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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
141

Applications of traditional Chinese medicine on psoriasis treatment. / CUHK electronic theses & dissertations collection

January 2012 (has links)
銀屑病是一種慢性炎症性皮膚病,其發病率約佔全球1-3%的人口。銀屑病的病理特徵包括角質細胞增殖和分化異常,同時伴隨炎症反應,白細胞聚集於真皮和表皮以及血管擴張。證據顯示角質細胞能參與及延續免疫反應,以達致維持或促進該病的作用。研究亦建議角質細胞減少凋亡是引致銀屑病的一個特定現象;因此,長期以來誘導角質細胞凋亡就被用作為治療銀屑病的一種有效策略。 / 根據銀屑病的嚴重程度,治療方法可分為三級:外用藥物主要用於比較輕微的病患,而光療適合中等程度的病患;對於嚴重病例則可使用系統性治療或生物製劑。基於大約75%的銀屑病患者屬於輕微至中度病患,外用藥物是目前應用最為廣泛的治療方法。在中國銀屑病治療的歷史中曾經使用過中草藥,研究亦表明,其治療機制可能通過抑制角質細胞增殖和誘導角質細胞凋亡。比較研究也指出,傳統中藥比西藥的副作用相對較少,及具有較長的舒緩期和較低的復發率。 / 我們先前的研究發現,茜草根提取物能夠抑制一個和銀屑病相關的HaCaT角質細胞增殖。本研究證實,茜草根的乙酸乙酯提取物(EA)能誘導HaCaT細胞凋亡,其抑制角質細胞增殖的作用比茜草根的乙醇提取物(EE)更為有效,並可和一個流行於歐洲國家的重要外用銀屑病治療藥地蒽酚相比。另外,透過不同的檢測,包括形態學觀察,細胞凋亡雙染(磷脂結合蛋白V-碘化丙啶)分析,細胞週期分析,去氧核醣核酸斷裂測試,原位末端轉移酶標記技術,免疫熒光染色以及西方墨點法,我們發現一種在茜草中的化合物,1,4-二羥基-2-萘甲酸(DHNA)能通過死亡受體介導,線粒體介導或不依賴胱天蛋白酶的途徑導致HaCaT細胞凋亡。同時,在其中一種銀屑病動物模型,小鼠鼠尾鱗片表皮上的初步研究顯示DHNA亦可誘導角質細胞分化。此外,在細胞水平(存活率,釋放白细胞介素-1α)和動物上(Draize動物皮膚刺激性試驗)的實驗結果表明DHNA比地蒽酚的刺激性較小。 / 總括而言,本研究透過人類皮膚細胞和動物實驗說明EA和DHNA的細胞凋亡機制,以及DHNA對皮膚的潛在刺激性。這些結果顯示EA和DHNA有潛能發展成為安全及能有效治療銀屑病的替代藥物。EA和DHNA可在一個連續療程中結合使用,其中EA藥效媲美地蒽酚,應能迅速清除銀屑病皮損;而DHNA比地蒽酚的刺激性小,則比較適合應用在這個連續療程中後來的維護保養階段 / Psoriasis is a chronic inflammatory skin disorder that affects approximately 1-3% of the population worldwide. It is characterized by epidermal hyperplasia or abnormal differentiation, infiltration of leucocytes into the dermis and epidermis, dilation of blood vessels in dermis and inflammation. Evidence indicates keratinocytes contributed to the disease, and keratinocytes also participate in maintaining the chronically perpetuating immune response that sustains psoriasis. Decrease in keratinocytes apoptosis is suggested to be a specific pathogenic phenomenon, and induction of keratinocytes apoptosis have long been considered as an effective anti-psoriatic strategy. / Treatment of psoriasis is based on disease severity. Topical agents are predominantly for mild conditions; phototherapy for moderate conditions and systemic treatment or biological agents for severe cases. Topical treatment remains the most widely used method as an estimated 75% of psoriatic patients have mild to moderate disease. Chinese herbs have been used for the treatment of psoriasis in China, and studies showed their mechanism on treating psoriasis may through inhibition of keratinocyte proliferation and induction of apoptosis. Comparison studies also show that traditional Chinese medicine has relatively fewer side effects than western therapeutic agents, with a longer remission time and lower recurrence rate. / The extract of the root of Rubia cordifolia L. (Rubiae Radix et Rhizoma) was previously found to inhibit keratinocyte proliferation using a psoriasis-relevant HaCaT cells model. In this study, the ethyl acetate extract of the root of Rubia cordifolia L. (EA) was confirmed to induce apoptosis on HaCaT cell, and the antiproliferative effect of EA is more potent than the ethanol extract of the herb (EE) and is comparable to dithranol, an important and popular topical treatment for psoriasis among Europe countries. Besides, we identified one of the components in Rubia cordifolia L., 1,4-dihydroxy-2-naphthoic acid (DHNA), could induce HaCaT keratinocyte apoptosis through the death receptor and mitochondria mediated pathway as well as in a caspase independent manner using various assays such as morphological examination, annexin V-PI staining, cell cycle analysis, DNA fragmentation, TUNEL assay, immunofluorescence staining and Western blot analysis. Moreover, DHNA was found to induce keratinocyte differentiation in a preliminary study using the in vivo mouse tail model of psoriasis. Furthermore, results from in vitro (cell viability, IL-1α release) and in vivo (Draize animal skin irritation test) experiments suggested DHNA have less irritation problems than dithranol. / In summary, this study describes the apoptotic mechanism of EA and DHNA, as well as the irritation potential of DHNA using different human skin cells and animal model. These results suggest EA and DHNA have the potential to develop as safe and effective therapeutic alternative for the treatment of psoriasis. EA and DHNA can be used together in a sequential therapy, in which EA is effective in rapid clearing of psoriatic lesions as its potency is comparable to dithranol; whereas DHNA is better suited for the later maintenance therapy for its milder irritation effect compared with dithranol. / Detailed summary in vernacular field only. / Detailed summary in vernacular field only. / Detailed summary in vernacular field only. / Detailed summary in vernacular field only. / Mok, Chong Fai. / Thesis (Ph.D.)--Chinese University of Hong Kong, 2012. / Includes bibliographical references (leaves 164-183). / Electronic reproduction. Hong Kong : Chinese University of Hong Kong, [2012] System requirements: Adobe Acrobat Reader. Available via World Wide Web. / Abstract also in Chinese. / Abstract (English version) --- p.iv / Abstract (Chinese version) --- p.vi / List of Publication and Presentation --- p.viii / Acknowledgements --- p.ix / Table of Contents --- p.x / List of Tables --- p.xvi / List of Figures --- p.xvii / List of Abbreviations --- p.xx / Chapter Chapter 1: --- Introduction --- p.1 / Chapter 1.1. --- Psoriasis --- p.1 / Chapter 1.1.1. --- Histological features --- p.2 / Chapter 1.1.2. --- Role of keratinocytes in psoriasis --- p.4 / Chapter 1.1.3. --- Decrease in skin cell apoptosis --- p.8 / Chapter 1.2. --- Treatment of psoriasis --- p.9 / Chapter 1.2.1. --- Conventional treatment --- p.9 / Chapter 1.2.1.1. --- Mild disease --- p.10 / Chapter 1.2.1.1.1. --- Corticosteroids --- p.10 / Chapter 1.2.1.1.2. --- Vitamin D₃ analogs --- p.11 / Chapter 1.2.1.1.3. --- Tazarotene --- p.11 / Chapter 1.2.1.1.4. --- Anthralin --- p.12 / Chapter 1.2.1.1.5. --- Coal tar --- p.12 / Chapter 1.2.1.2. --- Moderate disease --- p.12 / Chapter 1.2.1.2.1. --- Phototherapy --- p.12 / Chapter 1.2.1.3. --- Severe disease --- p.13 / Chapter 1.2.1.3.1. --- Retinoids --- p.13 / Chapter 1.2.1.3.2. --- Methotrexate --- p.14 / Chapter 1.2.1.3.3. --- Cyclosporine --- p.14 / Chapter 1.2.1.3.4. --- Fumaric acid --- p.15 / Chapter 1.2.1.3.5. --- Biological agents --- p.15 / Chapter 1.2.2. --- Alternative treatment --- p.16 / Chapter 1.2.2.1. --- Traditional Chinese Medicine (TCM) --- p.17 / Chapter 1.3. --- Aims and objectives of the present study --- p.19 / Chapter Chapter 2: --- Apoptotic Action of Ethyl Acetate Fraction of the Root of Rubia cordifolia L. (Rubiae Radix et Rhizoma) on HaCaT Human Keratinocytes --- p.21 / Chapter 2.1. --- Introduction --- p.21 / Chapter 2.1.1. --- Rubia cordifolia L. --- p.21 / Chapter 2.1.2. --- Apoptosis --- p.22 / Chapter 2.1.3. --- Study objectives --- p.28 / Chapter 2.2. --- Materials and Methods --- p.30 / Chapter 2.2.1. --- Sources of medicinal materials --- p.30 / Chapter 2.2.2. --- Preparation of extracts --- p.30 / Chapter 2.2.3. --- Reagents --- p.31 / Chapter 2.2.4. --- Cell culture --- p.31 / Chapter 2.2.5. --- Proliferation assay --- p.32 / Chapter 2.2.6. --- Fluorescent staining for morphological evaluation --- p.33 / Chapter 2.2.7. --- Annexin V/propidium iodide staining --- p.33 / Chapter 2.2.8. --- JC-1 staining --- p.34 / Chapter 2.2.9. --- Statistical analysis --- p.35 / Chapter 2.3. --- Results --- p.36 / Chapter 2.3.1. --- EA inhibits proliferation of human epidermal HaCaT keratinocytes --- p.36 / Chapter 2.3.2. --- Alteration of cellular morphology --- p.39 / Chapter 2.3.3. --- EA increases phosphatidylserine externalization in HaCaT cells --- p.41 / Chapter 2.3.4. --- EA decreases MMP --- p.45 / Chapter 2.4. --- Discussion --- p.47 / Chapter Chapter 3: --- Identification of Pure Compound for Possible Apoptotic Action on HaCaT Human Keratinocytes and Detailed Mechanistic Study --- p.51 / Chapter 3.1. --- Introduction --- p.51 / Chapter 3.1.1. --- Anthraquinone --- p.51 / Chapter 3.1.2. --- Study objectives --- p.52 / Chapter 3.2. --- Materials and Methods --- p.54 / Chapter 3.2.1. --- Reagents --- p.54 / Chapter 3.2.2. --- Cell culture --- p.54 / Chapter 3.2.3. --- Proliferation assay --- p.55 / Chapter 3.2.4. --- Fluorescent staining for morphological evaluation --- p.56 / Chapter 3.2.5. --- Annexin V/propidium iodide staining --- p.56 / Chapter 3.2.6. --- JC-1 staining --- p.56 / Chapter 3.2.7. --- Cell cycle analysis --- p.56 / Chapter 3.2.8. --- Detection of DNA fragmentation --- p.57 / Chapter 3.2.9. --- Terminal Deoxynucleotidyltransferase-Mediated dUTP Nick End Labeling (TUNEL) assay --- p.57 / Chapter 3.2.10. --- Western blot analysis --- p.58 / Chapter 3.2.11. --- Immunofluorescence staining --- p.59 / Chapter 3.2.12. --- Statistical analysis --- p.60 / Chapter 3.3. --- Results --- p.61 / Chapter 3.3.1. --- DHNA inhibits proliferation of human epidermal HaCaT Keratinocytes --- p.61 / Chapter 3.3.2. --- Alteration of cellular morphology --- p.70 / Chapter 3.3.3. --- DHNA increases phosphatidylserine externalization in HaCaT cells --- p.72 / Chapter 3.3.4. --- DHNA decreases MMP --- p.76 / Chapter 3.3.5. --- DHNA causes G0/G1 cell cycle arrest in HaCaT cells --- p.78 / Chapter 3.3.6. --- DHNA increases DNA fragmentation --- p.81 / Chapter 3.3.7. --- DHNA increases TUNEL positive cells in HaCaT cells --- p.83 / Chapter 3.3.8. --- Western blot analysis --- p.85 / Chapter 3.3.9. --- DHNA induced Fas aggregation in HaCaT cells --- p.88 / Chapter 3.3.10. --- Caspase inhibition assay --- p.90 / Chapter 3.3.11. --- DHNA induced caspase independent apoptosis in HaCaT cells --- p.93 / Chapter 3.3.12. --- Effects of DHNA on MAPK in HaCaT cells --- p.96 / Chapter 3.3.13. --- MAPK inhibition assay --- p.100 / Chapter 3.4. --- Discussion --- p.104 / Chapter Chapter 4: --- Anti-Psoriatic Effects of Topical 1,4-Dihydroxy-2-naphthoic acid Formulation on in vivo Mouse Tail Experiments --- p.111 / Chapter 4.1. --- Introduction --- p.111 / Chapter 4.1.1. --- Keratinocytes differentiation process --- p.111 / Chapter 4.1.2. --- Animal model for psoriasis --- p.114 / Chapter 4.1.3. --- Study objectives --- p.119 / Chapter 4.2. --- Materials and Methods --- p.122 / Chapter 4.2.1. --- Reagents --- p.122 / Chapter 4.2.2. --- Formulation and preparation of topical drug --- p.122 / Chapter 4.2.3. --- Mice for in vivo experiments --- p.123 / Chapter 4.2.4. --- Treatment with topical preparations --- p.124 / Chapter 4.2.5. --- Statistical analysis --- p.125 / Chapter 4.3. --- Results --- p.126 / Chapter 4.3.1. --- Tail skin appearance after topical treatment --- p.126 / Chapter 4.3.2. --- Histological examination and findings --- p.128 / Chapter 4.4. --- Discussion --- p.132 / Chapter Chapter 5: --- Prediction of Skin Irritation Potential of 1,4-Dihydroxy-2-naphthoic acid by in vitro and in vivo Experiments --- p.135 / Chapter 5.1. --- Introduction --- p.135 / Chapter 5.1.1. --- Skin irritation --- p.135 / Chapter 5.1.2. --- Viability test and IL-1α release --- p.136 / Chapter 5.1.3. --- Animal irritation test --- p.139 / Chapter 5.1.4. --- Study objectives --- p.139 / Chapter 5.2. --- Materials and Methods --- p.141 / Chapter 5.2.1. --- Reagents --- p.141 / Chapter 5.2.2. --- Cell culture --- p.141 / Chapter 5.2.3. --- Viability test --- p.141 / Chapter 5.2.4. --- IL-1α release assay --- p.142 / Chapter 5.2.5. --- Animal irritation test --- p.142 / Chapter 5.2.6. --- Statistical analysis --- p.143 / Chapter 5.3. --- Results --- p.144 / Chapter 5.3.1. --- Viability test --- p.144 / Chapter 5.3.2. --- IL-1α release assay --- p.144 / Chapter 5.3.3. --- Animal irritation test --- p.147 / Chapter 5.4. --- Discussion --- p.152 / Chapter Chapter 6: --- General Discussion and Conclusions --- p.155 / References --- p.164
142

Dynamische Interaktion zwischen Leukozyten und Endothelzellen unter dem Einfluss von TNFα und Adalimumab / Dynamic interactions between leukocytes and endothelial cells under the influence of TNFα and adalimumab

Lockmann, Anike L. E. 31 March 2015 (has links)
In den letzten Jahrzehnten haben sich die so genannten Biologika auch zur Therapie der Psoriasis etabliert. Zu diesen Medikamenten gehört auch Adalimumab, welches als vollständig humaner Antikörper eines der Schlüsselzytokine in der Pathogenese der Psoriasis, TNFα, neutralisiert. Allerdings führt die Therapie nicht bei allen Patienten zu ausreichendem Wirkerfolg. Da bisher vor Beginn der Therapie nicht zwischen den Patienten, die von der Therapie profitieren, und denen, die keine ausreichende Wirkung erfahren, unterschieden werden kann, werden die letzteren unnötigerweise den Risiken und Nebenwirkungen dieser Therapie ausgesetzt. In dieser Arbeit wurden die Interaktionen kultivierter Endothelzellen und Lymphozyten ex vivo unter dem Einfluss von Adalimumab untersucht. Insbesondere auf mögliche Unterschiede zwischen „Respondern“ und „Non-Respondern“ wurde im Hinblick auf die mögliche Entwicklung eines prädiktiven Tests für das Ansprechen auf Adalimumab ein Schwerpunkt gelegt. Lymphozyten gesunder Probanden und von Psoriasis-Patienten wurden ex vivo hinsichtlich ihrer Interaktion mit kultivierten Endothelzellen (HUVEC), mit und ohne TNFα-Stimulation, untersucht. Hierbei wurden sowohl frisch isolierte als auch kryokonservierte Lymphozyten verwendet, da sich zwischen diesen keine Unterschiede in den funktionellen Flusskammer-Versuchen zeigten. Nach Stimulation der Endothelzellen mit TNFα kam es zu einem deutlichen Anstieg des Rollens und der festen Adhäsion aller Lymphozyten an den Endothelzellen. Allerdings zeigten sich im Ausmaß dieser Interaktion deutliche inter-individuelle Unterschiede. Obwohl diese auch bei Psoriasis-Patienten auftraten, konnten keine signifikanten Unterschiede zwischen „Respondern“ und „Non-Respondern“ beobachtet werden. In den Untersuchungen zum Einfluss von Adalimumab auf TNFα-stimulierte Endothelzellen sowie die Interaktion dieser mit Lymphozyten ex vivo zeigte sich eine deutliche Abhängigkeit der Auswirkung vom Zeitpunkt der Behandlung. Erfolgte die Adalimumab-Behandlung vor oder gleichzeitig mit der TNFα-Stimulation der Endothelzellen, kam es zur Aufhebung der TNFα-induzierten Effekte sowohl in der Transkription der Adhäsionsmoleküle (PCR), der Expression dieser (Immunfluoreszenz-Mikroskopie) sowie der dynamischen Interaktionen mit Lymphozyten (Flusskammer). Eine dem TNFα nachfolgende Behandlung blieb ohne Wirkung, sodass davon auszugehen ist, dass sich die bereits induzierten Prozesse nicht mehr rückgängig machen lassen. Hier könnte eine Erklärung für das späte Eintreten der Adalimumab-Wirkung in vivo liegen. Somit konnten in dieser Arbeit vier zentrale Ergebnisse erzielt werden: Erstens, es wurde erstmals gezeigt, dass wichtige funktionelle Eigenschaften humaner Lymphozyten während der Kryokonservierung erhalten bleiben. Zweitens, es wurden erstmals deutliche inter-individuelle Unterschiede im Ausmaß der Interaktion zwischen Lymphozyten ex vivo mit TNFα-stimulierten Endothelzellen nachgewiesen. Adalimumab unterdrückte diese dynamischen Interaktionen, sofern seine Zugabe vor oder gleichzeitig mit der TNF-Exposition erfolgte. Drittens, diese inter-individuellen Unterschiede bestanden gleichermaßen bei gesunden Probanden und Psoriasis-Patienten. Viertens, die funktionellen Unterschiede erlaubten keine Unterscheidung zwischen Psoriasis-Patienten, deren Erkrankung sich durch Adalimumab besserte („Responder“), und denen, deren Erkrankung nicht auf diese Therapie ansprach („Non-Responder“).
143

Kvalita života u osob s lupénkou / Quality of life of a person with psoriasis

MARKOVÁ, Iva January 2008 (has links)
Psoriasis is not an illness just of these days. 3-7% of world population suffers from this illness. This diploma work focuses on quality of life of ill people. We guess that it influences such a client in a holistic way. This illness interferes into personal, professional and social life. So psoriasis is not just an illness but also an everyday problem or handicap for those who get ill.Two questionnaires were made for this research, where first of those is focused on quality of life by a standard questionnaire and the second one was created on the base of analysis of D. Johnson model. Those questionnaires were given out to ill in South and Central Counties of Bohemia. The respondents were to chose, after their completing, which one is more sensitive to problems implying from this illness. The results are graphically shown and then paid attention in chapter Discussion.Finally I would like to say, those hypotheses were acknowledged. Psoriasis influences life in a holistic way, a nurse can have a significant influence on well-being of a client with this illness in area of her nursing interventions and D. Johnson model is an effective tool for providing those ill with psoriasis with care.
144

Élaboration de nano-formulations innovantes pour le traitement topique du psoriasis et évaluation de l'inhibition de la voie JAK/STAT sur un modèle murin de psoriasis induit / Design of innovative nanoformulations for topical treatment of psoriasis and evaluation of JAK/STAT pathway inhibition in a mouse model of induced psoriasis

Boisgard, Anne-Sophie 07 December 2016 (has links)
Le psoriasis est une dermatose inflammatoire chronique affectant 2 à 3 % de la population européenne. Les cytokines pro-inflammatoires ont un rôle crucial dans la pathogénèse du psoriasis. Parmi les voies de signalisation cytokinique, l'étude de la voie JAK/STAT a conduit au développement de traitements systémiques efficaces. Cependant, les essais cliniques évaluant les inhibiteurs JAK/STAT impliquent en grande majorité des administrations orales, la voie topique restant marginale. Le développement de formulations innovantes pour application topique contenant des inhibiteurs JAK/STAT semble être une stratégie prometteuse dans le cadre du psoriasis. Les nanoparticules de poly(acide lactique) (NP PLA) développées au laboratoire ont été étudiées pour la délivrance topique de principes actifs. Ce sont des vecteurs efficaces, qui s'accumulent dans les follicules pileux. De plus, l'encapsulation d'actifs dans des NP PLA permet une libération spécifique au niveau du site d'action, et donc une réduction de la toxicité. L'objectif de ce travail est d'élaborer des formulations semi-solides de NP PLA contenant un inhibiteur JAK/STAT pour le traitement topique du psoriasis, tout en caractérisant un modèle in vivo de psoriasis induit par applications d'Imiquimod. Cette caractérisation des lésions psoriasiformes permettra l'évaluation in vivo des nanoformulations topiques contenant des inhibiteurs JAK/STAT. Cinq formulations ont été élaborées puis caractérisées afin de répondre aux attentes galéniques pour une application topique. L'intégrité des NP PLA a été vérifiée, et la pénétration/perméation de molécules modèles à travers de la peau de souris inflammée a été évaluée / Psoriasis is a chronic inflammatory skin disease, affecting 2 to 3 % of European population. Inflammatory cytokines play a crucial role in the pathogenesis of psoriasis. Among cytokines signaling pathways, JAK/STAT pathway has been widely investigated, leading to the development of efficient systemic agents. However, current clinical trials evaluating JAK/Sat inhibitors mainly involve oral administrations, with few investigations on topical route. Developing innovative drug delivery systems for topical application of JAK/STAT inhibitors seems a promising strategy for psoriasis treatment. Poly(lactic acid) nanoparticles (PLA NPs) developed in the laboratory have been widely investigated for topical drug delivery and are efficient carriers for local dermatotherapy, especially through hair follicles. Moreover, drug encapsulation in PLA NPs for topical delivery allows a specific delivery to the site of action, and thus a decreased toxicity.The aim of this work was to elaborate semi-solid formulations of PLA NPs containing JAK/STAT inhibitors for topical treatment of psoriasis, while characterizing an in vivo model of Imiquimod-induced psoriasis in mice. This characterization of psoriasis-like skin lesions in Imiquimod treated mice provided key tools for in vivo evaluation of topical nanoformulations containing JAK/STAT inhibitors. Five formulations have been developed and then characterized in order to meet galenic criteria for topical drug administration. PLA NPs integrity was assessed, and penetration/permeation profiles of model dugs through inflamed mice skin were determined
145

Der Einfluss von Psoriasis vulgaris auf Serummarker des Knochenstoffwechsels: P1NP und CTX-I

Kynast, Tabea 21 May 2021 (has links)
Psoriasis vulgaris ist eine chronisch-entzündliche Hauterkrankung, welche mit verdickten, erythematös-schuppigen Plaques und systemischer Inflammation einhergeht. Bisher veröffentlichte epidemiologische Studien, sowie Studien an Tiermodellen und Zellkulturen lassen vermuten, dass psoriatische Inflammation den Knochenstoffwechsel verändert. Um dieser Fragestellung nachzugehen, wurden in der vorliegenden Studie zwei Serummarker des Knochenstoffwechsels, das n-terminale Propeptid des Typ 1-Prokollagens (P1NP) sowie das c-terminale Telopeptid des Typ 1-Kollagens (CTX-I) anhand von 42 Patienten mit Psoriasis vulgaris im Vergleich zu 40 gesunden Kontroll-Probanden mittels ELISA, einem enzymgekoppelten Immunadsorptionstest, analysiert. Unsere Daten zeigen eine Verminderung des Knochenaufbaumarkers P1NP bei Psoriasis-Patienten unabhängig von Geschlecht, Alter und BMI im Vergleich zu gesunden Kontroll-Personen, wohingegen CTX-I als Knochenresorptionsmarker unbeeinflusst bleibt. Dies lässt einen Psoriasis vulgaris-assoziierten Netto-Verlust an Knochensubstanz bei vermindertem Knochenaufbau und gleichbleibendem Knochenabbau vermuten. Unsere Studie zeigt, dass sowohl bei männlichen als auch weiblichen Patienten mit Psoriasis vulgaris die Konzentrationen von P1NP signifikant verringert sind. Hinsichtlich der Beeinflussung dieser Marker durch das Körpergewicht zeigte die vorliegende Arbeit, dass sowohl bei übergewichtigen als auch normalgewichtigen Patienten mit Psoriasis vulgaris die P1NP-Konzentrationen erniedrigt sind. Nach Unterteilung der Patienten-Kohorte nach Geschlecht und BMI konnten bei den Patienten mit Psoriasis signifikant bzw. tendenziell verringerte P1NP Serumlevel festgestellt werden, sodass von einem geschlechter- sowie BMI-unabhängigen Effekt der Psoriasis vulgaris ausgegangen werden kann. Hierbei muss jedoch beachtet werden, dass durch die Aufteilung in Unter-Kohorten die Fallzahlen pro Gruppe zum Teil sehr klein werden und damit die statistische Aussagekraft eingeschränkt ist. Interessanterweise korrelieren die P1NP-Level weder mit der Erkrankungsschwere anhand des PASI (Psoriasis Severity Index), BSA (Body surface area) und PGA (Physican´s Global Assessment), noch mit der Erkrankungsdauer oder der Gesamtleukozytenzahl im Blut als Entzündungsparameter. Dies könnte bedeuten, dass bereits eine geringe psoriatische Entzündung beziehungsweise eine kurze Erkrankungsdauer in den Knochenstoffwechsel eingreift und den Knochenaufbau hemmt. Da Psoriasis-Patienten Risikofaktoren für reduzierte Knochendichte aufweisen, wie beispielsweise hohe Raten an Tabakkonsum sowie geringer sportlicher Aktivität, erfolgte eine Analyse der Knochenresorptionsmarker in entsprechenden Unter-Kohorten. Dennoch zeigten sich keine signifikanten Unterschiede bezüglich der P1NP- und CTX-I-Serumwerte zwischen Psoriasis vulgaris Patienten mit/ohne Tabakkonsum und aktivem/inaktivem Lebensstil. In Zusammenschau unserer hier vorgestellten Daten und anderen bisher veröffentlichten epidemiologischen Studien sowie Studien an Tiermodellen und Zellkulturen welche unsere Ergebnisse stützen, lässt sich vermuten, dass die psoriatische Entzündung den Knochenstoffwechsel verändert und damit möglicherweise das Osteoporose-Risiko erhöht. Folglich könnte eine konsequente anti-psoriatische Therapie sowie ein frühzeitiges Screening der Knochenqualität hilfreich sein, um psoriasis-assoziierten Knochenveränderungen vorzubeugen.:1 Einleitung ................................................................................................................ 1 1.1 Psoriasis .......................................................................................................... 1 1.1.1 Definition und klinisches Bild ................................................................. 1 1.1.2 Epidemiologie ........................................................................................ 1 1.1.3 Klassifikation .......................................................................................... 2 1.1.4 Histologie der Psoriasis vulgaris ............................................................ 7 1.1.5 Pathomechanismen ............................................................................... 9 1.1.6 Therapieformen ................................................................................... 12 1.1.7 Psoriasis-assoziierte Komorbiditäten .................................................. 18 1.2 Knochenstoffwechsel ................................................................................... 19 1.2.1 Definition und Physiologie ................................................................. 19 1.2.2 Knochenstoffwechselregulation ......................................................... 22 1.2.3 Zusammenhang zwischen Entzündung und Knochenstoffwechsel ... 27 2 Fragestellung ..................................................................................................... 30 3 Materialien und Methoden .................................................................................. 31 3.1 Klinische Methoden ..................................................................................... 31 3.1.1 Patientenselektion und Studiendesign ............................................... 31 3.1.2 Einschlusskriterien ............................................................................. 31 3.1.3 Ausschlusskriterien ............................................................................ 32 3.1.4 Kohortencharakterisierung ................................................................. 33 3.1.5 Studienablauf ..................................................................................... 35 3.1.6 Fragebogen ........................................................................................ 36 3.2 Labormethoden ............................................................................................ 37 3.3 Statistische Analyse ..................................................................................... 37 4 Ergebnisse .......................................................................................................... 38 4.1 P1NP-Serumkonzentrationen ...................................................................... 38 4.1.1 P1NP in Zusammenhang mit dem Geschlecht ................................. 39 4.1.2 P1NP in Zusammenhang mit dem BMI .............................................. 40 4.1.3 P1NP in Zusammenhang mit dem Geschlecht und BMI..................... 41 4.1.4 P1NP in Zusammenhang mit systemischer Therapie......................... 43 4.1.5 P1NP in Zusammenhang mit Krankheitsschwere, Erkrankungsdauer und Entzündungsparametern.....................................................................45 4.1.6 P1NP in Zusammenhang mit den äußeren Einflussfaktoren Tabakkonsum und inaktiver Lebensstil ...................................................................... 46 4.2 CTX-I-Serumkonzentrationen ................................................................ 47 4.2.1 CTX-I in Zusammenhang mit dem Geschlecht .................................. 48 4.2.3 CTX-I-Serumkonzentrationen in Zusammenhang mit dem Geschlecht und BMI ............................................................................................. 50 4.2.4 CTX-I in Zusammenhang mit systemischer Therapie ....................... 52 4.2.5 CTX-I in Zusammenhang mit Krankheitsschwere Erkrankungsdauer und Entzündungsparametern ............................................................54 4.2.6 CTX-I in Zusammenhang mit den äußeren Einflussfaktoren Tabakkonsum und inaktiver Lebensstil ............................................. 55 5 Diskussion .......................................................................................................... 56 6 Zusammenfassung ............................................................................................. 71 7 Literaturverzeichnis ............................................................................................ 73 8 Abbildungsverzeichnis ........................................................................................ 81 9 Tabellenverzeichnis ............................................................................................ 82 10 Anlagen ............................................................................................................. 83 10.1 Fragebogen der Studie .............................................................................. 83 10.2 Selbstständigkeitserklärung ....................................................................... 85 10.3 Lebenslauf ................................................................................................. 86 10.4 Danksagung .............................................................................................. 87
146

Psykosociala aspekter av att leva med psoriasis : En allmän litteraturöversikt / Psychosocial aspects of living with psoriasis : A general literature review

Ward, Kristin, Carlsson, Josefine January 2022 (has links)
Bakgrund: Känsla av sammanhang (SOC) är en salutogen modell som beskriver hur människor ser livet och hanterar situationer med hjälp av resurser för att främja hälsa. Psoriasis är en kronisk och autoimmun sjukdom med en prevalens på två procent i Skandinavien. Den vanligaste formen av psoriasis är plackpsoriasis som karaktäriseras av rodnad, fjällning och förtjockning av epidermis. Syfte: Syftet var att belysa psykosociala aspekter av att leva med psoriasis. Metod: En allmän litteraturstudie där 11 resultatartiklar granskades i sin helhet och analyserades i enlighet med en databearbetningsmodell för litteraturöversikter med tre steg. Resultat: Genom dataanalysen identifierades tre huvudteman: Att skämmas över sin kropp, Att uppleva hinder i livet och Att hantera psoriasis. Resultatet påvisade flertalet psykosociala begränsningar som präglade vardagen och livskvaliteten negativt. Hälsofrämjande hanteringsstrategier identifierades dessutom. Konklusion: Ytterligare omvårdnadsforskning om levda erfarenheter hos personer med psoriasis behövs då området är begränsat utforskat. I vårdsammanhang bör personen ses som en helhet och inte enbart utifrån ett patogent perspektiv. / Background: Sence of coherence (SOC) is a salutogenic model that describe how people perceive life and deal with situations using their own resources to develop health. Psoriasis is a chronic and autoimmune disease with a prevalence of two percent in Scandinavia. The most common type of psoriasis is plaque psoriasis, which is characterized by raised skin patches, together with redness and scaling.  Aim: The aim was to illustrate the psychosocial aspects of living with psoriasis. Method: A general literature review in which 11 outcome articles were reviewed in their entirety and analyzed according to a three-step data processing model for literature reviews. Results: Through the data analysis, three main themes were identified: to be ashamed of one’s body, experiencing obstacles in life and dealing with psoriasis. The results revealed a large number of psychosocial limitations that negatively affected everyday life and quality of life. Health promoting coping strategies were also identified. Conclusion: Further nursing research is required to explore the lived life of people with psoriasis, as the current knowledge is limited. In the context of care, the person should be seen as a whole and not solely from a pathogenic perspective.
147

Farmakologisk behandling vid medelsvår till svår plackpsoriasis:Deucravacitinib kontra Apremilast

Mohi Eddin, Huda January 2024 (has links)
Introduktion: Psoriasis är en autoimmun hudsjukdom som orsakar fjällande, erytematösa plack på huden. Sjukdomen orsakas av genetiska och miljömässiga faktorer och den är kopplad till andra sjukdomar som psoriasisartrit. Immunceller i kroppen spelar en viktig roll i bildandet av psoriasis, så som T-celler och olika cytokiner, inklusive interleukin-23 (IL-23), IL-12, IL-6 och tyrosine kinase 2 (TYK2). Dessa inflammatoriska faktorer leder till överdriven tillväxt av keratinocyter i huden och bidrar till bildandet av psoriasis. Plackpsoriasis är den vanligaste typen av psoriasis där den uppträder symmetriskt i kroppen. Den kan orsaka torra fjäll och smärtsamma sprickor vilket försämrar patientens livskvalitet. Forskning pågår fortfarande i strävan efter nya läkemedel medbättre effekt och färre biverkningar. Det finns olika orala behandlingar som riktar sig mot immunmolekyler i kroppen och hämmar deras verkan för att lindra symptomen på plackpsoriasis. Apremilast, en oral fosfodiesteras 4 (PDE4) hämmare, har visat en god terapeutisk effekt och säkerhet medan deucravacitinib är en ny oral selektiv TYK2-hämmare som har en god effekt och bra säkerhetsprofil. Syfte: Syftet var att hitta och analysera kliniska studier för att ta reda på om oral behandling med deucravacitinib har bättre effekt och säkerhet än apremilast vid behandling av patienter med medelsvår till svår plackpsoriasis. Metod: Databasen PubMed användes för att hitta fem vetenskapliga artiklar som undersökte effekt och säkerhet på de två läkemedlen i fråga. Studierna analyserades och utifrån analyserna drogs slutaster som besvarar syftet med arbetet. Resultat: De två första studierna hade till syfte att jämföra deucravacitinib med apremilast genom en så kallad ”head to head”. De visade en signifikant överlägsenhet av deucravacitinib över apremilast för att uppnå 75 % förbättring av Psoriasis Area and Severity Index (PASI 75) och Static Physician's Global Assessment score of 0 (clear) or 1 (almost clear) (sPGA 0/1) samt en bra säkerhetsprofil. Medan den tredje och fjärde studien visade att apremilast hade en överlägsen terapeutisk effekt jämfört med placebo. Patienterna nådde PASI 75 och sPGA-värden signifikant med en bra säkerhetsprofil. När det gäller den femte studien så jämförde den deucravacitinib med placebo. Dess resultat överensstämde med resultaten av de två första studierna. Diskussion: De fem artiklarna som analyserades var randomiserade kliniska studier på patienter med plackpsoriasis vilket gav tillförlitliga slutsatser. Det fanns felkällor så som det lilla antalet deltagare i den tredje och femte studien och bristen på tillräcklig etnisk mångfald. Vid jämförelse av PASI-värdena för de fem studierna så hade deucravacitinib bättre terapeutiska värden än apremilast. När det gäller säkerhetsprofilen så minskade kardiovaskulära biverkningar signifikant vid behandling med deucravacitinib. Slutsats: Deucravacitinib har en bättre effekt än apremilast samt bättre säkerhetsprofil vid behandling av patienter med medelsvår till svår plackpsoriasis
148

In vitro Charakterisierung autologer Aktivierung und Klonierung von T-Lymphozyten aus psoriatischen Plaques

Urban, Wiebke Dorothea 13 July 2005 (has links)
Psoriasis ist eine komplexe entzündliche Erkrankung der Haut. Charakteristisch ist eine dichte Infiltration von T-Lymphozyten und eine Hyperproliferation der Epithelschicht. Heutzutage belegen die Ergebnisse vieler experimteller Studien, daß Psoriasis eine T-Zell-induzierte Erkrankung ist. Die Spezifität der T-Zell-stimulierenden Antigene ist noch unbekannt. Voraussetzung für die Charakterisierung psoriatischer T-Zellen ist die Isolation von T-Zell-Klonen aus psoriatischen Plaques, deren Restimulation in vitro qualitativ und quantitativ erfaßbar ist. Hierfür haben wir einen hochsensiblen gamma-Interferon Elispot-Assay etabiert, der die Aktivität der T-Zellen aus Hautplaques erfaßt. Zudem zeigen wir, daß man aktivierte T-Zell-Klone mittels CD25-Markierung isolieren und anschließend klonieren kann. Unsere Ergebnisse können als eine Grundlage für weitere Versuche dienen, die die Spezifität von T-Zell-Klonen aus psoriatischen Plaques charakterisieren sollen. / Psoriasis is a complex inflammatory disease of the skin characterized by a dense infiltration of T-lymphocytes and a hyperproliferation of the epithelial layer. A host of experimental and clinical data suggest that psoriasis is a T cell mediated disorder. The nature of T-cell-stimulating antigens is still unknown. One way to identify putative antigen(s) is the definition of T-cell-receptor specifities using randomized combinatorial peptide libraries. This requires the isolation and expansion of T cell clones from psoriatic plaques in vitro. Therefore we established a gamma-interferon Elispot-assay which allows quantification of the frequency of activated plaque-derived T cells in vitro. In addition, we show that activated T cell clones can be sorted via CD25 and cloned. The expanded clones can also be restimulated by autologous cells. Our results should be useful in the design of experiments aiming at a systematic analysis of the specifity of T cell clones present in psoriatic plaques.
149

Differenzielle Beeinflussung endothelialer Antigene und dynamischer Endothel-Lymphozyten-Interaktionen durch Dimethylfumarat und Monomethylfumarat / The influence of dimethylfumarate and monomethylfumarate on endothelial antigen expression and dynamic lymphocyte-endothelial cell interactions

Drick, Nora 18 July 2012 (has links)
No description available.
150

Gardemia: documental sobre la psoriasis en el Perú

Alvarez-Salas, Sofía-Noelia January 2017 (has links)
"Gar Demia", es un documental que aborda el viaje de un paciente recién diagnósticado con la enfermedad de la Psoriasis, enfermedad inflamatoria y crónica de la piel, de origen autoinmune; en él se muestra desde mi perspectiva cómo voy encontrando personas en el camino que cuentan con el mismo diagnóstico, así mismo, se van presentando sus testimonios y dificultades de vivir con la enfermedad por el tiempo que lo lleven haciendo. / Trabajo de suficiencia profesional

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