• Refine Query
  • Source
  • Publication year
  • to
  • Language
  • 181
  • 65
  • 21
  • 8
  • 4
  • 3
  • 1
  • Tagged with
  • 281
  • 148
  • 109
  • 109
  • 109
  • 103
  • 68
  • 59
  • 54
  • 52
  • 52
  • 52
  • 50
  • 50
  • 50
  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
251

Indication for spinal surgery: associated factors and regional differences in Germany

Tesch, Falko, Lange, Toni, Dröge, Patrik, Günster, Christian, Flechtenmacher, Johannes, Lembeck, Burkhard, Kladny, Bernd, Wirtz, Dieter Christian, Niethard, Fritz-Uwe, Schmitt, Jochen 18 April 2024 (has links)
Background Rising surgery rates have raised questions about the indications for spinal surgery. The study investigated patient-level and regional factors associated with spinal surgery for patients with spinal diseases. Methods We undertook a cohort study based on routine healthcare data from Germany of 18.4 million patients within 60.9 million episodes of two patient-years before a possible spinal surgery in the time period 2008 to 2016. Using a Poisson model, the effects of a broad range of patient-related (sociodemographic, morbidity, social status), disease- and healthcare-related (physicians’ specialty, conservative treatments) and regional variables were analyzed. Results There was substantial regional heterogeneity in the occurrence of spinal surgery which decreased by only one quarter when controlling for the various determinants assessed. Previous musculoskeletal and mental health disorders as well as physical therapy were associated with a lower probability of surgery in the fully-adjusted model. Prescriptions for pain medication and consultations of specialists were associated with a higher probability of surgery. However, the specific severity of the vertebral diseases could not be taken into account in the analysis. Furthermore, a substantial proportion of patients with surgery did not receive a consultation with an outpatient specialist (29.5%), preoperative diagnostics (37.0%) or physical therapy (48.3%) before hospital admission. Conclusion This large study on spinal diseases in Germany highlights important patterns in medical care of spinal diseases and their association with the probability of spinal surgery. However, only a relatively small proportion of the regional heterogeneity in spinal surgery could be explained by the extensive consideration of confounders, which suggests the relevance of other unmeasured factors like physicians’ preferences.
252

Sustainability reporting of German healthcare companies: a comparison

Sassen, Remmer, Stoffel, Miriam, Braun, Vera 20 June 2024 (has links)
This study assesses the status quo of sustainability reporting by German healthcare companies. First, content analysis was conducted based on eight sustainability reports. Second, we developed case studies for three of those firms by investigating the further reporting environment. The results indicate that the specific business sector of a company does not influence its sustainability reporting level. Moreover, the case studies show a differentiated picture in regards to the sustainability activities of those companies. Most companies recognise sustainability as a subordinate part of their company values and often integrate substantial sustainability schemes. Only one company emphasises that sustainability has always been at the core of the company’s philosophy. To ensure a more transparent and sustainable development, this outcome indicates that new laws should not only require the creation of a sustainability report, but also regulate the formalities of it to derive a common standard.
253

LUA-Mitteilungen ...

20 June 2024 (has links)
No description available.
254

Regionalização da saúde : estudo comparativo das internações dos municípios da Região de Saúde Vale do Gravataí e os dez municípios que mais internaram em Porto Alegre de 2008 a 2013

Macedo, Silvia Daniela Pinto January 2015 (has links)
Cette étude a cherché à comprendre une partie de la régionalisation de la santé au Brésil, par le biais des hospitalisations envoyées par les communes de la « Região de Saúde Capital Vale do Gravataí – Região de Saúde 10 » (Région de Santé Capitale Vale do Gravataí – Région de Santé 10), de l’État de Rio Grande do Sul, vers les hôpitaux de Porto Alegre, par l’intermédiaire du flux d’hospitalisations de cette commune, de 2008 à 2013. Pour ce faire, ont été comparés deux groupes principaux (1) les communes de la « Região 10 » et les (2) dix communes plus fréquents en hospitalisation à Porto Alegre et aussi deux groupes complémentaires d’hospitalisation d’habitants de : (3) Porto Alegre dans la capitale et (4) d’autres communes (les autres communes qui n’appartiennent pas aux groupes mentionnés ci-dessus) pour les dix procédures les plus fréquentes d’hospitalisation à Porto Alegre en complexité moyenne, qui ont eu comme fonction principale d’expliquer les résultats des principaux. L’étude a été élaborée en quatre étapes : le téléchargement et le traitement de la base d’hospitalisations du Système d’Information Hospitalaire Décentralisé – SIHD de DATASUS – Départ d’Informatique du Système Unique de Santé; la lecture des résolutions de la « Comissão Intergestores Bipartite do Rio Grande do Sul » (Commission Intergestionnaires Bipartite de l’État de Rio Grande do Sul) – CIB/RS; la lecture des données virtuelles de santé sur les articles qui pourraient contribuer à la compréhension de l’information disponibilisée; et enfin, des visites réalisées aux Centrales de Régulation de l’État de Rio Grande do Sul et de la commune de Porto Alegre. Les résultats ont été démontrés en trois phases, les habitants de la « Região Saúde 1 » – les hospitalisations locales dans la « Região de Saúde 10 », les flux d’hospitalisation à Porto Alegre – de Moyenne Complexité et le comparatif des groupes. En ce qui concerne le groupe principal de l’étude, la procédure d’accouchement naturel a été la plus fréquente, dans la tranche de complexité moyenne qui est l’axe de la recherche, suivies par l’accouchement par césarienne et les procédures concernant l’oncologie. L’apport principal de ce travail a été celui de confirmer l’hypothèse que le plus grand nombre d’hospitalisations à Porto Alegre concernant la complexité moyenne est issue de leurs habitants et de leur Région de Santé. Nous avons pu conclure que la régionalisation tente de s’établir à travers l’effort des centrales de régulation afin de se structurer et d’utiliser l’information pour la planification dans le domaine de la santé et l’optimisation des procédures. / Diese Studie versucht, einen Teil der Regionalisierung der Krankenversorgung in Brasilien zu verstehen. Dafür wurden die Internierungen untersucht, die von Gemeinden der Gesundheitsregion 10 (Hauptstadt/Vale do Gravataí) im Bundesstaat Rio Grande do Sul an Krankenhäuser in Porto Alegre weitergeleitet wurden. Dazu wurden die Internierungsstatistiken der Stadt von 2008 bis 2013 ausgewertet. Hierfür wurden zwei Hauptgruppen miteinander verglichen (1) Gemeinden der Region 10 und (2) die zehn Gemeinden mit den meisten Internierungen in Porto Alegre und zwei weitere Gruppen (3) Internierungen von Einwohnern Porto Alegres in der Hauptstadt selbst und (4) andere Gemeinden (weitere Gemeinden die nicht Teil der genannten Gruppen sind). Ausgewertet wurden die zehn häufigsten Internierungsgründe mittlerer Komplexität deren Hauptfunktion war, die Ergebnisse der Hauptgruppen zu erklären. Die Studie wurde in vier Etappen durchgeführt : Download und Verarbeitung der krankenhäuslichen Internierungsdatenbank des Dezentralisierten Krankenhausinformationssystems (SIHD) des DATASUS ; das Lesen der Resolutionen der Bipartitenkommission von Rio Grande do Sul (CIB/RS) ; das Lesen virtueller Datenbanken mit Artikeln aus dem Gesundheitswesen, die zum Verständnis der zur Verfügung gestellten Information beitragen ; und, zum Schluß, Besuche der Koordinierungsstellen des Bundesstaates Rio Grande do Sul und der Stadt Porto Alegre. Die Ergebnisse gliedern sich in drei Phasen : Bewohner der Gesundheitsregion 10 – lokale Internierungen in der Gesundheitsregion 10, die Verlegungen nach Porto Alegre (mittlere Komplexität) und der Vergleich der Gruppen. Für die Hauptgruppe der Studie war eine normale Entbindung der häufigste Internierungsgrund in der mittleren Komplexität, dem Fokus dieser Studie, gefolgt von Geburten mit Kaiserschnitt und onkologischen Eingriffen. Der größte Beitrag dieser Arbeit ist die Bestätigung der Hypothese, dass die größte Zahl der Internierungen mit mittlerer Komplexität in Porto Alegre auf Einwohner der Stadt und ihrer eigenen Gesundheitsregion zurück geht. Daraus wird geschlossen, dass die Regionalisierung versucht, sich zu etablieren, über die Bemühungen der Koordinierungsstellen sich zu strukturieren und die Informationen für die Organisation des Gesundheitswesens und die Optimierung der Prozesse zu nutzen. / O presente estudo buscou compreender uma parte da regionalização da saúde no Brasil, por meio das internações encaminhadas por municípios da Região de Saúde Capital Vale do Gravataí – Região de Saúde 10, do Estado do Rio Grande do Sul, para hospitais de Porto Alegre, através dos fluxos da internação no município, de 2008 a 2013. Para tanto, foram comparados dois grupos principais (1) municípios da Região 10 e (2) os dez municípios mais frequentes em internação em Porto Alegre; e dois grupos complementares internações de residentes de (3) Porto Alegre na Capital e (4) outros municípios (demais municípios que não fizeram parte dos grupos já citados) para os dez procedimentos mais frequentes em internação em Porto Alegre para a média complexidade,que tiveram como principal função explicar os resultados dos principais. O estudo se desenvolveu em quatro etapas: download e processamento da base de internação hospitalar do Sistema de Informação Hospitalar Descentralizado – SIHD do DATASUS; leitura das resoluções da Comissão Intergestores Bipartite do Rio Grande do Sul – CIB/RS; leitura das bases virtuais de saúde de artigos que contribuíssem na compreensão da informação disponibilizada; e por fim, visitas realizadas às Centrais de Regulação do Estado do Rio Grande do Sul e do Município de Porto Alegre. Os resultados se mostraram em três fases, os residentes da Região de saúde 10 – Internações locais na Região de Saúde 10, os fluxos de internação para Porto Alegre - Média Complexidade e o comparativo dos grupos. Para o grupo principal do estudo o procedimento parto normal apareceu como mais frequente, seguido por parto cesariano e procedimentos relacionados à oncologia. A principal contribuição do trabalho foi confirmar a hipótese de que o maior número de internações em Porto Alegre para a média complexidade é oriunda de seus residentes e de sua própria Região de Saúde. Conclui-se que a regionalização tenta se estabelecer através de um esforço das centrais de regulações para se estruturarem e utilizarem a informação para o planejamento em saúde e otimização dos processos. / This study aimed to understand part of the health regionalization in Brazil, through the referral of admissions from Capital/ Gravataí Valley health region (10), Rio Grande do Sul State, to Porto Alegre hospitals, and through admission flows, from 2008 to 2013. For this purpose, comparisons between two main groups – (1) municipalities in Region 10 and (2) the ten most frequent municipalities in Porto Alegre admissions (10) - and two complementary groups : admissions of Porto Alegre residents (3) and (4) other municipalities (those which were not part of the groups already mentioned) - for the ten most frequent procedures in Porto Alegre admissions for medium complexity were made, in order to explain the results of the main groups. The study was conducted in four stages: hospitalization database download and processing from Hospital Information System Decentralization (SIHD) - DATASUS; Rio Grande do Sul Bipartite Inter-managerial Commissions (CIBs) - CIB / RS resolutions reading; health virtual database and publication reading for a better comprehension of the information provided; and visits to Regulatory Centers of Rio Grande do Sul state and Porto Alegre city. The results were presented in three phases: Health Region 10 residents - local admissions, Porto Alegre admission flows - medium complexity, and group comparison. For the main study group, normal delivery procedure appeared as the most frequent, followed by cesarean and oncology related procedures. The main outcome of this work was to confirm the hypothesis that the largest number of admissions in Porto Alegre for medium complexity comes from its residents and its own Health Region. To conclude, regionalization tries to establish itself through regulatory centers effort to structure themselves and use the information for health planning and process optimization. / Este estudio tuvo la finalidad de comprender una parte de la regionalización de la salud en Brasil, a través de las hospitalizaciones canalizadas por municipios de la Región de Salud 10 del Estado de Rio Grande do Sul, utilizando los datos de número de ingresos hospitalarios por municipio entre los años 2008 y 2013. Para ello fueron comparados dos grupos principales: (1) municipios de la Región 10, (2) los diez municipios con mayor números de hospitalizaciones en Porto Alegre; así como dos grupos complementarios: (3) hospitalizaciones de residentes de la capital Porto Alegre, (4) demás municipios que no estan incluidos en los grupos antes mencionados. En este caso, fueron considerados los diez procedimientos más frecuentes de mediana complejidad que son motivo de hospitalización en Porto Alegre. Este trabajo se desarrollo en cuatro etapas: procesamiento de la base de datos de ingresos hospitalarios del Sistema de Información Hospitalaria Descentralizado, lectura de las resoluciones de la Comisión Intergestores Bipartita de Rio Grande do Sul, lectura de las bases de datos digitales cuyos artículos del área de la salud contribuyeran en la comprensión de la información disponible, y finalmente, visitas realizadas a las Centrales de Regulación del Estado Rio Grande do Sul y del municipio de Porto Alegre. Los resultados se presentaron en 3 etapas de acuerdo a: los residentes de la Región de Salud 10 - hospitalizaciones locales, el número de ingresos hospitalarios en Porto Alegre - mediana complejidad y la comparación entre grupos principales y complementarios. Para el grupo principal, objeto de esta investigación, el procedimiento de mediana complejidad más frecuente fue el parto normal, seguido por parto por cesárea y procedimientos oncológicos. La contribución más importante de este trabajo fue confirmar la hipótesis sobre que el mayor número de ingresos hospitalarios por casos de mediana complejidad en Porto Alegre, corresponde a los oriundos de esta ciudad y de la propia Región de Salud. Se concluye que la regionalización busca establecerse a través de los esfuerzos de las centrales de regulaciones, para estructurar y utilizar la información en la planificación de salud y optimización de los procesos.
255

Regionalização da saúde : estudo comparativo das internações dos municípios da Região de Saúde Vale do Gravataí e os dez municípios que mais internaram em Porto Alegre de 2008 a 2013

Macedo, Silvia Daniela Pinto January 2015 (has links)
Cette étude a cherché à comprendre une partie de la régionalisation de la santé au Brésil, par le biais des hospitalisations envoyées par les communes de la « Região de Saúde Capital Vale do Gravataí – Região de Saúde 10 » (Région de Santé Capitale Vale do Gravataí – Région de Santé 10), de l’État de Rio Grande do Sul, vers les hôpitaux de Porto Alegre, par l’intermédiaire du flux d’hospitalisations de cette commune, de 2008 à 2013. Pour ce faire, ont été comparés deux groupes principaux (1) les communes de la « Região 10 » et les (2) dix communes plus fréquents en hospitalisation à Porto Alegre et aussi deux groupes complémentaires d’hospitalisation d’habitants de : (3) Porto Alegre dans la capitale et (4) d’autres communes (les autres communes qui n’appartiennent pas aux groupes mentionnés ci-dessus) pour les dix procédures les plus fréquentes d’hospitalisation à Porto Alegre en complexité moyenne, qui ont eu comme fonction principale d’expliquer les résultats des principaux. L’étude a été élaborée en quatre étapes : le téléchargement et le traitement de la base d’hospitalisations du Système d’Information Hospitalaire Décentralisé – SIHD de DATASUS – Départ d’Informatique du Système Unique de Santé; la lecture des résolutions de la « Comissão Intergestores Bipartite do Rio Grande do Sul » (Commission Intergestionnaires Bipartite de l’État de Rio Grande do Sul) – CIB/RS; la lecture des données virtuelles de santé sur les articles qui pourraient contribuer à la compréhension de l’information disponibilisée; et enfin, des visites réalisées aux Centrales de Régulation de l’État de Rio Grande do Sul et de la commune de Porto Alegre. Les résultats ont été démontrés en trois phases, les habitants de la « Região Saúde 1 » – les hospitalisations locales dans la « Região de Saúde 10 », les flux d’hospitalisation à Porto Alegre – de Moyenne Complexité et le comparatif des groupes. En ce qui concerne le groupe principal de l’étude, la procédure d’accouchement naturel a été la plus fréquente, dans la tranche de complexité moyenne qui est l’axe de la recherche, suivies par l’accouchement par césarienne et les procédures concernant l’oncologie. L’apport principal de ce travail a été celui de confirmer l’hypothèse que le plus grand nombre d’hospitalisations à Porto Alegre concernant la complexité moyenne est issue de leurs habitants et de leur Région de Santé. Nous avons pu conclure que la régionalisation tente de s’établir à travers l’effort des centrales de régulation afin de se structurer et d’utiliser l’information pour la planification dans le domaine de la santé et l’optimisation des procédures. / Diese Studie versucht, einen Teil der Regionalisierung der Krankenversorgung in Brasilien zu verstehen. Dafür wurden die Internierungen untersucht, die von Gemeinden der Gesundheitsregion 10 (Hauptstadt/Vale do Gravataí) im Bundesstaat Rio Grande do Sul an Krankenhäuser in Porto Alegre weitergeleitet wurden. Dazu wurden die Internierungsstatistiken der Stadt von 2008 bis 2013 ausgewertet. Hierfür wurden zwei Hauptgruppen miteinander verglichen (1) Gemeinden der Region 10 und (2) die zehn Gemeinden mit den meisten Internierungen in Porto Alegre und zwei weitere Gruppen (3) Internierungen von Einwohnern Porto Alegres in der Hauptstadt selbst und (4) andere Gemeinden (weitere Gemeinden die nicht Teil der genannten Gruppen sind). Ausgewertet wurden die zehn häufigsten Internierungsgründe mittlerer Komplexität deren Hauptfunktion war, die Ergebnisse der Hauptgruppen zu erklären. Die Studie wurde in vier Etappen durchgeführt : Download und Verarbeitung der krankenhäuslichen Internierungsdatenbank des Dezentralisierten Krankenhausinformationssystems (SIHD) des DATASUS ; das Lesen der Resolutionen der Bipartitenkommission von Rio Grande do Sul (CIB/RS) ; das Lesen virtueller Datenbanken mit Artikeln aus dem Gesundheitswesen, die zum Verständnis der zur Verfügung gestellten Information beitragen ; und, zum Schluß, Besuche der Koordinierungsstellen des Bundesstaates Rio Grande do Sul und der Stadt Porto Alegre. Die Ergebnisse gliedern sich in drei Phasen : Bewohner der Gesundheitsregion 10 – lokale Internierungen in der Gesundheitsregion 10, die Verlegungen nach Porto Alegre (mittlere Komplexität) und der Vergleich der Gruppen. Für die Hauptgruppe der Studie war eine normale Entbindung der häufigste Internierungsgrund in der mittleren Komplexität, dem Fokus dieser Studie, gefolgt von Geburten mit Kaiserschnitt und onkologischen Eingriffen. Der größte Beitrag dieser Arbeit ist die Bestätigung der Hypothese, dass die größte Zahl der Internierungen mit mittlerer Komplexität in Porto Alegre auf Einwohner der Stadt und ihrer eigenen Gesundheitsregion zurück geht. Daraus wird geschlossen, dass die Regionalisierung versucht, sich zu etablieren, über die Bemühungen der Koordinierungsstellen sich zu strukturieren und die Informationen für die Organisation des Gesundheitswesens und die Optimierung der Prozesse zu nutzen. / O presente estudo buscou compreender uma parte da regionalização da saúde no Brasil, por meio das internações encaminhadas por municípios da Região de Saúde Capital Vale do Gravataí – Região de Saúde 10, do Estado do Rio Grande do Sul, para hospitais de Porto Alegre, através dos fluxos da internação no município, de 2008 a 2013. Para tanto, foram comparados dois grupos principais (1) municípios da Região 10 e (2) os dez municípios mais frequentes em internação em Porto Alegre; e dois grupos complementares internações de residentes de (3) Porto Alegre na Capital e (4) outros municípios (demais municípios que não fizeram parte dos grupos já citados) para os dez procedimentos mais frequentes em internação em Porto Alegre para a média complexidade,que tiveram como principal função explicar os resultados dos principais. O estudo se desenvolveu em quatro etapas: download e processamento da base de internação hospitalar do Sistema de Informação Hospitalar Descentralizado – SIHD do DATASUS; leitura das resoluções da Comissão Intergestores Bipartite do Rio Grande do Sul – CIB/RS; leitura das bases virtuais de saúde de artigos que contribuíssem na compreensão da informação disponibilizada; e por fim, visitas realizadas às Centrais de Regulação do Estado do Rio Grande do Sul e do Município de Porto Alegre. Os resultados se mostraram em três fases, os residentes da Região de saúde 10 – Internações locais na Região de Saúde 10, os fluxos de internação para Porto Alegre - Média Complexidade e o comparativo dos grupos. Para o grupo principal do estudo o procedimento parto normal apareceu como mais frequente, seguido por parto cesariano e procedimentos relacionados à oncologia. A principal contribuição do trabalho foi confirmar a hipótese de que o maior número de internações em Porto Alegre para a média complexidade é oriunda de seus residentes e de sua própria Região de Saúde. Conclui-se que a regionalização tenta se estabelecer através de um esforço das centrais de regulações para se estruturarem e utilizarem a informação para o planejamento em saúde e otimização dos processos. / This study aimed to understand part of the health regionalization in Brazil, through the referral of admissions from Capital/ Gravataí Valley health region (10), Rio Grande do Sul State, to Porto Alegre hospitals, and through admission flows, from 2008 to 2013. For this purpose, comparisons between two main groups – (1) municipalities in Region 10 and (2) the ten most frequent municipalities in Porto Alegre admissions (10) - and two complementary groups : admissions of Porto Alegre residents (3) and (4) other municipalities (those which were not part of the groups already mentioned) - for the ten most frequent procedures in Porto Alegre admissions for medium complexity were made, in order to explain the results of the main groups. The study was conducted in four stages: hospitalization database download and processing from Hospital Information System Decentralization (SIHD) - DATASUS; Rio Grande do Sul Bipartite Inter-managerial Commissions (CIBs) - CIB / RS resolutions reading; health virtual database and publication reading for a better comprehension of the information provided; and visits to Regulatory Centers of Rio Grande do Sul state and Porto Alegre city. The results were presented in three phases: Health Region 10 residents - local admissions, Porto Alegre admission flows - medium complexity, and group comparison. For the main study group, normal delivery procedure appeared as the most frequent, followed by cesarean and oncology related procedures. The main outcome of this work was to confirm the hypothesis that the largest number of admissions in Porto Alegre for medium complexity comes from its residents and its own Health Region. To conclude, regionalization tries to establish itself through regulatory centers effort to structure themselves and use the information for health planning and process optimization. / Este estudio tuvo la finalidad de comprender una parte de la regionalización de la salud en Brasil, a través de las hospitalizaciones canalizadas por municipios de la Región de Salud 10 del Estado de Rio Grande do Sul, utilizando los datos de número de ingresos hospitalarios por municipio entre los años 2008 y 2013. Para ello fueron comparados dos grupos principales: (1) municipios de la Región 10, (2) los diez municipios con mayor números de hospitalizaciones en Porto Alegre; así como dos grupos complementarios: (3) hospitalizaciones de residentes de la capital Porto Alegre, (4) demás municipios que no estan incluidos en los grupos antes mencionados. En este caso, fueron considerados los diez procedimientos más frecuentes de mediana complejidad que son motivo de hospitalización en Porto Alegre. Este trabajo se desarrollo en cuatro etapas: procesamiento de la base de datos de ingresos hospitalarios del Sistema de Información Hospitalaria Descentralizado, lectura de las resoluciones de la Comisión Intergestores Bipartita de Rio Grande do Sul, lectura de las bases de datos digitales cuyos artículos del área de la salud contribuyeran en la comprensión de la información disponible, y finalmente, visitas realizadas a las Centrales de Regulación del Estado Rio Grande do Sul y del municipio de Porto Alegre. Los resultados se presentaron en 3 etapas de acuerdo a: los residentes de la Región de Salud 10 - hospitalizaciones locales, el número de ingresos hospitalarios en Porto Alegre - mediana complejidad y la comparación entre grupos principales y complementarios. Para el grupo principal, objeto de esta investigación, el procedimiento de mediana complejidad más frecuente fue el parto normal, seguido por parto por cesárea y procedimientos oncológicos. La contribución más importante de este trabajo fue confirmar la hipótesis sobre que el mayor número de ingresos hospitalarios por casos de mediana complejidad en Porto Alegre, corresponde a los oriundos de esta ciudad y de la propia Región de Salud. Se concluye que la regionalización busca establecerse a través de los esfuerzos de las centrales de regulaciones, para estructurar y utilizar la información en la planificación de salud y optimización de los procesos.
256

Regionalização da saúde : estudo comparativo das internações dos municípios da Região de Saúde Vale do Gravataí e os dez municípios que mais internaram em Porto Alegre de 2008 a 2013

Macedo, Silvia Daniela Pinto January 2015 (has links)
Cette étude a cherché à comprendre une partie de la régionalisation de la santé au Brésil, par le biais des hospitalisations envoyées par les communes de la « Região de Saúde Capital Vale do Gravataí – Região de Saúde 10 » (Région de Santé Capitale Vale do Gravataí – Région de Santé 10), de l’État de Rio Grande do Sul, vers les hôpitaux de Porto Alegre, par l’intermédiaire du flux d’hospitalisations de cette commune, de 2008 à 2013. Pour ce faire, ont été comparés deux groupes principaux (1) les communes de la « Região 10 » et les (2) dix communes plus fréquents en hospitalisation à Porto Alegre et aussi deux groupes complémentaires d’hospitalisation d’habitants de : (3) Porto Alegre dans la capitale et (4) d’autres communes (les autres communes qui n’appartiennent pas aux groupes mentionnés ci-dessus) pour les dix procédures les plus fréquentes d’hospitalisation à Porto Alegre en complexité moyenne, qui ont eu comme fonction principale d’expliquer les résultats des principaux. L’étude a été élaborée en quatre étapes : le téléchargement et le traitement de la base d’hospitalisations du Système d’Information Hospitalaire Décentralisé – SIHD de DATASUS – Départ d’Informatique du Système Unique de Santé; la lecture des résolutions de la « Comissão Intergestores Bipartite do Rio Grande do Sul » (Commission Intergestionnaires Bipartite de l’État de Rio Grande do Sul) – CIB/RS; la lecture des données virtuelles de santé sur les articles qui pourraient contribuer à la compréhension de l’information disponibilisée; et enfin, des visites réalisées aux Centrales de Régulation de l’État de Rio Grande do Sul et de la commune de Porto Alegre. Les résultats ont été démontrés en trois phases, les habitants de la « Região Saúde 1 » – les hospitalisations locales dans la « Região de Saúde 10 », les flux d’hospitalisation à Porto Alegre – de Moyenne Complexité et le comparatif des groupes. En ce qui concerne le groupe principal de l’étude, la procédure d’accouchement naturel a été la plus fréquente, dans la tranche de complexité moyenne qui est l’axe de la recherche, suivies par l’accouchement par césarienne et les procédures concernant l’oncologie. L’apport principal de ce travail a été celui de confirmer l’hypothèse que le plus grand nombre d’hospitalisations à Porto Alegre concernant la complexité moyenne est issue de leurs habitants et de leur Région de Santé. Nous avons pu conclure que la régionalisation tente de s’établir à travers l’effort des centrales de régulation afin de se structurer et d’utiliser l’information pour la planification dans le domaine de la santé et l’optimisation des procédures. / Diese Studie versucht, einen Teil der Regionalisierung der Krankenversorgung in Brasilien zu verstehen. Dafür wurden die Internierungen untersucht, die von Gemeinden der Gesundheitsregion 10 (Hauptstadt/Vale do Gravataí) im Bundesstaat Rio Grande do Sul an Krankenhäuser in Porto Alegre weitergeleitet wurden. Dazu wurden die Internierungsstatistiken der Stadt von 2008 bis 2013 ausgewertet. Hierfür wurden zwei Hauptgruppen miteinander verglichen (1) Gemeinden der Region 10 und (2) die zehn Gemeinden mit den meisten Internierungen in Porto Alegre und zwei weitere Gruppen (3) Internierungen von Einwohnern Porto Alegres in der Hauptstadt selbst und (4) andere Gemeinden (weitere Gemeinden die nicht Teil der genannten Gruppen sind). Ausgewertet wurden die zehn häufigsten Internierungsgründe mittlerer Komplexität deren Hauptfunktion war, die Ergebnisse der Hauptgruppen zu erklären. Die Studie wurde in vier Etappen durchgeführt : Download und Verarbeitung der krankenhäuslichen Internierungsdatenbank des Dezentralisierten Krankenhausinformationssystems (SIHD) des DATASUS ; das Lesen der Resolutionen der Bipartitenkommission von Rio Grande do Sul (CIB/RS) ; das Lesen virtueller Datenbanken mit Artikeln aus dem Gesundheitswesen, die zum Verständnis der zur Verfügung gestellten Information beitragen ; und, zum Schluß, Besuche der Koordinierungsstellen des Bundesstaates Rio Grande do Sul und der Stadt Porto Alegre. Die Ergebnisse gliedern sich in drei Phasen : Bewohner der Gesundheitsregion 10 – lokale Internierungen in der Gesundheitsregion 10, die Verlegungen nach Porto Alegre (mittlere Komplexität) und der Vergleich der Gruppen. Für die Hauptgruppe der Studie war eine normale Entbindung der häufigste Internierungsgrund in der mittleren Komplexität, dem Fokus dieser Studie, gefolgt von Geburten mit Kaiserschnitt und onkologischen Eingriffen. Der größte Beitrag dieser Arbeit ist die Bestätigung der Hypothese, dass die größte Zahl der Internierungen mit mittlerer Komplexität in Porto Alegre auf Einwohner der Stadt und ihrer eigenen Gesundheitsregion zurück geht. Daraus wird geschlossen, dass die Regionalisierung versucht, sich zu etablieren, über die Bemühungen der Koordinierungsstellen sich zu strukturieren und die Informationen für die Organisation des Gesundheitswesens und die Optimierung der Prozesse zu nutzen. / O presente estudo buscou compreender uma parte da regionalização da saúde no Brasil, por meio das internações encaminhadas por municípios da Região de Saúde Capital Vale do Gravataí – Região de Saúde 10, do Estado do Rio Grande do Sul, para hospitais de Porto Alegre, através dos fluxos da internação no município, de 2008 a 2013. Para tanto, foram comparados dois grupos principais (1) municípios da Região 10 e (2) os dez municípios mais frequentes em internação em Porto Alegre; e dois grupos complementares internações de residentes de (3) Porto Alegre na Capital e (4) outros municípios (demais municípios que não fizeram parte dos grupos já citados) para os dez procedimentos mais frequentes em internação em Porto Alegre para a média complexidade,que tiveram como principal função explicar os resultados dos principais. O estudo se desenvolveu em quatro etapas: download e processamento da base de internação hospitalar do Sistema de Informação Hospitalar Descentralizado – SIHD do DATASUS; leitura das resoluções da Comissão Intergestores Bipartite do Rio Grande do Sul – CIB/RS; leitura das bases virtuais de saúde de artigos que contribuíssem na compreensão da informação disponibilizada; e por fim, visitas realizadas às Centrais de Regulação do Estado do Rio Grande do Sul e do Município de Porto Alegre. Os resultados se mostraram em três fases, os residentes da Região de saúde 10 – Internações locais na Região de Saúde 10, os fluxos de internação para Porto Alegre - Média Complexidade e o comparativo dos grupos. Para o grupo principal do estudo o procedimento parto normal apareceu como mais frequente, seguido por parto cesariano e procedimentos relacionados à oncologia. A principal contribuição do trabalho foi confirmar a hipótese de que o maior número de internações em Porto Alegre para a média complexidade é oriunda de seus residentes e de sua própria Região de Saúde. Conclui-se que a regionalização tenta se estabelecer através de um esforço das centrais de regulações para se estruturarem e utilizarem a informação para o planejamento em saúde e otimização dos processos. / This study aimed to understand part of the health regionalization in Brazil, through the referral of admissions from Capital/ Gravataí Valley health region (10), Rio Grande do Sul State, to Porto Alegre hospitals, and through admission flows, from 2008 to 2013. For this purpose, comparisons between two main groups – (1) municipalities in Region 10 and (2) the ten most frequent municipalities in Porto Alegre admissions (10) - and two complementary groups : admissions of Porto Alegre residents (3) and (4) other municipalities (those which were not part of the groups already mentioned) - for the ten most frequent procedures in Porto Alegre admissions for medium complexity were made, in order to explain the results of the main groups. The study was conducted in four stages: hospitalization database download and processing from Hospital Information System Decentralization (SIHD) - DATASUS; Rio Grande do Sul Bipartite Inter-managerial Commissions (CIBs) - CIB / RS resolutions reading; health virtual database and publication reading for a better comprehension of the information provided; and visits to Regulatory Centers of Rio Grande do Sul state and Porto Alegre city. The results were presented in three phases: Health Region 10 residents - local admissions, Porto Alegre admission flows - medium complexity, and group comparison. For the main study group, normal delivery procedure appeared as the most frequent, followed by cesarean and oncology related procedures. The main outcome of this work was to confirm the hypothesis that the largest number of admissions in Porto Alegre for medium complexity comes from its residents and its own Health Region. To conclude, regionalization tries to establish itself through regulatory centers effort to structure themselves and use the information for health planning and process optimization. / Este estudio tuvo la finalidad de comprender una parte de la regionalización de la salud en Brasil, a través de las hospitalizaciones canalizadas por municipios de la Región de Salud 10 del Estado de Rio Grande do Sul, utilizando los datos de número de ingresos hospitalarios por municipio entre los años 2008 y 2013. Para ello fueron comparados dos grupos principales: (1) municipios de la Región 10, (2) los diez municipios con mayor números de hospitalizaciones en Porto Alegre; así como dos grupos complementarios: (3) hospitalizaciones de residentes de la capital Porto Alegre, (4) demás municipios que no estan incluidos en los grupos antes mencionados. En este caso, fueron considerados los diez procedimientos más frecuentes de mediana complejidad que son motivo de hospitalización en Porto Alegre. Este trabajo se desarrollo en cuatro etapas: procesamiento de la base de datos de ingresos hospitalarios del Sistema de Información Hospitalaria Descentralizado, lectura de las resoluciones de la Comisión Intergestores Bipartita de Rio Grande do Sul, lectura de las bases de datos digitales cuyos artículos del área de la salud contribuyeran en la comprensión de la información disponible, y finalmente, visitas realizadas a las Centrales de Regulación del Estado Rio Grande do Sul y del municipio de Porto Alegre. Los resultados se presentaron en 3 etapas de acuerdo a: los residentes de la Región de Salud 10 - hospitalizaciones locales, el número de ingresos hospitalarios en Porto Alegre - mediana complejidad y la comparación entre grupos principales y complementarios. Para el grupo principal, objeto de esta investigación, el procedimiento de mediana complejidad más frecuente fue el parto normal, seguido por parto por cesárea y procedimientos oncológicos. La contribución más importante de este trabajo fue confirmar la hipótesis sobre que el mayor número de ingresos hospitalarios por casos de mediana complejidad en Porto Alegre, corresponde a los oriundos de esta ciudad y de la propia Región de Salud. Se concluye que la regionalización busca establecerse a través de los esfuerzos de las centrales de regulaciones, para estructurar y utilizar la información en la planificación de salud y optimización de los procesos.
257

Untersuchungen zur Evaluation der Wirksamkeit präventiver Interventionen in der Berufsdermatologie / Studies to evaluate the effectiveness of preventive interventions in occupational dermatology

Wilke, Annika 13 October 2014 (has links)
Aufgrund der hohen Prävalenz und Inzidenz von berufsbedingten Hauterkrankungen kommt wirksamen primär-, sekundär- und tertiärpräventiven Interventionen eine große Bedeutung zu. Die Beurteilung der Wirksamkeit ist Aufgabe der Evaluationsforschung, deren Güte sich an wissenschaftlichen, forschungsmethodischen Maßstäben und Kriterien bemisst. Das Ziel der vorliegenden Dissertation ist es, durch drei Untersuchungen dazu beizutragen, bestehende Forschungslücken im Kontext der Wirksamkeitsevaluation von Präventionsmaßnahmen in der Berufsdermatologie zu schließen. Hierfür erfolgt eine Untersuchung und Systematisierung des aktuellen Forschungsstandes anhand theoretisch abgeleiteter Kriterien. Analysiert werden das Interventionsziel, die untersuchten Outcomeparameter, das Evaluationsdesign, die Erhebungszeitpunkte sowie die Objektivität, Reliabilität, Validität und Änderungssensitivität der Erhebungsmethode. Basierend auf diesen Analysen werden Forschungslücken abgeleitet und begründet. Dies bildet den theoretischen Rahmen dieser Dissertation. Die drei durchgeführten Untersuchungen zur Evaluation der Wirksamkeit von präventiven Interventionen werden in diesen theoretischen Rahmen eingeordnet und vor dem Hintergrund der identifizierten Forschungslücken der jeweilige Beitrag zum aktuellen Stand der Forschung begründet. Alle drei Untersuchungen weisen konkrete Zielformulierungen sowie darauf abgestimmte Outcomeparameter auf, die sowohl auf der biomedizinischen als auch auf der psychischen und sozialen Ebene verortet sind. Die besondere Stärke von Untersuchung I liegt in ihrem kontrollierten Studiendesign. Aufgrund der Anzahl und Auswahl der Erhebungszeitpunkte schließen die Untersuchungen I und II Forschungslücken hinsichtlich der Untersuchung der Nachhaltigkeit und des Verlaufs des Interventionseffektes. Untersuchung III zeichnet sich durch eine objektive, reliable, valide und änderungssensitive Erhebungsmethode aus. Aus den drei Untersuchungen sowie aus der vorliegenden Dissertation in ihrer Gesamtheit leiten sich zahlreiche Ansatzpunkte für Forschungsdesiderata ab. Es lässt sich subsumieren, dass es langfristig ausgerichteter Evaluationsstudien bedarf, die eine angemessenen Zahl an Einzelerhebungen einschließen und in deren Rahmen objektive, reliable, valide und änderungssensitive Erhebungsverfahren eingesetzt werden. Ferner sollte künftig vermehrt eine Systematisierung der bislang als äußerst heterogen zu charakterisierenden Outcomeparameter erfolgen, indem die Parameter in einem theoretisch begründeten Rahmen verortet werden. Diese Optimierungen der gegenwärtigen Evaluationskultur dienen nicht nur wissenschaftlich-theoretischen Zwecken, sondern tragen langfristig zur Verbesserung der Versorgungsstrukturen mit Blick auf die Primär-, Sekundär- und Tertiärprävention berufsbedingter Hauterkrankungen bei.
258

Klinische Psychologie und Verhaltenstherapie - zwischen Aufstieg und Erosion / Clinical Psychology and Behavior Therapy - between Rise and Erosion

Wittchen, Hans-Ulrich 03 December 2012 (has links) (PDF)
Der Beitrag diskutiert Probleme der raschen Weiterentwicklung von Klinischer Psychologie und der Verhaltenstherapie im besonderen. Dabei werden drei Perspektiven angesprochen: (a) Binnenbeziehungen innerhalb des Fachs Klinische Psychologie sowie zu Nachbardisziplinen, (b) Transferprobleme wissen-schaftlicher Erkenntnisse von der Forschung zur Praxis und (c) Probleme der Fort– und Weiterbildung sowie der Qualitätssicherung in der Verhaltenstherapie. Als Beispiele von Fortschritt und Erosion werden diskutiert: (a) die Verhaltensmedizin, als Muster für gut abgestimmte und in die Klinische Psychologie als Fach integrierte Entwicklung, (b) die Gesundheitspsychologie für eine schlechte Interaktionskultur mit mangelhaftem gegen-seitigem Informatiûnstransfer und (c) die Psychotherapieszene als Beispiel für Erosionsprozesse in Forschung, Praxis sowie vor allem Fort– und Weiterbildung. Der Beitrag fordert eine wesentliche Stärkung des Fachs Klinische Psychologie als fachliche und organisatorische Klammer zwischen den auseinanderdriftenden Entwicklungen. Eine erfolgreiche Übernahme dieser universitär verankerten Koordinations- und Integrationsaufgabe erfordert allerdings gleichzeitig auch eine erhebliche Ausweitung personeller Ressourcen und fachlicher Kompetenzen. Eine zentrale neue Herausforderung für klinisch-psychologische Universitätsinstitute besteht auch in der Entwicklung von Qualitätssicherungsmaβnahmen. Der Beitrag empfiehlt in diesem Zusammenhang, vor allem in der Fort– und Weiterbildung den verstärkten Einsatz von Therapiemanualen sowie die Institutionalisierung von regelmäβigen Konsensuskonferenzen mit Empfehlungen zur Therapiedurchführung. / This paper discusses progress and erosion aspects of c1inical psychology and behavior therapy in Germany from three interrelated perspectives: (a) the relationship of behavior therapy and c1inical psychology to other basic and applied psychological disciplines as weIl as neighboring disciplines, (b) the transfer problems from the scientific fields to practice, and (c) the problem of quality assurance in practice and postgraduate education. Specific emphasis is laid on a discussion of the field of behavioral medicine, as an example for well-integrated and coordinated research and practice activities; health psychology as an example for deficient communication patterns with clinical psychology and behavior therapy, and psychotherapy as an example for erosion in research, education and practice. The paper strongly recommends a more dominant steering role of clinical psychology as the most comprehensive scientific discipline. This steering role, however, would also require a considerably expanded infrastructure of clinical psychology departments in universities together with several mechanisms (competence enhancement, consensus conferences, development of postgraduate education guidelines, quality assurance activities, coordination) to be able to fulfill this mission. The paper also suggests the more frequent use of standardized treatment manuals in postgraduate courses.
259

Niederlassung in ländlichen Gebieten Niedersachsens aus hausärztlicher Sicht / Practising in Rural Areas of Lower Saxony from a GP's Point of View

Heubrock, Annika 05 November 2014 (has links)
No description available.
260

Adapting Enterprise Architectures for Health-Care Networks – Field Report of an Implementation

Schlieter, Hannes, Juhrisch, Martin, Bögel, Stephan, Esswein, Werner 20 May 2014 (has links) (PDF)
No description available.

Page generated in 0.1524 seconds