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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
401

Is Conflict a Factor in a Population's Quality of Life? A Comparative Study of University Students in the Palestinian Territories and Jordan

Asi, Yara 01 January 2015 (has links)
As nearly one third of the world's population lives in an area that is in some way touched by war, researchers have long been interested in the varied impacts of conflict on civilians. Many indicators, measuring both physical and mental constructs, have been assessed in war-torn populations from around the world, one of which is health-related quality of life (HRQoL). The occupied Palestinian Territories (oPt) are one region in which copious research on health indicators has been undertaken in an effort to understand how long-term conflict manifests itself in noncombatant populations. However, existing studies focus primarily on indicators within the Palestinian population itself that impact HRQoL, and not on the extent to which the presence of the conflict and its consequences disturb physical and mental health outcomes compared to areas without conflict. The purpose of this study is to evaluate the impact of long-term conflict by comparing HRQoL in the oPt and the neighboring country of Jordan, as well as to assess how demographic factors such as socioeconomic status and household size can moderate or aggravate this impact. The potential mediating factors of insecurity and perceived stress will also be assessed. This study found that the presence of conflict was not the most significant predictor of low HRQoL. The mitigating factor of a traditional foundation of mental resilience in Palestinian culture is addressed as a potential explanation for this result. The implications of this study are wide-ranging, particularly in their ability to contribute to healthcare policy recommendations in war-affected areas, and to bolster our understanding of the health status and needs of those living in these areas.
402

Stretch Processing Of Simultaneous, Segmented Bandwidth Linear Frequency Modulation In Coherent Ladar

Brown, Robert L. 16 May 2011 (has links)
No description available.
403

Role of the orphan nuclear receptor steroidogenic factor 1 in mouse reproductive function

Eilers Smith, Olivia 04 1900 (has links)
Le récepteur nucléaire orphelin facteur stéroïdogénique 1 (SF-1 ou NR5A1) est un modulateur indispensable du développement surrénal et gonadique et qui joue un rôle dans la détermination du sexe, le développent hypothalamique, la fonction hypophysaire et la stéroïdogénèse. Toutefois, les études sur SF-1 dans le milieu de la biologie de la reproduction portent majoritairement sur des modèles embryonnaires ou de mammifères immatures. L’objectif principal de cette thèse était de déterminer le rôle de SF-1 dans les évènements clés de la fonction reproductrice chez les mâles et femelles matures. Ce facteur de transcription est exprimé dans différents organes, principalement ceux de l’axe hypothalamo-hypophyso-gonadique, et dans divers types cellulaires des gonades. Nous avons donc généré 4 modèles de souris knockout conditionnels (cKO) en utilisant les allèles Cre-recombinase et flox de SF-1 (SF-1f/f) afin d’identifier son rôle dans les différentes populations cellulaires des testicules et ovaires de souris matures. Dans la première étude, nous avons présenté une analyse des souris femelles du modèle cKO du récepteur de la progestérone (PRCre/+;Nr5a1f/f), où la suppression de SF-1 est spécifique aux cellules gonadotropes de l’hypophyse et aux cellules ovariennes de type granulosa suite au déclenchement du signal ovulatoire ainsi que les cellules lutéales du corps jaune. Cette étude a révélé de nouveaux rôles in vivo de SF-1 durant l’ovulation et la lutéinisation, tout en suggérant que SF-1 est un médiateur de la synthèse et sécrétion des gonadotrophines. Les femelles PRCre/+;Nr5a1f/f cKO étaient infertiles principalement en raison de l’importante réduction de FSH et LH sécrété dans la circulation, causé par le phénotype hypophysaire. Afin de contourner cette dysfonction hypophysaire, des traitements de gonadotrophines exogènes ainsi que des transplantations d’ovaires nous ont permis de démontrer que SF-1 régule la transcription de gènes impliqués dans l’expansion du cumulus ainsi que la rupture de follicules pour induire l’ovulation. De plus, nous avons montré que l’absence de SF-1 dans les ovaires de souris matures peut mener à l’infertilité, indépendamment du phénotype hypophysaire. D’autre part, nos trouvailles indiquent que, malgré la basse expression de SF-1 dans le corpus luteum chez la souris, sa déplétion dans les cellules lutéales conditionnée par recombinase Cre inhibe la production de progestérone. Aucun phénotype reproductif a été observé chez les souris PRCre/+;Nr5a1f/f cKO mâles. La deuxième étude a démontré le rôle essentiel de SF-1 dans la fonction du testicule mature. La souris mâle P450 17α-hydroxylase (Cyp17Cre/+;Nr5a1f/f) cKO, où la suppression de SF-1 est spécifique aux cellules de Leydig, était fertile malgré la taille réduite de ses testicules, la malformation de ses tubes séminifères, la perturbation de la spermiogénèse, ainsi que la réduction d’expression de gènes de la stéroïdogénèse. Bien que les mâles aromatase (Cyp19Cre/+;Nr5a1f/f) cKO, supprimant SF-1 dans les cellules de Sertoli, étaient fertiles et démontraient des capacités reproductives similaires aux mâles contrôle, les souris Cyp17Cre/++Cyp19Cre/+; Nr5a1f/f cKO (dKO) étaient soit infertiles ou montrait une fertilité affaiblie. La dysgénésie sévère du cordon testiculaire ainsi que la spermatogénèse perturbée chez la souris dKO étaient causées par la déplétion simultanée de SF-1 chez les cellules de Leydig et Sertoli, suggérant que les cellules de Sertoli peuvent compenser pour l’absence de SF-1 dans les cellules de Leydig et vice versa. Ces données démontrent que SF-1 est requis pour une stéroïdogénèse testiculaire et une spermatogénèse ainsi qu’une fertilité normale, bien que savoir si la régulation de ces fonctions par SF-1 est directe ou indirecte reste à élucider. De façon intéressante, les femelles des trois lignées cKO étudié dans ce deuxième article étaient fertiles et la sous expression de SF-1 dans les cellules ovariennes de type granulosa ou de la thèque a produit des effets mineurs sur leur fonction reproductive. En somme, la recherche présentée dans cette thèse contribue à l’avancement des connaissances sur SF-1 et son rôle dans la régulation d’événements reproductifs cruciaux dans l’hypophyse, l’ovaire et le testicule de souris matures. Les lignes de souris produites dans ce projet vont servir d’outil indispensable pour élucider les mécanismes de régulation de SF-1 sur la fonction gonadique and présenter de nouvelles avenues de recherches pour ce récepteur orphelin. / The orphan nuclear receptor steroidogenic factor-1 (SF-1 or NR5A1) is an indispensable modulator of adrenal and gonadal development, playing key roles in sex determination, hypothalamic development, pituitary function and steroidogenesis. Yet, studies to date of SF-1 in reproductive biology mostly focus on embryonic and immature mammalian models. The overall objective of this thesis was to determine the role of SF-1 in key events of mature male and female mouse reproductive function. This transcription factor is expressed in a variety of organs, mainly those of the hypothalamic-pituitary-gonadal axis, as well as in multiple cell types of the gonads. Therefore, we generated four conditional KO (cKO) mouse models employing Cre-recombinase and floxed alleles of SF-1 (SF-1f/f) to identify its role in different cell types of the testes and ovaries of mature mice. Our first study presents an analysis of female mice from the progesterone receptor (PRCre/+;Nr5a1f/f) cKO model, where SF-1 depletion is specific to gonadotropes in the pituitary gland as well as granulosa cells of the peri-ovulatory follicle and luteal cells of the corpus luteum. This research highlighted new in vivo roles for SF-1 in ovulation and luteinization, and provided further evidence that SF-1 is a mediator of gonadotropin synthesis and secretion. PRCre/+;Nr5a1f/f cKO females were infertile, due in large part to the reduced secretion of FSH and LH, caused by the pituitary phenotype. Exogenous gonadotropin treatments and ovarian transplantation experiments allowed us to circumvent the pituitary dysfunction to demonstrate that SF-1 in granulosa cells regulates the transcription of cumulus expansion and follicle rupture genes to induce ovulation. In addition, we showed that the absence of SF-1 in ovaries of mature mice can lead to female infertility, independent of the pituitary phenotype. Moreover, the data showed that, though SF-1 expression is reduced in mouse corpus luteum, its Cre-mediated depletion in luteal cells abrogates progesterone production. No reproductive phenotype was observed in PRCre/+;Nr5a1f/f cKO males. Results from our second study demonstrated that SF-1 plays an essential role in mature testicular function. The P450 17α-hydroxylase (Cyp17Cre/+;Nr5a1f/f) cKO male mouse, where the SF-1 depletion is specific to Leydig cells, were fertile, though showed reduced testis size with disrupted seminiferous tubules and impaired spermiogenesis, in addition to reduced expression of steroidogenic genes. While the aromatase (Cyp19Cre/+;Nr5a1f/f) cKO males were fertile and showed reproductive capacities comparable to control males, the Cyp17Cre/++Cyp19Cre/+; Nr5a1f/f cKO (dKO) model were either infertile or showed significantly impaired fertility. The dKO males displayed severe testis cord dysgenesis and impaired spermatogenesis caused by the depletion of SF-1 in both Leydig and Sertoli cells, suggesting that Sertoli cells can compensate for the absence of SF-1 in Leydig cells and vice versa. These data provide strong evidence that SF-1 is required for normal testicular steroidogenesis, spermatogenesis and male fertility, though whether the regulation of these functions is direct or indirect remains to be elucidated. Interestingly, the females of the three cKO mouse lines studied in this second article were fertile and the depletion of SF-1 in granulosa cells of antral follicles or in theca cells produced minor effects on their steroidogenic capacities. Collectively, the research presented in this thesis contributes to advance our understanding of the role of SF-1 in the regulation of essential reproductive events in the pituitary, ovary and testis of mature mouse gonads. The mouse lines generated for this project will serve as valuable tools to elucidate the mechanisms underlying SF-1 regulation of gonad function and present novel directions for the investigation of this nuclear receptor.
404

HEALTH STATUS AND THE DETERMINANTS OF HEALTH IN A CANADIAN OLD ORDER MENNONITE COMMUNITY

Fisher, Kathryn A. 10 1900 (has links)
<p>This thesis presents the results of a study exploring the health status and health determinants in two farming groups in Waterloo, Ontario, Canada: Old Order Mennonites (OOMs) and non-OOM farmers. Physical health and mental health are examined, and Canada’s 12 health determinants (excluding genetics) are included in the analysis. A survey was distributed to both groups in 2010 to obtain information on health status and determinants. Comparing the two groups reduces the likely impact of contextual features impacting both, such as local economic conditions. The mental component summary (MCS) and physical component summary (PCS) of the SF-12 were used to measure mental and physical health. The study compares health in the two populations, and uses ordinary least squares (multiple) regression to determine the relative importance of the determinants in shaping health. The study found that mental health is better in OOMs, mainly due to OOM women’s strong mental health. Physical health was worse in OOMs, and while true for both genders, OOM women appear to be particularly disadvantaged. There is overlap between the groups in the determinants shaping physical and mental health. In both groups, mental health is shaped by social interaction, stress and coping; and physical health by age, childhood disease history, coping and body mass index. This suggests these factors may be important across many populations facing different life circumstances, thus representing priorities for policy action. Interestingly, the key determinants shaping physical health in both groups do not include social factors such as social capital, although social factors do shape mental health (especially in OOMs). This may be due to the rural or farming status of the two groups, or differences between physical and mental health. Determining which is more likely requires reconciling the results of this study with others, an effort hampered by differences in models, methods and health outcomes employed.</p> / Doctor of Philosophy (PhD)
405

Health-Related Quality of Life In Kuwait: Validation of Generic and Disease-Specific Measures

Alragum, Sharifah Nasser January 2008 (has links)
Chronic diseases such as diabetes have become increasingly prominent around the world. Diabetes care requires a combination of medication, exercise, diet, self-management education, and psychosocial care to reduce the risk of long-term complications. Following this strict regimen can have an adverse effect on the patient's quality of life. Quality of life is a broad concept that is difficult to define and study. This study focused on the health-related component of quality of life. Diabetes is reaching epidemic proportions in Kuwait. While the incidence of the disease is documented, little is known about its effect on the life of the Kuwaiti population. This is partly due to the lack of valid Arabic versions of health-related quality of life (HRQOL) instruments. The purpose of this study was to investigate the construct validity of two HRQOL measures in a sample of older adults in Kuwait with Type 2 diabetes. The two measures were the Short Form 36-Item Health Survey version 2.0, a generic measure, and the Problem Areas in Diabetes survey, a disease-specific measure. A total of 240 Kuwaiti citizens over the age of 55 years living in Kuwait City participated in this study. Participants were divided into two groups: the Diabetes Group included 120 older adults with diabetes and the Control Group included 120 older adults without diabetes. Three approaches were used to assess the construct validity of the Arabic versions of the SF-36v2 Health Survey and the Problem Areas in Diabetes survey: factor analysis, correlation, and known-group method. The results of this study support the use of the Arabic versions of the two surveys to measure HRQOL of older adults in Kuwait with Type 2 diabetes. Standards for construct validity were well met, with few exceptions. / Physical Therapy
406

The effect of the Reaset Approach on the autonomic nervous system, state-trait anxiety and musculoskeletal pain in patients with work-related stress: A pilot study / Die Wirkung des Reaset-Approach auf das vegetative Nervensystem, die State-Trait-Angst und die Schmerzen des Bewegungsapparates bei Patienten mit arbeitsbedingtem Stress: Eine Pilotstudie

Meyers, Tom 05 July 2016 (has links) (PDF)
Background: Work-related stress (WRS) is associated with musculoskeletal pain (MSP), changes in the autonomic nervous system (ANS) and anxiety. Objective: To determine the feasibility of a follow-up study and treatment efficacy of the Reaset Approach on MSP, ANS and State-Trait anxiety. Methods: 15 subjects with WRS and MSP were assigned into 3 groups (Body, Head-Neck, Head-Neck-Body). Each group received a single 25 minute ‘Reaset Approach’ intervention. Heart rate variability (HRV), electro-dermal activity (EDA), State Trait Anxiety (STAI) and MSP were measured. Results: HRV parameters: SDNN increased in 13 of 15 subjects while SD1 and SD2 increased in 12 of 15 subjects. EDA reduced in 10 of 14 subjects. State Anxiety reduced in all subjects and Trait Anxiety reduced in 14 of 15 subjects. MSP reduced in all subjects after the intervention and were still lower three days afterwards. Conclusions: This pilot study determined that a follow-up study can ensue provided minor modifications are implemented and that the ‘Reaset Approach’ has an influence on the ANS, anxiety and MSP. Results do differ between groups. The intervention groups including the head and neck modalities demonstrated better results. / Hintergrund: Arbeitsbedingter Stress (ABS) ist verbunden mit muskelschmerzen, Veränderungen im autonomen Nervensystem (ANS) und Angst. Ziel: Machbarkeit einer Follow-up-Studie und Wirksamkeit der Behandlung des Reaset Ansatzes auf ANS, Muskelschmerzen und State und Trait- Angst bestimmen. Methoden: 15 Patienten mit ABS und Muskelschmerzen wurden in 3 Gruppen eingeteilt (Körper, Kopf-Hals, Kopf-Hals-Körper). Jede Gruppe erhielt eine einzige 25 Minuten dauernde 'Reaset Approach’-Behandlung. Herzfrequenzvariabilität (HRV), elektro-dermale Aktivität (EDA), State-Trait-Angstsinventar (STAI) und Muskelschmerzen (SF-MPQ) wurden gemessen. Ergebnisse: Die HRV-wert: SDNN ist bei 13 von 15 Probanden erhöht, während SD1 und SD2 bei 12 von 15 Probanden zugenommen hat. EDA war bei 10 von 14 Probanden reduziert. Die State-Angst hat bei allen Probanden und die Trait-Angst bei 14 der 15 Probanden abgenommen. Muskelschmerzen waren bei alle Probanden anschließend an und drei Tage nach der Intervention reduziert. Schlussfolgerung: Diese Pilotstudie hat gezeigt, dass eine Follow-up-Studie fortgesetzt werden kann, sofern kleinere Änderungen durchgeführt werden. Die 'Reaset Approach’ hat einen günstigen Einfluss auf die ANS, State-Trait-Angst und Muskelschmerzen. Ergebnisse zwischen den Gruppen sind unterschiedlich. Die Interventionsgruppen mit einschließlich der Kopf-Hals-Modalitäten zeigten bessere Ergebnisse..
407

Neurohumorale Aktivierung und Ein-Jahres-Verlauf der körperlichen Funktionsfähigkeit (SF-36) Ergebnisse aus der bevölkerungsbasierten Diast-CHF-Studie / Neurohumoral activation and physical quality of life (SF-36) after 1-year follow-up - Results of the population-based Diast-CHF-study

Disque, Christoph 14 September 2016 (has links)
<p>Hintergrund: Es gibt nur begrenzte Kenntnisse über Surrogat-Parameter für eine Verschlechterung der körperlichen Funktionsfähigkeit (SF-36) im Verlauf bei Patienten mit diastolischer Dysfunktion/Herzinsuffizienz bzw. mit Risikofaktoren hierfür. Diese Arbeit untersuchte die Assoziation neurohumoraler Aktivierung mit physischer Lebensqualität (SF-36) im Ein-Jahres-Verlauf.</p> <p> Methoden: In der bevölkerungsbasierten Diast-CHF-Studie wurden n=1937 Patienten mit Risikofaktoren für eine diastolische Herzinsuffizienz oder bereits diagnostizierter Herzinsuffizienz eingeschlossen. Für die Fragestellung wurden n=855 Patienten analysiert (Einschlusskriterien: LVEF≥50%, vorhandene Daten für LQ zu beiden Messzeitpunkten im Ein-Jahres-Verlauf (SF-36)). Alle Patienten wurden dichotomisiert in eine Gruppe mit unveränderter/verbesserter (PhF+) vs. verschlechterter körperlicher Funktionsfähigkeit (PhF-) nach einem Jahr (1-FU) im Vergleich zu den erhobenen Baseline-Werten. Verschlechterte körperliche Lebensqualität (PhF-) wurde definiert als eine Verschlechterung um mindestens eine halbe Standardabweichung gegenüber den Werten aus der Baseline. Bei allen Patienten wurden Blutentnahmen, detaillierte echokardiographische Untersuchungen sowie ein 6-Minuten-Gehtest (6-MWD) durchgeführt.</p><p> Ergebnisse: Die analysierte Population (n=855) setzte sich aus n=718 (84%) mit PhF+ sowie n=137 (16%) mit PhF- zusammen. PhF+/PhF-: Alter: 65,6±7,3/69,4±7,7 (p<0,001), BMI: 28,6±4,6/30,4±5,1 (p<0,001), LVEF: 61,6±6,2/61,9±5,8% (p=0,646), 6-MWD: 524,4±109,5/486,0±86,8 (p<0,001), NT-proBNP: 129,8/220,3 (p=0,030), MR-proADM: 0,58/0,69 (p=0,001), MR-proANP: 95,1/121,5 (p=0,009), CT-proET1: 54,6/62,4 (p=0.001). E/é: 9,8/10,9 (p=0,003), LAVI: 23,9/26,3 (p=0,007) und LVMI: 115,1/120,2 (p=0,045). Aus den Ergebnissen der linearen und logistischen Regression ging hervor, dass insbesondere das MR-proADM eine signifikante Assoziation zum Ein-Jahres-Verlauf körperlichen Funktionsfähigkeit (p<0,001) zeigte. Diese Assoziation war unabhängig von Parametern wie Alter, BMI und E/é.</p><p> Fazit: Neurohormone scheinen sich als Surrogat-Parameter für eine Verschlechterung der physischen Lebensqualität im Verlauf bei Patienten mit diastolischer Dysfunktion/Herzinsuffizienz oder kardiovaskulären Risikofaktoren hierfür zu eignen.
408

Depressivität, Angst, Vitale Erschöpfung, Lebensqualität und ihr Zusammenhang mit Herzfrequenzvariabilität bei Patienten mit kardiovaskulären Risikofaktoren / Depression, anxiety, vital exhaustion, quality of life and its relation with heart rate variability in patients with cardiovascular risk factors

Duden, Vera Charlotte 22 August 2012 (has links)
No description available.
409

Herzfrequenz und Herzfrequenzvariabilität bei Patienten mit kardiovaskulären Risikofaktoren: Zusammenhänge mit Befindlichkeit sowie zeitliche Stabilität / Heart rate and heart rate variability in patients with cardiovascular risk factors: correlations with mental state and long-term stability

Müller, Katharina 27 August 2013 (has links)
Hintergrund: Bei der Interaktion zwischen Herz und Psyche wird als ein psychophysiologischer Mechanismus eine Veränderung der Modulationsfähigkeit des autonomen Nervensystems angenommen, die mittels HRV (=heart rate variability) widergespiegelt werden kann. Der Zusammenhang zwischen negativer Befindlichkeit und reduzierter HRV scheint jedoch entgegen häufig publizierten Annahmen nicht konsistent. Außerdem wurde zur zeitlichen Stabilität der HRV-Messungen über eine längere Periode von mehreren Jahren sowie zum Zusammenhang zwischen diastolischer Dysfunktion und HRV bisher noch nicht sehr umfangreich geforscht. Methoden: Es wurden 111 Patienten (60 % M., 70 +/- 17 J.) mit kardiovaskulären Risikofaktoren aus einer Kohortenstudie des Kompetenznetzes Herzinsuffizienz (KNHI) untersucht. Kurzzeit-HRV-Messungen (5 min) wurden in den folgenden drei Phasen durchgeführt: Sechs-Minuten-Gehtest, 6/min Taktatmung und Ruhephase. Zum einen wurde mittels Echokardiographie eine diastolische Dysfunktion bestimmt und den Herzfrequenz- (Hr) und HRV-Werten gegenübergestellt. Zum anderen wurden Selbstbeurteilungsfragebögen zur Befindlichkeit, im Speziellen Depressivität und Angst (HADS), Vitaler Erschöpfung (Maastricht Fragebogen) und gesundheitsbezogener Lebensqualität (SF-36), verwendet und Korrelationen mit den Hr- und HRV-Werten berechnet. Anhand eines Teilkollektivs von 24 Pat. wurden Längsschnittanalysen (Zeitintervall 2-4 J.) zur Hr und HRV durchgeführt. Ergebnisse: Es konnten keine (einheitlich) signifikanten Korrelationen zwischen Befindlichkeit und Hr/HRV festgestellt werden, ebenso nicht für ein Teilpatientenkollektiv ohne Betablockereinnahme. In den Längsschnittanalysen zeigten sich auf Gruppenebene eine relative Stabilität der HRV-Werte und auf individueller Ebene hingegen nur eine geringe bis mäßige Stabilität, und zwar auch bei weitgehend unverändertem kardialem Zustand. Für diese individuellen Veränderungen der HRV-Werte konnte keine Ursache eruiert werden. Hingegen bildete sich bezüglich der Herzfrequenz (Hr) eine deutlich höhere Stabilität im zeitlichen Verlauf ab. Beim Vergleich der HRV-Parameter zwischen zwei Patientengruppen mit und ohne isolierte diastolische Dysfunktion zeigte sich eine nicht signifikant reduzierte HRV bei Patienten mit isolierter diastolischer Dysfunktion. Diskussion: Die Zusammenhänge von Befindlichkeit mit der Hr und der HRV scheinen entgegen häufig publizierten Annahmen nicht konsistent. Die vielen Einflussfaktoren auf die HRV sowie die komplexen Eigenschaften des autonomen Nervensystems stellen eine mögliche Erklärung für die uneinheitlichen Ergebnisse zur HRV dar. In früheren Studien könnte es sich zumindest partiell angesichts jeweils multipler untersuchter Assoziationen um Scheinsignifikanzen handeln. In zukünftigen Studien wäre es sinnvoll bezüglich der HRV strikt zwischen Kurz- und Langzeit-HRV-Messungen und bezüglich der Befindlichkeit zwischen psychischen und körperlichen Symptomen zu unterscheiden. Auch sollte der Einfluss von Medikamenteneinnahmen (herzwirksame Medikamente, Antidepressiva) kontrolliert werden. In den Längsschnittanalysen war bei einer Gruppengröße von nur 24 Patienten die statistische Power für weiter gehende Analysen unzureichend. Der Zusammenhang zwischen diastolischer Dysfunktion und HRV wurde bisher noch nicht sehr umfangreich erforscht, weshalb dieses Ergebnis einen interessanten weiteren Baustein in der aktuellen Forschung darstellt.
410

Efeitos da fisioterapia nos programas de atenção no processo de envelhecimento sobre qualidade de vida e parâmetros físicos

Castro, Paula Costa 03 February 2011 (has links)
Made available in DSpace on 2016-06-02T20:18:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 3412.pdf: 2933565 bytes, checksum: 8544d3a9bb4c99e3e0212cdacbbc304d (MD5) Previous issue date: 2011-02-03 / Financiadora de Estudos e Projetos / Different programs adapted to the elderly have been proposed in order to assist and promote healthy aging, including physical therapy interventions. The effects of these programs on the participants quality of life and physical parameters are often unknown, and require investigation. This study s purpose was to develop a physical therapy collective intervention and understand how the programs São Carlos Senior University and the Geriatric Revitalizations influence quality of life, strength, flexibility, dynamic balance and physical conditioning of the participants. As a result of this study, four papers were produced. Paper one discusses the physical therapist participation at Senior Universities for physical training in a community-based program. It also describes an intervention group therapy as a part of an interdisciplinary program at São Carlos Senior University. The second paper compares the psychometric properties and correlations of two quality of life instruments, the Medical Outcomes Study 36 Item Short-Form health survey (SF-36) and The World Health Organization Quality of Life (WHOQOL)-BREF, in a sample of Brazilian elderly. Both scales showed acceptable reliability, but a poor correlation was observed between the two questionnaires related fields. The WHOQOL-BREF seems to be a better choice for an overall assessment of quality of life and the SF-36 can better discriminate between health-related known groups. The third paper presents the influence on quality of life of middle-aged and elderly post 10-month intervention at São Carlos Senior University and Geriatric Revitalization Program. UATI Group showed significant increase in quality of life level according to the overall WHOQOL bref score; REVT Group showed significant increase in health related domains. Both groups showed improvement when compared to the Control Group. The forth paper presents a 6-month, 1, 2 and three-year follow-up of Senior University and Geriatric Revitalization in the physical variables of the participants. REVT Group showed better results than UATI Group. Both intervention-groups showed better results than Control Group. These community-based programs contributed to strength, flexibility, dynamic balance and physical conditioning improvement or maintenance. Despite the differences, both programs improved quality of life and physical parameters in the participants. Senior University and Geriatric Revitalization can be considered valid choices as assistance programs in the aging process. / Diferentes programas específicos para idosos tem sido propostos para assistir e promover envelhecimento saudável, inclusive protocolos de Fisioterapia. Os efeitos de muitos desses programas na qualidade de vida e parâmetros físicos dos participantes ainda requerem investigação. Este trabalho teve como objetivo geral desenvolver uma intervenção de fisioterapia em grupo e avaliar a influência dos programas da Universidade Aberta da Terceira Idade e do Projeto de Revitalização Geriátrica sobre a qualidade de vida, força muscular, flexibilidade, controle postural e condicionamento nos participantes. São apresentados quatro artigos. O artigo um discute a inserção do fisioterapeuta no contexto da Universidade da Terceira Idade para treinamento físico de idosos e atenção coletiva. Além disso, descreve a experiência do programa de fisioterapia em grupo como parte de um trabalho transdisciplinar da Universidade da Terceira Idade de São Carlos. O segundo artigo compara as propriedades psicométricas e correlações entre duas medidas de qualidade de vida: o Medical Outcomes Study 36 Item Short-Form health survey (SF-36) e o Instrumento de Avaliação de Qualidade de Vida da Organização Mundial de Saúde (WHOQOL-BREF). Os instrumentos apresentaram boa confiabilidade, mas uma fraca correlação foi observada entre domínios correlatos dos questionários. O WHOQOL-BREF mostrou ser o instrumento mais adequado para avaliação da qualidade de vida percebida, de uma maneira global e o SF-36 parece adaptar-se melhor a populações com condições clínicas mais homogêneas. O terceiro artigo apresenta os resultados da melhoria de qualidade de vida após 10 meses de intervenção desses dois programas. O Grupo da Universidade da Terceira Idade melhorou nos Domínios da qualidade de vida, apresentando melhor resultado que o Grupo da Revitalização Geriátrica, que melhorou nos aspectos ligados à saúde e ao físico. Porém ambos os grupos foram melhor que o Grupo Controle. O quarto artigo apresenta os resultados do acompanhamento dos parâmetros físicos após seis meses, um, dois e três anos desses programas. O Grupo da Revitalização Geriátrica apresentou melhores resultados que o Grupo da Universidade da Terceira Idade. Ambos os grupos foram melhor que o Grupo Controle. Esses programas contribuíram para o aumento ou manutenção da força muscular, flexibilidade, equilíbrio e condicionamento físico dos participantes. A Universidade da Terceira Idade de São Carlos e a Revitalização Geriátrica contribuíram para o aumento da qualidade de vida de acordo com o WHOQOL-BREF e parâmetros físicos dos participantes, representando uma opção na atenção ao idoso.

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