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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
141

Die Versorgungspraxis der Substitutionstherapie Opiatabhängiger (COBRA) / The practice of supply in the substitution therapy for opiate addicts (COBRA)

Wittchen, Hans-Ulrich, Apelt, Sabine M., Christl, Bettina, Hagenau, Katja A., Groß, Alexandra, Klotsche, Jens, Soyka, Michael 30 October 2012 (has links) (PDF)
Hintergrund: Die Datenlage zur Substitutionstherapie Opiatabhängiger ist defizitär. Vor diesem markant defizitären Erkenntnishintergrund erscheint es sinnvoll und notwendig, eine versorgungsepidemiologische Studie zur aktuellen Versorgungslage opiatabhängiger Substitutionspatienten durchzuführen, um offene Fragen zu klären. Hierfür haben wir ein mehrstufiges Forschungsprojekt unter dem Akronym COBRA initiiert. COBRA steht für "Cost-Benefit and Risk Appraisal of Substitution Treatments" und signalisiert, dass wir uns in umfassender Weise um eine Evaluation der Risiken, Vor- und Nachteile verschiedener Interventionsstrategien und Modalitäten in der Substitutions- und Versorgungspraxis Opiatabhängiger in Deutschland bemühen. Zielsetzungen des COBRA-Projekts sind: • Die Charakterisierung von bestehenden Einrichtungsformen und -modellen; • Die Charakterisierung von: – Merkmalen opiatabhängiger Patienten in diesen Einrichtungen (Schwere, Dauer/ Stadium, Komorbidität, Delinquenz, Desintegration etc.), – der Diagnostik sowie den Indikations- und Allokationsentscheidungen in der Versorgungsrealität sowie – den eingesetzten Interventionsmethoden (Substitutionsmittel, Therapie komorbider Störungen, psychotherapeutische und soziale Interventionen) • Die Ermittlung von Problemen der Substitutionstherapie bei verschiedenen Risikogruppen (z.B. Hepatitis-C- und HIVPatienten) • Die Beschreibung des Kurzzeitverlaufs und Outcomes hinsichtlich verschiedener klinischer und sozialer Kriterien Methodik: Die Studie teilt sich in einen deskriptiv-klinisch-epidemiologischen und einen analytisch-evaluativen Teil. Der deskriptive Teil soll zunächst darüber Auskunft geben, wie viele und welche Arten von Substitutionseinrichtungen in Deutschland wie viele Opiatabhängige erreichen und behandeln. Auf dieser Grundlage soll dann im evaluativen Teil an möglichst repräsentativen Einrichtungen und Patienten beurteilt werden, wie und mit welchen Methoden welche Arten von Patienten und Problemlagen versorgt werden. Durch Abgleich mit den wissenschaftlichen Bewertungsmaßstäben können daraus Defizite, Probleme und mögliche verbesserte Allokationsstrategien abgeleitet werden. Ergebnisse: Es werden erste Vorstudienbefunde und Ihre Design- Konsequenzen vorgestellt und diskutiert. / In the present paper, we will describe aims, methods, and design along with selected pre-study findings of an epidemiological study in a nationally representative sample of substitution doctors (N = 381) and their patients (n = 2500) in Germany. The project has three major components: (a) Pre-study: We sent mailed questionnaires to a sample of over 1000 substitution doctors to describe qualification and setting characteristics, treatment profiles and attitudes of substitution doctors in Germany. (b) Cross-sectional study: With a two-step epidemiological design (target day assessment of the patients, clinical appraisals by the doctors), our main aims were (1) to determine the number of opiate addicts treated by methadone or buprenorphine or other substitution drugs; (2) to find predictors and correlates for treatment, taking into account doctors, patients, and system variables; and (3) to evaluate cross-sectional differences between groups with regard to clinical presentation (comorbidity), clinical course, acceptance/compliance, critical incidences, and social integration. (c) Furthermore, the study includes a prospective-longitudinal cohort study of a total of 1000 patients sampled from this data base. The cohort will be followed-up over a period of three months to investigate whether buprenorphine patients have a more favorable course and outcome in terms of clinical, psychosocial, pharmaco-economic, and related measures. Selected pre-study findings are summarized, highlightening that current registers include a considerable proportion of doctors and a considerable heterogeneity of setting characteristics in terms of the number of patients, choice of substitution drugs and involvement in hepatitis- C treatment.
142

The natural course of DSM-IV somatoform disorders and syndromes among adolescents and young adults: a prospective-longitudinal community study

Lieb, Roselind, Zimmermann, Petra, Friis, Robert H., Höfler, Michael, Tholen, Sven, Wittchen, Hans-Ulrich 05 April 2013 (has links) (PDF)
Objective. Although somatoform disorders are assumed to be chronic clinical conditions, epidemiological knowledge on their natural course based on representative samples is not available. Method. Data come from a prospective epidemiologic study of adolescents and young adults in Munich, Germany. Respondents’ diagnoses (N = 2548) at baseline and follow-up on average 42 months later are considered. The follow-up incidence, stability as well as selected baseline risk factors (sociodemographics, psychopathology, trauma exposure) for the incidence and stability of somatoform disorders and syndromes are prospectively examined. Diagnostic information was assessed by using the standardized Munich-Composite International Diagnostic Interview (M-CIDI). Results. Over the follow-up period, incidence rate for any of the covered somatoform diagnoses was 25.7%. Stability for the overall group of any somatoform disorder/syndrome was 48%. Female gender, lower social class, the experience of any substance use, anxiety and affective disorder as well as the experience of traumatic sexual and physical threat events predicted new onsets of somatoform conditions, while stability was predicted by being female, prior existing substance use, affective and eating disorders as well as the experience of a serious accident. Conclusions. At least for a substantial proportion of individuals, the overall picture of somatization seems to be relatively stable, but with fluctuation in the symptom picture over time. Being female, the experience of substance use as well as anxiety disorder seem to constitute risk factors for the onset of new somatoform conditions as well as for a stable course over time.
143

Mixed anxiety–depression in a 1 year follow-up study: shift to other diagnoses or remission?

Barkow, Katrin, Heun, Reinhard, Wittchen, Hans-Ulrich, Üstün, T. Bedirhan, Gänsicke, Michael, Maier, Wolfgang 05 April 2013 (has links) (PDF)
Background: In 1992, the ICD-10 introduced the concept of mixed anxiety–depression disorder (MAD). However, a study examining the stability of this ICD-10-diagnosis is lacking. Our objective was to examine the 12 month outcome of MAD in comparison to the outcome of depression, anxiety, and comorbid depression and anxiety. Methods: 85 MAD patients, 496 patients with major depression, 296 patients with anxiety disorders, and 306 comorbid patients were reassessed after 12 months. Rates of depression, anxiety, and MAD were compared using χ2-tests. Results: While depressive disorders and anxiety disorders showed relatively high stability, MAD Patients had no higher rates of MAD at follow-up than patients with depression, anxiety or both. Limitations: Detailed information regarding treatment and disorders during the follow-up interval was lacking. Prevalence rates of MAD in single centres were too small for contrasting centres. Conclusions: MAD cannot be seen as a stable diagnosis: Most of MAD patients remit; many of them shift to other diagnoses than depression or anxiety. The ICD-10 criteria have to be specified more exactly.
144

Pain associated with specific anxiety and depressive disorders in a nationally representative population sample

Beesdo, Katja, Jacobi, Frank, Hoyer, Jürgen, Low, Nancy C. P., Höfler, Michael, Wittchen, Hans-Ulrich 21 February 2013 (has links) (PDF)
Objective: To examine in a nationally representative sample (a) the differential association of specific anxiety and depressive disorders defined according to DSM-IV with pain disorder (PD) and pain symptoms, and (b) whether pain-associated anxiety and depressive disorders and their comorbidity have different implications in terms of impairment, disability, health care utilization, and substance use. Method: A nationally representative community study was conducted in Germany. Symptoms, syndromes and diagnoses of mental disorders, and pain were assessed in N = 4,181 participants aged 18–65 years using the DSM-IV/M-CIDI. Results: Logistic regressions revealed that pain is associated with both specific anxiety and depressive disorders, with increasing significant odds ratios (OR) for medically explained pain symptoms (EPS; OR range: 1.9–2.0), to unexplained pain symptoms (UPS; OR range: 2.4–7.3), to PD (OR range: 3.3–14.8). PD and UPS persistently showed associations after adjusting for comorbid other anxiety and depressive disorders and physical illnesses. All types of pain, particularly PD/UPS, are associated with decreased quality of life, greater impairment in role functioning, disability, health care utilization, and substance use. Depressive disorders, even more so anxiety disorders and their comorbidity account for a substantial proportion of variance in these functional correlates. Conclusions: Pain is strongly associated with specific anxiety and depressive disorders. In light of the individual and societal burden due to pain, and the demonstrated role of comorbid anxiety or/and depression, our results call for further investigation of the underlying mechanisms for this association as well as targeted treatments for these comorbidities.
145

Implikationen von Komorbidität bei Angsstörungen - Ein kritischer Überblick / Implications of Comorbidity in Anxiety Disorders - a Critical Review

Wittchen, Hans-Ulrich, Vossen, A. 02 July 2013 (has links) (PDF)
Der Beitrag diskutiert kritische theoretische und praktische Aspekte der Komorbidität auf der Grundlage von klinischen und epidemiologischen Befunden zur Komorbidität. Angststörungen weisen statistisch hochsignifikante Assoziationen untereinander sowie mit affektiven, psychotischen Störungen, Eβstörungen sowie Substanzstörungen und Persönlichkeitsstörungen auf. Sie gehen zumeist eindeutig den komorbiden Störungen voraus, so daβ Angststörungen als Risikofaktoren für viele andere Formen psychischer Störungen angesehen werden können. Die möglicherweise kausalen pathogenetischen Mechanismen sind jedoch nach wie vor umstritten und sind offensichtlich vielfältig. Der Beitrag diskutiert vor diesem Hintergrund besonders die möglicherweise kritische Bedeutung von Panikattacken als zentraler «Vulnerabilitätsmarker» nicht nur für die Entwicklung von Angststörungen, sondern auch für affektive Erkrankungen. Hier konnte z.B. nachgewiesen werden, daβ initiale Panikattacken nicht nur die Wahrscheinlichkeit für Rückfälle sekundärer Depressionen erhöhen, sondern auch signifikant die Häufigkeit und Länge depressiver Phasen beeinflussen. Die Vielzahl differenzierter Befunde legt nahe, Komorbidität bei der Eingangs- und Verlaufsdiagnostik ebenso wie bei der Indikationsstellung umfassender zu berücksichtigen.
146

The Natural Course of Social Anxiety Disorder among Adolescents and Young Adults

Beesdo-Baum, Katja, Knappe, Susanne, Fehm, Lydia, Höfler, Michael, Lieb, Roselind, Hofmann, Stefan G., Wittchen, Hans-Ulrich 09 July 2013 (has links) (PDF)
Objective. To examine the natural course of social anxiety disorder (SAD) in the community and to explore predictors for adverse long-term outcomes. Method. A community sample of N=3,021 subjects aged 14-24 was followed-up over 10 years using the DSM-IV/M-CIDI. Persistence of SAD is based on a composite score reflecting the proportion of years affected since onset. Diagnostic stability is the proportion of SAD subjects still affected at follow-up. Results. SAD reveals considerable persistence with more than half of the years observed since onset spent with symptoms. 56.7% of SAD cases revealed stability with at least symptomatic expressions at follow-up; 15.5% met SAD threshold criteria again. 15.1% were completely remitted (no SAD symptoms and no other mental disorders during follow-up). Several clinical features (early onset, generalized subtype, more anxiety cognitions, severe avoidance and impairment, co-occurring panic) and vulnerability characteristics (parental SAD and depression, behavioural inhibition, harm avoidance) predicted higher SAD persistence and -less impressively- diagnostic stability. Conclusion. A persistent course with a considerable degree of fluctuations in symptom severity is characteristic for SAD. Both, consistently meeting full threshold diagnostic criteria and complete remissions are rare. Vulnerability and clinical severity indicators predict poor prognosis and might be helpful markers for intervention needs.
147

Molecular epidemiology and drug resistance of Mycobacterium tuberculosis among HIV positive and HIV negative tuberculosis patients in Amhara region, Northwest Ethiopia

Belay, Belay Tessema 31 July 2012 (has links) (PDF)
Tuberculosis is a major public health problem in Ethiopia. The aims of this study were (i) to investigate the recovery rate of M. tuberculosis from smear positive single morning sputum specimens subjected to long-term storage at -20°C, (ii) to assess the level and risk factors for first- and second-line anti-TB drug resistance, (iii) to evaluate the performance of the GenoType®MTBDRplus and GenoType®MTBDRsl assays for drug susceptibility testing compared to the BacT/ALERT 3D system as reference method, (iv) to analyze the frequency of gene mutations associated with resistance to isoniazid (INH), rifampicin (RMP) and ethambutol (EMB) among M. tuberculosis isolates, and (v) to study the population structure and transmission dynamics of M. tuberculosis isolates from patients in Amhara region, Northwest Ethiopia. The median specimen storage time was 132 days. Of 319 specimens, 90.0% were culture positive. The length of time of sputum storage had no significant effect on the recovery rate of M. tuberculosis. Of 260 M. tuberculosis isolates, 15.8% were resistant to at least one first-line drug, 5.0% were multidrug resistant (MDR) and 3.5% were resistant to all first-line drugs. Any resistance to INH, RMP, streptomycin (STM), EMB and pyrazinamide (PZA) was 13.8%, 5.8%, 10.0%, 7.3% and 4.6%, respectively. All isolates were susceptible to second-line drugs. The GenoType®MTBDRplus assay had a sensitivity of 92% and specificity of 99% to detect INH resistance, and 100% sensitivity and specificity to detect RMP resistance and MDR. The GenoType®MTBDRsl assay had a sensitivity of 42% and specificity of 100% to detect EMB resistance. According to the molecular methods, mutations conferring resistance to INH, RMP, or EMB were detected in 13.5%, 5.8%, and 3.1% of the isolates, respectively, while mutation conferring MDR was present in 5.0% of the isolates. Of 244 M. tuberculosis isolates, 59.0% were classified as known lineages; Dehli/CAS (38.9%), Haarlem (8.6%), Ural (3.3%), LAM (3.3%), TUR (2.0%), X-type (1.2%), S-type (0.8%), Beijing (0.4%) and Uganda II (0.4%) lineage. Interestingly, 31.6% of the isolates were grouped in to four previously undefined phylogenetic lineages and were named as Ethiopia_3 (13.1%), Ethiopia_1 (7.8%), Ethiopia_H37Rv like (7.0%) and Ethiopia_2 (3.7%) lineages. The remaining 9.4% of the isolates could not be assigned to the known or new lineages. Overall, 45.1% of the isolates were grouped in clusters, indicating high rate of recent transmission. Similarly, 66.7% of MDR strains were grouped in clusters.
148

Evidence That Psychotic Symptoms Are Prevalent in Disorders of Anxiety and Depression, Impacting on Illness Onset, Risk, and Severity – Implications for Diagnosis and Ultra-High Risk Research

Wigman, Johanna T. W., van Nierop, Martine, Vollebergh, Wilma A. M., Lieb, Roselind, Beesdo-Baum, Katja, Wittchen, Hans-Ulrich, van Os, Jim 26 November 2013 (has links) (PDF)
Background: It is commonly assumed that there are clear lines of demarcation between anxiety and depressive disorders on the one hand and psychosis on the other. Recent evidence, however, suggests that this principle may be in need of updating. Methods: Depressive and/or anxiety disorders, with no previous history of psychotic disorder, were examined for the presence of psychotic symptoms in a representative community sample of adolescents and young adults (Early Developmental Stages of Psychopathology study; n=3021). Associations and consequences of psychotic symptomatology in the course of these disorders were examined in terms of demographic distribution, illness severity, onset of service use, and risk factors. Results: Around 27% of those with disorders of anxiety and depression displayed one or more psychotic symptoms, vs 14% in those without these disorders (OR 2.23, 95% CI 1.89–2.66, P < .001). Presence as compared with nonpresence of psychotic symptomatology was associated with younger age (P < .0001), male sex (P < .0058), and poorer illness course (P < .0002). In addition, there was greater persistence of schizotypal (P < .0001) and negative symptoms (P < .0170), more observable illness behavior (P < .0001), greater likelihood of service use (P < .0069), as well as more evidence of familial liability for mental illness (P < .0100), exposure to trauma (P < .0150), recent and more distant life events (P < .0006–.0244), cannabis use (P < .0009), and any drug use (P < .0008). Conclusion: Copresence of psychotic symptomatology in disorders of anxiety and depression is common and a functionally and etiologically highly relevant feature, reinforcing the view that psychopathology is represented by a network or overlapping and reciprocally impacting dimensional liabilities.
149

Verlaufsuntersuchungen zum Vorkommen potentiell humanpathagener Yersinia enterocolitica und Campylobacter spp. in Schweinebeständen von der Geburt bis zur Schlachtung sowie Genotypisierung ausgewählter Isolate

Kasimir, Sandra 15 August 2005 (has links) (PDF)
Campylobacter (C.) spp. und Yersinia (Y.) enterocolitica sind in Deutschland nach den Salmonellen die häufigsten Erreger der Enteritis infectiosa. Das Schwein wird als Reservoirtier für C. coli und Y. enterocolitica Bioserovar 4/O:3 angesehen. Da diese Infektionen beim Schwein zumeist klinisch inapparent verlaufen, sind sie bei der Schlachttier- und Fleischuntersuchung nicht feststellbar. Die Erreger können somit unerkannt in die Lebensmittelkette gelangen. In dieser Arbeit sollte ein Beitrag zur Epidemiologie dieser Erreger geleistet werden. Dazu wurden Prävalenzdaten in Betrieben und zum Schlachtzeitpunkt erhoben, Eintragungsquellen gesucht und genotypische Vergleiche durchgeführt. Im Zeitraum von Mai 2002 bis März 2004 wurden in vier verschiedenen Betrieben Verlaufsuntersuchungen zum Vorkommen dieser beiden Erreger durchgeführt. Dafür wurden Schweine von ihrer Geburt bis zur ihrer Schlachtung verfolgt. In drei dieser vier Betriebe wurden die Schweine konventionell, in einem ökologisch gehalten. Für die Untersuchungen wurden jeweils 100 Ferkel drei Tage nach ihrer Geburt mit einer Ohrmarke gekennzeichnet. Zu diesem Zeitpunkt erfolgte eine erste Kotprobenentnahme mittels eines sterilen Tupfers. Die Tiere mit den Marken 1-40 wurden auf Campylobacter spp. und Y. enterocolitica, die mit den Nummern 41-100 nur auf Y. enterocolitica untersucht. Eine zweite Untersuchung der Ferkel erfolgte kurz vor dem Absetzen. An diesen beiden Terminen wurden auch die Muttersauen beprobt. Nur in dem Ökobetrieb war eine Sauenuntersuchung aufgrund der Haltungsform nicht möglich. Weitere Untersuchungen wurden kurz vor dem Ausstallen aus dem Läuferstall, im Maststall und auf dem Schlachthof durchgeführt. Für den Nachweis von Y. enterocolitica wurden die Proben in ITC angereichert und auf CIN-Agar ausgestrichen. Bolton-Bouillon und mCCD-Agar wurden für die Anzucht der Campylobacter-Keime genutzt. Wie zu erwarten war, konnten hohe Prävalenzen (bis zu 100%) von C. coli nachgewiesen werden. Vor allem kurz vor dem Absetzen wurde der Erreger häufig isoliert. Aber es gab auch einen Betrieb, wo der Nachweis nur im Maststall und nur bei sehr wenigen Tieren gelang. Nicht nur in den Betrieben, sondern auch auf dem Schlachthof waren hohe Prävalenzen festzustellen. Vor allem aus dem Kot und aus den Tonsillen konnte der Erreger häufig isoliert werden. Auch die Schlachttierkörperoberfläche war häufig stark kontaminiert. Nach der Kühlung jedoch konnte der Erreger nur bei 3 von 443 (0,7%) untersuchten Tieren nachgewiesen werden. Zu bemerken ist, dass es sich hierbei nicht um C.coli, sondern um C. jejuni handelte. Auch aus einigen Umgebungsproben der Betriebe konnte C. coli isoliert werden. Die Genotypen dieser Isolate wurden mit den Genotypen zeitgleich isolierter Schweinestämme verglichen. Als Methode hierfür wurde die AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) genutzt. Dabei konnte eine enge Verwandtschaft von Schweine- und Umgebungsproben beobachtet werden. In zwei der vier Betriebe konnte Y. enterocolitica aus Kotproben isoliert werden. Der Nachweis gelang aber nur im Maststall. Hier konnten im Kot sehr hohe Prävalenzen (bis zu 65,4%) nachgewiesen werden. Sauen, Ferkel und Läufer wurden immer als negativ getestet. Zum Schlachtzeitpunkt gelang die Isolierung sehr häufig aus den Tonsillen, im Kot war der Erreger zu diesem Zeitpunkt kaum noch nachzuweisen. Alle Isolate gehörten dem humanpathogenen Bioserovar 4/O:3 an, nur eines wurde als 3/O:9 identifiziert. Aus den 458 untersuchten Umgebungsproben konnte Y. enterocolitica nicht isoliert werden. Des Weiteren wurde mittels einer PCR untersucht, ob die isolierten Yersinien ein Virulenzplasmid beherbergen. Dieses ist notwendig, um eine volle Pathogenität auszubilden. Von insgesamt 263 isolierten Stämmen konnten 236 Stämme (89,7%) als plasmidtragend identifiziert werden. Auffallend war hierbei, dass 110 von 111 Stämmen (99,1%), die im Maststall isoliert wurden, das Plasmid besaßen. Im Gegensatz dazu konnte bei den Schlachthofisolaten das Plasmid nur bei 126 von 152 Stämmen (82,9%) nachgewiesen werden. Einige Isolate eines Betriebes wurden mit Hilfe der PFGE (Pulsed Field Gel Electrophoresis) unter Nutzung des Restriktionsenzyms NotI genotypisiert. Wie in der Literatur beschrieben, war innerhalb eines Bestandes auch nur ein Genotyp zu finden. Auch die Isolate aus Kot und Tonsillen waren klonal. Ebenso waren plasmidtragende nicht von plasmidlosen Stämmen zu unterscheiden. Auch wenn fast alle Herden stark mit Campylobacter spp. belastet sind, scheint aus Sicht des Verbraucherschutzes eine Bekämpfung auf Bestandsebene nicht notwendig zu sein, da die Kühlung des Schlachtkörpers den sauerstoff- und austrocknungsempfindlichen Erreger offensichtlich sehr effektiv zurückdrängt. Anders verhält es sich bei den Yersinien. Obwohl im Schweinefleisch nur relativ selten der Erreger nachweisbar ist, so sind Schlachtnebenprodukte oft stark belastet. Vor allem durch Kreuzkontaminationen im Küchenbereich der privaten Haushalte geht vom Fleisch und von den Nebenprodukten eine nicht zu unterschätzende Gefahr aus. Da über die Epidemoiologie des Erregers auf Bestandsebene noch relativ wenig bekannt ist, kann er momentan nur auf Schlachthofebene durch Einhaltung einer strikten Hygiene in seiner Ausbreitung begrenzt werden. Auf Bestandsebene scheint die Einführung von Monitoringprogrammen sinnvoll, um stark belastete Herden zu erkennen, diese möglichst am Schluss zu schlachten und somit das Lebensmittel Schweinefleisch sicherer zu machen.
150

Inkubationszeit und Übertragungsparameter der Ebola-Viruskrankheit

Seiler, Nina, January 2008 (has links)
Tübingen, Univ., Diss., 2008.

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