91 |
The Treatment Action Campaign (TAC) case as a model for the protection of the right to health in Africa, with particular reference to South Africa and CameroonGabela, Zandile Sebenzile January 2005 (has links)
"The Treatment Action Campaign (TAC) case, as a model for Africa, marks a positive step in protecting the right to health, particularly pregnant women and their infants. It provides a rich jurisprudence on protection of the right to health in Africa, and particularly in the context of the HIV/AIDS pandemic. The TAC case definitely portrays the strength and role of an independent judiciary in the enforcment of constitutional rights such as socio-economic rights. The competence, legitimacy and power of the courts to pronounce on the constitutional validity of socio-economic rights justifies that it is indeed a model for the enforcemnt of the right to health in Africa. However, the right to health is not justiciable in many African constitutions. It is submitted that failure to address human rights violations, particularly the right to health, fuels the HIV/AIDS pandemic. This calls for government to take measures to protect the rights of persons living with HIV/AIDS, particularly women. The African Charter on Human and Peoples' Rights (ACHPR), of which most African countries are state parties to, obligates states parties to take necessary measures to give effect to the rights enshrined therein, including socio-economic rights. Socio-economic rights, in most African countries, including particularly Cameroon, are not constitutionally protected as justiciable rights. Thus, the jurisprudence of the TAC case could inspire African countries whose legislation and case law on socio-economic rights are underdeveloped, to make use of the jurisprudence issued by the Court in this field. The TAC case could also be used to persuade national courts to enforce socio-economic rights, given the prevalence of socio-economic rights violations in Africa. Thus, in this regard, it will be argued that governments have a fundamental obligation to ensure that the right to health is respected, protected, promoted and fulfilled as provided in regional and international human rights instruments. ... Chapter 1 of this study highlights the structure of the whole study. Chapter 2 provides an in-depth analysis of the TAC case, the basis of the ratio decidendi of the TAC case. The analysis includes the implications of the TAC case on the SA government. Chapter 3 reviews the application of international and regional human rights instruments protecting the right to health, and how these instruments are interpreted by human rights treaty monitoring bodies and municipal courts to impose on the state the duty to protect the right to health. Section 27 of the Constitution is also lightly considered. The discussion concentrates on the relevance of these norms and jurisprudence to the protection of the right to health in the context of HIV/AIDS in South Africa. The thrust of the theory of separation of powers is extensively discussed on the basis that the right to health encompasses seeking redress whenever it is violated. Thus, the study explores the judicial role in the HIV/AIDS era, to ensure that the right to health is enforced. However, it is noted that judicial independence and the theory of separation of powers, amongst others, may impede the enforcement of the right to health when it is challenged. Chapter 4 evaluates the Cameroon approach to the right to health in the Constitution, and seeks to find answers as to whether the judiciary has capacity and expertise to impose on the government the obligation to respect, protect and fulfill the right to health. Furthermore, the reasons are provided as to why the TAC case serves as a model for Africa. Chapter 5 is a summary of the conclusions drawn from the whole study and makes some recommendations." -- Introduction. / Thesis (LLM (Human Rights and Democratisation in Africa)) -- University of Pretoria, 2005. / Prepared under the supervision of Dr. A.N. Atangcho at the Association for the Promotion of Human Rights in Central Africa (APDHAC), Catholic University of Central Africa, Catholic Institute, Yaounde, Cameroon / http://www.chr.up.ac.za/academic_pro/llm1/dissertations.html / Centre for Human Rights / LLM
|
92 |
Protection of access to essential treatment for people living with HIV/AIDS in Uganda from a human rights perspectiveTrillo Diaz, Liliana January 2005 (has links)
"Although the number of new infections has dramatically decreased during the last ten years, portraying this country [Uganda] as the 'AIDS miracle', the number of people already infected and progressing to AIDS is increasing. Acces to anti-retroviral (ARV) drugs, as well as to medicines for treatment of opportunistic infections (TOI), is essential for people living with HIV/AIDS (PLWHA) to enjoy their right to life and health. Although access to these essentail medicines forms part of the core content of the right to health, which states should be able to provide irrespective of their available resources, slightly more than half of the people in need in Uganda were accessing them in June 2005. Of 63,896 PLWHA accessing ARVs, still 83.5 percent are paying the medicines out of their pockets. This is despite the fact that Uganda receives funds from various sources, among which Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria (GF) and the US President's Emergency Plan for AIDS Relief (PEPFAR). Although the cost of ARV treatment in Uganda has dramatically decreased since 1997, the price of treatment remains still unaffordable for most Ugandans. ... This study comprises five chapters. The present chapter exposes the problem, the objectives of the study and the research questions, reviews the literature available on the subject, outlines the study's structure, proposes a methodology and points out the study's limitations and relevance. Chapter two sets out the international legal framework of the study. It oulines the scope of the right of PLWHA to access to essential treatment under different international instruments of relevance for Uganda and its connection with other human rights. The chapter also assesses the implications of this right for state and non-state actors. Chapter three sets out the national legal, policy and judicial framework. It explores the action taken by the various branches of the government in addressing the international obligations with regard to access essential treatment. This chapter will also look at the role played by other relevant stakeholders in the realisation of this right in Uganda. Chapter four analyses the various obstacles that impede the realisation of this right at national level, taking into account the globalisation process, the political situation of Uganda, as well as other socio-economic factors. Chapter five provides the final conclusions and recommends legal, judicial and administrative channels towards the realisation of the right to access essential treatment for OLWHA in Uganda." -- Introduction. / Thesis (LLM (Human Rights and Democratisation in Africa)) -- University of Pretoria, 2005. / [Prepared under the supervision of] Dr. Ben Kiromba Twinomugisha, Makerere University / http://www.chr.up.ac.za/academic_pro/llm1/dissertations.html / Centre for Human Rights / LLM
|
93 |
Исследование когнитивных функций у подростков с перинатальной ВИЧ-инфекцией : магистерская диссертация / Research of cognitive function in teenagers with perinatal HIV infectionПомысухина, М. А., Pomysukhina, M. A. January 2016 (has links)
Master dissertation consists of theoretical and empirical parts. Theoretical part observes medical and psychological issues of HIV infection, development scheme of cognitive function in teenage, development points of cognitive functions of children and teenagers with positive HIV status. Empirical part observes comparative results of HIV positive and negative status teenager’s cognitive functions research. The research showed that HIV-positive teenagers' cognitive functions are developed worse, than healthy. / Магистерская диссертация содержит теоретическую и эмпирическую часть. В теоретической части представлен обзор медико-психологических особенностей ВИЧ-инфекции, закономерностей развития когнитивных функций в подростковом возрасте, особенностей развития когнитивных функций у ВИЧ-инфицированных детей и подростков. В эмпирической части описываются сравнительные результаты исследования когнитивных функций у подростков с положительным и отрицательным ВИЧ-статусом. Исследование показало, что у ВИЧ-инфицированных подростков когнитивные функции развиты хуже, чем у здоровых.
|
94 |
Assessing the Opinions of Ohio School Board Members about HIV/AIDS Policy and Curriculum: Developing an Approach to Raise Awareness of HIV/AIDS Related Educational IssuesHickey, Deitra Jamra 18 June 2009 (has links)
No description available.
|
95 |
Spatial structure of complex network and diffusion dynamics / Structure spatiale du réseau complexe et dynamique de diffusionHui, Zi 08 April 2013 (has links)
Dans le développement récent des sciences de réseau, réseaux contraints spatiales sont devenues un objet d'une enquête approfondie. Spatiales des réseaux de contraintes sont intégrées dans l'espace de configuration. Leurs structures et les dynamiques sont influencées par la distance spatiale. Ceci est prouvé par les données empiriques de plus en plus sur des systèmes réels montrant des lois exponentielles ou de distribution d'énergie distance spatiale de liens. Dans cette thèse, nous nous concentrons sur la structure de réseau spatial avec une distribution en loi de puissance spatiale. Plusieurs mécanismes de formation de la structure et de la dynamique de diffusion sur ces réseaux sont pris en considération. D'abord, nous proposons un réseau évolutif construit en l'espace de configuration d'un mécanisme de concurrence entre le degré et les préférences de distance spatiale. Ce mécanisme est décrit par un a^'fc- + (1 — a)^'lL_,1, où ki est le degré du noeud i et rni est la distance spatiale entre les noeuds n et i. En réglant le paramètre a, le réseau peut être fait pour changer en continu à partir du réseau spatiale entraînée (a = 0) pour le réseau sans échelle (a = 1). La structure topologique de notre modèle est comparé aux données empiriques de réseau de courrier électronique avec un bon accord. Sur cette base, nous nous concentrons sur la dynamique de diffusion sur le réseau axé sur spatiale (a — 0). Le premier modèle, nous avons utilisé est fréquemment employée dans l'étude de la propagation de l'épidémie: ['spatiale susceptible-infecté-susceptible (SIS) modèle. Ici, le taux de propagation entre deux noeuds connectés est inversement proportionnelle à leur distance spatiale. Le résultat montre que la diffusion efficace de temps augmente avec l'augmentation de a. L'existence d'seuil épidémique générique est observée, dont la valeur dépend du paramètre a Le seuil épidémique maximum et le ratio minimum fixe de noeuds infectés localiser simultanément dans le intervalle 1.5 < a < 2.Puisque le réseau spatiale axée a bien défini la distance spatiale, ce modèle offre une occasion d'étudier la dynamique de diffusion en utilisant les techniques habituelles de la mécanique statistique. Tout d'abord, compte tenu du fait que la diffusion est anormale en général en raison de l'importante long plage de propagation, nous introduisons un coefficient de diffusion composite qui est la somme de la diffusion d'habitude constante D des lois de la Fick appliqué sur différentes distances de transfert possibles sur le réseau. Comme prévu, ce coefficient composite diminue avec l'augmentation de a. et est une bonne mesure de l'efficacité de la diffusion. Notre seconde approche pour cette diffusion anormale est de calculer le déplacement quadratique moyen (l²) à identifier une constante de diffusion D' et le degré de la anomalousness y avec l'aide de la loi de puissance (l²) = 4D'ty. D' comportements de la même manière que D, i.e.. elle diminue avec l'augmentation de a. y est inférieur à l'unité (subdiffusion) et tend à un (diffusion normale) que a augmente. / In the recent development of network sciences, spatial constrained networks have become an object of extensive investigation. Spatial constrained networks are embedded in configuration space. Their structures and dynamics are influenced by spatial distance. This is proved by more and more empirical data on real Systems showing exponential or power laws spatial distance distribution of links. In this dissertation, we focus on the structure of spatial network with power law spatial distribution. Several mechanisms of structure formation and diffusion dynamics on these networks are considered. First we propose an evolutionary network constructed in the configuration space with a competing mechanism between the degree and the spatial distance preferences. This mechanism is described by a ki + (1 — a), where ki is the degree of node i and rni is the spatial distance between nodes n and i. By adjusting parameter a, the network can be made to change continuously from the spatial driven network (a = 0) to the scale-free network (a = 1). The topological structure of our model is compared to the empirical data from email network with good agreement. On this basis, we focus on the diffusion dynamics on spatial driven network (a = 0). The first model we used is frequently employed in the study of epidemie spreading : the spatial susceptible-infected-susceptible (SIS) model. Here the spreading rate between two connected nodes is inversely proportional to their spatial distance. The result shows that the effective spreading time increases with increasing a. The existence of generic epidemic threshold is observed, whose value dépends on parameter a. The maximum épidemic threshold and the minimum stationary ratio of infected nodes simultaneously locate in the interval 1.5 < a < 2. Since the spatial driven network has well defined spatial distance, this model offers an occasion to study the diffusion dynamics by using the usual techniques of statistical mechanics. First, considering the fact that the diffusion is anomalous in general due to the important long-range spreading, we introduce a composite diffusion coefficient which is the sum of the usual diffusion constant D of the Fick's laws applied over different possible transfer distances on the network. As expected, this composite coefficient decreases with increasing a and is a good measure of the efficiency of the diffusion. Our second approach to this anomalous diffusion is to calculate the mean square displacement (l²) to identify a diffusion constant D' and the degree of thé anomalousness y with the help of the power law {l²} = 4D'ty. D' behaviors in the same way as D, i.e., it decreases with increasing a. y is smaller than unity (subdiffusion) and tends to one (normal diffusion) as a increases.
|
96 |
Untersuchungen zu epidemiologisch relevanten Einflussfaktoren auf die Bekämpfung der Bovinen Virusdiarrhoe (BVD) in Thüringer Rinderherden mit BVD-Infektionen im Rahmen der verpflichtenden BVDV-Bekämpfung in Deutschland im Jahr 2011 -Ermittlung von Risikofaktoren und Ansätzen für die Rechtssetzung-Höfig, Anja 09 June 2015 (has links) (PDF)
Inhalt der vorliegenden Arbeit ist die epidemiologische Analyse des Verlaufs der BVD-Bekämpfung in Thüringen in den Jahren 2011 bis 2013 auf Grundlage der BVDV-Verordnung und die Ermittlung von potentiellen Risikofaktoren auf die Länge eines BVDV-Geschehens in BVDV-positiven Herden des Jahres 2011. Ziel der Studie war zudem die Identifizierung relevanter Einflussfaktoren, die zum Abbrechen von Infektionsketten in Rinderbeständen mit BVDV-Infektionen führen, um daraus Empfehlungen für effektive Bekämpfungsmaßnahmen auf Herdenebene ableiten zu können. Im Rahmen einer Fall-Kontroll-Studie wurden durch epidemiologische Befragung von Rinderhaltern mittels strukturierter Fragebögen sowie durch epidemiologische Untersuchungen über die Hi-Tier-Datenbank Parameter zur Herdenstruktur, zum Management, zur BVDV-Bekämpfung und zu Tiergesundheitsparametern erhoben. Die Studie bezog sich auf Rinderhaltungen mit nachgewiesener BVDV-Infektion im Jahr 2011 mit eigener Reproduktion und einer Herdengröße ab 50 Rindern. Die Auswertung der Einflussfaktorenanalyse erfolgte deskriptiv und durch verschiedene multiple logistische Regressionsmodelle. Zudem sind durch Expertenbefragungen auf Grundlage von epidemiologischen Fragebögen von Amtstierärzten und Tierärzten von Rindergesundheitsdiensten Probleme im Vollzug der BVDV-Verordnung ermittelt worden, die statistisch deskriptiv ausgewertet wurden. Zusätzlich erfolgte durch die befragten Tierärzte eine Bewertung von Risikofaktoren für eine BVD-Virusverbreitung zwischen Rinderbeständen und innerhalb einer betroffenen Herde sowie zur Einschätzung von Impfindikationen gegen BVDV.
Im Rahmen des bundesweiten obligatorischen Bekämpfungsprogramms sind in Thüringen in den Jahren 2011 insgesamt 656, 2012 gesamt 218 und 2013 130 PI-Tiere detektiert worden. Dabei war eine Absenkung der PI-Tierprävalenz von 0,35 % im ersten Pflichtbekämpfungsjahr auf 0,09 % im Jahr 2013 zu verzeichnen. Zudem konnte die Herdenprävalenz im Vergleich der Jahre 2011 und 2013 von 3,23 % auf 1,25 % vermindert und eine Absenkung der Neuinfektionsrate auf Herdenebene von 1,9 % im Jahr 2011 auf 0,6 % im Jahr 2013 verzeichnet werden.
Bezüglich der Herdenstruktur und des Herdenmanagement hatten Rinderherden mit mehr als 200 Tieren über 24 Monate (p = 0,02434) und mit mehr als 500 Rindern über 24 Monate (Vollmodell 1 Pr = 0,0071; reduziertes Modell 1 Pr = 0,00061), Milchviehherden (p = 0,0183) und Herden im gemischten Haltungssystem (p = 0,0272; reduziertes Modell 2 Pr = 0,0292) ein höheres Risiko lang andauernden BVDV-Infektionen ausgesetzt zu sein als kleinere Herden (bis 200 Rinder über 24 Monate) und Mutterkuhherden. Zudem spielt die Art der Aufstallung von Saugkälbern eine Rolle. Hier zeigte eine Haltung in Gruppen bzw. kombiniert als Einzel- und Gruppenhaltung ein höheres BVD-Risiko gegenüber der Einzeltieraufstallung (p = 0,00463; Vollmodell 3 Pr = 0,0104; reduziertes Modell 3 Pr = 0,0059). In ähnlicher Weise erwies sich die grundsätzlich getrennte Haltung des Kalbes vom Muttertier (p = 0,01736) als auch die getrennte Haltung von niedertragenden Kühen und Kälbern (Vollmodell 2 Pr = 0,0429) als Risikofaktor. Betriebe mit bestandseigenem Besamungstechniker (p = 0,0401) wiesen ein höheres Risiko für andauernde BVDV-Infektionsgeschehen auf, insbesondere bei Durchführung anderweitiger Tätigkeiten des Besamungstechnikers im BVDV-positiven Bestand (p = 0,0028) ebenso wie Rinderhalter, die männliche Kälber ab dem 14. Lebenstag verkauften (p = 0,048). Der Tierhandel mit den Faktoren \"Anzahl an Zukaufstieren\", \"Anzahl an Herkunftsbeständen\" und \"Zukauf tragender Tiere\" zeigte einen tendenziellen Einfluss. Hier bedarf es weitergehender Untersuchungen. Parameter der Tiergesundheit wie Standzeiten von PI-Tieren, BVDV-Untersuchungen vor 2011, Impfungen gegen BVDV bzw. der BHV1-Status zeigten keinen Einfluss auf ein BVDV-Herdengeschehen. Die Befragung von Amtstierärzten Thüringens sowie von Tierärzten der beteiligten Rindergesundheitsdienste Deutschlands zeigte Probleme im Vollzug der BVDV-Verordnung auf. Die befragten Experten wiesen auf die teilweise fehlende Motivation der Landwirte, den Status \"BVDV-unverdächtiger Bestand\" anzustreben, und auf Probleme zur Durchsetzung der Entfernung von PI-Tieren und der Umsetzung von Biosicherheitsmaßnahmen hin. Desweiteren werden von ihnen die Unterbindung bzw. Beschränkung des Handels mit tragenden Rindern zur Verhinderung der Verbreitung von BVDV-Virus über unerkannte PI-Feten, eine serologische Überwachung von BVDV-freien Beständen über ungeimpfte Jungtiere und Handelsrestriktionen für Rinderbestände mit BVDV-positiven Tieren gefordert.
Schlussfolgernd lässt sich feststellen, dass die Rinderhaltungsstrukturen Thüringens im Falle einer BVD-Infektion sofortige und umfassende betriebsspezifische Maßnahmen erfordern. Diese sollten umfangreiche epidemiologische Analysen beinhalten, unter der besonderen Berücksichtigung der Herdenstruktur und des eingesetzten Personals. Eine serologische Bestandsüberwachung BVDV-freier Bestände wird empfohlen, um einen BVDV-Eintrag frühzeitig zu erkennen. Weiterhin wird empfohlen, im Zuge künftiger Novellierungen der BVD-Verordnung die Entfernung von PI-Tieren noch stringenter zu fassen, kombiniert mit Gesamtbestandsuntersuchungen und einem anschließenden engmaschigen serologischen Bestandsmonitoring.
|
97 |
Mise en place d'un Système d'Information Décisionnel pour le suivi et la prévention des épidémies / Implementation of decision information system for monitoring and preventing epidemicsYounsi, Fatima-Zohra 17 February 2016 (has links)
Les maladies infectieuses représentent aujourd’hui un problème majeur de santé publique. Devant l’augmentation des résistances bactériennes, l’émergence de nouveaux pathogènes et la propagation rapide de l’épidémie, le suivi et la surveillance de la transmission de la maladie devient particulièrement importants. Face à une telle menace, la société doit se préparer à l'avance pour réagir rapidement et efficacement si une telle épidémie est déclarée. Cela nécessite une mise en place des dispositifs de suivi et de prévention. Dans ce contexte, nous nous intéressons, dans le présent travail, à l’élaboration d’un Système d’Information Décisionnel Spatio-temporel pour le suivi et la surveillance du phénomène de propagation de l’épidémie de la grippe saisonnière au sein de la population de la ville d’Oran (Algérie). L’objectif de ce système est double : il consiste, d’une part, à comprendre comment l’épidémie se propage par l’utilisation du réseau social Small World (SW) et du modèle à compartiments d’épidémie SEIR (Susceptible-Exposed-Infected-Removed), et d’autre part, à stocker dans un entrepôt les données multiples tout en les analysant par un outil d’analyse en ligne de donnée Spatiale dit SOLAP (Spatial On-Line Analytical Processing). / Today, infectious diseases represent a major public health problem. With the increase of bacterial resistance, the emergence of new pathogens and the rapid spread of epidemic, monitoring and surveillance of disease transmission becomes important. In the face of such a threat, the society must prepare in advance to respond quickly and effectively if an outbreak is declared. This requires setting up monitoring mechanisms and prevention.In this context, we are particularly interested by development a Spatiotemporal decision support system for monitoring and preventing the phenomenon of seasonal influenza epidemic spread in the population of Oran (city at Algeria).The objective of this system is twofold: on one hand, to understand how epidemic is spreading through the social network by using SEIR (Susceptible-Exposed-Infected-Removed) compartmental model within Small World network, and on the other hand, to store multiple data in data warehouse and analyzing it by a specific online analysis tool Spatial OLAP (Spatial on-line Analytical Processing).
|
98 |
Untersuchungen zu epidemiologisch relevanten Einflussfaktoren auf die Bekämpfung der Bovinen Virusdiarrhoe (BVD) in Thüringer Rinderherden mit BVD-Infektionen im Rahmen der verpflichtenden BVDV-Bekämpfung in Deutschland im Jahr 2011 -Ermittlung von Risikofaktoren und Ansätzen für die Rechtssetzung-Höfig, Anja 24 March 2015 (has links)
Inhalt der vorliegenden Arbeit ist die epidemiologische Analyse des Verlaufs der BVD-Bekämpfung in Thüringen in den Jahren 2011 bis 2013 auf Grundlage der BVDV-Verordnung und die Ermittlung von potentiellen Risikofaktoren auf die Länge eines BVDV-Geschehens in BVDV-positiven Herden des Jahres 2011. Ziel der Studie war zudem die Identifizierung relevanter Einflussfaktoren, die zum Abbrechen von Infektionsketten in Rinderbeständen mit BVDV-Infektionen führen, um daraus Empfehlungen für effektive Bekämpfungsmaßnahmen auf Herdenebene ableiten zu können. Im Rahmen einer Fall-Kontroll-Studie wurden durch epidemiologische Befragung von Rinderhaltern mittels strukturierter Fragebögen sowie durch epidemiologische Untersuchungen über die Hi-Tier-Datenbank Parameter zur Herdenstruktur, zum Management, zur BVDV-Bekämpfung und zu Tiergesundheitsparametern erhoben. Die Studie bezog sich auf Rinderhaltungen mit nachgewiesener BVDV-Infektion im Jahr 2011 mit eigener Reproduktion und einer Herdengröße ab 50 Rindern. Die Auswertung der Einflussfaktorenanalyse erfolgte deskriptiv und durch verschiedene multiple logistische Regressionsmodelle. Zudem sind durch Expertenbefragungen auf Grundlage von epidemiologischen Fragebögen von Amtstierärzten und Tierärzten von Rindergesundheitsdiensten Probleme im Vollzug der BVDV-Verordnung ermittelt worden, die statistisch deskriptiv ausgewertet wurden. Zusätzlich erfolgte durch die befragten Tierärzte eine Bewertung von Risikofaktoren für eine BVD-Virusverbreitung zwischen Rinderbeständen und innerhalb einer betroffenen Herde sowie zur Einschätzung von Impfindikationen gegen BVDV.
Im Rahmen des bundesweiten obligatorischen Bekämpfungsprogramms sind in Thüringen in den Jahren 2011 insgesamt 656, 2012 gesamt 218 und 2013 130 PI-Tiere detektiert worden. Dabei war eine Absenkung der PI-Tierprävalenz von 0,35 % im ersten Pflichtbekämpfungsjahr auf 0,09 % im Jahr 2013 zu verzeichnen. Zudem konnte die Herdenprävalenz im Vergleich der Jahre 2011 und 2013 von 3,23 % auf 1,25 % vermindert und eine Absenkung der Neuinfektionsrate auf Herdenebene von 1,9 % im Jahr 2011 auf 0,6 % im Jahr 2013 verzeichnet werden.
Bezüglich der Herdenstruktur und des Herdenmanagement hatten Rinderherden mit mehr als 200 Tieren über 24 Monate (p = 0,02434) und mit mehr als 500 Rindern über 24 Monate (Vollmodell 1 Pr = 0,0071; reduziertes Modell 1 Pr = 0,00061), Milchviehherden (p = 0,0183) und Herden im gemischten Haltungssystem (p = 0,0272; reduziertes Modell 2 Pr = 0,0292) ein höheres Risiko lang andauernden BVDV-Infektionen ausgesetzt zu sein als kleinere Herden (bis 200 Rinder über 24 Monate) und Mutterkuhherden. Zudem spielt die Art der Aufstallung von Saugkälbern eine Rolle. Hier zeigte eine Haltung in Gruppen bzw. kombiniert als Einzel- und Gruppenhaltung ein höheres BVD-Risiko gegenüber der Einzeltieraufstallung (p = 0,00463; Vollmodell 3 Pr = 0,0104; reduziertes Modell 3 Pr = 0,0059). In ähnlicher Weise erwies sich die grundsätzlich getrennte Haltung des Kalbes vom Muttertier (p = 0,01736) als auch die getrennte Haltung von niedertragenden Kühen und Kälbern (Vollmodell 2 Pr = 0,0429) als Risikofaktor. Betriebe mit bestandseigenem Besamungstechniker (p = 0,0401) wiesen ein höheres Risiko für andauernde BVDV-Infektionsgeschehen auf, insbesondere bei Durchführung anderweitiger Tätigkeiten des Besamungstechnikers im BVDV-positiven Bestand (p = 0,0028) ebenso wie Rinderhalter, die männliche Kälber ab dem 14. Lebenstag verkauften (p = 0,048). Der Tierhandel mit den Faktoren \"Anzahl an Zukaufstieren\", \"Anzahl an Herkunftsbeständen\" und \"Zukauf tragender Tiere\" zeigte einen tendenziellen Einfluss. Hier bedarf es weitergehender Untersuchungen. Parameter der Tiergesundheit wie Standzeiten von PI-Tieren, BVDV-Untersuchungen vor 2011, Impfungen gegen BVDV bzw. der BHV1-Status zeigten keinen Einfluss auf ein BVDV-Herdengeschehen. Die Befragung von Amtstierärzten Thüringens sowie von Tierärzten der beteiligten Rindergesundheitsdienste Deutschlands zeigte Probleme im Vollzug der BVDV-Verordnung auf. Die befragten Experten wiesen auf die teilweise fehlende Motivation der Landwirte, den Status \"BVDV-unverdächtiger Bestand\" anzustreben, und auf Probleme zur Durchsetzung der Entfernung von PI-Tieren und der Umsetzung von Biosicherheitsmaßnahmen hin. Desweiteren werden von ihnen die Unterbindung bzw. Beschränkung des Handels mit tragenden Rindern zur Verhinderung der Verbreitung von BVDV-Virus über unerkannte PI-Feten, eine serologische Überwachung von BVDV-freien Beständen über ungeimpfte Jungtiere und Handelsrestriktionen für Rinderbestände mit BVDV-positiven Tieren gefordert.
Schlussfolgernd lässt sich feststellen, dass die Rinderhaltungsstrukturen Thüringens im Falle einer BVD-Infektion sofortige und umfassende betriebsspezifische Maßnahmen erfordern. Diese sollten umfangreiche epidemiologische Analysen beinhalten, unter der besonderen Berücksichtigung der Herdenstruktur und des eingesetzten Personals. Eine serologische Bestandsüberwachung BVDV-freier Bestände wird empfohlen, um einen BVDV-Eintrag frühzeitig zu erkennen. Weiterhin wird empfohlen, im Zuge künftiger Novellierungen der BVD-Verordnung die Entfernung von PI-Tieren noch stringenter zu fassen, kombiniert mit Gesamtbestandsuntersuchungen und einem anschließenden engmaschigen serologischen Bestandsmonitoring.
|
99 |
Approaches to DIVA vaccination for fish using infectious salmon anaemia and koi herpesvirus disease as modelsMonaghan, Sean J. January 2013 (has links)
The expanding aquaculture industry continues to encounter major challenges in the form of highly contagious aquatic viruses. Control and eradication measures targeting the most lethal and economically damaging virus-induced diseases, some of which are notifiable, currently involve ‘stamping out’ policies and surveillance strategies. These approaches to disease control are performed through mass-culling followed by restriction in the movement of fish and fish products, resulting in considerable impacts on trade. Although effective, these expensive, ethically complex measures threaten the sustainability and reputation of the aquatic food sector, and could possibly be reduced by emulating innovative vaccination strategies that have proved pivotal in maintaining the success of the terrestrial livestock industry. DIVA ‘differentiating infected from vaccinated animal’ strategies provide a basis to vaccinate and contain disease outbreaks without compromising ‘disease-free’ status, as antibodies induced specifically to infection can be distinguished from those induced in vaccinated animals. Various approaches were carried out in this study to assess the feasibility of marker/DIVA vaccination for two of the most important disease threats to the global Atlantic salmon and common carp/koi industries, i.e. infectious salmon anaemia (ISA) and koi herpesvirus disease (KHVD), respectively. Antibody responses of Atlantic salmon (Salmo salar L.), following immunisation with an ISA vaccine, administered with foreign immunogenic marker antigens (tetanus toxoid (TT), fluorescein isothiocyanate (FITC) and keyhole limpet hemocyanin (KLH)) were assessed by antigen-specific enzyme linked immunosorbent assay (ELISA). Although antibodies were induced to some markers, these were unreliable and may have been affected by temperature and smoltification. Detectable antibodies to ISAV antigen were also largely inconsistent despite low serum dilutions of 1/20 being employed for serological analysis. The poor antibody responses of salmon to the inactivated ISA vaccine suggested that DIVA vaccination is not feasible for ISA. A similar approach for KHV, utilising green fluorescent protein (GFP) as the marker, similarly failed to induce sufficiently detectable antibody responses in vaccinated carp (Cyprinus carpio L.). However, as high anti-KHV antibody titres were obtained with an inactivated KHV vaccine (≥1/3200), alternative approaches were carried out to assess the feasibility of DIVA vaccination for carp. Investigations of early KHV pathogenesis in vivo and antigen expression kinetics in vitro (0-10 days post infection (dpi)) provided valuable data for the diagnostics necessary for DIVA surveillance strategies. Following viral infection, molecular methods were shown to be the most effective approach for early detection of KHV infected fish prior to sero-conversion, during which time antibodies are not detectable. An experimental immersion challenge with KHV, however, revealed complications in molecular detection during early infection. The KHV DNA was detected in external biopsies of skin and gills, but also internally in gut and peripheral blood leukocytes ≤ 6 hours post infection (hpi), suggesting rapid virus uptake by the host. The gills and gut appeared to be possible portals of entry, supported by detection of DNA in cells by in situ hybridisation (ISH). However, many false negative results using organ biopsies occurred during the first 4 dpi. The gills were the most reliable lethal biopsy for KHV detection by various polymerase chain reaction (PCR) assays, with a PCR targeting a glycoprotein-gene (ORF56) and a real-time PCR assay being the most sensitive of the 7 methods investigated. Importantly, non-lethal mucus samples reduced the number of false negative results obtained by all KHV PCR assays during the earliest infection stages with large levels of viral DNA being detected in mucus (up to 80,000 KHV DNA genomic equivalents 200 μL-1). KHV DNA was consistently detected in the mucus as a consequence of virus being shed from the skin. Determining the expression kinetics of different viral structural proteins can be useful for DIVA serological tests. Analysis of KHV antigen expression in tissues by immunohistochemistry and indirect fluorescent antibody test was inconclusive, therefore 2 novel semi-quantitative immunofluorescence techniques were developed for determining KHV antigen expression kinetics in susceptible cell lines. During the course of KHV infection in vitro, a greater abundance of capsid antigen was produced in infected cells compared to a glycoprotein antigen (ORF56), as determined by detection with antigen-specific monoclonal antibodies (MAbs). The capsid antigen was characterised as a ~100 kDa protein by SDS-PAGE and identified as a product of KHV ORF84 by matrix-assisted laser desorption ionisation time-of-flight mass spectrometry (MALDI-TOF/TOF MS). This antigen was subsequently detected in the serum of >25% of KHV infected/exposed carp (6/17), as well as in carp vaccinated with a live attenuated vaccine (3/4), but not with an inactivated vaccine (0/7), by Western blot making it a potential DIVA target for an inactivated vaccine. Attempts were made to improve the sensitivity of KHV serological testing by taking advantage of recombinant proteins specific for KHV (CyHV-3), rORF62 and rORF68 and eliminating any interference by cross-reacting antibodies to carp pox (CyHV-1). These proteins successfully reacted with anti-KHV antibodies. The feasibility of DIVA strategies for KHVD was determined using these recombinant antigens to coat ELISA plates. Differential antibody responses were detected from carp sera to an internal virus tegument protein (rORF62) and external region of a transmembrane protein (rORF68). Fish vaccinated with an inactivated vaccine produced significantly lower antibody responses to rORF62 than to rORF68, whereas infected, exposed and live attenuated vaccinated fish recognised both proteins allowing differentiation between vaccinated and infected carp. However, the sensitivity of the assay was limited, possibly by high levels of natural antibodies detected at the relatively low serum dilutions (1/200) used. As the capsid antigen (ORF84) and tegument protein (ORF62) are derived from internal KHV structural proteins, they induce non-neutralising antibodies, which may be useful for DIVA strategies. Such antibodies are longer lasting than neutralising antibodies and often comprise the majority of fish anti-viral antibodies. This was noted in a fish surviving experimental challenge, which had an antibody titre of 1/10,000, but neutralising titre of 1/45. Such antigens may therefore hold potential for developing effective serological diagnostic tests for KHV and provide the potential for DIVA strategies against KHVD. Natural antibodies will, however, continue to present a challenge to the development of sensitive and reliable KHV serological tests, and hence the application of DIVA strategies.
|
100 |
A diffusion tensor imaging study in HIV patients with and without apathyFouche, Jean-Paul 12 1900 (has links)
Thesis (MScMedSc (Biomedical Sciences. Medical Physiology))--University of Stellenbosch, 2010. / ENGLISH ABSTRACT: HIV/AIDS is a global epidemic that accounts for a large percentage of the mortality in South
Africa every year. Since the implementation of anti-retroviral treatment, HIV positive
individuals have been living longer, and the cognitive impairment associated with the disease
is becoming increasingly apparent. During the initial systemic infection of HIV, the virus
migrates through the blood-brain barrier and inflicts axonal injury by causing upregulation of
cytokines and neurotoxic proteins. HIV-associated dementia is a neuropsychological
classification of cognitive impairment in HIV and a variety of symptoms have been classified
as a part of the dementia complex. One of these is apathy, which is thought to be a precursor
for dementia in HIV patients. Three groups of individuals have been recruited and scanned
using magnetic resonance imaging (MRI) to examine changes in the brain. These are an HIV
non-apathetic cohort, an HIV apathetic cohort and a healthy control cohort. Diffusion tensor
imaging (DTI) is an MRI technique used to quantitatively assess white matter (WM) integrity
using metrics such as fractional anisotropy (FA). Voxel-based analysis, tract-based spatial
statistics (TBSS) and tractography are three established DTI analysis methods that have been
applied in numerous studies. However, there are certain methodological strengths and
limitations associated with each technique and therefore all three of these techniques were
used to compare WM differences across groups. The frontal-subcortical pathways are known
to be abnormal in apathy, and this has been demonstrated in a number of imaging studies.
Most of these studies have examined apathy in the context of neurodegenerative disorders
such as Alzheimer’s disease and Parkinson’s. However, to our knowledge this is the first DTI
study in HIV apathetic patients. With the tractography method, the anterior thalamic radiation
and the corpus callosum were reconstructed for each individual to determine whether there
were any global changes in these tracts. No significant changes were found. However, a
variety of regions in the WM were significantly abnormal in the HIV cohorts when comparing
the data at a voxel-based level and using TBSS. This included areas such as the genu and
splenium of the corpus callosum, the internal capsule and corona radiata. Changes in frontal
WM for the HIV apathy group are an indication of dysfunction in the frontal-striatal circuits,
and previous literature has implicated these circuits in the neuropathology of apathy in a
variety of central nervous system (CNS) disorders. / AFRIKAANSE OPSOMMING: MIV/VIGS is `n wêreldwye epidemie wat verantwoordelik is vir `n hoë sterftesyfer in Suid-
Afrika elke jaar. Sedert die inleiding van anti-retrovirale behandeling, het die MIV-positiewe
populasie se lewensduur verleng. Tesame met langer lewensduur, het die kognitiewe
verswakking wat geassosieer word met die siekte ook meer prominent na vore gekom.
Gedurende die beginstadium van sistemiese infeksie in MIV is daar `n migrasie van die virus
deur die bloed-breinskans. MIV kan indirek verantwoordelik wees vir aksonale beskadiging
deur verhoging van neurotoksiese proteine en sitokinien te induseer. MIV-geassosieerde
demensie is `n neurosielkundige klassifikasie van kognitiewe verswakking in MIV en
verskeie simptome is al geïdentifiseer as deel van die demensie kompleks. Een van die
simptome is apatie en daar word gespekuleer dat dit `n voorloper is vir demensie in MIV
pasiënte. Drie groepe individue was gewerf vir die studie en geskandeer deur magnetiese
resonansie beeldvorming (MRB) om sodoende veranderinge in die brein te ondersoek. Die
groepe was onderskeidelik `n HIV nie-apatiese kohort, `n HIV apatiese kohort en `n gesonde
kontrole kohort. Diffusie tensor beelding (DTB) is `n MRB tegniek wat toegepas word om
witstof integriteit te meet deur gebruik te maak van maatstawwe soos fraksionele anisotropie
(FA). “Voxel-based analysis”, “tract-based spatial statistics (TBSS)” en “tractography” is drie
gevestigde DTB analitiese metodes wat al in talle studies toegepas was. Daar is egter sekere
metodologiese voordele en beperkings verbonde aan elke tegniek en daarom is al drie
tegnieke gebruik om witstof verskille tussen groepe te vergelyk. Die frontale-subkortikale
roetes in die brein is bekend vir abnormaliteite in apatie en dit was ook al gedemonstreer in
verskeie studies. Die meeste van die studies het apatie ondersoek in die konteks van neurodegeneratiewe
siektes soos Alzheimer se siekte en Parkinson se siekte. Maar sover ons weet is
hierdie die eerste DTB studie in MIV pasiënte met apatie. Met die “tractography” metode was
die anterior thalamic radiation en corpus callosum herbou vir elke individu. Dit was om te
bepaal of daar enige globale veranderinge is in hierdie gebiede, maar geen beduidende
veranderinge is gevind nie.`n Verskeidenheid van gebiede in die witstof was beduidend
abnormaal in die MIV kohorte wanneer die data vergelyk was met “TBSS” en “voxel-based
analysis.” Dit het gebiede ingesluit soos die genu en splenium van die corpus callosum, die
internal capsule en die corona radiata. Veranderinge in die frontale witstof vir die MIVapatie
groep is `n aanduiding van disfunksie in die frontale-striatale bane. Vorige literatuur
impliseer dat hierdie bane betrokke is in die neuro-patologie van apatie in verskeie sentrale
senuweestelsel (SS) steurings.
|
Page generated in 0.0594 seconds