• Refine Query
  • Source
  • Publication year
  • to
  • Language
  • 335
  • 158
  • 107
  • 55
  • 28
  • 9
  • 8
  • 7
  • 6
  • 4
  • 4
  • 4
  • 4
  • 4
  • 4
  • Tagged with
  • 826
  • 826
  • 157
  • 149
  • 133
  • 122
  • 88
  • 73
  • 71
  • 64
  • 63
  • 62
  • 61
  • 58
  • 57
  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
601

A Comparison of the MMPI, Faschingbauer's Abbreviated MMPI and the MMPI-168 with Selected Medical Patients and Medical School Applicants

Martin-Cannici, Cynthia Elaine 05 1900 (has links)
The Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) is often used for evaluating candidates for gastric bypass surgery, chronic pain patients, head trauma victims, and medical school applicants. However, due to the considerable time involved in completing and scoring the standard MMPI, researchers have attempted to devise short versions of this instrument to reduce the time required while providing similar results. In recent years, the Faschingbauer Abbreviated MMPI (FAM) and the MMPI-16 8 have been proposed as viable MMPI substitutes. The present study examined the comparability between profiles using these short versions of the MMPI with the patterns obtained using the entire measure. Participants consisted of equal numbers of gastric bypass candidates, chronic pain patients, head trauma victims, and medical school applicants. Scores on the FAM tended to be similar to scores on the complete MMPI for gastric bypass, chronic pain and head trauma patients. In contrast, the MMPI-16 8 yielded profiles which were similar to complete MMPI profiles with chronic pain and head trauma patients.
602

"MAN LEVER JU I EN KONTEXT " - En kvalitativ utvärdering av en ny modul inom smärtbehandling / "WE ALL EXIST WITHIN CONTEXT" -A qualitative evaluation of a new module in chronic pain therapy

Johansson, Emma, Kvartsberg, David January 2018 (has links)
No description available.
603

Aspects psychologiques et sociaux de l'expérience de la douleur chronique / Psychological and social aspects of chronic pain experience

Laguette, Vanessa 01 December 2014 (has links)
Cette thèse porte sur la compréhension de l'expérience de la douleur chronique à travers les rôles de facteurs psychosociaux : Douleur chronique comprise en tant que « douleur en situation » et socialement construite, et expérience de la douleur enracinée dans et par la vie sociale. L'expérience est ainsi fonction des significations et du sens que le sujet donne à ses situations de douleur, par l'importance des théories subjectives ou 'profanes' et des représentations sociales. De ce fait, la compréhension de l'expérience de la douleur nous amène à penser le rôle du savoir expérientiel des patients, et ainsi la place du « patient-expert » dans le système de soin. Nous explorons, par ailleurs, le fait que l'expérience, le sens donné à la douleur et le vécu auraient un lien avec la qualité de vie et la souffrance psychologique. Nos intérêts s'élargissent ainsi à la compréhension des déterminants de la qualité de vie et de la santé psychologique, notamment à travers le rôle du rapport au temps et des insertions sociales des patients. De façon plus élargie, cette thèse porte également sur les déterminants de la participation aux études longitudinales et à la prise en charge des patients au long court. En conséquence, nous inscrivons cette présente thèse dans un cadre pluriméthodologique avec des données quantitatives et discursives dans un objectif de triangulation. / Our research cover the comprehension of the experience of chronic pain through the role of psychosocial factors. These diseases are understood as "pain in situation" and socially constructed; their experience is related to and conditioned by social life. Experience becomes function of meanings and sense that patients give to their pain situations, by the importance of subjective and 'profane' theories, and social representations. Therefore, the understanding of pain experience leads us to question the role of patients' experiential knowledge and the position of the "expert patient" in the health care system. In addition, we explore the fact that the experience and the meaning gave to the pain may be related to quality of life and psychological suffering. Our interests thus broaden to include the understanding of quality of life and psychological health determinants, especially through the role of the relation to psychological time and patients' social insertions. More generally, we study the determinants of involvement in longitudinal studies and long-term patients care. Consequently, we incorporate our research interests within a multi-methodological framework using quantitative and discursive data to create triangulation
604

3-(4-Fluorofenilselenil)-2,5 difenilselenofeno produz ação do tipo-antidepressiva em diferentes modelos de depressão em camundongos / 2,5-Diphenyl-3-(4-fluorophenylseleno) selenophene produces antidepressant-like action in different models of depression in mice

Gai, Bibiana Mozzaquatro 11 March 2014 (has links)
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico / Selenophenes are a promising class of heterocyclic selenium-containing compounds presenting important pharmacological properties. Based on selenium well-described role on mood regulation and since depression is a serious and prevalent disease affecting a wide part of the world s population, the main aim of this work was to investigate de antidepressant-like action of 3-(organosseleno)-2,5-diphenyl-selenophenes in mice. The pharmacological effect of these compounds was analyzed by using different experimental models of depression and results were shown by three scientific articles. Firstly, results of Article 1 demonstrated the antidepressant-like action of five selenophene compounds. H-DPS, CH3-DPS, Cl-DPS, FDPS and CF3-DPS reduced the total immobility time of mice evaluated in the forced swimming test (FST), which seems to be related to their chemical structure. The antidepressant-like action of F-DPS was observed at lower doses than other selenophenes e involves the phosphorylation of extracellular-signal-regulated kinases (ERK), whose signaling pathway is commonly modulated by antidepressant drugs. Articles 2 and 3 investigated the pharmacological effect of F-DPS in mouse models of depression induced by both neuropathic pain and chronic corticosterone administration, respectively. Both the acute and subchronic treatments with F-DPS significantly reversed the depression-related behavior produced by partial sciatic nerve ligation (PSNL), whereas pain sensibility was only reduced after repeated treatment with this selenophene. Besides, repeated administration of the glucocorticoid hormone corticosterone induced behavior, endocrinal and neurochemical changes similar to those clinically observed in depression, which were also reversed by treatment of animals with F-DPS. Based on these data, the mechanisms of pharmacological action of this organoselenium compound seem to involve, at least in part, a modulation of glutamatergic and serotonergic systems, the hypothalamic-pituitary-adrenal (HPA) axis regulation and changes on neuronal pathways related to the synaptic plasticity. Together, the results shown in this thesis suggest the pharmacological properties of selenophene compounds, particularly F-DPS, as an interesting tool in the study and development of future therapies for depressive disorders. / Os selenofenos são uma classe de compostos heterocíclicos aromáticos com promissoras propriedades farmacológicas. Tendo em vista o importante papel do selênio na regulação do humor e a grande prevalência populacional das doenças depressivas, o principal objetivo deste estudo foi investigar a ação do tipo antidepressiva de 3-(organosseleno)-2,5-difenilselenofenos em camundongos. A fim de atender a este objetivo, o efeito farmacológico destes compostos foi analisado pelo uso de diferentes modelos experimentais de depressão e os resultados foram apresentados em três artigos científicos. Primeiramente, os resultados do Artigo 1 demonstraram a ação do tipo antidepressiva de cinco representantes da classe dos selenofenos. Os compostos H-DPS, CH3-DPS, Cl-DPS, F-DPS e CF3-DPS reduziram significantemente o tempo total de imobilidade de camundongos avaliados no teste do nado forçado (TNF), efeito este que parece estar relacionado às suas estruturas químicas. A ação do tipo antidepressiva do F-DPS foi observada em menores doses em comparação aos outros selenofenos e envolve a fosforilação da proteína quinase regulada por sinal extracelular (ERK), cuja via de sinalização é comumente modulada por drogas antidepressivas. Os Artigos 2 e 3 investigaram o efeito farmacológico do F-DPS em modelos crônicos de depressão induzida pela dor neuropática e pela administração crônica de corticosterona em camundongos, respectivamente. Tanto o tratamento agudo como o subcrônico com F-DPS reverteram significantemente o comportamento do tipo depressivo produzido pela ligação parcial do nervo ciático (LPNC), enquanto que a sensibilidade à dor foi reduzida somente após a terapia prolongada com este composto. Por sua vez, a administração repetida do hormônio glicocorticoide corticosterona induziu alterações comportamentais, endócrinas e neuroquímicas similares às observadas clinicamente na depressão e que também foram revertidas pelo tratamento dos animais com F-DPS. Com base nestes resultados, acredita-se que os mecanismos de ação farmacológica deste composto orgânico de selênio envolvam, pelo menos em parte, a modulação dos sistemas glutamatérgico e serotonérgico, a regulação da atividade do eixo hipotálamo-pituitária-adrenal (HPA) e modificações em vias neuronais relacionadas à plasticidade sináptica. Juntos os resultados apresentados nesta tese de doutorado sugerem que o estudo das propriedades farmacológicas de compostos selenofenos, particularmente do F-DPS, parece ser interessante no desenvolvimento de futuras terapias para o tratamento dos distúrbios neurológicos relacionados às doenças depressivas.
605

La méditation de Pleine Conscience pour la prise en charge de la souffrance émotionnelle associée à la douleur chronique : adaptation à des patients âgés douloureux chroniques / mindfulness meditation for treating emotional regulation in chronic pain older adults : adaptation for old patients

Decker, Emmanuelle 03 December 2015 (has links)
RésuméLes études cliniques et expérimentales ayant recours à la méditation de Pleine Conscience (PC) ont démontré l’efficacité de cette procédure dans l’amélioration de nombreuses manifestations psychopathologiques (anxiété, dépression), ainsi que dans la prise en charge des détresses émotionnelles provoquées par les pathologies chroniques (douleur, psoriasis). Ces prises en charge ciblent prioritairement les interactions dysfonctionnelles que le sujet initie et/ou perçoit avec les évènements internes et externes qu’il rencontre, et s’inscrivent donc dans la théorie des systèmes complexes. Cette théorie s’intéresse à l’entre rapport actif ou entre accordage (Abram, 1996) qui permet l’émergence d’une spécification mutuelle (Varela, 1993) du sujet et de son monde, et qui considère que le fait de jouer modifie les règles du jeu (Gleick, 2008).L’objectif de cette thèse est d’adapter un programme MBCT (mindfulness based cognitive therapy) pour une population de patients âgés douloureux chroniques, et d’évaluer sa faisabilité et son efficacité sur l’intensité douloureuse, la fonctionnalité et la régulation émotionnelle.L’adaptation proposée est attentive à la fois aux spécificités des personnes âgées qui manifestent une diminution de leurs ressources attentionnelles, mais aussi aux déterminants singuliers de ce type de programme qui entraine l’attention et la capacité à passer d’un mode opératoire discursif-analytique à un mode opératoire sensori-perceptif.Une des originalités de l’étude est d’adopter une méthode mixte, quantitative et qualitative, pour tester « si ça marche » et « comment ça marche » selon le sujet lui-même (Masson & Hargreaves, 2001).Les résultats rapportent que 86.1 % des participants ont complété le programme de 8 semaines et continuent à s’entrainer seuls trois mois après. Les résultats quantitatifs ont démontré des améliorations au niveau de l’intensité de la douleur, de la fonctionnalité avec la douleur, et une augmentation de l’utilisation des stratégies de régulation émotionnelle internes fonctionnelles qui demandent un effort volontaire conscient, et facilitent l’accomplissement des objectifs et du bien-être. Les résultats qualitatifs distinguent différents thèmes reflétant les effets bénéfiques du programme selon les participants. Le thème principal rapporté par tous les participants est « l’attention », elle-même liée à l’« apaisement émotionnel » et aussi très souvent à un changement graduel ou radical dans la relation avec les évènements et/ou une « autre vision ».L’adaptation du programme MBCT pour des personnes âgées souffrant de douleurs chroniques est donc faisable et efficace. Un des leviers thérapeutiques semble être l’entrainement attentionnel qui permet de développer une certaine qualité de l’état attentionnel. Cette qualité de l’attention faciliterait un ajustement plus écologique, reflété par l’apaisement émotionnel. / AbstractClinical and experimental studies using Meditation Mindfulness (MM) have demonstrated its effectiveness in improving many psychopathological symptoms (anxiety, depression), and emotional distress caused by chronic diseases (pain, psoriasis).These therapeutics primarily target the dysfunctional interactions initiated and/or perceived by the subject in relationship with internal and external events he encounters. They refer to the theory of complex systems, which focuses on adjustment and on emergence of mutual specification (Varela et al., 1993) between the subject and its environment, and think that playing changes the rules of the game (Gleick, 2008).The aim of this PhD research work is to adapt a MBCT (mindfulness based cognitive therapy) program for chronic pain older adults, and evaluate its feasibility and efficacy on pain intensity, function and emotional regulation.The proposed adjustment takes into account both the age related specificities on attentional resources, but also the program’s characteristics about training of attention and training to switch from linguistic-analytical to sensory-perceptual processing.One original feature of the study is the use of an integrated methodology, quantitative and qualitative, to test "if it works" and "how it works" as described by participants themselves (Masson & Hargreaves, 2001).The overall completion rate was 86.1 % at the end of the program (8 weeks) and the majority of participants continued to meditate at 3 months after the end of the program (3-month follow-up), suggesting that this intervention was feasible and acceptable in chronic pain older adults. Based on quantitative analyses results, the program appeared to have a beneficial effect on pain intensity, physical function and the internal and functional emotional regulation strategies. These specific strategies are those who require the greatest effort, need conscious voluntary process, facilitate the accomplishment of one’s goal and promote well-being. Based on qualitative analyses results, the main process involved in therapeutic change is the core theme “attention” always coupled with an “emotional appeasement”, and very often with “radical transformation” and “other vision”.This work demonstrates that an adapted MBCT program is feasible in CP older adults. The core theme “attention” seems to be the therapeutic lever of the adapted MBCT in CP older adults. The attentional training would enable to develop an attentional quality, allowing for ecological adaptation and reflected by emotional appeasement.
606

Long-term perspectives on musculoskeletal pain : Health care utilization and integration of behavioral medicine treatment into physical therapy

Emilson, Christina January 2017 (has links)
There are currently no effective methods for treating and preventing chronic pain. The aim of this thesis was to study prognostic factors for health care utilization, and the long-term outcomes of tailored behavioral medicine treatment for patients with musculoskeletal pain. Another aim was to increase knowledge about physical therapists’ assessment and analysis of patients’ pain conditions and to investigate the potential of subgrouping patients based on prognostic factors. Methods: In Study I, a prospective population-based cohort was followed over 21 years. Data from three measure points were analyzed: 1995 (n=2425), 2007 (n=1582) and 2016 (n=1184). Study II was a 10-year follow-up of randomized controlled trial (n=97), comparing tailored behavioral medicine treatment and exercise-based physical therapy. In Study III, a descriptive and explorative design was applied, using data from video-recordings of 12 physical therapists. In study IV, assignment to three subgroups based on the Örebro Musculoskeletal Pain Screening Questionnaire was validated against reference instruments, and the stability between two points of measurement was investigated in patients (n=40) who were seeking primary health care due to musculoskeletal pain. Results: Chronic pain, female gender and high age predict high health care utilization over 21 years, and a trajectory of stable high health care utilization over the entire period. The differences between groups in favor for tailored behavioral medicine treatment reported at post-treatment and after two years, were not maintained at the 10-year follow-up. A majority of the physical therapists assessed factors for poor prognosis. The analyses were mainly based on biomedical assessments and none of the physical therapists included behavioral factors. Subgroup assignment according to the Örebro Musculoskeletal Pain Screening Questionnaire appears to be valid and stable over time. Conclusion: Prognostic factors such as chronic pain and female gender need to be considered when allocating health care resources and planning treatment to improve long-term outcomes. The treatment should also be tailored based on individual functional behavioral analyses of key behaviors and on patient´s biomedical and psychosocial condition, including strategies for maintenance of behavioral changes. Evidence-based methods for integrating behavioral medicine treatment into physical therapy need to be further evaluated and improved.
607

Långvarig smärta efter cancerbehandling - En litteraturöversikt / Chronic pain after cancer treatment - A systematic review

Aronsson, Jennifer, Grandin, Simone January 2017 (has links)
Bakgrund: Cancer ökar bland befolkningen och det i sin tur kan leda till ökade komplikationer av behandling och cancersjukdomen i sig såsom långvarig smärta. Patientens upplevelse är inte alltid att vårdpersonalen ser smärtproblematiken som kan uppstå. Sjuksköterskan ska arbeta för att lindra lidande, vilket smärta är del av. Lidande en unik upplevelse som ser olika ut för varje individ. Då lidande kan komma av den totala livssituationen behöver sjuksköterskan en ökad förståelse för att kunna uppfylla sitt ansvar. Syfte: Syftet med litteraturöversikten var att sammanställa forskning om långvarig smärta efter cancerbehandling. Metod: En integrativ litteraturöversikt med 11 artiklar. Resultat: Två huvudteman identifierades, dagligt liv och livskvalitet, samt sex underteman om hur långvarig smärta inverkar på följande; fysiska aktiviteter, dagliga aktiviteter, arbetslivet, läkemedelsanvändning, generell hälsa och sexlivet. Slutsats: Många patienter upplevde en negativ påverkan på det dagliga livet med både psykiska, fysiska och sociala dimensioner. Patienterna upplevde att arbete, fysisk aktivitet samt att dagliga sysslor blev begränsade på grund av den långvariga smärtan. Hur stor påverkan patienterna fick på de olika dimensionerna tycks ha en koppling till vilken cancerform och behandling patienterna fick. / Background: Cancer is increasing among the population, which can lead to an increased number of complications as chronic pain, not only from the cancer treatment but from the disease itself. Patients have also been found to feel that their pain problems are not taken seriously by the healthcare professionals. The nurses should work to relieve any suffering which is caused by pain. Suffering is a unique experience that is different for everyone. As suffering may be due to the overall life situation, the nurses need a greater understanding of the situation in order to fulfill their responsibilities. Aim: The aim of this literature review was to compile research on chronic pain after cancer treatment. Method: An integrative literature review with 11 included articles. Result: Two main themes were identified; daily life and quality of life, and six subthemes regarding how the chronic pain influences and impacts the following; physical activities, daily activities, the professional life, drug use, general wellbeing, and sex life. Conclusion: Many patients experienced a negative impact on their daily life in both mental, physical and social dimensions. Patients felt that work, physical activity and daily tasks were limited due to the chronic pain. This varied in all aspects depending on the type of cancer and which treatment the patients received.
608

Médicaments antalgiques chez les personnes âgées souffrant de douleur chronique / Analgesics in Older People with Chronic Pain

Lazkani, Aida 02 March 2016 (has links)
La douleur chronique dont la prévalence est en augmentation en particulier chez les sujets âgés est considérée comme l’un des problèmes de santé les plus graves, non seulement en termes de souffrance humaine et de conséquences physiques et psychiques associées mais aussi en terme économique pour le système de santé et la société. Sa prise en charge reste toujours complexe surtout chez les sujets âgés d’une part pour des raisons liées aux mécanismes physiopathologiques variées de la douleur et à la pharmacopée insatisfaisante et d’autre part, pour des raisons de changements liés à l'âge, de modifications pharmacocinétiques et pharmacodynamiques. Dans ce contexte, ce travail de thèse issu principalement de la sous-cohorte S.AGE douleur chronique, nous donne l’opportunité (1) de décrire l’état actuel de la prise en charge médicamenteuse de la douleur chronique chez les sujets âgés non institutionnalisés par des médecins généralistes en fonction du genre des médecins; (2) d’identifier les facteurs prédictifs de chute chez les sujets âgés souffrant de douleur chronique et; (3) d’estimer le coût de consommation de soins dans cette population ainsi que d’identifier les facteurs associés aux coûts et leur évolution au cours de temps.Les principaux résultats sont:(1) Aucune différence n’a été mise en évidence entre les médecins hommes et femmes dans la prescription d’antalgiques de palier 1, 2 ou 3 (selon la classification d’OMS). Cependant, comparés aux médecins femmes, les médecins hommes ont prescrit plus de médicaments pour la douleur neuropathique et moins de médicaments Anti-Arthrosiques Symptomatiques d’Action Lente (AASAL) même après l’ajustement sur plusieurs facteurs de confusion;(2) Les facteurs prédictifs de chute identifiés chez les personnes âgées souffrant de douleur chronique sont: les antécédents préalables de chute, la dépendance dans les activités quotidiennes mesurée par l’échelle ADL, l'âge ≥75 et le fait de vivre seul à domicile. Ces facteurs non spécifiques à la douleur chronique se sont avérés pertinents dans les sous-cohortes S.AGE fibrillation atriale (FA) et diabète de type 2 (DT2).(3) Le coût moyen total de consommation de soins au premier semestre du suivi à été estimé à 2548€ ± 8885€/patient. Les facteurs indépendants associés aux coûts étaient: les comorbidités associées, la dépendance dans les activités quotidiennes, la dépression clinique probable, la nature permanente de la douleur, la douleur de type neuropathique, le fait de vivre seul à domicile, la lombalgie chronique et les fractures vertébrales/ tassement vertébraux. Dans les 18 mois suivants, les coûts de soins de santé ont augmenté de 48% (p <0,0001) (78%, 26%, 14% et 7% pour les hospitalisations, les prescriptions médicamenteuses, les visites médicales et paramédicales, respectivement).En conclusion, ce travail de thèse apporte des résultats sur plusieurs aspects de la douleur chronique chez les sujets âgés, leurs conséquences et leur prise en charge. Les résultats suggèrent une différence liée au genre de médecin dans la prescription des médicaments contre la douleur neuropathique et AASAL. Les résultats ont identifié également différents facteurs associés aux chutes et aux dépenses de santé sur lesquels des actions préventives de santé pourraient contribuer à une meilleure prise en charge des sujets âgés dans le futur. / Chronic pain whose prevalence is increasing particularly in the elderly is considered as one of the most serious health problems not only in terms of human suffering and associated physical and psychological consequences but also in terms of huge economic consequences for the health care system and society. Its management remains complex in the elderly on one hand for reasons related to the various pathophysiological mechanisms of pain and unsatisfactory pharmacopoeia. On the other hand, for reasons of changes related to age, pharmacokinetic and pharmacodynamic changes. In this context, this thesis derived mainly from the sub-cohort S.AGE chronic pain gives us the opportunity (1) to describe the current state of medical management of elderly suffering from chronic pain by general practitioners (GPs) according to the gender of the practitioner; (2) to identify predictors of falls in elderly patients with chronic pain; (3) to estimate health care consumption costs in this population as well as to identify factors associated to cost.The main results are: (1) no differences were found between male and female GPs in prescribing analgesics step1, 2 or 3 (according to World Health Organization classification). However, compared to women GPs, male GPs have prescribed more drugs for neuropathic pain and less Symptomatic Slow Acting Drugs for Osteoarthritis (SySADOA), even after adjustment for several confounding factors; (2) predictors of falls in the elderly with chronic pain are: fall history, dependence in daily activities measured by the ADL scale, ≥75 age and living alone at home. These factors have proven to be relevant in the sub cohort S.AGE atrial fibrillation and type 2 diabetes mellitus;(3) The average total cost of care consumption in the first semester was estimated to € 2.548 ± € 8.885. Independent factors associated with the costs were comorbidities, dependence in daily activities, the probable clinical depression, permanent pain, neuropathic pain, living alone at home, chronic low back pain and vertebral fractures/ vertebral compression. Health care costs increased significantly by 48% (p <0.0001) (78%, 26%, 14% and 7% for hospitalizations, medications, medical and paramedical visits, respectively) during the follow-up period.In conclusion, this thesis brings results on several aspects of chronic pain in the elderly, their consequences and management. The results suggest a difference by physician gender in prescription of drugs against neuropathic pain and SySADOA. The results also identified different predictors of falls and cost, which could contribute to a better prevention and care for elderly in the future.
609

The Influence of Self-Efficacy Expectations on Rehabilitation Outcome in Spinal Cord Injured Individuals

Belanus, Anne 08 1900 (has links)
This study examined the relationship between Bandura' s theory of self-efficacy and the rehabilitation outcome of spinal cord injured persons. The study elicited selfefficacy expectations from fifteen subjects on three occasions: admission and two and four weeks later. Patients rated how they expected to perform six weeks after admission on fifteen rehabilitation behaviors. Patients' ratings were compared to actual performance ratings made by the medical staff on the Barthel Index. Results reveal that subjects' predictions two weeks and four weeks after admission were accurate (r = .74, < .01; r = .89, p < .001, respectively). Findings support the limited applicability of Bandura's theory of spinal cord injury rehabilitation. Recommendations for future research include examining variables which enhance self-efficacy and using a larger, more homogeneous sample.
610

Kognitive Leistungsfähigkeit bei Patienten mit chronischen Schmerzen: Eine Untersuchung im Rahmen einer interdisziplinären multimodalen schmerztagesklinischen Behandlung am UniversitätsSchmerzCentrum Dresden

Gärtner, Anne 09 December 2021 (has links)
Hintergrund: Chronische Schmerzen sind weit verbreitet in Deutschland (Häuser et al., 2014). Folgt man den Empfehlungen der NVL Kreuzschmerz (2017) für chronische Verlaufs-formen werden vor allem interdisziplinäre multimodale Therapieansätze in der Behandlung präferiert. Diese zeitlich und inhaltlich umfangreichen Therapieprogramme (Arnold et al. 2009), deren Wirksamkeit und Effektivität bereits gut untersucht ist und als im Wesentlichen positiv bewertet wurde (Kaiser, Azad und Sabatowski, 2015; Pfingsten et al., 2010; Nagel und Korb, 2009), stellen hinsichtlich der kognitiven Leistungsfähigkeit eine große Herausforderung für die Patienten dar: häufig berichten Patienten mit chronischen Schmerzen von kognitiven Beeinträchtigungen. Wenngleich sich die Studienlage sehr heterogen gestaltet, konnten zahlreiche Untersuchungen das Vorliegen kognitiver Beeinträchtigungen bereits bestätigen – sowohl auf subjektiver als auch auf objektiver Ebene (e. g. Landrø et al., 2013; Rathbone et al., 2016; Baker et al., 2016; Kuhnt, 2005; Oosterman et al., 2012). Insbesondere Defizite in Aufmerksamkeitsprozessen und Exekutivfunktionen wie Arbeitsgedächtnis und kognitiver Flexibilität wurden beobachtet. Zudem entspannt sich seit den 90er Jahren eine breite Diskussion um angemessene Bewältigungsstrategien auf chronischen Schmerz. Dabei steht u. a. die Frage, was ein angemessener Bewältigungsansatz, ist im Fokus. Verschiedene Modellansätze beschreiben verschiedene Formen von Coping (Lazarus und Folkman, 1984; Brandtstädter et al., 1990; Vlaeyen und Linton, 2000; Hasenbring, Hallner und Klasen, 2001), wobei sich deutlich ungünstige und günstige Bewältigungsstrategien herauskristallisieren: Während Flexibilität und ein Ausgleich zwischen Regeneration und Aktivität als günstige Strategien gewertet werden, werden Durchhaltestrategien und Katastrophisierung sowie Passivität und Rigidität eher als ungünstige Muster im Umgang mit chronischen Schmerzen wahrgenommen. Fragestellung: Bisher weniger Beachtung fanden Wirkmechanismen und Wechselwirkungen zwischen chronischem Schmerz, kognitiver Leistungsfähigkeit und Coping sowie den daraus resultierenden Implikationen für therapeutische Programme und deren Outcome. Interdisziplinäre multimodale Therapieprogramme verfügen jedoch über einen großen Anteil kognitiver Informationsvermittlung und erfordern ein hohes Maß an Reflexionsfähigkeit und sind daher unter Umständen maßgeblich für den Therapieerfolg. Ziel der aktuellen Studie ist es daher, die kognitive Leistungsfähigkeit bei Patienten mit chronischen Schmerzen im Rahmen eines interdisziplinären multimodalen Therapiesettings zu untersuchen. Methode: Untersucht wurden Patienten, die im Zeitraum von 02/2014 bis 01/2016 an der interdisziplinären multimodalen tagesklinischen Schmerztherapie am USC in Dresden teilnahmen. Die Indikation für die Aufnahme einer solchen Behandlung bestand u. a. dann, wenn Patienten über rezidivierende oder anhaltende Schmerzen über 6 Monaten berichteten und unter psychischer Komorbidität litten. In die Studie einbezogen wurden diejenigen, die eine Fragebogenbatterie sowie eine Testauswahl der standardisierten computergestützten Testbatterie COGBAT zur kognitiven Leistungsfähigkeit sowohl zu Therapiebeginn als auch zu Therapieende absolvierten. Die erhobenen kognitiven Leistungsparameter waren Aufmerksamkeits- und Arbeitsgedächtnisleistungen, kognitive Flexibilität, Informationsverarbeitungsgeschwindigkeit und Fähigkeit ungewollte Reaktionen zu unterdrücken. Entsprechend ergab sich eine Untersuchungsstichprobe von N=139. Das Durchschnittsalter betrug 50,73 Jahre. Ein Viertel der Patienten war Männer (24,5%). Etwas mehr als die Hälfte der befragten Patienten litt unter Rückenschmerzen (55,4%), der Anteil an mittel und stark chronifizierten Schmerzen ergab zusammen knapp 80% (42,4% MPSSII, 36,0% MPSSIII). Des Weiteren lag die durchschnittliche Schmerzstärke (NRS, 0-10) bei 5,20 (SD=1,58). Die Werte bezüglich der schmerzbedingten Beeinträchtigung (PDI) lagen im Mittel deutlich unter dem Cut-off-Point. Knapp auffällige Werte zeigten die Patienten bezüglich der psychische Komponenten der Lebensqualität (SF-12). Das Screening auf Angst, Depressivität und Stress (DASS) ergab unauffällige Werte. Zur Analyse der Zusammenhangshypothesen wurden Produkt-Moment-Korrelationen berechnet, Unterschiedshypothesen wurden unter Verwendung von T-Test und Wilcoxon-Rang-Vorzeichentest überprüft. Zur Beurteilung der klinischen Bedeutsamkeit wurden Effektstärken ermittelt. Die Analysen wurden mit SPSS Version 27.0 vorgenommen. Ergebnisse: Im Ergebnis der Analyse zeigte sich, dass diese Patienten im Vergleich mit der Normstichprobe (gesunde Erwachsene zwischen 17 und 88 J.) zum Zeitpunkt des Therapiebeginns durchschnittliche Ausprägungen bezüglich der erhobenen kognitiven Leistungsparameter aufweisen. Hingegen konnten hinsichtlich aller Parameter, bis auf die Aufmerksamkeitsleistung, Steigerungen mit mittleren Effektstärken zum Therapieende nachgewiesen werden. Die Daten bestätigen des Weiteren das gleichzeitige Vorliegen einer Depressionsdiagnose bei unterdurchschnittlich ausgeprägten kognitiven Leistungsparametern, was auf einen Zusammenhang zwischen Depressivität und kognitiver Leistungsfähigkeit spricht. Bei Patienten, die eine unterdurchschnittliche kognitive Flexibilität (Teilbereich der kognitiven Leistungsfähigkeit) aufweisen, wurde zudem der Einfluss des Alters auf die kognitive Leistungsfähigkeit bestätigt. Zusammenhänge zwischen der kognitiven Leistungsfähigkeit zu schmerzbezogenen Parametern zeigten sich im Wesentlichen keine. Ein Einfluss in Abhängigkeit der kognitiven Leistungsfähigkeit auf die angewandten Copingsstrategien konnte ebenfalls nicht bestätigt werden. Dasselbe Bild ergab sich aus den Analysen zum Einfluss der angewandten Copingstrategien auf die kognitive Leistungsfähigkeit sowie die schmerzbezogenen Parameter. Schlussfolgerung: Ein Zusammenhang zwischen Coping und kognitiver Leistungsfähigkeit sowie zwischen schmerzbezogenen Parametern und kognitiver Leistungsfähigkeit konnte nicht bestätigt werden. Die Ergebnisse legen jedoch nah, dass die angebotene interdisziplinäre multimodale Schmerztherapie Veränderungen in der kognitiven Leistungsfähigkeit bewirkt. Es ist davon auszugehen, dass die IMST einen differenzierten Therapieansatz darstellt, der ein wesentlicher Wirkfaktor zwischen kognitiver Leistungsfähigkeit und chronischen Schmerzen ist. Die genauen Wirkfaktoren innerhalb der IMST sind dabei zum aktuellen Zeitpunkt noch ungewiss. Weitere Forschungsbemühungen sollten dahingehend ausgerichtet werden.:Inhaltsverzeichnis 1. Einleitung 1 1.1. Theoretische Grundlagen 3 1.2. Grundlagen zum chronischen Schmerz 3 1.2.1. Definition chronischer Schmerz 3 1.2.2. Auftreten chronischer Schmerzen 4 1.4. Grundlagen zu den zu untersuchenden Variablen 7 1.4.1. Kognitive Leistungsfähigkeit 7 1.4.2. Aufmerksamkeit 7 1.4.3. Exekutive Funktionen 8 1.5. Allgemeine Einflussfaktoren auf die kognitive Leistungsfähigkeit 9 1.6. Allgemeiner Zusammenhang zwischen kognitiver Leistungsfähigkeit, und chronischem Schmerz 13 1.7. Coping bei chronischem Schmerz 18 1.8. Einordnung in den Kontext der Therapie: chronischer Schmerz, kognitive Leistungsfähigkeit und Coping 21 1.9. Fragestellungen 24 2. Methodik 28 2.1. Setting 28 2.2. Einschlusskriterien 28 2.3. Operationalisierung der Konstrukte 29 2.4. Ablauf der Datenerhebung 31 2.4.1. Untersuchungsdesign 31 2.4.2. Ablauf der Untersuchung 31 2.4.3. Ethik- und Datenschutz 33 2.4.4. Fallzahlberechnung 33 2.5. Geplante Auswertung 33 2.5.1. Methoden der Datenauswertung 33 2.5.2. Verfahrensbeschreibung 34 2.5.3. Stichprobenbeschreibung 36 2.5.4. Voraussetzungsprüfung 41 2.5.5. Festlegung des statistischen Vorgehens 42 3. Ergebnisse 44 3.1. Einschränkungen der kognitiven Leistungsfähigkeit und der Zusammenhang zu Depressivität und Copingverhalten zu Therapiebeginn 44 3.2. Zusammenhang zwischen Einschränkungen der kognitiven Leistungsfähigkeit und den angewandten Copingstrategien 46 3.3. Zusammenfassung der Ergebnisse 57 4. Diskussion 58 5. Zusammenfassung 68 Literaturverzeichnis 73 Tabellenverzeichnis 82 Abbildungsverzeichnis 84 Anhang 85 Danksagung 128 Erklärungen 129

Page generated in 0.0542 seconds