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Happiness, Relative Income and the Specific Role of Reference Groups

Hindermann, Christoph 03 July 2014 (has links) (PDF)
There are a variety of studies that show that absolute income is positively correlated with individual well-being, but find at the same time that average income of the reference group (comparison income) affects individual well-being most often negatively (Clark et al., 2008). Although the results allover the literature are quite consistent, there is a large variety how the reference group is defined. For example, some authors assume that people compare themselves with people living in the same area (Luttmer, 2005; Graham & Felton, 2006) or with people inside the same age range (McBride, 2001). Others define the reference group more precisely and assume that people compare themselves with people of same age, same education and same area of living (Ferrer-i-Carbonell, 2005). However, to the best of my knowledge, there is no systematic empirical research on the impact of different reference group specifications on life satisfaction in happiness regressions. Therefore, I investigate in this master thesis to what extent different reference group specifications alter the statistical impact of comparison income on happiness regarding sign, magnitude and statistical significance. The results show that the specification of the reference group matters, since some specifications produce significant and others produce insignificant coefficients. However, the results also show that the sub-sample treated has a considerable impact on sign and statistical significance of the reference groups defined.
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Satisfaction with rehabilitative health care services among German and non-German nationals residing in Germany: a cross-sectional study

Brzoska, Patrick, Sauzet, Odile, Yilmaz-Aslan, Yüce, Widera, Teresia, Razum, Oliver 31 August 2017 (has links) (PDF)
Objectives Rehabilitation following medical conditions is largely offered as in-patient service in Germany. Foreign-national residents use rehabilitative services less often than Germans and attain less favourable treatment outcomes. These differences are independent of demographic, socioeconomic and health characteristics. Satisfaction with different aspects of rehabilitative care presumably affects the effectiveness of rehabilitative services. We compared the degree of satisfaction with different domains of the rehabilitative care process between Germans and non-German nationals residing in Germany. Methods We used data from a cross-sectional rehabilitation patient survey annually conducted by the German Statutory Pension Insurance Scheme. The sample comprises 274 513 individuals undergoing medical rehabilitation in 642 hospitals during the years 2007–2011. Participants rated their satisfaction with different domains of rehabilitation on multi-item scales. We dichotomised each scale to low/moderate and high satisfaction. For each domain, a multilevel adjusted logistic regression analysis was conducted to examine differences in the levels of satisfaction between German and non-German nationals. Average marginal effects (AMEs) and 99.5% CI were computed as effect estimates. AMEs represent differences in the probability for the occurrence of the outcome. Results Turkish nationals had a higher probability for being less satisfied with most aspects of their rehabilitation, with AMEs ranging between 0.05 (99.5% CI 0.00 to 0.09) for ‘satisfaction with psychological care’ and 0.11 (99.5% CI 0.08 to 0.14) for ‘satisfaction with treatments during rehabilitation’. Patients from former Yugoslavia and from Portugal/Spain/Italy/Greece were as satisfied as Germans with most aspects of their rehabilitation. Conclusions Turkish nationals are less satisfied with their rehabilitative care than other population groups. This may be attributable to the diversity of the population in terms of its expectations towards rehabilitation. Rehabilitative care institutions need to provide services that are sensitive to the needs of all clients. Diversity management can contribute to this process.
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Flow bei der Arbeit, doch Glück in der Freizeit : Zielausrichtung, Flow und Glücksgefühle

Rheinberg, Falko, Manig, Yvette, Kliegl, Reinhold, Engeser, Stefan, Vollmeyer, Regina January 2008 (has links)
Bei N = 101 Arbeitnehmern verschiedener Berufe wurden mit der Experience Sampling Method (ESM) eine Woche lang Daten zum Flow-Erleben, zu Glück/Zufriedenheit und zur Zielausrichtung laufender Aktivitäten erhoben (N = 4603 Messungen). Die Daten wurden mit GLMM-Analysen ausgewertet. Auch bei der jetzt vollständigen Erfassung aller Flow-Komponenten mit der FKS bestätigte sich das „Paradoxon der Arbeit“, wonach während der Arbeit höhere Flow-Werte, aber niedrigere Werte für Glück/Zufriedenheit auftreten als jeweils in der Freizeit. Während der Arbeit waren Aktivitäten häufiger auf die Erreichung von Zielen ausgerichtet als während der Freizeit. Die Zielausrichtung wirkte auf Flow vs. Glück/Zufriedenheit signifikant verschieden. Während der Arbeit hat die Zielausrichtung auf Flow einen stark positiven Effekt, auf Glück/Zufriedenheit jedoch nicht. Im Freizeitbereich war der Effekt von Zielausrichtung auf Glück/Zufriedenheit sogar negativ. Das „Paradoxon der Arbeit“ lässt sich partiell als Effekt der Zielausrichtung verstehen. / For a week, data of N =101 employees with different professions was collected with the Experience Sampling Method (N = 4603 measurements). These data included flow-experience, happiness/satisfaction and goal adjustment of current activities. The data were analysed with GLMM. Flow-experience was measured with all components (FKS) and they confirmed the "paradox of work" (i.e., flow-scores are higher during work but scores for happiness/satisfaction are higher during spare time). During work, participants activities were more often directed towards reaching a goal. The effects of goal adjustment on flow vs. happiness/satisfaction differed significantly. During work goal adjustment had a strong positive effect on flow, but not on happiness/satisfaction. During leisure time goal adjustment had even a negative effect on happiness/satisfaction but a positive on flow. The "paradox of work" could be partially attributed to the stronger goal adjustment during work.
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The social Interview Schedule (SIS) - context, structure and reliability

Faltermaier, Toni, Wittchen, Hans-Ulrich, Ellmann, Rosemary, Lässle, Reinhold 19 February 2013 (has links) (PDF)
The English original form of a standardized social interview was presented by Clare and Cairns (1978). The German version is described with regard to concept, structure, and methodology. The interview is designed to assess social maladjustment by measuring three conceptual categories (“Objective Material Conditions,” “Social Management,” and “Satisfaction”) in eight role areas. The instrument is especially suited for outcome assessment in various clinical and non-clinical populations and takes an average of about 30–45 min to complete. The 39 items are rated on 4-point scales either by the interviewer with the help of an extensive rating manual, or by the subject himself (all “Satisfaction” items). The results of a reliability study are presented using both the test-retest and the interrater method. In general, the results show that the instrument is satisfactorily reliable, but some possible weaknesses are discussed. Finally, the structure of the instrument is examined by an analysis of interrelationships between the items in a normal population sample. The results are discussed with regard to questions of score construction.
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Untersuchung der Patientenzufriedenheit nach abdominaler Schnittentbindung

Hoffmann, Franziska 03 February 2015 (has links) (PDF)
Objective: We aimed to analyze the birth experience of women with caesarean section (CS) and the influence of clarification. Furthermore weaknesses of care from women’s view should be determined. Method: Online survey of women who had at least one CS Results: We analyzed data of 383 women. 47,8% women had a primary, 52,2% a secondary CS . The birth experience ranged from wonderful (13,3%) to gruesome (25,1%). There were significant more women with secondary CS whose birth experience was associated with negative emotions. Regarded in hindsight for 29,0% the CS was better than expected and 39,6% stated it had been worse than assumed. Almost half of participants stated having coped (rather) bad with the CS and its concomitants. The opportunity of psychological consultation in hospital or at least addresses to contact when needed were repeatedly required. In this survey the birth experience as well as the meeting of expectations toward CS depended on the satisfaction with the antenatal discussion by obstetricians and the clarification by medical staff while for antenatal classes no significant influence could be proved. Conclusions: A substantial amount of women had a negative birth experience. More effort concerning clarification and patient-centered care is required.
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Partnerschaft und kindliche Behinderung eine empirische Untersuchung mit Implikationen für die Beratungspraxis

Wagatha, Petra January 2006 (has links)
Zugl.: München, Univ., Diss., 2006
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Psychosoziale Aspekte der Organtransplantation : zur Lebensqualität und Lebenszufriedenheit von Transplantationspatienten /

Götzmann, Lutz. January 2008 (has links) (PDF)
Habil.-Schrift Univ. Zürich, 2006. / Habilitationsschrift Univ. Zürich, 2006. Literaturverz.
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Der Behandlungspfad im G-DRG System. Auswirkungen durch die Einführung eines Behandlungspfades im Rahmen einer sektorenübergreifenden Patientensteuerung auf die Patienten und Mitarbeiter, dargestellt am Beispiel benigne Prostatahyperplasie

Hörtemöller, Ansgar, Eversmeyer, Martin 27 March 2018 (has links)
Das Forschungsprojekt bezieht sich auf die Einführung eines Behandlungspfades (BHP) im Bereich der Urologie in einem großen Krankenhaus im Nordwesten von Deutschland. Untersucht wird, welche Auswirkungen die Einführung eines BHP auf die Zufriedenheit der Patienten mit benigner Prostatahyperplasie und die Mitarbeiter des Krankenhauses hat. Dabei werden die klinischen Abläufe im Bereich der Diagnostik und Therapie genau beschrieben. Die Erarbeitung erfolgt durch eine innerbetriebliche Arbeitsgruppe. Der BHP stellt damit eine systematische und strukturierte Steuerung des Behandlungsprozesses dar. Zielsetzung ist dabei die Verringerung der Verweildauer (VwD), Erhöhung der Wirtschaftlichkeit und Verbesserung der Behandlungsqualität. Damit ist der BHP ein geeignetes Instrument, um die Prozesse im Krankenhaus hinsichtlich dieser Aspekte zu optimieren, ohne dass die Mitarbeiter- und Patientenzufriedenheit darunter leidet. Viele Kliniken in Deutschland stehen durch finanziell schwierige Rahmenbedingun-gen unter wirtschaftlichem Druck. Die Einführung eines BHP sollte die Zufrieden-heit der Patienten und der Mitarbeiter nicht außer Acht lassen. Daher muss seine Erarbeitung in einem Krankenhaus auch die Zufriedenheit dieser beiden Gruppen berücksichtigen. Zur Verringerung der VwD soll auch eine verstärkte ambulante Behandlung vor und nach der Versorgung des Patienten auf der Krankenhausstation durch die ambulant tätigen Ärzte im Rahmen einer sektorenübergreifenden Versor-gung durchgeführt werden. Bei der Realisierung wird in Abstimmung mit den nie-dergelassenen Urologen dann aus Gründen der bestehenden Budgettrennung zwi-schen ambulanter und stationären Medizin vereinbart, dass die ambulante Behand-lung im Krankenhaus durch die Krankenhausärzte erbracht wird (vor- und nachstationäre Behandlung). Da gleichzeitig Patienten mit einer anderen urologischen Erkrankung, der malignen Prostatahyperplasie auf denselben Krankenhausstationen behandelt wurden, dienen diese Patienten als zweite Kontrollgruppe (KG). Bei ihnen wird der BHP nicht eingeführt. Es handelt sich um einen Prä-Post-Vergleich vor und nach Einführung des BHP mit einer zweiten KG. Die Mitarbeitergruppen sind bei der Befragung vor und nach der Einführung des BHP identisch. Zum Einsatz kommen zwei standardisierte, z. T. international eingesetzte Fragebogen, die sich mit dem Betriebsklima, der innerbetrieblichen Organisation und der psychosozialen Belastung am Arbeitsplatz beschäftigten. Ein weiterer Fragebogen wird neu entwickelt, um auch Kategorien zu erfassen, die bei der Einführung des BHP tangiert werden. Die Ergebnisse der Patienten- und Mitarbeiterzufriedenheit zeigen in fast allen Seg-menten keine signifikanten Veränderungen nach Einführung des BHP. Eine Verbes-serung der Zufriedenheit der Mitarbeiter kann daher zwar nicht festgestellt werden, aber auch keine Verschlechterung. Insgesamt ist bei der Befragung der Mitarbeiter festzustellen, dass die Belastung bei ihrer Tätigkeit im Krankenhaus sehr hoch ist. Die Patienten werden in zwei Kohorten getrennt befragt: Zum einen handelt es sich hierbei um Patienten mit der Erkrankung der benignen Prostatahyperplasie, bei der in der Postphase der BHP eingeführt wird, und zum anderen um Patienten mit maligner Prostatahyperplasie, die als zweite KG dienen. Die Fragen beziehen sich auf die Behandlung durch die Ärzte, die erlebte Qualität, die Bewertung der Abläufe, der ärztlichen Visiten, der pflegerischen Betreuung so-wie der Information über Organisation und Behandlungsergebnisse. Nach Einfüh-rung des BHP steigt die Zufriedenheit der Patienten mit benigner Prostatahyperplasie an. Es ist deutlich zu erkennen, dass die Patienten durch die Verbesserung der Prozesse profitieren. In der KG zeigt sich ein geringer „Spill-over-Effekt“ mit entsprechend positiver Tendenz. Die Hypothese, dass die Einführung des BHP die allgemeine Zufriedenheit der Patienten signifikant verbessert, wird nicht bestätigt. Dennoch sind bei einzelnen Items signifikant positive Effekte zu erkennen. Deskriptiv ist die Zufriedenheit der Patienten verbessert worden. Auch die Wirtschaftlichkeit kann durch Einführung des BHP verbessert werden. Die Finanzierung der deutschen Krankenhäuser erfolgt durch Fallpauschalen (German Diagnosis Related Groups, G-DRG). Von einer unteren Grenzverweildauer (u-GVwD) bis zu einer oberen Grenzverweildauer (o-GVwD) bleibt die Höhe der Pau-schale konstant. Kann nun die VwD abgesenkt werden, verringern sich mind. die variablen Kosten. Die VwD bei Patienten mit benigner Prostatahyperplasie liegt vor Einführung des BHP im Durchschnitt bei 8,71 Tagen. Nach Einführung sinkt sie auf durchschnittlich 6,5 Tage. Die Veränderung beträgt daher mehr als 26 %. Der Erlös pro Tag steigt von rund 360 € auf rund 457 € an. Die VwD in der KG verändert sich nur geringfügig.
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Die Bürger Dresdens und ihre Städtische Bibliothek

Becker, Antje 15 June 2011 (has links) (PDF)
Im letzten Jahr wendete sich die Stadt Dresden nach dem Zufallsprinzip an ihre Einwohner, mit der Bitte, zwei Fragebögen auszufüllen. Deren Fragen richteten sich hauptsächlich auf die Lebensbedingungen am Wohnort. Die Datenerfassung für die eingegangenen Fragebögen endete im Dezember 2010. Es konnten 4.534 Fragebögen ausgewertet werden. Die rücklaufquote lag bei 46 % und ist damit die zweitbeste in der Geschichte der kommunalen Bürgerumfragen Dresdens. Wie bereits in Kommunalen Bürgerumfragen zurückliegender Jahre, insbesondere 2007, gibt die Kommunale Bürgerumfrage 2010 erneut Gelegenheit dazu, interessante Aspekte der Nutzung der Städtischen Bibliotheken, im Vergleich zu anderen kulturellen Einrichtungen Dresdens, zu hinterfragen.
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Happiness, Relative Income and the Specific Role of Reference Groups

Hindermann, Christoph 14 April 2014 (has links)
There are a variety of studies that show that absolute income is positively correlated with individual well-being, but find at the same time that average income of the reference group (comparison income) affects individual well-being most often negatively (Clark et al., 2008). Although the results allover the literature are quite consistent, there is a large variety how the reference group is defined. For example, some authors assume that people compare themselves with people living in the same area (Luttmer, 2005; Graham & Felton, 2006) or with people inside the same age range (McBride, 2001). Others define the reference group more precisely and assume that people compare themselves with people of same age, same education and same area of living (Ferrer-i-Carbonell, 2005). However, to the best of my knowledge, there is no systematic empirical research on the impact of different reference group specifications on life satisfaction in happiness regressions. Therefore, I investigate in this master thesis to what extent different reference group specifications alter the statistical impact of comparison income on happiness regarding sign, magnitude and statistical significance. The results show that the specification of the reference group matters, since some specifications produce significant and others produce insignificant coefficients. However, the results also show that the sub-sample treated has a considerable impact on sign and statistical significance of the reference groups defined.:Chapter Page Outline II List of Figures and Tables III Abbreviations III 1 Introduction 1 2 Measurement of Happiness in Economics 2 3 The Economics of Happiness 6 3.1 The Relation between Absolute Income and Happiness 6 3.2 Unemployment, Inflation and Inequality 12 4 The Role of Relative Income 15 4.1 Empirical Evidence 16 4.1.1 Empirical Evidence for the \''Social Comparison Effect\'' 16 4.1.2 Empirical Evidence for the \''Tunnel Effect\'' 21 4.1.3 Derived Empirical Regularities 23 4.2 Theoretical Considerations 24 4.2.1 Modeling of Utility Functions 24 4.2.2 A Contribution in Explaining the Easterlin-Paradox? 26 4.2.3 Concluding Remarks 29 5 Specifications of the Reference Group 30 5.1 The Reference Group as Exogeneous Variable 30 5.2 The Reference Group as Endogeneous Variable 33 6 Different Reference Group Specifications and Life Satisfaction 35 6.1 Data Description and Choice of Variables 36 6.2 Methodology 38 6.2.1 Data Preparation 38 6.2.2 Estimation Procedure 39 6.2.3 Further Econometric Issues 44 6.3 Relative Income and Reference Group Specifications 46 6.4 Results 49 6.4.1 Whole Sample 49 6.4.1.1 Looking for the Tunnel Effect: Young and Old respondents 54 6.4.1.2 Looking for the Tunnel Effect: Transition Countries 56 6.4.2 German Sub-Samples 57 6.4.2.1 Whole German Sample 57 6.4.2.2 Looking for the Tunnel Effect: Young and Old respondents 58 6.4.3 Summary of the Empirical Results 60 6.5 Problems and Shortcomings of the Study 61 7 Conclusion 63 Appendix A – List of Variables 65 Appendix B – Correlations 67 References 68 Statement of Authorship 74

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