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Poliklinika v Chotěboři / Outpatient clinic in ChotěbořZifčáková, Lenka January 2022 (has links)
The subject of this diploma thesis is the elaboration of project documentation for the construction of a civic amenity building for outpatient care, with associated establishments, namely a pharmacy and a café. The building is designed on a plot of land located in the center of the town of Chotěboř in the Havlíčkův Brod district. The polyclinic is designed as a partially basement, free-standing rectangular building with overhanging entrances to individual establishments. The outpatient department has three floors. Underground vertical structures are designed as reinforced concrete walls, above-ground peripheral and internal load-bearing masonry is made of ceramic blocks, ceiling structures are made of prestressed panels. A double-reinforced concrete monolithic staircase and an elevator are designed in the building. Non-load-bearing internal structures are solved using plasterboard structures and the whole building is covered with a single-skin flat vegetation roof.
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Effect of Help-Seeking Stigma, Perceived Symptom Severity, and Perceived Mattering on Treatment Engagement in a University Psychology Training ClinicGarcia, Elizabeth Aurora January 2021 (has links)
No description available.
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SJUKSKÖTERSKORS ERFARENHETER AV ATT SAMTALA MED UNGA OM VÅLD I NÄRA RELATIONER : EN INTERVJUSTUDIE PÅ UNGDOMSMOTTAGNINGEN / NURSES’ EXPERIENCES OF COMMUNICATING WITH ADOLESCENTS ABOUT DOMESTIC VIOLENCE AND INTIMATE PARTNER VIOLENCE : AN INTERVIEW STUDY AT THE YOUTH CLINICAxelsson, Malin, Ekelöf, Therese January 2021 (has links)
Bakgrund: Våld i nära relationer är ett betydande problem för ungdomar som utsätts vad gäller försämrad fysisk och psykisk hälsa och sämre upplevd livskvalitet. Ungdomar berättar sällan om sin utsatthet om de inte blir tillfrågade. Sjuksköterskan på ungdomsmottagningen har i sin roll ett helhetsperspektiv på människan och vana av att rutinmässigt ställa frågor om våld i nära relationer. Trots detta är det endast en mindre del av ungdomarna som berättar om sin utsatthet. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskans erfarenheter av att samtala med ungdomar om våld i nära relationer. Metod: Studien är av kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer genomfördes och resultatet analyserades med induktiv innehållsanalys. Resultat: I resultatet framkommer tre kategorier som beskriver sjuksköterskans erfarenheter. För att möjliggöra för ungdomens berättelse krävs en trygg miljö och en trygg relation i mötet med ungdomen samt organisatoriska aspekter och erfarenhet av att ställa frågor om våld. Bemästra konsten att lyssna innebär att vara mottaglig i samtalet, att lyssna aktivt på det ungdomen säger och vilka signaler som sänds ut samt att reflektera över det egna beteendet i mötet. Balansen i samspelet med ungdomen beskriver svårigheten av att balansera ungdomens vilja och medbestämmande gentemot sjuksköterskans roll och uppdrag för att arbeta mot ungdomens bästa. Slutsats: Att samtala med unga om våld är en komplex uppgift där sjuksköterskan praktiserar en balansgång mellan att dels arbeta utifrån barnets perspektiv, dels genom att inta barnperspektivet utifrån sjuksköterskans uppfattning. / Background: Domestic violence and intimate partner violence is a significant problem for adolescents who are exposed in terms of impaired physical and mental health and perceives lower quality of life. Young people rarely disclose their vulnerability if they are not asked. The role of the nurse at the youth clinic includes a holistic perspective on people and the nurse is used to routinely asking questions about domestic violence and violence in intimate relationships. Despite this, only a small proportion of adolescents report their vulnerability. Aim: The aim was to describe the nurses’ experiences of communicating with adolescents about domestic violence and intimate partner violence. Method: The study is of a qualitative approach where semi-structured interviews were conducted, and the results were analysed with inductive content analysis. Results: The results show three categories that describe the nurses’ experiences. To enable adolescents’ story to be told, a safe environment and a secure relationship with the young person are required, as well as organizational aspects and experience of asking questions about violence. Mastering the skill of listening means being receptive in the conversation, listening actively to what the young people are saying and what signals are being sent out, and reflecting on the nurses’ own behaviour in the meeting. The balance in the interaction with adolescent describes the difficulty of balancing the adolescents will and co-determination in relation to the nurses’ role and assignment to work towards the youth's best interests. Conclusion: Talking to young people about violence is a complex task where the nurse practices a balance between working from the child perspective, but also by taking the childs’ perspective based on the nurses’ perception.
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[pt] A CLÍNICA DOS SOFRIMENTOS NARCÍSICO-IDENTITÁRIOS: ALGUMAS IMPLICAÇÕES SOBRE O TRABALHO DO ANALISTA / [en] THE CLINIC OF NARCISSISTIC-IDENTITY DISORDER: SOME IMPLICATIONS OF THE ANALYST S ROLENATÁLIA DE OLIVEIRA DE PAULA CIDADE 08 September 2016 (has links)
[pt] A finalidade do presente trabalho é a de refletir acerca das mudanças no
lugar do analista – e de uma possível complexificação de seu trabalho psíquico –
advindas a partir do encontro com a clínica dos sofrimentos narcísico-identitários.
Tais pacientes trazem para o campo analítico um tempo anterior à aquisição da
linguagem verbal, fazendo com que o analista volte sua escuta para discursos que
englobam a totalidade do corpo e incluem ainda o afeto, instaurando novas
possibilidades de comunicação. Dentro desta especificidade da clínica, é
importante ressaltar a relevância que o objeto e a qualidade da sua resposta
ganham, tanto na história pregressa do sujeito quanto na relação analítica, para
que os processos de simbolização se desenvolvam e/ou retomem seus rumos. O
lugar a ser ocupado pelo analista passa a ter um caráter mais ativo e atento às
mensagens em potencial emanadas por outras vias – corpo e afeto. Essa extensão
dos dispositivos analíticos abre caminho para pensar a intersubjetividade como
momento instaurador da subjetividade, destacando sua importância na clínica,
uma vez que esse processo passa necessariamente por um momento essencial de
relação com um outro fundamental, que deve auxiliar no reconhecimento de si e
no processo de subjetivação. / [en] The aim of this dissertation is to analyze the changes that take place within
the analytic setting – and a possible complexification of the analyst s psychic
work – when the analysis refers to a narcissistic-identity disorder. These clinical
cases confront the analyst with the need to broaden his listening skills to
recognize non-verbal communication (body and affect) as messages coming from
an ancient time before language acquisition. Considering this form of
communication as a specificity of this type of clinical encounter, it is important to
highlight the great significance of the object and the quality of his responses in the
subject s past history as well as within the analytical relationship to facilitate the
development of the symbolization processes and/or to let them resume their
course. The analyst plays a more active role within the analytic relationship, being
aware of the potential messages originating from other sources – body and affects.
The expansion of the analytic method opens the possibility of defining
intersubjectivity as a key moment for the construction of the subjectivity. In other
words, the process of subjectivation depends on the quality of the relationship
established with a fundamental other and it is of utmost importance to recognize
its clinical value.
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Unterschiede im Ansprechen verschiedener Organmanifestationen des SLE unter Routinetherapie mit BelimumabMeyer, Lorenz 19 June 2023 (has links)
Diese Arbeit untersucht die Wirksamkeit des monoklonalen Antikörpers Belimumab bei Patient*innen mit systemischem Lupus erythematodes in einer monozentrischen Routinekohorte. Besonderes Augenmerk lag auf der Betrachtung des Ansprechens einzelner Organmanifestationen. Es sollten Subgruppen mit hoher oder niedriger Wahrscheinlichkeit für ein Ansprechen identifiziert werden. Es erfolgte eine retrospektive Auswertung von regelmäßig und standardisiert erhobenen Patient*innendaten. Betrachtet wurden dokumentierte Symptome, Laborparameter und daraus abgeleitete klinische Scores. Betrachtet wurden 4 Zeitpunkte in den ersten 12 Monaten der Therapie und ein weiterer Last visit-Zeitpunkt zur Evaluation des Langzeiterfolges. Bei Patient*innen, deren Therapie vorzeitig beendet wurde, wurden die Werte der letzten Beobachtung unter Therapie übernommen. Es erfolgte eine Auswertung in Untergruppen, abhängig vom Nachweis von Organmanifestationen zu Therapiebeginn. Untersucht wurde ein aussagekräftiges Studienkollektiv mit eher niedriger Krankheitsaktivität. Die Therapie mit Belimumab am UKD wurde für die meisten Patient*innen als erfolgreich bewertet; von 27 Therapien wurden 21 (78 %) von den behandelnden Ärzt*innen als erfolgreich eingeschätzt, was auf eine gute Wirksamkeit in der Population hinweist. Die Zahl symptomfreier Personen stieg innerhalb von 12 Monaten von 1 auf 7 und im weiteren Therapieverlauf auf 10. Es zeigten sich signifikante Änderungen von klinischen Scores und Komplementproteinen; so fiel der mediane SLEDAI von 6 auf 4 Punkte und das mediane C4 stieg von 0,09 g/l innerhalb von 12 Monaten auf normwertige 0,10 g/l sowie im weiteren Verlauf auf 0,16 g/l. Die mittlere Prednisolondosierung wurde innerhalb von 12 Monaten von 5,8 mg/d auf 5,0 mg/d und langfristig auf 3,3 mg/d gesenkt. Belimumab zeigte sich bei 6 von 6 Patient*innen mit Exanthem und 4 von 6 Patient*innen mit Arthritis mit fast vollständigem Symptomrückgang sehr gut wirksam. Von 10 Patient*innen mit einem initialem Prednisolonbedarf von ≥ 7,5mg/d konnten 6 ihre Prednisolondosis um mindestens 25 % senken. Das Symptom Fatigue wurde bei 6 von 18 Patient*innen nach 12 Monaten nicht mehr dokumentiert. Von 11 Patient*innen mit Raynaud-Symptomatik wurde ebendiese nach 12 Monaten nur noch von 7 dokumentiert. Es zeigten sich keine Hinweise auf eine Wirksamkeit auf Leuko- oder Thrombopenie. In weiteren Studien könnte die Wirksamkeit von Belimumab bei Patient*innen mit Lupusnephritis, Raynaud-Symptomatik, Fatigue, hämatologischer Beteiligung und niedriger Krankheitsaktivität weiter untersucht werden.:INHALTSVERZEICHNIS III
ABKÜRZUNGSVERZEICHNIS VIII
1 EINLEITUNG 10
1.1 Systemischer Lupus erythematodes (SLE) 10
1.1.1 Geschichte 10
1.1.2 Epidemiologie 11
1.1.3 Ätiologie und Pathogenese 11
1.1.4 Symptome 12
1.1.4.1 Konstitutionell 14
1.1.4.2 Hämatologisch 14
1.1.4.3 Neuropsychiatrisch 14
1.1.4.4 Mukokutan 14
1.1.4.5 Serositis 15
1.1.4.6 Muskuloskelettal 15
1.1.4.7 Renal 15
1.1.4.8 weitere Symptome 15
1.1.5 Diagnostik 16
1.1.5.1 Anamnese 16
1.1.5.2 Klinische Untersuchung 16
1.1.5.3 Labordiagnostik 16
1.1.6 Aktivitätsmessung 17
1.1.7 Letalität 17
1.1.8 Sozioökonomische Belastung und QOL-Einschränkung 18
1.1.9 Klassifikationskriterien 19
1.1.10 Aktivitätsscores 20
1.1.11 Therapie 20
1.1.11.1 Basismaßnahmen 21
1.1.11.2 Glukokortikoide 21
1.1.11.3 DMARDs (disease-modifying anti-rheumatic drugs) 21
1.1.11.4 Cyclophosphamid 22
1.2 Belimumab 23
1.2.1 Wirkmechanismus 23
1.2.2 Zulassungsstudien 23
1.2.2.1 Studienpopulation 24
1.2.2.2 nachgewiesene Effekte 24
Unerwünschte Arzneimittelwirkungen (UAW) in den Zulassungsstudien 25
1.2.2.3 Zulassung 26
1.2.3 Belimumab in der klinischen Anwendung 26
2 FRAGESTELLUNG 27
3 MATERIAL UND METHODEN 28
3.1 Studienkollektiv 28
3.2 Ethik 28
3.3 Erhobene Daten 28
3.3.1 Charakterisierung des Studienkollektivs 29
3.3.2 Datumsangaben 29
3.3.3 Zeitpunkte 29
3.3.4 Zeitpunktabhängige Parameter 30
3.3.5 Erhobene, nicht aussagekräftige Daten 32
3.3.6 Organmanifestationen 32
3.4 Quellen 33
3.4.1 Patient*innenakte 34
3.4.2 Ärztliche Verlaufsdokumentation 34
3.4.3 Medikamente 35
3.4.4 SLE-Bogen 35
3.4.5 Laborwerte 36
3.4.6 Berechnung von klinischen Scores 37
3.4.7 Therapieerfolg 37
3.4.8 Dokumentationsungenauigkeiten 37
3.5 Statistische Verfahren 38
3.5.1 Normalverteilung 38
3.5.2 Signifikanztests 39
4 ERGEBNISSE 41
4.1 Studienkollektiv 41
4.1.1 Allgemeine Zusammensetzung 41
4.1.2 Erfüllung der EULAR/ACR2019-Kriterien 43
4.1.3 Antikörperstatus 44
4.1.4 Charakterisierung der einzelnen Patient*innen 45
4.2 Zeitpunktübergreifende Ergebnisse 49
4.2.1 Auswertungszeitraum 49
4.2.2 Therapiedauer 50
4.2.3 Zeitpunkte und beendete Therapien 50
4.2.4 Therapieerfolg 51
4.2.5 Krankheitsschübe und Prednisolonstoßtherapien 52
4.2.6 weitere Medikamente 53
4.2.7 Unerwünschte Arzneimittelwirkungen 53
4.3 Zeitpunktabhängige Ergebnisse 55
4.3.1 Datumsdifferenzen 55
4.3.2 Prednisolonbasistherapie 56
4.3.3 Symptome 56
4.3.4 Paraklinik 58
4.3.5 Scores 58
4.3.6 Angaben auf der visuellen Analogskala 59
4.4 Auswertung nach Patient*innengruppen 61
4.4.1 Indikationsrelevante Organbeteiligungen 61
4.4.2 Patient*innen mit Arthritis 62
4.4.3 Patient*innen mit Fatigue 64
4.4.4 Patient*innen mit Exanthem 67
4.4.5 Patient*innen mit Raynaud-Symptomatik 68
4.4.6 Patient*innen mit hämatologischer Beteiligung 70
4.4.7 Patient*innen mit hohem Prednisolonbedarf 74
4.4.8 Patient*innen mit aktiver Lupusnephritis 76
5 DISKUSSION 78
5.1 Stärken und Schwächen der Studie 78
5.1.1 Anzahl der Patient*innen 78
5.1.2 Definition des Therapieerfolgs 78
5.1.3 Schubförmiger Verlauf der Erkrankung 79
5.1.4 Systematischer Fehler der Scores 79
5.1.5 Fortführung der letzten Beobachtung bei Patient*innen mit beendeter Therapie 80
5.1.6 Last visit-Zeitpunkt 80
5.1.7 Auswertung nach Patient*innengruppen 80
5.2 Studienkollektiv 82
5.2.1 Allgemeine Zusammensetzung 82
5.2.2 Erfüllung der EULAR/ACR2019-Kriterien 84
5.2.3 Antikörperstatus 86
5.3 Zeitpunktübergreifende Ergebnisse 87
5.3.1 Therapieerfolg 87
5.3.2 Krankheitsschübe und Prednisolonstoßtherapien 87
5.3.3 weitere Medikamente 87
5.3.4 Unerwünschte Arzneimittelwirkungen 87
5.4 Zeitpunktabhängige Ergebnisse 89
5.4.1 Datumsdifferenzen 89
5.4.2 Prednisolonbasistherapie 89
5.4.3 Symptome 89
5.4.4 Paraklinik 89
5.4.5 Scores 90
5.4.6 Angaben auf der visuellen Analogskala 91
5.5 Auswertung nach Patient*innengruppen 92
5.5.1 Indikationsrelevante Organbeteiligungen 92
5.5.2 Patient*innen mit Arthritis 93
5.5.3 Patient*innen mit Fatigue 93
5.5.4 Patient*innen mit Exanthem 93
5.5.5 Patient*innen mit Raynaud-Symptomatik 94
5.5.6 Patient*innen mit hämatologischer Beteiligung 94
5.5.7 Patient*innen mit hohem Prednisolonbedarf 94
5.5.8 Patient*innen mit aktiver Lupusnephritis 95
5.6 Relevanteste Ergebnisse 96
5.7 Ausblick 97
6 ZUSAMMENFASSUNG 98
7 SUMMARY 99
LITERATURVERZEICHNIS 106
ANHANG 123
DANKSAGUNG 124
ANLAGE 1: ERKLÄRUNG ZUR ERÖFFNUNG DES PROMOTIONSVERFAHRENS 125
ANLAGE 2: ERKLÄRUNG ZUR EINHALTUNG AKTUELLER GESETZLICHER VORGABEN 126
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Evaluating the E-consult Process for Diabetes Care Delivery at an Outpatient Care ClinicZoll, Brian M. 24 May 2013 (has links)
No description available.
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Portrait des patients atteints d’arthrite juvénile idiopathique d’une clinique spécialisée d’articulation temporo-mandibulaire et des ressources disponibles pour cette population dans les hôpitaux pédiatriques canadiensNguyen, Jasmine T. 06 1900 (has links)
Objectifs : L’objectif principal de cette étude était de décrire les caractéristiques des patients atteints d’arthrite juvénile idiopathique (AJI) qui ont fréquenté la nouvelle clinique dentaire spécialisée de l’articulation temporo-mandibulaire (ATM) développée au Centre hospitalier universitaire (CHU) Sainte-Justine. L’objectif secondaire visait à établir un portrait des ressources actuellement disponibles dans les hôpitaux pédiatriques canadiens pour les patients ayant un diagnostic d’AJI avec atteinte de l’ATM.
Méthodes : Une collecte de données rétrospective des patients vus à la clinique spécialisée du CHU Sainte-Justine a été effectuée à partir des dossiers informatiques des patients. Les données comprenaient le sexe, l’âge, la spécialité du dentiste qui a vu le patient, le référent, le diagnostic, le type d’AJI, l’atteinte et la localisation à l’ATM, les symptômes, les plaintes signalées par le patient, le type d’imagerie utilisé, les traitements reçus et autres. Pour la deuxième partie de l’étude, des questionnaires ont été envoyés aux départements de rhumatologie et de médecine dentaire des 13 hôpitaux pédiatriques canadiens.
Résultats : 86 patients atteints d’AJI de la clinique spécialisée ont été inclus, dont 42 % avaient une atteinte de l’ATM. L’imagerie panoramique était l’imagerie la plus prescrite chez les patients atteints d’AJI (91 %). Sept hôpitaux ont été inclus dans la deuxième partie de l’étude. Deux hôpitaux avaient une clinique spécialisée de l’ATM. Les réponses transmises entre les départements du même hôpital ne concordaient pas concernant les types d’imageries et de dentistes spécialistes accessibles.
Conclusion : Les données des patients du CHU Sainte-Justine ne présentent pas d’écarts significatifs avec celles de la littérature. Les résultats des sondages montrent que peu d’hôpitaux pédiatriques canadiens disposent d’une clinique spécialisée de l’ATM pour l’AJI et que les rhumatologues ne semblent pas au fait de la prise en charge des patients atteints d’AJI par les différents dentistes spécialistes. / Objectives: The primary objective was to describe the characteristics of patients with juvenile idiopathic arthritis (JIA) in a newly developed specialized temporomandibular joint (TMJ) dental clinic at the Centre hospitalier universitaire (CHU) Sainte-Justine. The secondary objective aimed to describe a current portrait of the resources available in Canadian pediatric hospitals for JIA patients with TMJ involvement.
Methods: A retrospective data collection of patients seen in the CHU Sainte-Justine specialized clinic was done from patient computer records. The data included sex, age, specialty of the dentist seen by the patient, referral source, diagnosis, JIA type, damage and location at the TMJ, symptoms, complaints reported by the patient, type of imaging used, treatments received and other. For the second part of the study, questionnaires were sent to the departments of rheumatology and dentistry of 13 Canadian pediatric hospitals.
Results: A total of 86 JIA patients from the specialized clinic were included, of which 42% had TMJ involvement. The panoramic radiograph was the most prescribed imaging in patients with JIA (91%). A total of seven hospitals were included in the second part of the study. Two hospitals surveyed had a specialized TMJ clinic. Many results regarding the types of imaging and dental specialists accessible did not agree between the rheumatology and dentistry questionnaires within the same hospital.
Conclusion: Most data from the CHU Sainte-Justine is consistent with findings in the literature. Results from surveys show that few Canadian pediatric hospitals have a specialized TMJ clinic for JIA and rheumatologists seem to lack understanding in the management of patients with JIA by different dental specialists.
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[pt] A RELAÇÃO ENTRE O PSICÓLOGO NEGRO E O CLIENTE BRANCO EM UM PAÍS RACISTA / [en] THE RELATIONSHIP BETWEEN THE BLACK PSYCHOLOGIST AND THE WHITE CLIENT IN A RACIST COUNTRYROSANGELA FRANKLIN DOS S ROZANTE 23 May 2022 (has links)
[pt] A pesquisa teve como objetivo estudar as relações raciais intersubjetivas,
decorrentes da relação transferencial entre psicólogos negros e seus clientes
brancos. Considerou o fato de a Psicologia social e clínica, em diversas pesquisas,
ter apontado para a necessidade de os psicólogos lidarem com questões raciais,
presentes na sua prática cotidiana. A pesquisa, usando a plataforma online,
utilizou para a coleta de dados, a metodologia clínico-qualitativa, com entrevistas
individuais semiestruturadas, com 10 psicólogos (as) clínicos negros (as),a partir
do método de Análise de Conteúdo de Laurence Bardin. Percebeu-se tanto a
necessidade de compreensão de racialização quanto dos efeitos do racismo
manifesto nas estruturas psíquicas. As possibilidades de reflexões sobre processos
de intervenção, para uma psicologia atenta à manutenção da saúde mental a partir
das diversidades e de suas singularidades no racismo estrutural brasileiro. / [en] The research aimed to study the intersubjective racial relations, arising
from the transferencial relationship between black psychologists and their white
clients. It considered the fact that social and clinical psychology, in several
research studies, has pointed to the need for psychologists to deal with racial
issues, present in their daily practice. The research used the online platform for
data collection, the clinical-qualitative methodology, with semi-structured
individual interviews, with 10 black clinical psychologists, based on Laurence
Bardin s Content Analysis method. It was noticed both the need to understand
racialization and the effects of racism manifested in psychic structures. The
possibilities of reflections on processes of intervention, for a psychology attentive
to the maintenance of mental health from the diversities and their singularities in
the Brazilian structural racism.
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Projet pilote d’implantation d’une banque de données à la Clinique universitaire de psychologie de l’Université de Montréal (CUP) : une étude qualitative des impressions des cliniciens face à la mise en œuvre d’un système de collecte de données clinique et de rechercheRiopel, Gabrielle 01 1900 (has links)
Les banques de données recueillant systématiquement des données-cibles sur leur clientèle permettent de décrire celle-ci, ses besoins et de répondre à plusieurs questions de recherche clinique. Un projet pilote pour déterminer la faisabilité d’un tel système a lieu à la Clinique universitaire de psychologie de l’Université de Montréal (CUP). Sous un angle qualitatif inductif inspiré de la phénoménologie descriptive de Husserl, la présente étude vise à décrire les répercussions potentielles et les impressions des cliniciens quant à l’implantation de cette procédure. Des entretiens individuels semi-directifs ont été effectués en télépratique avec 14 cliniciens volontaires en utilisant un canevas d’entrevue. Des considérations concernant cinq thèmes centraux ont émergées des analyses : les obstacles à l’implantation, les impacts potentiels sur la thérapie, certaines recommandations pour améliorer la participation, l’utilité perçue et une attitude d’ouverture. La consultation des cliniciens s’avère une caractéristique essentielle dans l’élaboration de l’implantation. Les implications cliniques et des pistes d’amélioration sont discutées. / Databases that systematically collect key data on their clientele make it possible to describe who consults, their needs and allow to answer several clinical research questions. A pilot project to determine the feasibility of such a data-collecting procedure is taking place at the University of Montreal’s Psychology Clinic (CUP). Using a qualitative inductive approach inspired by Husserl's descriptive phenomenology, the study aims to describe the potential impact and clinicians’ impressions of the implementation of this procedure. Semi-structured individual interviews were conducted with 14 volunteer clinicians using an interview outline. Five central themes emerged from the analyses: barriers to implementation, potential impacts on therapy, recommendations for improving participation, perceived usefulness, and an open attitude. Consultations with clinicians was an essential feature in the development of the implementation. Clinical implications and avenues for improvement are discussed.
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Att vårdas för anorexia nervosa på ätstörningskliniker – ett patient perspektiv / Being treated for anorexia nervosa in eating disorder clinics – a patient perspectiveRönnvall de Silva, Josefine, Agin, Helin January 2023 (has links)
Bakgrund: Anorexia nervosa (AN) är en ätstörning där den drabbade försöker gå ner i vikt genom självsvält. Förvrängd kroppsuppfattning och ett starkt behov av kontroll över kropp och vikt är förekommande. Många som drabbas av AN avbryter sin behandling i förtid. Att sammanställa personers erfarenheter av att vårdas för AN på ätstörningskliniker kan bidra till viktig kunskap. Denna kunskap kan vara betydande vid utvecklingen av tillvägagångsätt för att stödja personer med AN. Syfte: Syftet var att beskriva personers erfarenheter av att vårdas för anorexia nervosa på ätstörningskliniker. Metod: Åtta kvalitativa studier har granskats, analyserats och sammanställts i denna litteraturstudie. Databassökning genomfördes i Cinahl, PubMed och PsycInfo. Resultat: Analysen resulterade i två kategorier och sju underkategorier. De två följande kategorierna är ”Att behöva personcentrerad vård” och ”Att dela vardagen med andra personer med ätstörningar och behöva släppa kontrollen”. Konklusion: Litteraturstudien resultat visar att personer med AN upplever ett behov av personcentrerat vård. De beskriver även att vid delaktighet i sin vård ökas motivationen till fortsatt behandling. Med ett gott bemötande från vårdpersonalen kan goda relationer skapas. För att personer med AN ska uppleva att deras behov och önskemål tillgodoses kan det vara av betydelse att vårdpersonalen har kunskap om hur de kan tillämpa personcentrerad vård för personer med AN. / Background: Anorexia nervosa (AN) is an eating disorder in which the individual attempts to lose weight through self-starvation. Distorted body image and a strong need for control over body and weight are common characteristics. Many individuals who suffer from AN discontinue their treatment prematurely. Compiling people's experiences of being treated for AN in eating disorder clinics can contribute to valuable knowledge. This information can be significant in the development of approaches to support individuals with AN. Aim: The aim of this study was to describe individuals' experiences of being treated for anorexia nervosa at a specialized clinic for eating disorders. Methods: Eight qualitative studies were reviewed, analyzed, and compiled. A database search was conducted in CINAHL, PubMed, and PsycInfo. Results: The analysis resulted in two main categories: "Requiring person-centered care" and "Sharing everyday life with others who have eating disorders and learning to let go of control." Conclusion: The results of the literature study indicate that individuals with anorexia nervosa (AN) express a need for person-centered care. They also report that active involvement in their care enhances motivation to sustain treatment. Establishing positive relationships is facilitated by effective treatment from the care staff. To ensure that the needs and preferences of individuals with AN are addressed, it is crucial for the care staff to possess knowledge on the application of person-centered care tailored to this population.
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