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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
41

Faktorer av betydelse för arbetstillfredsställelse hos brandmän : En kvalitativ studie på en brandstation

Lischner, Kathrine Haug January 2023 (has links)
Studiens syfte var att undersöka upplevelser av arbetstillfredsställelse hos brandmän. Forskningen om brandmän har i ringa omfattning fokuserat på hälsofrämjande faktorer inom yrket och det finns begränsat med kvalitativ forskning kring arbetstillfredsställelse hos brandmän. För denna studie användes därför en kvalitativ metod. Data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer av tio brandmän verksamma inom heltidsstyrkan på en brandstation i Norge. Intervjuerna analyserades enligt en fenomenografisk ansats, för att kvalitativt undersöka olika upplevelser av fenomenet arbetstillfredsställelse. Studien visade att olika faktorer inom den psykosociala och organisatoriska arbetsmiljön har betydelse för arbetstillfredsställelse hos brandmän. De intervjuade brandmännen upplevde arbetet som meningsfullt och uttryckte att de ser fram emot att gå till jobbet. Lärande och säkerhet i arbetet relaterades till arbetstillfredsställelse, liksom tydliga krav och gemensamma strukturer i arbetet. Gemenskapen på arbetsplatsen kopplades till arbetstillfredsställelse, speciellt lyftes stödet från kollegor fram som viktigt. Brandmännen upplevde arbetstillfredsställelse genom styrning och stöd från ledare, men olika ledaregenskaper beskrevs som viktiga och det betonades att ledarskapet måste anpassas till situationen. Arbetstillfredsställelse vid operativt arbete relaterades till att vara förberedd inför händelser, att samarbetet vid insatser fungerar och att det ständigt dyker upp nya utmaningar som måste hanteras. Resultaten från denna studie kan understödja det hälsofrämjande arbetet på brandstationen där studien har genomförts och inom andra jämförbara verksamheter. / The purpose of this study was to examine experiences of job satisfaction among firefighters. The previous research on health-promoting factors within the fire service is scarce and there is limited qualitative research on job satisfaction among firefighters. A qualitative method was subsequently used for this study. Data were collected through semi-structured interviews with ten full-time firefighters at a fire station in Norway. The interviews were analyzed using a phenomenographic approach, to qualitatively examine different experiences of the phenomenon of job satisfaction. The study showed that various factors within the psychosocial and organizational work environment are of relevance to job satisfaction among firefighters. The interviewed firefighters experienced their work as meaningful and looked forward to going to work. Learning and safety at work, as well as clearly defined requirements and shared structures within the organization were related to their job satisfaction. The firefighters experienced job satisfaction through support from colleagues and leaders. Job satisfaction in operational work was related to preparedness, cooperation and coping with new challenges. The results from this study may support the health-promotion efforts at the fire station where the study was carried out, as well as in other comparable organizations.
42

Problémy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci / Problems of Occupational Safety and Health Protection at work

Hlobilová, Lucie January 2010 (has links)
As a theme for my Master's Thesis I chose the theme of problems which are connected with application of Occupational Safety and Health Protection principles in practice. The aim of the Master's Thesis is to outline possible problems which we could come across while implementing the Occupational Safety and Health Protection policy and to map a major part of important legal enactments covering sphere of Occupational Safety and Health Protection. The Master's Thesis is divided into two parts, theoretical and practical one. In the theoretical part I at first briefly outline historical development of legal regulation in the Czech Republic then I proceed to a summary and characteristics of the most important contemporary legal enactments whereas I don' t omit an European legal regulation and legal regulation within the framework of International Labour Organisation. Another important part of the theoretical part is devoted to national policy of occupational safety and health protection at work. In the practical part I present the Occupational Safety and Health Protection problematic in practice and I focus on training, analysis and risk classification and formation of risk register in company Hella Autotechnik, s.r.o.
43

Ny tillsynsmodell med tillhörande marknadsorienterade styrmedel : En granskning av föreslagen tillsynsmodell med Danmarks arbetsmiljömodell som förebild

Staerner, Rebecka January 2011 (has links)
The corporate world has become increasingly unpredictable and complex. Several companies are dependent on a rapidly developing market. The development has created a positive impact on production but on working conditions it has resulted in increased work pace and load. Psychosocial and stress-related problems has increased. The development has also meant a greater awareness of work environment issues relevant to competition for customers and employees. The committee directive 2008:129, Marknadsorienterade styrmedel på arbetsmiljöområdet, describes the desire and the need to engender a more positive and aggressive treatment in the Swedish work environment policy. In addition to preventing poor work environment it will develop the working environment, develop individuals, been seen as a competitive weapon, and a success factor. On this basis, investigations, SOU 2009:40 and SOU 2009:97, were conducted. As a result of these a pilot of a new regulatory model in Sweden are tested.The study will examine regulatory model, how it works in the current situation and how the proposal that emerged during the years 2009, changes the regulatory model to the type of model that Denmark applies. The systematic work has importance for the supervision on a daily basis. The purpose is to create a good working environment and enforce the law. Therefore, its function and purpose of supervision is discussed. The majority opinions from Swedish social partners is most critical of the introduction, they are of interest in the study and are therefore presented. The study is being conducted from a legal dogmatic and analytical method. The findings of this study is critical to the implementation of the proposals. The reason lies in deficiencies in the investigations, the costs and the social partners' opinions. The positive incentives that the proposals presents does not weigh up for the deficiencies identified. The study also focuses on the importance of proper systematic work and its relationship to a more effective supervision. The key to this is described in the study as increased knowledge and advice in the work area both during education but also in the practical work in organizations. Instead of a new regulatory model should the current model be developed and can then create the desired effect on the labor market.
44

Lament for the Land: On the Impacts of Climate Change on Mental and Emotional Health and Well-Being in Rigolet, Nunatsiavut, Canada / kitsautiKannik Nunamik: Attutauniujuit Silak Asianguvallianingani Isumakkut Inosikkut Inositsiagittogasuannimi ammalu Inosinginni Rigolet, Nunatsiavut, Canada

Cunsolo Willox, Ashlee 02 May 2012 (has links)
As the impacts from anthropogenic climate change are felt around the globe, people are increasingly exposed to changes in weather, temperature, wildlife and vegetation patterns, and water and food quality and availability. These changes impact human health and well-being, and resultantly, climate change has been identified as the biggest global health threat of the 21st Century. Recently, the mental health impacts emerging from these changes are gaining increasing attention globally. Research indicates that changes in climate and environment, and the subsequent disruption to the social, economic, and environmental determinants of mental health, are causing increased incidences of mental health issues, emotional responses, and large-scale socio-psychological changes. Inuit in Northern Canada have been experiencing the most rapid climatic and environmental changes on the planet: increased seasonal temperatures; decreased snow and ice quality, stability, and extent; melting permafrost; decreased water levels in ponds and brooks; increased frequency and intensity of storms; later ice formation and earlier ice break-up; and alterations to wildlife and vegetation. These changes are decreasing the ability of Inuit to hunt, trap, fish, forage, and travel on the land, which directly disrupts their health, and is negatively impacting mental and emotional health and well-being. Through a multi-year, exploratory, qualitative case study conducted in Nunatsiavut, Labrador, Canada representing the first research to examine the mental and emotional health impacts of climate change within a Canadian Inuit context, Inuit indicated that climate change was impacting mental health through seven interrelated pathways: strong emotional responses; increased reports of family stress; increased reports of drug and alcohol usage; increased reports of suicide ideation and attempts; the amplification of previous traumas and mental health stressors; decreased place-based mental solace; and land-based mourning due to a changing environment. Data for this research was drawn from 85 in-depth interviews and 112 questionnaires conducted between October 2009 and October 2010. These findings indicate the urgent need for more research on climate-change-related mental health impacts and emotio-mental adaptive processes, for more mental health support to enhance resilience to and assist with the mental health impacts of climate change, and for more mitigation and adaptation policies to be implemented. / Social Science and Humanities Research Council (SSHRC) Joseph-Armand Bombardier Canada Graduate Scholarship (2008-2012); Health Canada's First Nations and Inuit Health Branch's Climate Change and Health Adaptation in Northern First Nations and Inuit Communities Program (2010-2012); Nasivvik Centre for Inuit Health and Changing Environments (2009-2011); and the Nunatsiavut Government's Department of Health and Social Development (2010-2011).
45

The social reality of depression : on the situated construction, negotiation and management of a mental illness category in primary care

Miller, Paul K. January 2003 (has links)
This project is a study of the way that people use language actively to achieve certain ends in communication, the way that they organise their spoken discourse to construct, convincingly, the state of their lives, both ‘internal’ and ‘external’. It does this primarily through an analysis of the systematic properties of the descriptive, communicative and interpretative skills which members use in the accomplishment of the meanings central to everyday existence. More specifically, this project is a study of verbal accounts of, and doctor-patient interaction relating to, clinical depression. The project begins from the premise that most social studies of depression and its diagnosis have been subject to the same problematic treatment of language as a ‘transparent medium’ as the psychiatric frames upon which the modern clinical understanding of depression in the UK is itself based. I aim, in view of this, to demonstrate how hitherto neglected elements in the social analysis of the condition can be revealed with the application of an alternative methodology, a methodology which treats talk-in-interaction as a dynamic and constructive phenomenon rather than a neutral conduit for the passage of information. The empirical data takes the form of a set of General Practitioners from a single practice in the North West talking freely about depression and their experiences of diagnosing it, and actual consultations between these GPs and their patients. Drawing upon Wittgenstein, Ethnomethodology, Discursive Psychology and, particularly, Conversation Analysis this project examines the ways in which doctors and patients construct, negotiate and manage ‘depressive’ meanings in the course of medical interaction, always holding tightly to Wittgenstein’s maxim that practice gives words their significance.
46

Systémy řízení kvality / SYSTEMS OF QUALITY CONTROL

LÁCHOVÁ, Blanka January 2007 (has links)
The goal of this work is to describe the importance of Quality management system for enterprise management, eveluate the level of launching this quality management in the company, joint stock company, and to suggest possible improvement of quality management in this company.
47

TRABALHO DOCENTE/SAÚDE AUTOPERCEBIDA DAS PROFESSORAS DOS CENTROS DE ENSINO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL DO MARANHÃO / TEACHING WORK / HEALTH PERCEIVED BY THE TEACHERS FROM THE LEARNING CENTERS OF SPECIAL EDUCATION IN MARANHÃO

Lázaro, Creuza Maria Costa 21 May 2013 (has links)
Made available in DSpace on 2016-08-17T13:54:35Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Creuza.pdf: 1430672 bytes, checksum: 686e2fe282435c16558fb7504e95e112 (MD5) Previous issue date: 2013-05-21 / Teaching work / health perceived by the teachers from the Learning Centers of Special Education in Maranhão. It focuses on the analysis of the effects of the reorganization of work on teachers' performance and its relation to health / disease profile perceived by the teachers. This is to identify the perceptions of teachers about their work and its scarcity. It is discussed in this research which labor and organizational factors are facilitators of illness during the teacher s job and what is the relationship between the health / disease profile perceived by those with burnout syndrome. We report the conceptions of the teachers from the centers about the process of school inclusion in Sao Luis Ma. The choice of the two centers was due to the proximity of the proposed teaching and students who have intellectual disabilities in common. The theoretical support was sought in Antunes (1999) Chauí (1999) Paro (2006) Frigotto (2010) Tardif (2011) Ciavatta (2009) Minayo (2002) Dejours (1992) Esteve (1999) Barros (2003) Foucault (2007) Lancman (2004) Codo (2006) Caiado (2011) Bueno (1999). It is a quantitative qualitative research. Subject involved: teachers. Pattern was 25% of the population of each Center. The instruments used in the research were: bibliographical research, document analysis, semi-structured interview and a generic questionnaire validated by assessment of quality of life: "Medical Outcomes Study Short-Form 36 Helth Survey (SF-36)." To analyze the interviews was brought up the theoretical support of the research. The questionnaire data had also statistical analysis and was treated and analyzed in comparison with the interviews. We conclude that the reorganization of work with its reflections on teaching work promoted by the demands of the current phase of the operating capitalism at that time could not directly affect the health of the teachers of the Learning Centers of Special Education in Maranhão. The requirements were clearer when the regulations of Law 9394/96 and other laws on special education were presented to normalize this type of education. According to the perception of the teachers from the Centers about conditions of teaching there is recognition of the lack of better conditions to accomplish the teaching work and the majority does not identify it as precarious and neither relate it to the state of health / disease even understanding that this relationship can exist. For the health / disease profile perceived by them we can say that the results of the two centers (SF - 36) are similar only in the mental health aspect with high scores and less variations. In other aspects were found median scores and/ or very different variations. The emotional aspect was the responsible for the worst rates. It appears that low scores on emotional aspect found by (SF - 36) are justified by identifying characteristics of teachers and their working relationships. It is estimated that the health / disease profile of teachers perceived by them has no relation with the characteristics of burnout syndrome. The health of the teachers who were is very well. About the process of school inclusion teachers assess it in Maranhão in the two centers: among the 16 teachers that were surveyed 11 reported that they do not believe in school inclusion the way it is happening in schools analyzing school inclusion in Maranhão as inefficient. / Trabalho docente/saúde autopercebida das professoras dos Centros de Ensino de Educação Especial do Maranhão. Enfoca-se a análise dos reflexos da reorganização do trabalho no trabalho docente e sua relação com o perfil saúde/doença autopercebida das professoras. Trata-se a identificação da percepção das professoras sobre trabalho e sua precarização. Discute-se a investigação de quais fatores organizacionais e laborais são facilitadores de adoecimento na função docente e que relação existe entre o perfil saúde/doença autopercebida das professoras com a síndrome de burnout. Relata-se a concepção das professoras dos centros especializados sobre o processo de inclusão escolar no ensino regular no Maranhão. A escolha dos dois Centros foi devida à proximidade das propostas pedagógicas e do alunado que em comum apresenta deficiência intelectual. O suporte teórico teve como base autores que abordam a temática como: [Antunes (1999) Chauí (1999) Paro (2006) Frigotto (2010) Tardif (2011) Ciavatta (2009) Minayo (2002) Dejours (1992) Esteve (1999) Barros (2003) Foucault (2007) Lancman (2004) Codo (2006) Caiado (2011) Bueno (1999)] É uma pesquisa de caráter quanti - qualitativo. Sujeitos: professoras. Amostra foi de 25% da população de cada Centro. Os Instrumentos investigativos: pesquisa bibliográfica, análise documental, entrevista semiestruturada e um questionário genérico de avaliação validada da qualidade de vida: Medical Outcomes Study 36 Short-Form Helth Survey (SF 36) . Os dados do questionário tiveram tratamento estatístico e foram analisados comparativamente com as entrevistas. Conclui-se que a reorganização do trabalho com seus reflexos no trabalho docente promovida pelas exigências da atual fase de um capitalismo operante não conseguiu nesse momento, afetar diretamente a saúde das professoras dos Centros de Ensino de Educação Especial do Maranhão. As exigências mais claras se fizeram presentes quando da regulamentação da Lei 9394/96 e de outros dispositivos legais sobre a educação especial normatizando e apontando caminhos para essa modalidade de ensino. Pela percepção das professoras dos Centros sobre as condições do trabalho docente há reconhecimento da falta de melhores condições para a realização do trabalho docente e a maioria não o identifica como precário nem o relacionam ao estado de saúde/doença em que se encontram, mesmo entendendo que essa relação possa existir. Pelo perfil saúde/doença autopercebida das docentes pode-se dizer que os dois Centros, pelos resultados do (SF - 36), se assemelham apenas no aspecto saúde mental com altos escores e menos variações. Nos demais aspectos foram encontrados escores medianos e ou variações muito diferentes. O aspecto emocional foi o responsável dos piores índices. Constata-se que os baixos escores obtidos no aspecto emocional encontrado pelo (SF 36) se justificam pelas características de identificação das docentes e de suas relações de trabalho. Avalia-se que o perfil saúde/doença autopercebida das docentes não tem relações com as características da síndrome de burnout. A saúde das docentes pesquisadas vai bem. Sobre o processo de inclusão escolar como as professoras o avaliam no Maranhão nos dois Centros das 16 professoras pesquisadas, 11 analisaram-no como não eficiente referindo não acreditarem na inclusão escolar da forma que está acontecendo nas escolas.
48

Vers un modèle de la santé psychologique au travail des agents du social et de l'insertion : quels inducteurs organisationnels, psychosociaux et personnels sur le bien-être, la détresse et l'épuisement ? / The insertion : which organizational, psychosocial and personal inductors on the well-being, the distress and burnout

Bouterfas, Naouële 01 December 2014 (has links)
Le thème général de la thèse est la santé psychologique au travail, plus particulièrement, il estquestion de comprendre les origines des problèmes de santé psychologique au travail et dedépister les moyens de développer un bien-être au travail et/ou d’empêcher la détériorationdes conditions de santé psychologique des travailleurs sociaux. La santé psychologique estappréhendée dans cette recherche comme une forme bidimensionnelle en mentionnant la santénon seulement comme l’absence de maladie, mais aussi comme la présence d’aspects positifs(Achille, 2003 ; Keyes, 2005). Dans cette optique, nous avons choisi d’évaluer la santé autravers du bien-être psychologique, de la détresse psychologique et de l’épuisementprofessionnel. Le bien-être psychologique constitue le pôle positif et la détressepsychologique et l’épuisement professionnel forment le pôle négatif. Le modèle de la santépsychologique au travail a été testé auprès de 369 travailleurs sociaux de la région Nord-Pasde Calais.L’intérêt scientifique de la recherche est de comprendre non seulement les causes desproblèmes de santé psychologique au travail mais aussi les causes de « bonne » santépsychologique afin d’anticiper l’évolution de l’état de santé psychologique des travailleurs demanière à prévenir l’apparition de problèmes psychologiques. Notre objectif, au moyend’entretiens et de questionnaires, a été d’identifier les variables organisationnelles pouvantagir positivement ou négativement sur la santé psychologique au travail. Nous avons montré la place centrale de la satisfaction des besoins psychologiques dans l’étude de la santé psychologique au travail.Pour cela, notre étude s’inspire du modèle prévisionnel de santé psychologique au travail proposé par Boudrias, Savoie & Brunet (2007). Le postulat de base part de la théorie de l’autodétermination (Deci & Ryan, 2000) soutenant que l’individu s’accomplit au travail si l’environnement de celui-ci favorise la satisfaction de ses besoins d’autonomie, de compétence et d’affiliation sociale. La satisfaction de ces trois besoins psychologiques est la résultante d’inducteurs variés pouvant être situationnels tels que la justice organisationnelle,le soutien social, la charge de travail et la charge émotionnelle et d’inducteurs personnels tels que la résilience. Les résultats montrent que la résilience, le soutien social et la justice organisationnelle sont des variables prédictives du bien être et de l’accomplissement personnel. En outre, la charge de travail et la charge émotionnelle favorisent la détresse et l’épuisement professionnel.Précisément, la justice organisationnelle contribue, d’une part, au bien-être et à l’accomplissement personnel et d’autre part, la perception d’un manque d’une justice en milieu de travail génère de la détresse, de l’épuisement émotionnel et une dépersonnalisation.Les analyses démontrent qu’une charge de travail élevé peut appuyer la détresse psychologique des travailleurs sociaux. Le soutien hiérarchique explique les composantes de l’épuisement professionnel. Enfin, la résilience s’avère être un facteur de protection de la détresse et de l’épuisement émotionnel.L’hypothèse principale de cette thèse est que la satisfaction des besoins psychologiques exerce un effet médiateur entre les différents inducteurs et la santé psychologique au travail.Globalement, la satisfaction du besoin d’autonomie médiatise totalement d’une part, les liens entre la justice et le bien-être et, entre la charge de travail et la détresse ainsi que l’épuisement émotionnel. Ensuite, les analyses de médiations indiquent que la satisfaction du besoin de compétence médiatise partiellement d’une part, le lien entre la justice et le bien-être, d’autre part entre, la résilience, le soutien hiérarchique et l’accomplissement personnel. Enfin, nous observons que la satisfaction du besoin d’affiliation sociale médiatise totalement le lien entre la charge de travail et la détresse. / The general subject of the thesis is the psychological health in the work, more particularly, itis question to understand the previous history of the problems of psychological health in thework and to detect the means to develop a prosperity in the work and\or to prevent thedeterioration of the conditions of psychological health of the social workers. Thepsychological health is arrested in this search as a shape bidimensionnelle by mentioning thehealth not only as the absence of disease, but also as the presence of positive aspects (Achille,2003; Keyes, 2005). From this perspective, we chose to estimate the health through thepsychological well-being, through the psychological distress and through the burnout. Thepsychological well-being establishes the positive pole and the psychological distress and theburnout train the negative pole. The model of the psychological health in the work was testedwith 369 social workers of the region Nord-Pas de Calais.The scientific interest of the research is to understand not only the causes of the problems ofpsychological health in the work but also the causes of "good one" psychological health toanticipate the evolution of the psychological health of the workers so as to prevent theappearance of psychological problems. Our objective, by means of conversations and ofquestionnaires, was to identify the organizational variables which can act positively ornegatively on the psychological health in the work. We showed the central place of thesatisfaction of the psychological needs in the study of the psychological health in the work.For that purpose, our study is inspired by the projected model of psychological health in thework proposed by Boudrias, Savoie & Brunet (2007). The basic premise leaves the theory ofthe self-determination (Deci & Ryan, 2000) supporting that the individual comes true in thework if the environment of this one favors the satisfaction of its needs for autonomy, forcompetence and for social membership. The satisfaction of these three psychological needs isthe resultant of varied inductors which can be situational such as the organizational justice,the social support, the workload and the emotional charge and of personal inductors such asthe resilienceThe results show that the impact strength, the social support and the organizational justice arepredictive variables of the good to be and of the personal fulfillment. Besides, the workloadand the emotional charge favor the distress and the burnout. Exactly, the organizational justice contributes, on one hand, to the well-being and to thepersonal fulfillment and on the other hand, the perception of a lack of a justice in the middleof work generate some distress, some emotional exhaustion and depersonalization. Analysesdemonstrate that a load of high work can rest the psychological distress of the social workers.The hierarchical support explains the components of the burnout. Finally, the resilience turnsout to be a factor of protection.The main hypothesis of this thesis is that the satisfaction of the psychological needs exercisesa mediating effect between the various inductors and the psychological health in the work.Globally, the satisfaction of the need for autonomy mediatizes totally on one hand, the linksbetween the justice and the well-being and, between the workload and the distress as well asthe emotional exhaustion. Then, the analyses of mediations indicate that the satisfaction of theneed for competence mediatizes partially on one hand, the link between the justice and thewell-being, on the other hand between, the impact strength, the hierarchical support and thepersonal fulfillment. Finally, we observe that the satisfaction of the need for socialmembership mediatizes totally the link between the workload and the distress.
49

Eigenverantwortung und Verhandlungsautonomie für innovatives und gesundes Arbeitshandeln

Hüttges, Annett 01 September 2010 (has links)
Die vorliegende Arbeit untersucht die Relevanz von Merkmalen psychologischer Verträge und organisationaler Demokratie, Basisdimensionen psychischer Arbeitsanforderungen und Eigenverantwortung als Determinanten für Gesundheit, Arbeitsengagement und Innovation bei flexibilisierter Wissensarbeit. Dabei knüpft sie an der Frage an, welchen Erklärungswert indirekte Kontrollmechanismen auf organisationaler Ebene für die widersprüchliche Befundlage bei eigenverantwortlich handelnden Beschäftigten haben. Dazu wird das Konzept der Verhandlungsautonomie (Moldaschl, 2001) als organisationale Kontrolle von Beschäftigten über ihre Arbeits- und Beschäftigungsbedingungen vorgestellt, operationalisiert und in seiner strukturellen Invarianz bestätigt. Die empirischen Ergebnisse weisen ferner auf die inkrementelle Validität des Konstruktes hin, da Verhandlungsautonomie einen substanziellen zusätzlichen Beitrag zur Varianzaufklärung von Innovation und Gesundheit bei Wissensarbeit leistet, der über Personen- und Tätigkeitsmerkmale hinausgeht. Im Mittelpunkt der Arbeit steht die Überprüfung eines theoretisch begründeten Wirkungsmodells, in dem Eigenverantwortung als personale Ressource und Verhandlungsautonomie als organisationale Ressource wechselseitig aufeinander bezogene Determinanten für Stresserleben, Arbeitsengagement und innovatives Arbeitshandeln darstellen. Die Ergebnisse verweisen auf die Bedeutung von Eigenverantwortung und Verhandlungsautonomie als Innovations- und Gesundheitsressourcen, um Widersprüche zwischen leistungs- und gesundheitsbezogenen Zielen in Organisationen zu reduzieren, indem sie einer progressiven Entwicklung chronischer arbeitsbezogener Stresszustände im Innovationsgeschehen entgegen wirken. Damit eröffnen sich für Organisationen Handlungsperspektiven, durch Stärkung organisationaler Demokratie einerseits und Unterstützung eigenverantwortlichen Arbeitshandelns mit einer breiten Auslegung individueller Arbeitsrollen andererseits das Entstehen von Innovationen unter salutogenen Bedingungen zu befördern.:VORWORT 6 ZUSAMMENFASSUNG 7 1 EINLEITUNG 9 1.1 KERNMERKMALE VON ERWERBSARBEIT IN DER INFORMATIONS- UND WISSENSGESELLSCHAFT 9 1.2 INNOVATIONSVERHALTEN ALS INDIKATOR VOLKSWIRTSCHAFTLICHER LEISTUNGSFÄHIGKEIT 10 1.3 KONSEQUENZEN FÜR DIE PSYCHOLOGISCHE ANALYSE, BEWERTUNG UND GESTALTUNG HOCHQUALIFIZIERTER WISSENSARBEIT 11 1.4 ZIELE UND AUFBAU DER ARBEIT 12 2 THEORETISCHE GRUNDLAGEN 14 2.1 „NEUE SELBSTSTÄNDIGKEIT IN ORGANISATIONEN“ – EIN KONZEPT ZUR BEWERTUNG DER FOLGEN NEUER ARBEITSFORMEN 14 2.1.1 Konzeptgenese 14 2.1.2 Die betriebswirtschaftliche Perspektive: Intrapreneurship 15 2.1.3 Die industriesoziologische Perspektive: Arbeitskraftunternehmertum 16 2.1.4 Empirische Befunde zur „neuen Selbstständigkeit in Organisationen“ 16 2.2 ORGANISATIONALE DEMOKRATIE – DIMENSIONEN VON AUTONOMIE UND KONTROLLE IN ORGANISATIONEN 18 2.2.1 Organisationale Demokratie 18 2.2.2 Empirische Befunde zu psychologischen Effekten organisationaler Demokratie 20 2.2.3 Kontrollierte Autonomie 22 2.2.4 Verhandlungsautonomie 23 2.2.5 Schlussfolgerungen und Handlungsbedarf 24 2.3 DER PSYCHOLOGISCHE VERTRAG 25 2.3.1 Modelle zum Zusammenhang von Arbeitsbelastungen und Gesundheit 25 2.3.2 Der „neue“ psychologische Vertrag zwischen Arbeitnehmer und Arbeitgeber 27 2.3.3 Psychologische Verträge bei flexibler Beschäftigung 30 2.3.4 Freiwilligkeit als Merkmal psychologischer Verträge 31 2.3.5 Vertragsbruch und Vertragsverletzung 33 2.4 EIGENVERANTWORTUNG UND EIGENVERANTWORTLICHES HANDELN 35 2.4.1 Bedeutung von Eigenverantwortung für Gesellschaft und Arbeitswelt 35 2.4.2 Der Verantwortungsbegriff in arbeits- und organisationspsychologischen Theorien 36 2.4.3 Präzisierung und Abgrenzung des Begriffs „Eigenverantwortung“ von anderen proaktiven Handlungskonzepten 37 2.4.4 Personale und situationale Antezedenzien von Eigenverantwortung 43 2.4.5 Konsequenzen von Eigenverantwortung für Innovation und Gesundheit 45 2.5 INNOVATIVES ARBEITSHANDELN ALS ARBEITSPSYCHOLOGISCHES ZIELKRITERIUM 48 2.5.1 Begriffspräzisierung von Innovation und innovativem Arbeitshandeln 48 2.5.2 Determinanten innovativen Arbeitshandelns 50 2.5.3 Zur konzeptuellen Integration von proaktiven Handlungskonzepten und Innovationsforschung 51 2.6 ZUSAMMENFÜHRUNG DER THEORETISCHEN GRUNDLAGEN ZUM UNTERSUCHUNGSMODELL DER ARBEIT 53 3. FRAGESTELLUNGEN UND HYPOTHESEN 56 3.1 EXPLORATIVE FRAGESTELLUNGEN ZU NEU- UND WEITERENTWICKELTEN MESSINSTRUMENTEN 56 3.2 BEITRAG DER SUBFACETTEN VON EIGENVERANTWORTUNG ZUR VORHERSAGE INNOVATIVEN ARBEITSHANDELNS 58 3.3 MEDIATORWIRKUNG VON BERUFLICHER SELBSTWIRKSAMKEITSERWARTUNG AUF DEN ZUSAMMENHANG VON EIGENVERANTWORTUNG UND INNOVATIVEM ARBEITSHANDELN 59 3.4 UNTERSCHIEDE IN DER STÄRKE DES ZUSAMMENHANGS VON INNOVATIVEM ARBEITSHANDELN UND SUBJEKTIVEM ERFOLG IM VERGLEICH ZU EIGENVERANTWORTUNG UND SUBJEKTIVEM ERFOLG 60 3.5 REZIPROKER ZUSAMMENHANG ZWISCHEN EIGENVERANTWORTUNG UND VERHANDLUNGSAUTONOMIE 61 3.6 BEITRAG VON VERHANDLUNGSAUTONOMIE ZUR VORHERSAGE VON EMOTIONALER IRRITATION UND INNOVATIVEM ARBEITSHANDELN 62 3.7 MEDIATORWIRKUNG VON ARBEITSINTENSITÄT AUF DEN ZUSAMMENHANG VON VERHANDLUNGSAUTONOMIE UND EMOTIONALER IRRITATION 63 3.8 MEDIATORWIRKUNG VON TÄTIGKEITSSPIELRAUM AUF DEN ZUSAMMENHANG VON VERHANDLUNGSAUTONOMIE UND INNOVATIVEM ARBEITSHANDELN 63 3.9 ZUSAMMENHANG VON VERHANDLUNGSAUTONOMIE UND ASPEKTEN DES PSYCHOLOGISCHEN VERTRAGS 64 3.10 MEDIATORWIRKUNG VON VERTRAGSVERLETZUNGEN AUF DEN ZUSAMMENHANG VON VERHANDLUNGSAUTONOMIE UND EMOTIONALER IRRITATION 65 3.11 MODERATORWIRKUNG VON EIGENVERANTWORTUNG UND FREIWILLIGKEIT AUF DEN ZUSAMMENHANG ZWISCHEN INNOVATIVEM ARBEITSHANDELN UND KOGNITIVER IRRITATION 65 3.12 MODERATORWIRKUNG VON VERHANDLUNGSAUTONOMIE UND FREIWILLIGKEIT AUF DEN ZUSAMMENHANG VON KOGNITIVER IRRITATION UND EMOTIONALER IRRITATION 66 3.13 ZUSAMMENHANG VON EIGENVERANTWORTUNG UND VERHANDLUNGSAUTONOMIE MIT ARBEITSENGAGEMENT 67 3.14 ZUSAMMENHANG VON INNOVATIVEM ARBEITSHANDELN, ARBEITSENGAGEMENT UND EMOTIONALER IRRITATION 68 4 METHODIK 70 4.1 STICHPROBENAUSWAHL UND -BESCHREIBUNG 70 4.1.1 Eingrenzung der Untersuchungsfelder 70 4.1.2 Stichprobenauswahl und -beschreibung der Vorstudie 71 4.1.3 Stichprobenauswahl und -beschreibung der Hauptstudie 72 4.2 VARIABLENPLAN 75 4.2.1 Variablenplan der Vorstudie 75 4.2.2 Variablenplan der Hauptstudie 76 4.3 UNTERSUCHUNGSDURCHFÜHRUNG 77 4.3.1 Untersuchungsdurchführung der Vorstudie 78 4.3.2 Untersuchungsdurchführung der Hauptstudie 78 4.4 METHODEN DER DATENERHEBUNG 79 4.4.1. Erfassung der personalen Prädiktoren: Eigenverantwortung 79 4.4.2 Erfassung der tätigkeitsbezogenen Prädiktoren: Tätigkeitsspielraum, Arbeitsintensität 80 4.4.3 Erfassung der organisationalen Prädiktoren: Verhandlungsautonomie 80 4.4.4 Erfassung der intervenierenden Variablen: Freiwilligkeit des psychologischen Vertrags 81 4.4.5 Erfassung der intervenierenden Variablen: Vertragsverletzung 82 4.4.6 Erfassung der intervenierenden Variablen: berufliche Selbstwirksamkeitserwartung 83 4.4.7 Erfassung der arbeitsbezogenen Einstellung: Arbeitszufriedenheit, Resignation 83 4.4.8 Erfassung der Leistungsbereitschaft: Arbeitsengagement 84 4.4.9 Erfassung der psychischen Gesundheit: kognitive und emotionale Irritation 85 4.4.10 Erfassung der Leistung: Innovatives Arbeitshandeln 86 4.4.11 Erfassung der Leistung: Subjektiver Erfolg 86 4.5 METHODEN DER DATENAUFBEREITUNG UND DATENAUSWERTUNG 87 4.5.1 Datenaufbereitung und Analyse fehlender Werte 87 4.5.2 Aggregation von Teilstichproben 88 4.5.3 Qualitätsprüfung der Erhebungsinstrumente 89 4.5.4 Strukturprüfung der Erhebungsinstrumente 90 4.5.5 Hypothesenprüfende Analysemethoden 92 4.6 SEKUNDÄRANALYSE 95 4.7 METHODENKRITIK 96 5. ERGEBNISSE 99 5.1 VORANALYSEN 99 5.1.1 Entwicklung einer Kurzform des Fragebogens „Eigenverantwortung (EV 20)“ 99 5.1.2 Übersetzung und Prüfung einer Skala zum innovativen Arbeitshandeln 102 5.2 ENTWICKLUNG EINES FRAGEBOGENS ZUR ERFASSUNG WAHRGENOMMENER VERHANDLUNGSAUTONOMIE UND ÜBERPRÜFUNG DER KONTEXTGEBUNDENHEIT 105 5.2.1 Vorgehen der Itemzusammenstellung zur Erfassung von Verhandlungsautonomie 105 5.2.2 Version 1 des Fragebogens zur Erfassung von Verhandlungsautonomie 108 5.2.3 Version 2 des Fragebogens zur Erfassung erlebter Verhandlungsautonomie 109 5.2.4 Kontextgebundenheit von Verhandlungsautonomie 112 5.3 ÜBERPRÜFUNG DER WIRKUNGSZUSAMMENHÄNGE IM FORSCHUNGSMODELL DER ARBEIT 113 5.3.1 Beitrag der Subfacetten von Eigenverantwortung zur Vorhersage innovativen Arbeitshandelns 113 5.3.2 Mediatorwirkung von beruflicher Selbstwirksamkeitserwartung auf den Zusammenhang von Eigenverantwortung und innovativem Arbeitshandeln 116 5.3.3 Unterschiede in der Stärke des Zusammenhangs von innovativem Arbeitshandeln bzw. Eigenverantwortung und dem subjektiven Erfolg 117 5.3.4 Reziproker Zusammenhang zwischen Eigenverantwortung und Verhandlungsautonomie 117 5.3.5 Beitrag von Verhandlungsautonomie zur Vorhersage von emotionaler Irritation und innovativem Arbeitshandeln 118 5.3.6 Mediatorwirkung von Arbeitsintensität auf den Zusammenhang von Verhandlungsautonomie und emotionaler Irritation 120 5.3.7 Mediatorwirkung von Tätigkeitsspielraum auf den Zusammenhang von Verhandlungsautonomie und innovativem Arbeitshandeln 121 5.3.8 Zusammenhang von Verhandlungsautonomie und Aspekten des psychologischen Vertrags 122 5.3.9 Mediatorwirkung von Vertragsverletzungen auf den Zusammenhang von Verhandlungsautonomie und emotionaler Irritation 122 5.3.10 Moderatorwirkung von Eigenverantwortung und Freiwilligkeit des psychologischen Vertrags auf den Zusammenhang zwischen innovativem Arbeitshandeln und kognitiver Irritation 123 5.3.11 Moderatorwirkung von Eigenverantwortung und Freiwilligkeit des psychologischen Vertrags auf den Zusammenhang zwischen kognitiver Irritation und emotionaler Irritation 125 5.3.12 Zusammenhang von Eigenverantwortung und Verhandlungsautonomie mit Arbeitsengagement 127 5.3.13 Zusammenhang von innovativem Arbeitshandeln, Arbeitsengagement und emotionaler Irritation 128 5.4 SENSITIVITÄTSPRÜFUNG DER KURZSKALA EIGENVERANTWORTUNG BEI DER ANALYSE ARBEITSBEZOGENER BEANSPRUCHUNGSFOLGEN (SEKUNDÄRANALYSE) 132 5.5 ZUSAMMENFASSUNG DER UNTERSUCHUNGSERGEBNISSE 139 6. DISKUSSION 141 6.1 METHODISCHE ÜBERLEGUNGEN 141 6.2 ZUSAMMENHÄNGE IM UNTERSUCHUNGSMODELL 143 6.3 PRAKTISCHE RELEVANZ DER ERGEBNISSE 145 6.4 GESAMTGESELLSCHAFTLICHE IMPLIKATIONEN 147 6.5 ANSÄTZE FÜR DIE ZUKÜNFTIGE FORSCHUNG 147 VERZEICHNISSE 149 ABBILDUNGSVERZEICHNIS 150 TABELLENVERZEICHNIS 151 LITERATURVERZEICHNIS 153 SELBSTSTÄNDIGKEITSERKLÄRUNG 168
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Förbättrade grundförutsättningar för teamarbete. : -en intervjustudie av ett förbättringsarbete om teamsamverkan inom specialiserad barnsjukvård / Improving the foundation for teamwork within paediatric health care. : - An interview study of a quality improvement work about team collaboration within specialized children health care.

Badu Massaque, Faith January 2021 (has links)
Effektiv kommunikation mellan vårdens medarbetare är väsentlig för patientsäker vård. Bristfällig kommunikation är kopplad till vårdskador. På den slutenvårdsavdelning i södra Sverige, där både aktuellt förbättringsarbete och studie genomfördes, saknades ett strukturerat arbetssätt för utbyte av viktig information kring barn och ungdomars vård inom ett team av nattarbetare. Därför startades ett förbättringsarbete vilket sedan undersöktes genom en intervjustudie. Genom att införa samling av berörda medarbetare vid varje ny patientinläggning, och tidsbestämda avstämningar som gjordes med ett kommunikationsverktyg, TEAMUP-modellen (T-trust, E-explore, A-ambition, M-model, U-undertake, P-praise) syftade förbättringsarbetet till at etablera en arbetsstruktur som möjliggör effektiv kommunikation i teamet för att minska förekomst av vårdskador samt förbättra arbetsklimatet. Förbättringsarbetet genomfördes med stöd av Nolans modell tillsammans med PDSA- cyklar (P-Plan, D-Do, S-Study, A-Act), fiskbendiagram, förbättringsramen samt värdekompass. I förbättringsarbetet deltog cirka arton nattpersonal och tio vårdnadshavare/barn >15 år. Data samlades in genom enkäter och visualiserades med figurer. Enkätsvaren visade att de nya arbetssätten har möjliggjort strukturerad kommunikation för inforamtionsbyte i teamet kring barn och ungdomars vård och behandlingar. Bland vårdnadshavare/ barn >15 år visade enkätsvaren 100% nöjdhet beträffande kommunikation i teamet kring patienters vård och behandlingar. Av personalen angav 87% att arbetsklimatet förbättrades till föjld av de nya arbetssätten.  En kvalitativ intervjustudie gjordes när förbättringsarbetet avslutades med syfte till att undersöka hur personalen uppfattar att TEAMUP -modellen och samling vid patientinläggning har påverkat deras interna samarbete med avseende på kommunikation i teamet. En semistrukturerad intervjuguide anvvändes. Åtta medarbetare i nattpersonalgruppen medverkade i intervjuer. Data analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. De intervjude medarbetarna beskrev att kommunikation och samarbete i teamet förbättrades. Med hjälp av de nya arbetssätten kunde personalen skapa en kultur som innebar att hjälpa varandra mer då de informerade varandra om viktiga förhållanden gällande patienter, avdelningsresurser, diagnoser och missnöje.

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