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Médicaments antalgiques chez les personnes âgées souffrant de douleur chronique / Analgesics in Older People with Chronic PainLazkani, Aida 02 March 2016 (has links)
La douleur chronique dont la prévalence est en augmentation en particulier chez les sujets âgés est considérée comme l’un des problèmes de santé les plus graves, non seulement en termes de souffrance humaine et de conséquences physiques et psychiques associées mais aussi en terme économique pour le système de santé et la société. Sa prise en charge reste toujours complexe surtout chez les sujets âgés d’une part pour des raisons liées aux mécanismes physiopathologiques variées de la douleur et à la pharmacopée insatisfaisante et d’autre part, pour des raisons de changements liés à l'âge, de modifications pharmacocinétiques et pharmacodynamiques. Dans ce contexte, ce travail de thèse issu principalement de la sous-cohorte S.AGE douleur chronique, nous donne l’opportunité (1) de décrire l’état actuel de la prise en charge médicamenteuse de la douleur chronique chez les sujets âgés non institutionnalisés par des médecins généralistes en fonction du genre des médecins; (2) d’identifier les facteurs prédictifs de chute chez les sujets âgés souffrant de douleur chronique et; (3) d’estimer le coût de consommation de soins dans cette population ainsi que d’identifier les facteurs associés aux coûts et leur évolution au cours de temps.Les principaux résultats sont:(1) Aucune différence n’a été mise en évidence entre les médecins hommes et femmes dans la prescription d’antalgiques de palier 1, 2 ou 3 (selon la classification d’OMS). Cependant, comparés aux médecins femmes, les médecins hommes ont prescrit plus de médicaments pour la douleur neuropathique et moins de médicaments Anti-Arthrosiques Symptomatiques d’Action Lente (AASAL) même après l’ajustement sur plusieurs facteurs de confusion;(2) Les facteurs prédictifs de chute identifiés chez les personnes âgées souffrant de douleur chronique sont: les antécédents préalables de chute, la dépendance dans les activités quotidiennes mesurée par l’échelle ADL, l'âge ≥75 et le fait de vivre seul à domicile. Ces facteurs non spécifiques à la douleur chronique se sont avérés pertinents dans les sous-cohortes S.AGE fibrillation atriale (FA) et diabète de type 2 (DT2).(3) Le coût moyen total de consommation de soins au premier semestre du suivi à été estimé à 2548€ ± 8885€/patient. Les facteurs indépendants associés aux coûts étaient: les comorbidités associées, la dépendance dans les activités quotidiennes, la dépression clinique probable, la nature permanente de la douleur, la douleur de type neuropathique, le fait de vivre seul à domicile, la lombalgie chronique et les fractures vertébrales/ tassement vertébraux. Dans les 18 mois suivants, les coûts de soins de santé ont augmenté de 48% (p <0,0001) (78%, 26%, 14% et 7% pour les hospitalisations, les prescriptions médicamenteuses, les visites médicales et paramédicales, respectivement).En conclusion, ce travail de thèse apporte des résultats sur plusieurs aspects de la douleur chronique chez les sujets âgés, leurs conséquences et leur prise en charge. Les résultats suggèrent une différence liée au genre de médecin dans la prescription des médicaments contre la douleur neuropathique et AASAL. Les résultats ont identifié également différents facteurs associés aux chutes et aux dépenses de santé sur lesquels des actions préventives de santé pourraient contribuer à une meilleure prise en charge des sujets âgés dans le futur. / Chronic pain whose prevalence is increasing particularly in the elderly is considered as one of the most serious health problems not only in terms of human suffering and associated physical and psychological consequences but also in terms of huge economic consequences for the health care system and society. Its management remains complex in the elderly on one hand for reasons related to the various pathophysiological mechanisms of pain and unsatisfactory pharmacopoeia. On the other hand, for reasons of changes related to age, pharmacokinetic and pharmacodynamic changes. In this context, this thesis derived mainly from the sub-cohort S.AGE chronic pain gives us the opportunity (1) to describe the current state of medical management of elderly suffering from chronic pain by general practitioners (GPs) according to the gender of the practitioner; (2) to identify predictors of falls in elderly patients with chronic pain; (3) to estimate health care consumption costs in this population as well as to identify factors associated to cost.The main results are: (1) no differences were found between male and female GPs in prescribing analgesics step1, 2 or 3 (according to World Health Organization classification). However, compared to women GPs, male GPs have prescribed more drugs for neuropathic pain and less Symptomatic Slow Acting Drugs for Osteoarthritis (SySADOA), even after adjustment for several confounding factors; (2) predictors of falls in the elderly with chronic pain are: fall history, dependence in daily activities measured by the ADL scale, ≥75 age and living alone at home. These factors have proven to be relevant in the sub cohort S.AGE atrial fibrillation and type 2 diabetes mellitus;(3) The average total cost of care consumption in the first semester was estimated to € 2.548 ± € 8.885. Independent factors associated with the costs were comorbidities, dependence in daily activities, the probable clinical depression, permanent pain, neuropathic pain, living alone at home, chronic low back pain and vertebral fractures/ vertebral compression. Health care costs increased significantly by 48% (p <0.0001) (78%, 26%, 14% and 7% for hospitalizations, medications, medical and paramedical visits, respectively) during the follow-up period.In conclusion, this thesis brings results on several aspects of chronic pain in the elderly, their consequences and management. The results suggest a difference by physician gender in prescription of drugs against neuropathic pain and SySADOA. The results also identified different predictors of falls and cost, which could contribute to a better prevention and care for elderly in the future.
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The Influence of Self-Efficacy Expectations on Rehabilitation Outcome in Spinal Cord Injured IndividualsBelanus, Anne 08 1900 (has links)
This study examined the relationship between Bandura' s theory of self-efficacy and the rehabilitation outcome of spinal cord injured persons. The study elicited selfefficacy expectations from fifteen subjects on three occasions: admission and two and four weeks later. Patients rated how they expected to perform six weeks after admission on fifteen rehabilitation behaviors. Patients' ratings were compared to actual performance ratings made by the medical staff on the Barthel Index. Results reveal that subjects' predictions two weeks and four weeks after admission were accurate (r = .74, < .01; r = .89, p < .001, respectively). Findings support the limited applicability of Bandura's theory of spinal cord injury rehabilitation. Recommendations for future research include examining variables which enhance self-efficacy and using a larger, more homogeneous sample.
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Kognitive Leistungsfähigkeit bei Patienten mit chronischen Schmerzen: Eine Untersuchung im Rahmen einer interdisziplinären multimodalen schmerztagesklinischen Behandlung am UniversitätsSchmerzCentrum DresdenGärtner, Anne 09 December 2021 (has links)
Hintergrund: Chronische Schmerzen sind weit verbreitet in Deutschland (Häuser et al., 2014). Folgt man den Empfehlungen der NVL Kreuzschmerz (2017) für chronische Verlaufs-formen werden vor allem interdisziplinäre multimodale Therapieansätze in der Behandlung präferiert. Diese zeitlich und inhaltlich umfangreichen Therapieprogramme (Arnold et al. 2009), deren Wirksamkeit und Effektivität bereits gut untersucht ist und als im Wesentlichen positiv bewertet wurde (Kaiser, Azad und Sabatowski, 2015; Pfingsten et al., 2010; Nagel und Korb, 2009), stellen hinsichtlich der kognitiven Leistungsfähigkeit eine große Herausforderung für die Patienten dar: häufig berichten Patienten mit chronischen Schmerzen von kognitiven Beeinträchtigungen. Wenngleich sich die Studienlage sehr heterogen gestaltet, konnten zahlreiche Untersuchungen das Vorliegen kognitiver Beeinträchtigungen bereits bestätigen – sowohl auf subjektiver als auch auf objektiver Ebene (e. g. Landrø et al., 2013; Rathbone et al., 2016; Baker et al., 2016; Kuhnt, 2005; Oosterman et al., 2012). Insbesondere Defizite in Aufmerksamkeitsprozessen und Exekutivfunktionen wie Arbeitsgedächtnis und kognitiver Flexibilität wurden beobachtet. Zudem entspannt sich seit den 90er Jahren eine breite Diskussion um angemessene Bewältigungsstrategien auf chronischen Schmerz. Dabei steht u. a. die Frage, was ein angemessener Bewältigungsansatz, ist im Fokus. Verschiedene Modellansätze beschreiben verschiedene Formen von Coping (Lazarus und Folkman, 1984; Brandtstädter et al., 1990; Vlaeyen und Linton, 2000; Hasenbring, Hallner und Klasen, 2001), wobei sich deutlich ungünstige und günstige Bewältigungsstrategien herauskristallisieren: Während Flexibilität und ein Ausgleich zwischen Regeneration und Aktivität als günstige Strategien gewertet werden, werden Durchhaltestrategien und Katastrophisierung sowie Passivität und Rigidität eher als ungünstige Muster im Umgang mit chronischen Schmerzen wahrgenommen. Fragestellung: Bisher weniger Beachtung fanden Wirkmechanismen und Wechselwirkungen zwischen chronischem Schmerz, kognitiver Leistungsfähigkeit und Coping sowie den daraus resultierenden Implikationen für therapeutische Programme und deren Outcome. Interdisziplinäre multimodale Therapieprogramme verfügen jedoch über einen großen Anteil kognitiver Informationsvermittlung und erfordern ein hohes Maß an Reflexionsfähigkeit und sind daher unter Umständen maßgeblich für den Therapieerfolg. Ziel der aktuellen Studie ist es daher, die kognitive Leistungsfähigkeit bei Patienten mit chronischen Schmerzen im Rahmen eines interdisziplinären multimodalen Therapiesettings zu untersuchen. Methode: Untersucht wurden Patienten, die im Zeitraum von 02/2014 bis 01/2016 an der interdisziplinären multimodalen tagesklinischen Schmerztherapie am USC in Dresden teilnahmen. Die Indikation für die Aufnahme einer solchen Behandlung bestand u. a. dann, wenn Patienten über rezidivierende oder anhaltende Schmerzen über 6 Monaten berichteten und unter psychischer Komorbidität litten. In die Studie einbezogen wurden diejenigen, die eine Fragebogenbatterie sowie eine Testauswahl der standardisierten computergestützten Testbatterie COGBAT zur kognitiven Leistungsfähigkeit sowohl zu Therapiebeginn als auch zu Therapieende absolvierten. Die erhobenen kognitiven Leistungsparameter waren Aufmerksamkeits- und Arbeitsgedächtnisleistungen, kognitive Flexibilität, Informationsverarbeitungsgeschwindigkeit und Fähigkeit ungewollte Reaktionen zu unterdrücken. Entsprechend ergab sich eine Untersuchungsstichprobe von N=139. Das Durchschnittsalter betrug 50,73 Jahre. Ein Viertel der Patienten war Männer (24,5%). Etwas mehr als die Hälfte der befragten Patienten litt unter Rückenschmerzen (55,4%), der Anteil an mittel und stark chronifizierten Schmerzen ergab zusammen knapp 80% (42,4% MPSSII, 36,0% MPSSIII). Des Weiteren lag die durchschnittliche Schmerzstärke (NRS, 0-10) bei 5,20 (SD=1,58). Die Werte bezüglich der schmerzbedingten Beeinträchtigung (PDI) lagen im Mittel deutlich unter dem Cut-off-Point. Knapp auffällige Werte zeigten die Patienten bezüglich der psychische Komponenten der Lebensqualität (SF-12). Das Screening auf Angst, Depressivität und Stress (DASS) ergab unauffällige Werte. Zur Analyse der Zusammenhangshypothesen wurden Produkt-Moment-Korrelationen berechnet, Unterschiedshypothesen wurden unter Verwendung von T-Test und Wilcoxon-Rang-Vorzeichentest überprüft. Zur Beurteilung der klinischen Bedeutsamkeit wurden Effektstärken ermittelt. Die Analysen wurden mit SPSS Version 27.0 vorgenommen. Ergebnisse: Im Ergebnis der Analyse zeigte sich, dass diese Patienten im Vergleich mit der Normstichprobe (gesunde Erwachsene zwischen 17 und 88 J.) zum Zeitpunkt des Therapiebeginns durchschnittliche Ausprägungen bezüglich der erhobenen kognitiven Leistungsparameter aufweisen. Hingegen konnten hinsichtlich aller Parameter, bis auf die Aufmerksamkeitsleistung, Steigerungen mit mittleren Effektstärken zum Therapieende nachgewiesen werden. Die Daten bestätigen des Weiteren das gleichzeitige Vorliegen einer Depressionsdiagnose bei unterdurchschnittlich ausgeprägten kognitiven Leistungsparametern, was auf einen Zusammenhang zwischen Depressivität und kognitiver Leistungsfähigkeit spricht. Bei Patienten, die eine unterdurchschnittliche kognitive Flexibilität (Teilbereich der kognitiven Leistungsfähigkeit) aufweisen, wurde zudem der Einfluss des Alters auf die kognitive Leistungsfähigkeit bestätigt. Zusammenhänge zwischen der kognitiven Leistungsfähigkeit zu schmerzbezogenen Parametern zeigten sich im Wesentlichen keine. Ein Einfluss in Abhängigkeit der kognitiven Leistungsfähigkeit auf die angewandten Copingsstrategien konnte ebenfalls nicht bestätigt werden. Dasselbe Bild ergab sich aus den Analysen zum Einfluss der angewandten Copingstrategien auf die kognitive Leistungsfähigkeit sowie die schmerzbezogenen Parameter. Schlussfolgerung: Ein Zusammenhang zwischen Coping und kognitiver Leistungsfähigkeit sowie zwischen schmerzbezogenen Parametern und kognitiver Leistungsfähigkeit konnte nicht bestätigt werden. Die Ergebnisse legen jedoch nah, dass die angebotene interdisziplinäre multimodale Schmerztherapie Veränderungen in der kognitiven Leistungsfähigkeit bewirkt. Es ist davon auszugehen, dass die IMST einen differenzierten Therapieansatz darstellt, der ein wesentlicher Wirkfaktor zwischen kognitiver Leistungsfähigkeit und chronischen Schmerzen ist. Die genauen Wirkfaktoren innerhalb der IMST sind dabei zum aktuellen Zeitpunkt noch ungewiss. Weitere Forschungsbemühungen sollten dahingehend ausgerichtet werden.:Inhaltsverzeichnis
1. Einleitung 1
1.1. Theoretische Grundlagen 3
1.2. Grundlagen zum chronischen Schmerz 3
1.2.1. Definition chronischer Schmerz 3
1.2.2. Auftreten chronischer Schmerzen 4
1.4. Grundlagen zu den zu untersuchenden Variablen 7
1.4.1. Kognitive Leistungsfähigkeit 7
1.4.2. Aufmerksamkeit 7
1.4.3. Exekutive Funktionen 8
1.5. Allgemeine Einflussfaktoren auf die kognitive Leistungsfähigkeit 9
1.6. Allgemeiner Zusammenhang zwischen kognitiver Leistungsfähigkeit, und chronischem Schmerz 13
1.7. Coping bei chronischem Schmerz 18
1.8. Einordnung in den Kontext der Therapie: chronischer Schmerz, kognitive Leistungsfähigkeit und Coping 21
1.9. Fragestellungen 24
2. Methodik 28
2.1. Setting 28
2.2. Einschlusskriterien 28
2.3. Operationalisierung der Konstrukte 29
2.4. Ablauf der Datenerhebung 31
2.4.1. Untersuchungsdesign 31
2.4.2. Ablauf der Untersuchung 31
2.4.3. Ethik- und Datenschutz 33
2.4.4. Fallzahlberechnung 33
2.5. Geplante Auswertung 33
2.5.1. Methoden der Datenauswertung 33
2.5.2. Verfahrensbeschreibung 34
2.5.3. Stichprobenbeschreibung 36
2.5.4. Voraussetzungsprüfung 41
2.5.5. Festlegung des statistischen Vorgehens 42
3. Ergebnisse 44
3.1. Einschränkungen der kognitiven Leistungsfähigkeit und der Zusammenhang zu Depressivität und Copingverhalten zu Therapiebeginn 44
3.2. Zusammenhang zwischen Einschränkungen der kognitiven Leistungsfähigkeit und den angewandten Copingstrategien 46
3.3. Zusammenfassung der Ergebnisse 57
4. Diskussion 58
5. Zusammenfassung 68
Literaturverzeichnis 73
Tabellenverzeichnis 82
Abbildungsverzeichnis 84
Anhang 85
Danksagung 128
Erklärungen 129
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Livskvalité vid långvarig smärta / The impact of chronic pain on quality of lifeBrännén, Gabriella, Hellström, Linn January 2020 (has links)
Långvarig, icke-malign smärta är ett utbrett problem och påverkar många aspekter i livet. Behandling av långvarig smärta är komplext och kräver ett samarbete mellan flera professioner för att uppnå god effekt. Sjuksköterskor har en viktig roll i att stödja och delaktiggöra patienten i att hitta strategier för att bibehålla god livskvalitet. Syftet var att beskriva patienters upplevelse av hur livskvaliteten påverkas vid långvarig smärta. Litteraturstudien utgår från en induktiv ansats med tio vetenskapliga originalartiklar i resultatet, samtliga artiklar har kvalitativ ansats. Innehållet i artiklarna har analyserats och granskats enligt innehållsanalys och tillslut bildat tre teman: psykisk påverkan, förändrad självbild och begränsade sociala kontakter. Resultatet visar att personers upplevelse av påverkan på livskvalitet vid långvarig smärta är starkt sammankopplat med sociala kontakter, strategier för smärthantering och stöd från anhöriga. Personer med långvarig smärta upplever ofta psykisk påverkan och förändrad självbild, samt begränsade sociala kontakter. Det sociala stödet är av betydande roll för personer med smärta och direkt avgörande för hur personerna hanterar och lever med smärta. / Chronic, non malign pain is a wide problem and affects many aspects in life. The treatment of chronic pain is complex and requires a collaboration between several professionals to achieve good effects. Nurses have an important role in supporting and engaging the patient in finding strategies to maintain good quality of life. The aim of this study was to describe people's experiences of how quality of life is affected in the case of chronic pain. This literature study is based on an inductive approach with ten original articles in the result, all articles have a qualitative approach. The content of the articles has been analyzed and reviewed according to content analysis, and formed three themes: psychological impact, altered self-image and limited social contacts. The result shows that people’s experiences of the impact on quality of life in the case of chronic pain is strongly linked to limited social contacts, pain management and support from relatives. People with chronic pain often experience psychological impact and altered self-image, as well as impaired social contacts. Social support is important for people with chronic pain and directly determines how people both handle and live with pain.
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Using screening tools to identify neuropathic painBennett, Michael I., Attal, Nadine, Backonja, Miroslav M., Baron, Ralf, Bouhassira, Didier, Freynhagen, Rainer, Scholz, Joachim, Tölle, Thomas R., Wittchen, Hans-Ulrich, Jensen, Troels Staehelin January 2007 (has links)
It is widely accepted that the unique painful and non-painful sensations in neuropathic pain are the result of particular mechanisms, and that specific management strategies for neuropathic pain should be applied to tackle them. Ideally, the treatment of chronic pain should be directed at eliminating the cause of pain, but in reality this is rarely possible. The management of chronic pain is therefore often limited to reducing the intensity of such pain and associated symptoms.
Pain is essentially a subjective phenomenon described with patient-specific symptoms and expressed with a certain intensity. It therefore makes sense to examine the value of verbal descriptors and pain qualities as a basis for distinguishing neuropathic pain from other types of chronic pain. Work by Dubuisson and Melzack (1976) and later by Boureau et al. (1990) supported anecdotal opinion that key words might be discriminatory for neuropathic pain. In the last 5 years, much research has been undertaken to develop screening tools for this purpose. These tools are based on verbal pain description with, or without, limited bedside testing. This paper reviews the strengths and weaknesses of such tools.
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När livet förvandlas till en kamp : Patienters upplevelser av kronisk smärta i dagligt liv. en kvalitativ litteraturöversikt / When life turns into a struggle : Patients' experiences of chronic pain in daily life. A qualitative literature review.Samuelsson, Sofia, Bazr-Afshaan, Sahar January 2022 (has links)
Bakgrund: En av fem vuxna lever med kronisk smärta runt om i världen. I Sverige uppgår siffran till 20–35% av befolkningen. Kronisk smärta kostar det svenska samhället miljardbelopp årligen och förlusten för den enskilda patienten är hög. Konsekvenserna som följer patienten är många relaterat till både fysisk och psykiskt lidande, därför kan känslan av sammanhang ses som en möjlighet att hantera kronisk smärta Syfte: Syftet var att beskriva vuxna patienters upplevelser av hur kronisk smärta påverkar det dagliga livet. Metod: En litteraturöversikt genomfördes baserad på 14 artiklar med kvalitativ design, vilka analyserades med hjälp av Friberg (2017) fem analyssteg. Resultat: Analysen resulterade i två teman; Det nya begränsade livet (Att leva i den lidande kroppen, Att leva i skuggan av psykisk ohälsa, Att stå utanför livet som pågår), samt Det nya jaget med nya utmaningar (Att inte bli tagen på allvar, Att tappa sin värdighet, Att hitta nya strategier och Att acceptera sin situation). Slutsats: Litteraturöversikten visar behovet av större kunskap och förståelse för patienter som lever med kronisk smärta. Sjukvården upplevdes inte möta behovet av tillräcklig information, diagnos samt icke farmakologiska smärtinterventioner. Framtida forskning bör kartlägga patienternas behov i den dagliga livsföringen för att kunna nå en tillfredställande omvårdnad och behandlingsstrategi. / Background: One in five adults' lives with chronic pain around the world. In Sweden, the figure is 20-35% of the population. Chronic pain costs Swedish society billions annually and the loss for the individual patient is high. The consequences are many related to both physical and mental suffering therefore, the sense of coherence can be seen as an opportunity to deal with chronic pain Aim: The aim was to describe adult patients' experiences of how chronic pain affects daily life. Method: A literature review was conducted based on 14 articles with qualitative design which were analyzed using Friberg (2017) five analysis steps. Results:The analysis resulted in two themes; The new limited life (To live in the suffering body, To live in the shadow of mental illness, To stand outside the life that is going on), and The new self with new challenges (Not to be taken seriously, To lose their dignity, To find new strategies and To accept their situation. Conclusion: The study shows the need for more knowledge and understanding for patients who experience chronic pain. Healthcare was not perceived to meet the need for adequate information, diagnosis, and non-pharmacological pain intervention. Future research should identify patients' needs in daily living to achieve acceptable nursing and treatment strategy.
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"Våga fråga" - Andlighet har betydelse för hälsan : Intervjustudie med kvinnor från Mellanöstern / "Dare to ask" - Spirituality matters to health : Interview study of women from the Middle EastIsik, Maria January 2021 (has links)
Syftet med denna studie var att beskriva hur kristna invandrarkvinnor från Mellanöstern med långvarig smärta upplever sin hälsa i relation till sin andliga tro samt betydelsen av att fysioterapeuten bemöter andlighet. Data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med åtta kvinnor som var eller hade varit aktuella hos fysioterapeut inom primärvården på grund av långvarig smärta. Två teman framkom ur analysen av materialet som genomfördes med kvalitativ innehållsanalys enligt Graneheim och Lundman (2004). Dessa är; 1) Smärtlindring genom sin tro och Vårdmöte med värdighet och respekt. Till dessa teman fanns kategorierna Hopp och mening, Vikten av trosutövande/ritualer, Genuint intresse och lyhördhet hos fysioterapeuten samt Fysioterapeutens förförståelse kring andlighet. En stark inre tro på en kärleksfull Gud ger stöttning, trygghet och hopp för många patienter. Tron ger mening åt lidandet och fungerar som ett känslomässigt stöd i vardagen och hjälp att hantera smärta. Kvinnorna beskriver att smärta och irritation minskar när de ber och att delta i gudstjänst i kyrkan får både kropp och själ att må bra. Det råder delade meningar om huruvida fysioterapeuten bör bemöta andlighet. Det upplevs viktigt men samtidigt individuellt beroende på fysioterapeutens egna värderingar och förståelse. Andlighet och vård ses som separata resurser och det finns en tveksamhet och okunskap kring hur dessa resurser kan integreras. Att fysioterapeuten är intresserad och lyhörd och respekterar olika behov och förväntningar är viktigt. Med tanke på resultatet i denna studie och tidigare forskning om relationen andlighet och hälsa vill författaren framföra följande: Andlighet/religion kan fungera som en stark medicin, inte minst för personer med långvarig sjukdom och smärta. Att kunna göra en andlig/religiös bedömning och att erhålla information om hur patienten ser på hälsa, sjukdom och vård bör ingå i fysioterapeutens kompetens. Andlig/religiös kompetens behövs för att kunna ge en personcentrerad vård i vårt mångkulturella samhälle och bör integreras mer i fysioterapeututbildningen för att ge en utökad kunskap och förståelse. Dessutom bör fysioterapeuter ha reflekterat kring egna värderingar och sin egen trosuppfattning för att bättre kunna bemöta patienters andliga behov. / The aim of this study was to describe how Christian immigrant women from the Middle East with chronic pain experience health in relation to their spiritual beliefs as well as the importance of the physiotherapist responding to spirituality. Data were collected through semi-structured interviews with eight women who had a contact with a physiotherapist inprimary care in Sweden due to chronic pain. Two themes emerged from the analysis, which was carried out using qualitative content analysis according to Graneheim and Lundman (2004): 1) Pain relief through faith and Care meeting with dignity and respect.These themes included the categories Hope and meaning, The Importance of Religious practice/Rituals, Genuine interest and responsiveness of the Physiotherapist and the Physiotherapist's understanding of spirituality. A strong inner faith in a loving God can provide support, security and hope for many patients. Faith can give meaning to suffering and act as an emotional support in everyday life and help to manage pain. The women describe that pain and irritation are reduced when they pray and that participating in worship in church makes body and soul feel good. There are differences of opinion as to whether the physiotherapist should respond to spirituality. It is important but at the same time individually depending on the physiotherapist's own values and understanding. Spirituality and care are seen as separate resources and there is a doubt and lack of knowledge about how these resources can be integrated. It is important that the physiotherapist is interested and responsive and respects different needs and expectations.In view of the results of this study and previous research on the relationship of spirituality and health, the author would like to state the following: Spirituality/religion can work as a strong medicine, not least for people with long-term illness and chronic pain. Being able to make a spiritual/religious assessment and to obtain information on how the patient views health, illness and care should be part of the physiotherapist's competence. Spiritual/religious competence is needed to be able to perform individualized care in our multicultural society and should be integrated more into the physiotherapist education to provide an increased knowledge and understanding. In addition, the physiotherapist should have reflected on his/her own values and beliefs in order to better meet patients' spiritual needs.
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Personcentrerad vård vid kronisk smärta - Sjuksköterskans erfarenheter : En litteraturstudie / Person-centered care for chronic pain - The nurse’s experience : A literature studyCarlsson, Carolina, Ibishi, Elsa January 2022 (has links)
Bakgrund: Kronisk smärta är ett hälsoproblem med en negativ påverkan på människors livskvalité. En av sjuksköterskornas kärnkompetenser är personcentrerad vård vilket visar ha ett positivt inflytande på kvalitén på patientens omvårdnad. Syfte:Att belysa sjuksköterskans erfarenheter av personcentrerad vård vid kronisk smärta. Metod: En allmän litteraturstudie vilket resulterade i nio resultatartiklar. Resultat:Presenteras i två kategorier: Relationen mellan sjuksköterskan och patienten är betydelsefull för personcentrerad vård och Hinder för personcentrerad vård med treunderkategorier: Sjuksköterskans bristande förtroende till patienten med kronisk smärta, Sjuksköterskans bristande kunskap om kronisk smärta och Samarbetshinder mellan sjuksköterska och patient för effektiv smärtbehandling vid kronisk smärta. Konklusion: Personcentrerad vård skapar en relation mellan sjuksköterskan och patienten som är viktig för att skapa en gynnsam vård kring kronisk smärta, vilket bidrar till positiva förändringar i patientens livsstil samt smärthantering. Sjuksköterskornas förtroendebrist och kunskapsbrist bidrar till en begränsning för patientens smärtbehandling. Sjuksköterskor behöver smärtutbildning för att förbättra attityder kring smärttillstånd vilket kan bidra till en god omvårdnadsprocess. / Background: Chronic pain is a health problem that negatively impacts people's quality of life. One of the nurses' core competencies is person-centered care, which shows that they positively influence the quality of the patient's nursing. Purpose: To shed light on the nurse's experiences of person-centered care for chronic pain. Method: A general literature study which resulted in nine result articles. Results:Presented in two categories: The relationship between the nurse and the patient is important for person-centered care and Barriers to person-centered care with threesubcategories: The nurse's lack of trust in the patient with chronic pain, The nurse's lack of knowledge chronic pain and Barriers to cooperation between nurse and patient to effective pain treatment in chronic pain. Conclusion: Person-centered care creates a relationship between the nurse and the patient that is important for creating favorable care for chronic pain, which contributes to positive changes in the patient's lifestyle and pain management. The nurses' lack of trust and knowledge contributes to limiting the patient's pain treatment. Nurses need pain training to improve attitudes about pain conditions, which contributes to a good nursing process.
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Patienters upplevelser av att leva med långvarig smärta - en litteraturstudie. / Patients experiences of living with chronic pain - a literature study.Tafvelin, Saga, Koppari, Therese January 2020 (has links)
Syfte: Att belysa patienters upplevelser av att leva med långvarig smärta. Bakgrund: Smärta är den vanligaste orsaken till att personer söker vård. Det är ett tillstånd som är kopplat till låg livskvalité och det är vanligt att vuxna individer lever med smärta under en längre tid. Det påverkar alla delar av en fungerande hälsorelaterad vardag. Metod: Litteraturstudien har genomförts baserat på åtta kvalitativa vetenskapliga artiklar. De inkluderade artiklarna hittades på PubMed och CINAHL. Dessa har kvalitetgranskats, analyserats och slutligen sammanställts. Resultat: Analysen resulterade i tre kategorier och åtta tillhörande underkategorier. Kategorierna är följande: Försämrad livskvalitet, Strategier för att hantera smärtan och Viktigt med stöd från omgivningen. Konklusion: Att leva med långvarig smärta bidrar till en försämrad livsvalité. Egna strategier behövs för att hantera smärtan, men det är också viktigt med stöd från omgivning och sjukvård. Litteraturstudien har betydelse för sjuksköterskan genom att öka förståelse för patienters uppleveser och därigenom också möjlighet att förbättra omvårdnaden. / Aim: The aim of this study was to describe patients´ experiences of living with chronic pain. Background: Pain is the most common cause of people seeking care. It is a condition that is linked to low quality of life and it is common for adult individuals to suffer with pain for a long period of time. It affects all parts of a functioning health-related daily life. Methods: A literature study was conducted, based on eight qualitative scientific articles. The included articles were found on PubMed and CINAHL. These have been reviewed regarding quality, analyzed and finally complied. Result: The analysis resulted in three categories and eight associated subcategories. The categories that were formed were: Deteriorated quality of life, Strategies to manage pain and Support from others is important. Conclusion: Living with chronic pain contributes to a deteriorating quality of life. Own strategies are needed to manage the pain, but support from the surrounding and healthcare is also important. This literature study may have importance for nurses to increase the understanding of patient's experiences and consequently also the opportunity to improve their care.
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Lived Experience of Adolescents with Chronic Pain: A Phenomenological StudySuder, Ryan Christopher 03 July 2016 (has links)
The purpose of this phenomenological study was to understand the lived experience of adolescents who live with chronic pain. All 10 participants were between the ages of 13 and 17 and have lived with chronic pain for at least 6 months. Data sources for the study were two interviews for each participant, participant drawn depictions of their chronic pain, and researcher journaling. The person-environment-occupation model was used to frame the research design. The study found four main themes among the data: pain identity, invisible disease, occupational loss, and uphill climb to regain life. Each theme described the essence of the common experience of adolescents living with chronic pain. Occupational therapists can benefit from incorporating this knowledge base into their practice when providing intervention for individuals living with chronic pain to improve their overall quality of life and occupational performance.
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