIRO: THE CITY (RE)VEILED THROUGH THE LENS OF THE CARNIVALS OF 2022

VITORIA DE FARIA RIBEIRO 17 January 2024 (has links)
[pt] A presente dissertação foi construída a partir de inquietações com relação aos projetos de cidade e construções de espaços que são produzidos por meio de fronteiras físicas e simbólicas. À luz de tais pontos, reconheço a Cidade do Rio de Janeiro como um espaço dotado de disputas socioespaciais que expõe, por meio de exceções e continuidades, opressões e resistências, imagens de uma cidade fragmentada e disputada. No intuito de aprofundar a análise acerca da imaginada Cidade Maravilhosa, proponho a utilização dos carnavais cariocas, tanto em uma perspectiva histórica, quanto em um viés de práticas carnavalescas mais contemporâneas, como lente de análise. Por meio da adoção da folia momesca como lente de análise, defendo que é possível tensionar a divisão espacial e social da cidade, trazendo para o centro da pesquisa noções como segregação espacial, ordem e desordem, controle e ideais de higienização. Considerando estas noções, enxergo o caso da pandemia do coronavírus (COVID-19) como um objeto de análise que permite explorar a natureza política destas categorias e, principalmente, o cruzamento entre essa crise sanitária e os carnavais do ano de 2022. Diante do exposto, a presente pesquisa busca compreender para o que e para quem o Rio de Janeiro é moldado. / [en] This dissertation was developed out of concerns about city projects and the construction of spaces that are produced through physical and symbolic borders. In light of these points, I recognize the city of Rio de Janeiro as a space endowed with socio-spatial disputes that expose, through exceptions and continuities, oppressions and resistances, images of a fragmented and disputed city. In order to deepen the analysis of the imagined Marvelous City, I propose using Rio s carnivals, both from a historical perspective and from the perspective of more contemporary carnival practices, as a lens for analysis. By adopting Carnival revelry as a lens of analysis, I argue that it is possible to put a strain on the spatial and social division of the city, bringing notions such as spatial segregation, order and disorder, control and hygienic ideals to the center of the research. Considering these notions, I see the case of the coronavirus pandemic (COVID-19) as an object of analysis that allows us to explore the political nature of these categories and, above all, the intersection between this health crisis and the carnivals of the year 2022. Considering the above, this research seeks to understand for what and for whom Rio de Janeiro is shaped.
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Changes in alcohol use during the COVID-19 pandemic in Europe: A meta-analysis of observational studies

Kilian, Carolin, O'Donnell, Amy, Potapova, Nina, López-Pelayo, Hugo, Schulte, Bernd, Miquel, Laia, Paniello Castillo, Blanca, Schmidt, Christiane Sybille, Gual, Antoni, Rehm, Jürgen, Manthey, Jakob 02 February 2024 (has links)
Numerous studies have examined the impact of the COVID-19 pandemic on alcohol use changes in Europe, with concerns raised regarding increased use and related harms. Approach. We synthesised observational studies published between 1 January 2020 and 31 September 2021 on self-reported changes in alcohol use associated with COVID-19. Electronic databases were searched for studies evaluating individual data from European general and clinical populations. We identified 646 reports, of which 56 general population studies were suitable for random-effects meta-analyses of proportional differences in alcohol use changes. Variations by time, sub-region and study quality were assessed in subsequent meta-regressions. Additional 16 reports identified were summarised narratively. Key Findings. Compiling reports measuring changes in overall alcohol use, slightly more individuals indicated a decrease than an increase in their alcohol use during the pandemic [3.8%, 95% confidence interval (CI) 0.00–7.6%]. Decreases were also reported more often than increases in drinking frequency (8.0%, 95% CI 2.7–13.2%), quantity consumed (12.2%, 95% CI 8.3–16.2%) and heavy episodic drinking (17.7%, 95% CI 13.6–21.8%). Among people with pre-existing high drinking levels/alcohol use disorder, high-level drinking patterns appear to have solidified or intensified. Implications. Pandemic-related changes in alcohol use may be associated with pre-pandemic drinking levels. Increases among high-risk alcohol users are concerning, suggesting a need for ongoing monitoring and support from relevant health-care services. Conclusion. Our findings suggest that more people reduced their alcohol use in Europe than increased it since the onset of the pandemic. However high-quality studies examining specific change mechanisms at the population level are lacking.
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Prevalencia y factores asociados a la automedicación para prevención del COVID-19 en adultos atendidos en un hospital del distrito de Ferreñafe 2020-2021

Marcelo De los Santos, Milagros Sarahi January 2024 (has links)
Objetivo: Identificar la prevalencia y factores sociodemográficos que se asocian a la automedicación para la prevención del COVID-19 en adultos atendidos en un hospital del distrito de Ferreñafe 2020 – 2021. Materiales y Métodos: Estudio descriptivo transversal con muestreo no probabilístico por conveniencia realizado en el Hospital Agustín Arbulú Neyra. Se aplicó un cuestionario validado por expertos. Resultados: Se entrevistaron 345 adultos. El promedio de edad fue de 58,7 ± 12,4 años, mediana de 57, (rango: 40 a 94 años). La prevalencia de automedicación de forma preventiva contra el COVID-19 durante los primeros 6 meses de la pandemia fue el 38,8% y los últimos 6 meses del año 2021 fue del 1,4%. El medicamento más usado fue la ivermectina (65,7%). La fuente que mayor influencia generó en los pacientes fueron los medios de comunicación como la televisión o la radio (32,1%). Conclusiones: Se encontró una prevalencia de automedicación moderada. Tuvieron mayor frecuencia quieres se encontraban en la quinta década de su vida, procedentes de Pueblo Nuevo, con un nivel educativo mayor y que presentaban una comorbilidad. / Objective: To determine the prevalence and sociodemographic factors associated with self-medication for the prevention of COVID-19 in adults treated at a hospital in the district of Ferreñafe 2020 - 2021. Methods: Descriptive cross-sectional study with a convenience non-probabilistic sampling method performed in Agustin Arbulu Neyra Hospital. A survey validated by experts was used. Results: 345 adults were interviewed. The mean age was 58,7 ± 12,4, median of 57; (range: 40 to 94 years). The frequency of self-medication as a preventive treatment for the first six months of the pandemic was 38,8% and for the last 6 months of 2021 was 1,4%. The most commonly used drug was ivermectin (65,7%). The most frequent source of information that influenced on people were television and radio (32,1%). Conclusions: A moderate prevalence of self-medication was found. They were more frequently found in the fifth decade of their life, coming from Pueblo Nuevo, with a higher educational level and presenting a comorbidity.
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Neuropsychiatric phenotype of post COVID-19 syndrome in non-hospitalized patients

Lier, Julia, Stoll, Kristin, Obrig, Hellmuth, Baum, Paul, Deterding, Lea, Bernsdorff, Nora, Hermsdorf, Franz, Kunis, Ines, Bräsecke, Andrea, Herzig, Sabine, Schroeter, Matthias L., Thöne-Otto, Angelika, Riedel-Heller, Steffi G., Laufs, Ulrich, Wirtz, Hubert, Classen, Joseph, Saur, Dorothee 11 March 2024 (has links)
The post COVID-19 syndrome (PCS) is an emerging phenomenon worldwide with enormous socioeconomic impact. While many patients describe neuropsychiatric deficits, the symptoms are yet to be assessed and defined systematically. In this prospective cohort study, we report on the results of a neuropsychiatric consultation implemented in May 2021. A cohort of 105 consecutive patients with merely mild acute course of disease was identified by its high symptom load 6 months post infection using a standardized neurocognitive and psychiatric-psychosomatic assessment. In this cohort, we found a strong correlation between higher scores in questionnaires for fatigue (MFI-20), somatization (PHQ15) and depression (PHQ9) and worse functional outcome as measured by the post COVID functional scale (PCFS). In contrast, neurocognitive scales correlated with age, but not with PCFS. Standard laboratory and cardiopulmonary biomarkers did not differ between the group of patients with predominant neuropsychiatric symptoms and a control group of neuropsychiatrically unaffected PCS patients. Our study delineates a phenotype of PCS dominated by symptoms of fatigue, somatisation and depression. The strong association of psychiatric and psychosomatic symptoms with the PCFS warrants a systematic evaluation of psychosocial side effects of the pandemic itself and psychiatric comorbidities on the long-term outcome of patients with SARS-CoV-2 infection.

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