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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
291

Differenzierende Perspektiven auf den Zusammenhang zwischen therapeutischer Allianz und Therapieerfolg

Beiling, Peter Erwin 15 July 2024 (has links)
Hintergrund: Die therapeutische Allianz wird seit vielen Jahrzehnten intensiv hinsichtlich ihres Einflusses auf den Therapieerfolg erforscht. Sie gilt inzwischen als empirisch gut gesicherter Einflussfaktor auf den Therapieerfolg, wobei sich in Metaanalysen kleine bis mittlere Effekte zeigen. Gleichzeitig zeigt sich in Metaanalysen jedoch oft eine große Varianz, was auf mögliche moderierende Einflussfaktoren hinweist. Hierbei können Faktoren sowohl auf Seiten des Patienten 1 als auch des Therapeuten und bezogen auf das Therapiesetting beteiligt sein, die in der bisherigen Forschung vielfach noch nicht ausreichend untersuchtwurden. Im ersten Teil der vorliegenden Arbeit soll die Bedeutung initial besonders gering eingeschätzter therapeutischer Allianz hinsichtlich des Zusammenhangs mit späterem Therapieerfolg analysiert werden. Im zweiten Teil der Arbeit sollen dann Unterschiede im Zusammenhang von therapeutischer Allianz und Therapieerfolg im Bereich verschiedener Persönlichkeitsstörungen betrachtet werden. Fragestellung: Im ersten Teil der Arbeit wurde als zentrale Fragestellung untersucht, inwiefern die Beziehungszufriedenheit in verschiedenen Teilstichproben unterschiedlich zufriedener Patienten eine vergleichbar bedeutsame Rolle als Prädiktor von Therapieerfolg hat. Darüber hinaus sollte anhand der Gesamtstichprobe der Zusammenhang von therapeutischer Allianz und Therapieerfolg in einem naturalistischen, tagesklinischen Setting repliziert werden. Im zweiten Teil der Arbeit wurde der Zusammenhang von therapeutischer Allianz und Therapieerfolg vergleichend anhand zweier Teilstichproben von Patienten mit Borderline Persönlichkeitsstörung respektive zwanghafter Persönlichkeitsstörung untersucht, mit der Hypothese, dass die prädiktive Validität einer singulären Erfassung der Qualität der therapeutischen Beziehung bei Patienten mit zwanghafter Persönlichkeitsstörung größer ist als bei Patienten mit Borderline Persönlichkeitsstörung. Material und Methoden: Grundlage der Arbeit ist eine Gesamtstichprobe von insgesamt n = 809 Patienten (Durchschnittsalter 34 Jahre, 72,6% Frauen), die sich zwischen November 2008 und April 2017 in tagesklinischer Behandlung in der Allgemeinen Tagesklinik der Klinik und Poliklinik für Psychotherapie und Psychosomatik am UKD Dresden befanden. Die Allgemeine Tagesklinik behandelt vorrangig Patienten mit Persönlichkeitsstörungen bzw. Achse-I-Störungen, bei denen eine Thematisierung der hintergründigen Persönlichkeitsakzentuierung therapeutisch sinnvoll ist, in einem multimodalen, multiprofessionellen Setting mittels dialektisch behavioraler und schematherapeutischer Therapiemethoden. Die Behandlungszeit betrug durchschnittlich elf Wochen. Die Diagnosevergabe erfolgte nach klinischer Urteilsbildung auf Grundlage strukturierter bzw. standardisierter Diagnostikinstrumente. Die verwendeten standardisierten Selbstbeurteilungsverfahren zur Erfassung von Symptombelastung (Brief Symptom Inventory-18) und Qualität der therapeutischen Allianz (Helping Alliance Questionnaire) waren Teil des internen klinischen Qualitätsmanagements mit den drei Erhebungszeitpunkten Therapieaufnahme, Zwischenerhebung und Entlassung. In der statistischen Prüfung der Hauptfragestellungen kamen vor allem multiple, lineare Regressionsanalysen zum Einsatz. Ergebnisse: In der Gesamtstichprobe (n = 809 Patienten) war die Qualität der therapeutischen Allianz nach drei Wochen ein signifikanter Prädiktor von Therapieerfolg. In der Extremgruppe des Dezils mit der initial niedrigsten Beziehungszufriedenheit zeigte sich dieser Zusammenhang als statistisch signifikant und stark, jedoch aufgrund des breiten Konfidenzintervalls nicht praktikabel zur Prädiktion individueller Fälle. Dagegen ergab sich für die übrigen 90% der Fälle für die Beziehungszufriedenheit keine über die Aufklärung durch die Erfolgszufriedenheit hinausgehende Varianzaufklärung beim Therapieerfolg. Bezüglich der Substichproben von Patienten mit Borderline Persönlichkeitsstörung sowie zwanghafter Persönlichkeitsstörung zeigte sich über den Therapieverlauf insgesamt eine statistisch signifikante Symptomreduktion. Es fanden sich keine signifikanten Gruppenunterschiede in der Symptomschwere und der Einschätzung der therapeutischen Allianz zu den verschiedenen Erhebungszeitpunkten. Die nach drei Wochen erfasste therapeutische Allianz erwies sich als statistisch signifikanter Prädiktor der Symptomreduktion, allerdings nur in der Gruppe der Patienten mit zwanghafter Persönlichkeitsstörung. Schlussfolgerungen: Die Ergebnisse stützen zunächst die bisherigen Forschungsbefunde, die einen grundsätzlichen positiven Zusammenhang zwischen der Güte der therapeutischen Allianz und dem Therapieerfolg postulieren. Sie zeigen zudem, dass auch in einem teilstationären Behandlungssetting, in dem die zwei Einzelsitzungen pro Woche nur einen Teil der stattfindenden Interventionen während der Therapie ausmachen, der Qualität der therapeutischen Beziehung zum Bezugstherapeuten eine bedeutsame Rolle zukommt. Die Ergebnisse des Extremgruppenvergleichs weisen zum einen darauf hin, dass bei früh etablierter, ausreichend guter Beziehungszufriedenheit andere Prozessfaktoren von größerem prädiktivem Wert bzgl. des Therapieerfolgs sind. Zum anderen verweisen sie auf die hohe Bedeutung der Beziehungszufriedenheit bzgl. des Therapieerfolgs bei mit der Beziehung zu ihrem Bezugstherapeuten sehr unzufriedenen Patienten. Hier zeigt sich als praktische Implikation die Wichtigkeit, eine sich ungünstig entwickelnde therapeutische Beziehung frühzeitig zu erkennen und ihr entsprechend zu begegnen. Dabei gilt es zunächst, den Empfehlungen der „APA Task Force on Evidence-Based Relationship and Responsiveness“ folgend, den therapeutischen Wert einer standardisierten Erfassung von Therapiebeziehungsvariablen auch jenseits des forschungsorientierten universitären Kontextes zu betonen und breiter zu etablieren. Aufgrund des erhöhten Anteils von Patienten mit der Diagnose einer Persönlichkeitsstörung in der Substichprobe von Patienten mit besonders geringer Beziehungszufriedenheit, wurden im Rahmen des zweiten Papers Substichproben von Patienten mit Borderline Persönlichkeitsstörung und zwanghafter Persönlichkeitsstörung hinsichtlich des Zusammenhangs von therapeutischer Allianz und Therapieerfolg untersucht. Eine mögliche Erklärung dafür, dass die therapeutische Allianz in unserer Stichprobe nur bei Patienten mit zwanghafter und nicht bei Patienten mit Borderline Persönlichkeitsstörung einen Prädiktor des Therapieerfolges darstellte, könnte in den unterschiedlichen Mustern der Allianzentwicklung liegen, die für diese Persönlichkeitsstörungen charakteristisch sind. Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit zeigen, dass die einmalige Messung der therapeutischen Allianz in einer frühen Phase der Therapie einen guten Prädiktor für Therapieerfolg bei Patienten mit zwanghafter Persönlichkeitsstörung darstellt und somit auch aus therapiepraktischer Sicht gewinnbringend Verwendung finden könnte, um mögliche, eventuell verdeckt gebliebene Konflikte in der therapeutischen Beziehung frühzeitig zu erkennen. Bei Patienten mit Borderline Persönlichkeitsstörung scheint die einmalige Erfassung der therapeutischen Allianz bzgl. des späteren Therapieerfolges einen begrenzten prädiktiven Wert zu besitzen, weshalb hier eine kontinuierlichere Messung der therapeutischen Allianz ratsam ist. / Objective: The therapeutic alliance has been intensively researched for many decades with regard to its influence on therapeutic success. It is now considered to be an empirically well-established influencing factor on therapeutic success, with meta-analyses showing small to medium effects. At the same time, however, meta-analyses often show a large variance, which points to possible moderating effects. This may involve factors on the side of the patient, the therapist and related to the setting, which have not yet been sufficiently investigated in existing research. In the first part of the present work, the role of therapeutic alliance, which is initially assessed as particularly low, will be investigated with regard to its association with therapeutic success. In the second part, differences in the relationship between therapeutic alliance and therapeutic success in the context of different personality disorders will be analysed. Hypotheses: In the first part of the work, the central question investigated was to what extent relationship satisfaction has a comparably important role as a predictor of therapeutic success in different subsamples of differently satisfied patients. In addition, the relationship between therapeutic alliance and therapeutic success was replicated in a naturalistic, day hospital setting. In the second part of the work, the relationship between therapeutic alliance and therapeutic success was comparatively analysed using two subsamples of patients with borderline personality disorder and obsessive-compulsive personality disorder, respectively, with the hypothesis that the predictive validity of a singular assessment of the quality of the therapeutic alliance is greater in patients with obsessive-compulsive personality disorder than in patients with borderline personality disorder. Material and Methods: The work is based on a total sample of n = 809 patients (average age was 34, 72.6% women) who were treated in the Allgemeine Tagesklinik of the Department of Psychotherapy and Psychosomatics at the UKD Dresden between November 2008 and April 2017. The Allgemeine Tagesklinik primarily treats patients with personality disorders or Axis I disorders, in whom a focus on the underlying personality accentuation is therapeutically important, in a multimodal, multiprofessional setting using dialectical behavior and schema therapeutic methods. The average treatment duration was eleven weeks. Diagnoses were based on clinical judgment utilizing a structured or standardized diagnostic tool. The standardized questionnaires used to assess symptom burden (Brief Symptom Inventory-18) and the quality of the therapeutic alliance (Helping Alliance Questionnaire) were part of the internal clinical quality management with three survey points: therapy admission, interim survey after three weeks and discharge. Multiple linear regression analyses were primarily used in the statistical analyses of the main hypotheses. Results: In the total sample (n = 809 patients), the quality of the therapeutic alliance after three weeks was a significant predictor of treatment success. In the extreme group of the decile with the initially lowest relationship satisfaction, this relationship was found to be statistically significant and strong, but not feasible for predicting individual cases due to the large confidence interval. In contrast, for the remaining 90% of cases, there was no variance explanatory effect on treatment success beyond that explained by satisfaction with therapy success. Regarding the subsamples of patients with borderline personality disorder as well as obsessive-compulsive personality disorder, there was a statistically significant overall symptom reduction over the course of therapy. No significant group differences were found in symptom severity and assessment of therapeutic alliance at the different time points. Therapeutic alliance assessed after three weeks proved to be a statistically significant predictor of symptom reduction, but only in the group of patients with obsessive-compulsive personality disorder. Conclusion: The results support previous research postulating a generally positive correlation between the quality of the therapeutic alliance and therapy success. In addition, they show that also in a day-care setting the quality of the therapeutic relationship plays a significant role with regard to the success of therapy. Firstly, the results of the extreme group comparison indicate that in the case of sufficiently good relationship satisfaction established at an early stage, other process factors are of greater predictive value with regard to the success of the therapy. Secondly, they point to the high importance of relationship satisfaction with regard to therapy success in patients who are very dissatisfied with the relationship to their therapist. The practical implication of these findings is the need to recognize an unfavorably developing therapeutic relationship at an early stage and to address it appropriately. Following the recommendations of the 'APA Task Force on Evidence-Based Relationship and Responsiveness', the therapeutic benefit of a standardized assessment of therapeutic relationship variables should be emphasized and established beyond the research-oriented university context. Due to the increased percentage of patients with the diagnosis of a personality disorder in the subsample of patients with particularly low relationship satisfaction, the second paper examined subsamples of patients with borderline personality disorder and obsessive-compulsive personality disorder with regard to the relationship between therapeutic alliance and therapy success. One possible explanation for the fact that therapeutic alliance was a predictor of treatment success in our sample only in patients with obsessive-compulsive personality disorder and not in patients with borderline personality disorder may be found in the different patterns of alliance development characteristic of these personality disorders. The results show that the one-time measurement of therapeutic alliance in an early phase of therapy is a good predictor of therapeutic success in patients with obsessive-compulsive personality disorder and thus could be profitably used from a clinical point of view to identify possibly hidden conflicts in the therapeutic relationship at an early stage. In patients with borderline personality disorder, the one-time measurement of the therapeutic alliance seems to have a limited predictive value with regard to later therapy success, which is why a more continuous measurement of the therapeutic alliance is advisable for these patients.
292

Assessing the impact of transcranial direct current stimulation on impulsive behavior in borderline personality disorder : a feasibility study

AL ZATAM, Ahmad 04 1900 (has links)
Borderline personality disorder (BPD) is debilitating mental disorder that affects approximately 2 percent of individuals in community samples. Despite advances in psychiatry, a lack of clear guidance for diagnosis and treatment hinders the pursuit of appropriate treatments and a comprehensive understanding of this mental disorder. Transcranial direct current stimulation is a novel therapeutic tool that has shown positive outcome amongst different psychiatric illnesses. Concerning BPD, with the complexity of diagnosis and the lack of targeted-symptom treatments, data is limited and scarce. Although the available data is limited, with only five published articles, these studies have demonstrated positive outcomes in patients with BPD. However, discrepancies among trials have impeded further comparisons and clear recommendations. Therefore, the research team at Montreal Mental Health University Institute (IUSMM) launched a pilot study to examine the feasibility of tDCS on BPD. In doing so, we also aim to examine the effects of tDCS on some of BPD symptoms. Results revealed that acceptance of tDCS among BPD has a recruitment rate of 68 % and drop off rate of 23% with minimum temporary adverse effects. The effect of tDCS on BPD has shown increased impulsivity whereas improved mood post tDCS. Long term tDCS effects conjugated with psychotherapy revealed overall improvement in BPD psychopathology on BPDSI. To sum up, this study showed that tDCS is a feasible therapeutic tool for patients with BPD. The heightened impulsivity in the presence of alleviation (improvement) of other BPD psychopathologies urge us to initiate standardized protocols. This would help initiating accurate parameters and building a deeper understanding of some common symptoms of BPD. / Le trouble de la personnalité limite (TPL) concernerait environ 2 % de la populaHon générale. Même si la recherche clinique a largement progressé sur les dernières décennies, les psychothérapies spécialisées soutenues par ces dernières restent parHellement accessibles, acceptables et d’efficacité modérée. Ainsi, le développement de nouvelles formes thérapeuHques reste d’actualité. Par ailleurs, la sHmulaHon transcrânienne à courant conHnu (StCC) est un nouvel ouHl thérapeuHque qui a montré des résultats posiHfs dans diverses maladies psychiatriques. En ce qui concerne le TPL, les données demeurent limitées, avec seulement cinq études contrôlées publiées sur le sujet. Alors qu’elles sont encourageantes, notamment sur l’impulsivité, les divergences entre les essais limitent la possibilité de conclusions fermes. Ainsi, dans ce\e étude, nous évaluons la faisabilité et l’efficacité de la StCC pour traiter l'impulsivité chez les personnes a\eintes de TPL. Nous avons recruté 41 paHents sur une période de 10 mois. Le taux de recrutement de la StCC chez les paHents vivant avec un TPL à qui l’étude a été proposée est de 68 % et le taux d'abandon après recrutement de 23 %. Les effets indésirables sont temporaires et minimes. En pré-post StCC, « impulsivité » (score total UPPS) a augmenté, tandis que l'humeur dépressive (MADRS) a diminué. À 3 mois l’associaHon de la StCC et de la psychothérapie est associée à une diminuHon globale de l’intensité du TPL (BPDSI). En conclusion, ce\e étude souHent la faisabilité de l’approche de StCC pour les paHents a\eints de TPL. Si globalement, l’humeur est améliorée avec la StCC et l’intensité du TPL avec la combinaison, l'augmentaHon de l'impulsivité quesHonne les paramètres de sHmulaHon des futures études.
293

Contribution de la dissociation et de la mentalisation des émotions à la perturbation identitaire dans la personnalité borderline

Ahoundova, Lola 11 1900 (has links)
Le trouble de personnalité borderline (TPB) témoigne de perturbations majeures du fonctionnement de la personnalité que l’on peut situer sur deux pôles principaux, soit une perturbation du fonctionnement du soi (identité et agentivité) et une perturbation du fonctionnement interpersonnel (empathie et intimité). L’intégration identitaire est une dimension du fonctionnement du soi, celle-ci réfère à une image de soi claire et cohérente, à la capacité de se réguler, à l’habileté d’établir des limites entre soi et les autres et à une estime de soi qui est stable. Dans le TPB, la perturbation identitaire (PI) s’exprime par une oscillation chronique entre des états de soi extrêmes, contradictoires et polarisés qui s’accompagnent d’une souffrance psychologique marquée. La dissociation est un des mécanismes impliqués pour expliquer un défaut d’intégration dans l’expérience du soi. Les mécanismes dissociatifs ont pour fonction de maintenir à l’écart de la conscience les états émotionnels douloureux qui menacent la cohésion et l’intégrité psychologique de l’individu. En revanche, la mise à l’écart des émotions douloureuses ou menaçantes nuit aux processus de symbolisation et de liaisons nécessaires à la transformation du vécu émotionnel en expérience mentale tolérable et assimilable au sens de soi. Pour ces raisons, au sein des théories psychanalytiques contemporaines, les états contradictoires dominés par une affectivité négative qui caractérisent la PI dans le TPB sont conceptualisés comme la conséquence d’un échec des processus de mentalisation à contenir et à métaboliser l’expérience émotionnelle. L’objectif de cette thèse est de préciser davantage la contribution de la dissociation et des émotions négatives peu mentalisées au sein de la compréhension de la PI dans le TPB. Présentement, la conceptualisation dominante des enjeux identitaires du TPB s’appuie sur la formulation de Kernberg dans laquelle le clivage est le mécanisme principal à l’origine de la PI. Le premier article de la thèse est donc théorique et vise à souligner les avantages d’employer la dissociation pour conceptualiser les principaux enjeux de l’instabilité identitaire du TPB, en les contrastant aux limites conceptuelles du clivage. En incluant la dissociation à la compréhension de la PI, il devient possible d’expliquer la présence des états émotionnels peu mentalisés qui caractérisent l’intense souffrance psychologique associée au sentiment d’incohérence personnelle. Une formulation centrée sur le clivage à cet égard tient compte uniquement de l’agressivité pathologique et de la gestion de la destructivité dans l’explication de la PI. Le deuxième article de la thèse est en continuité avec les idées proposées dans l’article théorique. Il s’agit d’un article empirique dont l’objectif est d’explorer le rôle des émotions peu mentalisées et leur association à la PI. Une étude de cas empirique à devis longitudinal a donc été réalisée auprès d’une patiente ayant un TPB, et ce dans le cadre d’un traitement psychodynamique d’une durée d’un an. Les processus de mentalisation des émotions et d’intégration identitaire ont été mesurés au moyen de méthodes d’analyse du discours. Des corrélations-croisées ont été réalisées afin d’établir des relations séquentielles sur les variables à l’étude et observer leur covariation dans le temps. La mentalisation de la tristesse uniquement était associée à une meilleure intégration de l’identité à la fin du traitement, et les deux processus évoluaient de façon conjointe dans le temps. Les résultats de l’étude semblent ainsi suggérer que la souffrance liée à une perte est le type de souffrance le plus associé à la PI. Ce qui permet d’émettre l’hypothèse que la souffrance causée par une perte est plus susceptible d’entraîner une mise à l’écart de parties de soi. La thèse se conclut par une discussion des principaux résultats de l’étude à la lumière des idées formulées dans l’article théorique. En considérant la dissociation dans la compréhension des principaux enjeux identitaires du TPB, il est possible d’élargir la vision du changement thérapeutique, notamment en incluant la contribution des processus de mentalisation dans le développement d’une identité plus intégrée. / Borderline personality disorder (BPD) reflects major disturbances in personality functioning that can be placed on two main poles: a disturbance in self-functioning (identity and self-direction) and a disturbance in interpersonal functioning (empathy and intimacy). Identity integration is a dimension of self-functioning, referring to a clear and coherent self-image, the ability to regulate oneself, the ability to establish boundaries between oneself and others, and stable self-esteem. In BPD, identity disturbance (ID) is expressed by chronic oscillation between extreme, contradictory, and polarized states of self, accompanied by marked psychological suffering. Dissociation is one of the mechanisms involved in explaining a lack of integration in the experience of the self. Dissociative mechanisms serve to keep out of consciousness painful emotional states that threaten the cohesion and psychological integrity of the individual. On the other hand, the sidelining of painful or threatening emotions undermines the processes of symbolization and linking needed to transform emotional experience into tolerable mental experience that can be assimilated into a sense of self. For these reasons, within the framework of contemporary psychoanalytic theories, the contradictory states dominated by negative affectivity that characterize ID in BPD are conceptualized as the consequence of a failure of mentalizing processes to contain and metabolize emotional experience. The aim of this thesis is to further clarify the contribution of dissociation and poorly mentalized negative emotions within the understanding of ID in BPD. Currently, the dominant conceptualization of identity issues in BPD is based on Kernberg's formulation in which splitting is the main mechanism underlying ID. The first article of the thesis is conceptual in nature and aims to highlight the advantages of employing dissociation to conceptualize the main issues of identity instability in BPD, contrasting them with the conceptual limitations of splitting. By including dissociation in the understanding of ID, it becomes possible to explain the presence of the poorly mentalized emotional states which characterize the intense psychological suffering associated with feelings of personal incoherence. A splitting-centered formulation in this respect takes account only of pathological aggression and destructiveness management in the explanation of ID. The second article of the thesis is in continuity with the ideas proposed in the theoretical article. It is an empirical article whose aim is to explore the role of poorly mentalized emotions and their association with ID. A longitudinal empirical case study was conducted with a BPD patient, as part of a year-long psychodynamic treatment. Mentalization of emotions and identity integration processes were measured using narrative analysis methods. Cross-correlations were performed to establish sequential relationships on the variables under study and observe their covariation over time. Mentalization of sadness alone was associated with better identity integration at the end of treatment, and both processes covaried over time. The results of the study thus seem to suggest that suffering associated with loss is the type of suffering most associated with ID. This suggests that the suffering caused by loss is more likely to result in a disconnection of parts of the self. The thesis concludes with a discussion of the main findings of the study in the light of the ideas formulated in the theoretical article. By considering dissociation in the understanding of the main identity issues in BPD, it is possible to broaden the vision of therapeutic change, notably by including the contribution of mentalizing processes in the development of a more integrated identity.
294

From one Generation to the Next / The Mediating Role of Emotional and Behavioral Characteristics in Mothers with a History of Maltreatment, Depression and Borderline Personality Disorder in Child Mental Health

Dittrich, Katja 27 February 2020 (has links)
Das Ziel der vorliegenden Dissertation war, die spezifischen Effekte von mütterlicher Misshandlungserfahrung, Depression und Borderline-Persönlichkeitsstörung auf kindliche psychische Gesundheit zu identifizieren und mediierende Pfade zu testen. Das erste spezifische Ziel war zu ermitteln, ob mütterliche Misshandlungserfahrung und Depression nicht nur einen Effekt auf kindliche Psychopathologie haben, was bereits gezeigt werden konnte, sondern auch auf kindliche Lebensqualität. Das zweite Ziel war, spezifische Übertragungspfade zu identifizieren, die diese intergenerationalen Effekte von mütterlicher Misshandlungserfahrung, Depression und Borderline-Persönlichkeitsstörung auf kindliche psychische Gesundheit hinsichtlich der Lebensqualität und Psychopathologie erklären können. Es wurden alle drei mütterlichen Risikofaktoren als gleichwertige Prädiktoren in einer Studie untersucht und gleichzeitig verschiedene Mediatoren berücksichtigt. Der Fokus dieser Dissertation lag dabei auf mütterlichen emotionalen und behavioralen Charakteristika wie Erziehungsverhalten, emotionalen Kompetenzen und Misshandlungspotenzial als potenziellen Mediatoren. Zusammengefasst konnten wir zeigen, dass mütterliche Depression nicht nur einen Effekt auf die Psychopathologie der Kinder hat, sondern auch auf deren Lebensqualität. Dieser Effekte wurde meditiert durch Feinfühligkeit und Erziehungsstress der Mutter. Sowohl schwerere Misshandlungserfahrung, als auch Depression und Borderline-Persönlichkeitsstörung erhöhen das mütterliche Misshandlungspotenzial. Wir konnten weiterhin zeigen, dass erhöhtes mütterliches Misshandlungspotenzial einen Effekt auf kindliche Psychopathologie hat. Schwierigkeiten in der Emotionsregulation wurden dabei als Mediator für den Effekt von Depression und Borderline-Persönlichkeitsstörung auf Misshandlungspotenzial identifiziert und empathischer Distress als Mediator für den Effekt von Depression und Borderline-Persönlichkeitsstörung auf kindliche Psychopathologie. / The overall aim of this dissertation was to disentangle the specific contributions of maternal early life maltreatment (ELM), major depressive disorder (MDD), and Borderline Personality Disorder (BPD) to child mental health and identify specific mediating pathways of intergenerational transmission. The first specific aim was to test the hypothesis that ELM and MDD not only bear a risk for child psychopathology – which has previously been shown – but they also influence child quality of life (QoL). The second aim was to identify specific mediating pathways that might explain these intergenerational effects of ELM, MDD, and BPD on child mental health regarding child QoL and psychopathology. The set of studies in this dissertation have incorporated two or all three of these maternal risk factors as predictors in one study and considered several potential mediators. This dissertation thereby focuses on maternal emotional and behavioral characteristics such as parenting behavior, emotional competences and abuse potential in mothers with ELM, MDD, and BPD as mediators for the effects on child mental health. In summary, our findings show that maternal MDD not only poses a risk for child psychopathology but also for child QoL. Sensitivity and parenting stress mediated this effect. We found elevated abuse potential in mothers with MDD, BPD, and higher ELM and a link between abuse potential and child psychopathology. Difficulties in emotion regulation mediated the effects of MDD and BPD on abuse potential. We also identified personal distress as a mediator for the effect of maternal MDD and BPD on child psychopathology.
295

Differenzielle Wirkung und Wirkungsweise dialektisch-behavioral orientierter Therapie der Borderline-Persönlichkeitsstörung aus Patientenperspektive / eine naturalistische, multimethodale Untersuchung

Meißner, Jeannette 20 January 2015 (has links)
Ziel: Nach einem Jahr dialektisch-behavioral orientierter Behandlung von Borderline Patienten im ambulanten Setting werden verschiedene Wirksamkeitskriterien und Therapieprozessvariablen, wie die Qualität der Therapieallianz aus Patientenperspektive untersucht. Methode: In einer naturalistischen Studie absolvierten 47 Borderline-Patienten eine DBT-orientierte Behandlung. Das Therapieergebnis wurde mittels indirekten und direkten Veränderungsmaßen, wie Patientenziele erfasst. Prozessvariablen wurden qualitativ mittels halbstrukturierter Interviews nach einem Jahr Therapie untersucht, wobei 28 Interviews in die Analyse einflossen. Speziell die Therapiebeziehung wurde zusätzlich quantitativ mit Hilfe des Working-Alliance-Inventory erfasst, welcher nach jeder Therapiesitzung erhoben wurde. Quantitative wie qualitative Analysen wurden integriert. Ergebnisse: Die meisten Patienten zeigten im Behandlungsverlauf Fortschritte innerhalb direkt, wie auch indirekt erhobener Therapieerfolgsmaße. Die Therapieallianz steht dabei in positivem Zusammenhang mit der Therapiezielerreichung und einigen BPS-relevanten Symptomen, nicht jedoch mit Reduktion von Selbstverletzung/Suizidalität. Die qualitativen Analysen der retrospektiv erlebten Wirkfaktoren zeigen hilfreiche und weniger hilfreiche Aspekte im Therapieverlauf, wobei Beziehungsfaktoren und Therapeutenvariablen durch die Patienten als besonders wichtig bewertet werden. Schlussfolgerung: Aus Patientenperspektive wird die Bedeutung der Therapieallianz hervorgehoben, die mit der Erreichung individuell definierter Therapieziele und der Reduktion einiger borderline-typischer Symptome in Verbindung steht. Die Therapieallianz wird aus Patientenperspektive vor allem durch therapeutische “Soft Skills”, wie Empathie, Selbstoffenbarung und Verständnis geformt. Darüber hinaus wird die Fähigkeit des Therapeuten, sich auf die Bedürfnisse des Patienten einzulassen und verschiedene DBT-spezifische Fertigkeiten vermitteln zu können betont. / Objective: To investigate the patient`s perspective about the key mechanisms of change, especially the quality of the therapeutic alliance and to analyse different criteria of outcomes in the first year of out-patient dialectical behavioral therapy. Method: Participants were 47 outpatients diagnosed with BPD, who enrolled in a naturalistic trial of DBT. Severity of symptoms were assessed at intake and one year after beginning of treatment. Direct and indirect methods of measurement were used, for example individual goals from patients perspective. Alliance was assessed with the Working-Alliance-Inventory for patient´s perspective for every session and in addition with a qualitative interview after one year for 28 persons of the sample. Furthermore the interview includes all more or less helpful aspects of the process of psychotherapy. The research integrates quantitative and qualitative methods. Results: Patients showed positive changes over the course of treatment measured with direct and indirect methods. Results indicate an association between alliance and some BPD symptoms and achievement of individual goals but not self-injurious acts or suicide attempt. The qualitative analysis supports differentiation between helpful and unhelpful aspects of the key mechanisms of change from patients perspective. In the client’s view, the strongest categories comprised relationship factors and therapist variables. Conclusions: Results emphasize the importance of a strong therapeutic alliance in the treatment of patients with BPD from patients perspective, but not consistently for the assessed outcomes. The alliance was experienced and formed mainly by the therapist’s “soft skills” such as empathy, self-disclosure and understanding. The therapist’s ability to attune to the client’s needs implied the use of a wide range of DBT-specific skills.
296

Borderline Personality Disorder - Aspects of Anxiety, Impulsivity and a new Theory of Mind Stimulus Set

Herbort, Maike 21 September 2017 (has links)
Die Stimuli der dritten Publikation (The ToMenovela) sind für den nicht-kommerziellen Einsatz frei erhältlich. Über die Website http://neuro2.med.uni-magdeburg.de/~bschott/ToMenovela/ sind die Bilder in drei unterschiedlichen Auflösungen sowie die normativen Daten erhältlich. / Die Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS) ist eine schwere psychiatrische Störung, die durch tiefgreifende Probleme in Emotionsregulation und zwischenmenschlichen Beziehungen gekennzeichnet ist. In der vorliegenden Dissertation wurde die Beziehung zwischen Leitsymptomen der BPS und kognitiven Fähigkeiten, die für die Bewältigung eines gut funktionierenden Alltags notwendig sind (Aufmerksamkeit, adäquate Belohnungsverarbeitung), untersucht. Weiter wurde für zukünftige Untersuchungen der interpersonellen Instabilitäten und Empathiefähigkeit ein neues Stimulus Set zur Erforschung von sozialer Kognition im Alltag erstellt: die ToMenovela. Mittels fMRT-Untersuchungen konnte gezeigt werden, dass das Ausmaß an selbstberichteter Ängstlichkeit positiv mit der Verarbeitung von emotionalen, ablenkenden Reizen in konfliktbehafteten Bedingungen korreliert. Dies ist ein Hinweis darauf, dass Patientinnen möglicherweise eine erhöhte unbewusste Verarbeitung von irrelevanten Informationen haben, die emotional negativ besetzt sind. Weiter wurde gezeigt, dass das Ausmaß von selbstberichteter Impulsivität negativ mit der neuronalen Signatur der Erwartung von (vermeidbaren) aversiven Konsequenzen korreliert. Dieser Befund steht im Einklang mit dem bei BPD bekannten Phänomen von riskanten Entscheidungen oder selbstschädigendem Verhalten. Die dritte Studie stellt die ToMenovela vor, eine Sammlung von 190 emotional aufgeladenen Photographien mit hoher ökologischer Validität, die von einem fiktiven Freundeskreis handeln. Fragestellungen zur 1. und 3.-Person-Perspektive sowie affektiven und kognitiven Theory of Mind sind durch die Komposition der Fotos möglich. Die Bilder wurden von einer gesunden Kontrollgruppe nach emotionaler Valenz bezüglich der 6 Basis-Emotionen nach Ekman (Freude, Trauer, Wut, Angst, Überraschung, Ekel) bewertet, und stehen nun für den experimentellen Einsatz in der Empathie- und Emotionsforschung, auch über das BPS-Klientel, hinaus zur Verfügung. / Borderline personality disorder (BPD) is a severe mental health disorder characterized by severe problems in emotion regulation and interpersonal relationships. In this dissertation, the relation between core symptoms of BPD and two cognitive abilities that are necessary for a well-functioning daily life, attention and adequate reward processing, were investigated. Furthermore, a new stimulus set for the investigation of social cognition in daily life that is suitable for future research on relational instabilities and trait empathy was generated: the ToMenovela. Using fMRI, it could be shown that self-reported trait anxiety and neural BOLD-response correlated positively during conflict processing in an experimental flanker task with emotional distractors. These results indicate that patients might exhibit more pronounced implicit processing of irrelevant negative emotional information. In a second study, using a reward paradigm, a negative relationship was observed between self-reported impulsivity and neural signature of loss anticipation. This result is in line with recent findings on BPD patients’ tendency towards disadvantageous, risky choices or self-harming decisions. The third publication introduces the ToMenovela, a new stimulus set for the assessment of social interaction in daily life. The ToMenovela presents a set of 190 emotionally charged pictures of a fictitious circle of friends with high ecological validity. The stimulus set is suitable for experimental designs on 1st and 3rd person perspectives, as well as for affective and cognitive Theory of Mind tasks. The stimulus set was rated by healthy control subjects according to emotional valence with respect to Ekman’s basic emotions (happiness, sadness, anger, fear, surprise and disgust) and is available for further use in experiments on empathy and emotions within and beyond the context of research on BPD.
297

Evaluation der Dialektisch-Behavioralen Therapie der Posttraumatischen Belastungsstörung nach sexueller Gewalt in Kindheit und Jugend

Priebe, Kathlen 10 October 2019 (has links)
Die Posttraumatische Belastungsstörung (PTBS) nach sexueller Gewalt in der Kindheit geht häufig mit komorbiden Symptomen einher. Kognitiv-behaviorale Therapien haben sich als effektiv in der Behandlung der PTBS erwiesen. Die Datenlage zur PTBS nach sexueller Gewalt in der Kindheit ist jedoch gering. In der vorliegenden Dissertation wurden Fragestellungen zur Diagnostik und Therapie der PTBS nach sexueller Gewalt verfolgt. In Schrift 1 werden die Ergebnisse einer ambulanten Assessmentstudie präsentiert, in der 28 Patientinnen wiederholt zum intrusiven Wiederleben befragt wurden. Mit durchschnittlich 75 Intrusionen und 24 Flashbacks pro Woche fand sich eine hohe Symptombelastung. Die Schriften 2, 3 und 4 beziehen sich auf eine randomisiert-kontrollierte Studie. Patientinnen (N=74) wurden randomsiert einer 12-wöchigen stationären DBT-PTBS oder einer treatment-as-usual Warteliste zugewiesen. Die Ergebnisse, die in Schrift 2 beschrieben sind, zeigen eine signifikante Reduktion der posttraumatischen Symptomatik mit einer großen Zwischengruppen-Effektstärke (g=1.35). In Schrift 3 wird dargestellt, dass die Effekte auf die posttraumatische Symptomatik in Bezug auf mehrere traumatische Ereignisse geringer sind als die Effekte in Bezug auf das am stärksten belastende Ereignis. Schrift 4 beinhaltet Ergebnisse zu der Inanspruchnahme psychiatrisch-psychotherapeutischer Behandlung und den assoziierten Kosten. Im Jahr vor der DBT-PTBS fanden sich im Mittel jährliche Pro-Kopf-Kosten von  18100 € und 57 stationäre Tage. Im Jahr nach der DBT-PTBS waren die Inanspruchnahme mit durchschnittlich 14 Tagen und die mittleren Kosten von 7233 € deutlich geringer. Zusammengefasst sprechen die Ergebnisse für eine hohe Effektivität der DBT-PTBS. Zudem scheint die DBT-PTBS mit einer Reduktion stationärer Tage und entsprechender Kosten einherzugehen. Die Ergebnisse zur Diagnostik deuten darauf hin, dass ein Teil der Symptomatik mit dem üblichen diagnostischen Vorgehen nicht erfasst wird. / Posttraumatic stress disorder (PTSD) with co-occurring severe psychopathology is a frequent sequel of childhood sexual abuse (CSA). Cognitive-behavioral therapy has been shown to be efficacious in treating PTSD, but there is only limited data regarding patients with PTSD related to CSA. This dissertation focused on both the assessment and the treatment of PTSD related to CSA. Paper 1 presents data from an ambulatory assessment study. Patients (N=28) were provided with electronic diaries for repeated real-time assessment of intrusions and flashbacks. They reported an average of 75 intrusions and 24 flashbacks during the week of assessment. Papers 2, 3, and 4 present data from a randomized controlled trial. Patients (N=74) were randomized to either a 12-week residential DBT-PTSD program or a treatment-as-usual wait list. The results for primary and secondary outcomes are shown in Paper 2. Data revealed a significant reduction of posttraumatic symptoms with a large between-group effect size (g=1.35). Paper 3 provides results on the impact of the definition of the index trauma. When the index trauma included multiple traumas, PTSD severity scores were significantly higher, and improvements from pre- to post-treatment were significantly lower, compared to when the index trauma was defined as the worst trauma. Paper 4 presents data on the utilization of mental health care. The mean total costs were 18000 €  per patient during the year before and  7233 € during the year after DBT-PTSD. The significant cost reduction was due to large reductions in inpatient treatment days (on average 57 days before and 14 days after DBT-PTSD). To sum up, the findings show clear evidence for the efficacy of the DBT-PTSD program. Data further indicate that DBT-PTSD might contribute to reducing the mental health care costs. Also, the results suggest that the currently applied methods of assessing PTSD in patients with severe symptoms might miss aspects of clinically relevant symptomatology.
298

An in-depth exploration of the personality structure of adult female psychiatric patients with a history of childhood trauma by utilising personality assessment

Luther, Roxanne 02 1900 (has links)
The experience of complex childhood trauma produces a ripple-effect that psychologically impacts trauma survivors’ functioning in multiple areas. The aim of the current study was to investigate and describe the interplay between complex trauma, subsequent personality development and later psychopathology by means of the multiple case study method of six female psychiatric patients attending treatment at a tertiary psychiatric hospital within Gauteng, South Africa. This was accomplished by assessing and qualitatively analysing the results of a carefully selected battery of personality and other psychometric assessments presented to study participants. The results indicated that the experience of complex childhood trauma impacted the study participants’ personality in predictable ways, which further influenced the psychopathology they displayed as psychiatric patients. These findings aid in describing the psychological impact of complex trauma on the research participants, and also offers support for reconnecting past traumas to the current psychopathologies of psychiatric patients. / Psychology / M.A. (Clinical Psychology)
299

Big Five Personality Traits, Pathological Personality Traits, and Psychological Dysregulation: Predicting Aggression and Antisocial Behaviors in Detained Adolescents

Lau, Katherine S. L. 20 December 2013 (has links)
This study tested the utility of three different models of personality, namely the social and personality model, the pathological personality traits model, and the psychological dysregulation model, in predicting overt aggression, relational aggression, and delinquency in a sample of detained boys (ages 12 to 18; M age = 15.31; SD = 1.16). Results indicated that the three personality approaches demonstrated different unique associations with aggression and delinquency. The psychological dysregulation approach, composed of behavioral dysregulation, emotional dysregulation, and cognitive dysregulation, emerged as the overall best predictor of overt aggression, relational aggression, and delinquency. After controlling for the Big Five personality traits, psychological dysregulation accounted for significant variance in overt aggression and delinquency, but not relational aggression. After controlling for callous-unemotional traits and narcissistic traits, psychological dysregulation also accounted for significant variance in overt aggression, relational aggression, and delinquency. Psychological dysregulation did not account for significant variance in aggression or delinquency after controlling for borderline traits. The pathological personality traits approach, comprised of callous-unemotional traits, narcissistic traits, and borderline traits performed second best. In particular, within this approach borderline traits accounted for the most unique variance, followed by narcissistic traits, then callous-unemotional traits. Borderline traits accounted for significant variance in overt aggression, relational aggression, and delinquency when controlling for the Big Five traits, but not after controlling for psychological dysregulation. Narcissistic traits only accounted for significant variance in overt aggression and relational aggression after controlling for the Big Five personality traits, but not after controlling for psychological dysregulation. CU traits only accounted for significant variance in overt aggression after controlling for the Big Five personality traits, but not after controlling for psychological dysregulation. The social and personality model, represented by the Big Five personality traits accounted for the least amount of variance in the prediction of aggression and delinquency, on its own, and when pitted against the other two personality approaches. The exception was that the Big Five personality traits accounted for significant variance in relational aggression beyond narcissistic traits, as well as psychological dysregulation. These findings have implications for assessment and intervention with aggressive and antisocial youth.
300

Retrospective Reporting of Childhood Experiences and Borderline Personality Disorder Features in a Non-Clinical Sample: A Cognitive-Behavioural Perspective

Carr, Steven, steven.carr@rmit.edu.au January 2006 (has links)
The purpose of the current study was to investigate the relationship between Borderline Personality Disorder (BPD) symptoms and childhood experiences, and to explore the role of Early Maladaptive Schemas and core beliefs as variables possibly mediating this relationship. Previous research with clinical samples has established a strong link between childhood maltreatment and adult BPD (& other PD) symptoms in clinical samples. However, difficulties with these studies limit the specificity of results. For example, BPD has been shown to be highly comorbid with other axis I and axis II psychiatric conditions. Given that studies examining the relationship between BPD and childhood maltreatment generally fail to control for these comorbid conditions, the specificity of their results must be questioned. Furthermore, it has been well established that childhood familial environment is strongly related to childhood maltreatment. Again studies examining the relationship between BPD and childhood maltreatment have generally failed to concurrently assess childhood familial environments, hence opening the possibility that the relationship between BPD and childhood maltreatment may be due to family functioning rather than childhood maltreatment per se. Finally, studies linking childhood maltreatment with adult BPD have primarily utilized clinical samples. However, the primary use of clinical samples to examine the aetiology of disorders in this context ignores the vast literature showing adequate psychological functio ning for the majority of individuals exposed to childhood maltreatment. Hence, the primary aim of the current study was to examine the relationship between childhood maltreatment and adult BPD symptoms in a primarily non-clinical sample whilst statistically controlling for commonly comorbid axis I and axis II symptomatology and concurrently measuring childhood familial functioning. It was a secondary aim of the current study to examine the mediating effects of beliefs on the relationship between childhood factors (i.e., childhood maltreatment & childhood familial functioning) and adult BPD symptomatology. That is, cognitive-behavioural theorists argue that personality disorders may be triggered by adverse childhood experiences leading to maladaptive beliefs (or schemas) related to the self, others, and the world, and it is these beliefs which lead to the behavioural disturbances evident in personality disorders. One hundred and eighty-five primarily non-clinical participants completed questionnaires measuring a variety of axis I and axis II symptoms, early maladaptive schemas and core beliefs, as well as retrospective reports of family functioning and childhood maltreatment. Results showed a significant relationship between childhood factors and adult BPD symptomatology. For example, the largest correlation between BPD symptoms and a childhood factor was .27 (for childhood emotional abuse). Furthermore, early maladaptive schemas and core beliefs were found to mediate the relationship between childhood factors and adult BPD symptomatology thus supporting cognitive-behavioural theories of personality disorders. However, early maladaptive schemas and core beliefs were also found to mediate the relationship between childhood factors and other Axis I and Axis II symptoms. Hence, it was concluded that while there was some support for a cognitive mediation hypothesis for BPD symptoms, future research is needed in exploring the specificity of the cognitive mediation hypothesis for BPD.

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