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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
221

Die Stellung der Agoraphobie in modernen diagnostischen Klassifikationssystemen: Beitrag zu einer nosologischen Kontroverse

Nocon, Agnes 23 June 2010 (has links)
Hintergrund: Seit Einführung des DSM-III-R wird die Frage, ob Agoraphobie eine Komplikation der Panikstörung ist oder eine eigenständige Diagnose darstellt, und deshalb gleichberechtigt mit der Sozialen und Spezifischen Phobie der Gruppe der Phobien zugeordnet werden sollte, kontrovers diskutiert. Die zwei Positionen in dieser Kontroverse finden ihren Ausdruck im unterschiedlichen Gebrauch hierarchischer Regeln in den gegenwärtig gebräuchlichen Klassifikationssystemen für psychische Störungen, dem Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) und der International Classification of Diseases (ICD). Die empirischen Belege für die Validität solcher hierarchischer Regeln sind allerdings bisher unbefriedigend. Ziel der vorliegenden Arbeit ist es deshalb, ohne Berücksichtigung der gültigen Hierarchieregeln das natürliche Auftreten von Agoraphobie und Panikstörung zu untersuchen und damit einen Beitrag zum Fortschritt in der oben genannten Kontroverse zu leisten. Methoden: Die Analysen der vorliegenden Arbeit beruhen auf Daten der Early Developmental Stages of Psychopathology (EDSP) Studie. Bei der EDSP handelt es sich um eine prospektiv-longitudinale Studie an einer bevölkerungsrepräsentativen Kohorte von 3021 Jugendlichen und jungen Erwachsenen im Alter von 14 bis 24 Jahren aus München und Umgebung. Die Studienteilnehmer wurden in einem 10-Jahres-Follow-up mit bis zu vier Erhebungszeitpunkten mit der computerisierten Version des Münchener Composite International Diagnostic Interview (DIA-X/M-CIDI) untersucht. Das M-CIDI gestattet es, Panik- und Agoraphobiesyndrome unabhängig von hierarchischen Regeln zu erheben. Risiko- und Vulnerabilitätsfaktoren wurden anhand von Fragebögen erhoben. Die Studie umfasst darüber hinaus zwei familiengenetische Untersuchungen, in deren Rahmen auch die Eltern der Studienprobanden interviewt wurden. Die direkten Elterninterviews wurden durch Informationen der Studienprobanden über ihre Eltern ergänzt. Ergebnisse: Studie 1: Agoraphobia and Panic: Prospective-longitudinal Relations Suggest a Rethinking of Diagnostic Concepts Die Lifetimeinzidenz bis zum Alter von 34 Jahren betrug 9.4% für Panikattacken, 3.4% für Panikstörung (mit und ohne Agoraphobie) und 5.3% für Agoraphobie. Unter den Personen mit Agoraphobie berichteten 51% keine lifetime Panikattacken. Die Inzidenzmuster der drei Syndrome unterschieden sich bezüglich Erstauftrittsalter, Risikoverlauf und Geschlechtseffekten. Zeitlich vorausgehende Panikattacken und Panikstörung waren assoziiert mit einem Risiko für zeitlich nachfolgende Agoraphobie (Panikattacken: OR=26.7, 95% KI=17.2-41.4; Panikstörung: OR=62.5, 95% KI=38.5-101.2). In streng prospektiven Analysen waren Panikattacken/Panikstörung zur Baseline mit Panikattacken/Panikstörung im Follow-up assoziiert und Agoraphobie zur Baseline mit Agoraphobie im Follow-up. Panikattacken, Panikstörung und Agoraphobie zur Baseline hatten niedrige Remissionsraten (0-23%). Alle diagnostischer Gruppen waren bis auf Panikstörung ohne Agoraphobie mit anderen Angststörungen im Follow-up assoziiert. Panikstörung mit Agoraphobie und Agoraphobie mit Panikattacken zur Baseline zeigten höhere Assoziationen mit Komplikationen wie Beeinträchtigung, Komorbidität und Hilfesuchverhalten als Panikstörung ohne Agoraphobie und Agoraphobie ohne Panikattacken. Personen mit Panikattacken/Panikstörung suchten häufiger ärztliche Hilfe als Personen mit Agoraphobie ohne Panikattacken. Besonders ausgeprägt war Hilfesuchverhalten bei Personen mit Panikstörung mit Agoraphobie. Studie 2: Differential Familial Liability of Panic Disorder and Agoraphobia Panikattacken, Panikstörung und Agoraphobie der Eltern waren assoziiert mit denselben Syndromen der Kinder. Bei separater Untersuchung der Störungen wurde für Agoraphobie ohne Panikstörung keine Assoziation zwischen Eltern und Kindern beobachtet. Elterliche Panikstörung ohne Agoraphobie war nicht mit Panikstörung ohne Agoraphobie bei den Kindern, aber mit Panikstörung mit Agoraphobie (OR=3.9; 95% KI=1.6-9.4) assoziiert. Panikstörung mit Agoraphobie der Eltern war mit Agoraphobie ohne Panikstörung (OR=3.3; 95% KI=1.01-11.1) und mit Panikstörung ohne/mit Agoraphobie bei den Kindern assoziiert (ohne Agoraphobie: OR=4.2; 95% KI=1.2-13.7; mit Agoraphobie: OR=4.9; 95% KI=1.8-12.5). Bei Kontrolle nach anderen Angststörungen blieb nur die Assoziation von Panikstörung mit Agoraphobie bei Eltern und Kindern stabil. Es fanden sich keine Hinweise auf Assoziationen zwischen Panikstörung oder Agoraphobie der Eltern mit einem früheren Erstauftrittsalter der kindlichen Störung. Studie 3: Pathways into panic and phobias Der Komorbidität von Panikstörung, Agoraphobie und Spezifischen Phobien lag eine Vier-Klassen-Struktur zugrunde. Die Klassen konnten beschrieben werden als „sehr niedriges Risiko für Angststörungen“, „niedriges Risiko für Spezifische Phobien“, „moderates Risiko für Agoraphobie und Panikstörung“ und „hohes Risiko für Angststörungen“. Die letztgenannte Klasse zeichnete sich vor allem durch das Vorliegen von Agoraphobie und dem Situativen Subtypus der Spezifischen Phobie aus. Die drei letztgenannten Risikoklassen waren assoziiert mit weiblichem Geschlecht, Behavioral Inhibition, Harm Avoidance, überbehütendem und abweisendem Elternverhalten, elterlichen Angst- und depressiven Störungen, sowie Trennungs- und traumatischen Erlebnissen in der Kindheit. Die Klasse „hohes Risiko für Angststörungen“ war assoziiert mit elterlicher Spezifischer Phobie (OR=5.0, 95% KI=1.9-12.8) und postnatalen Komplikationen (OR=7.4; 95% KI=2.4-22.9). Sie unterschied sich darin von allen anderen Risikogruppen. Die Klasse „moderates Risiko für Agoraphobie und Panikstörung“ war assoziiert mit Trennungsangst in der Kindheit (OR=6.3; 95% KI=2.0-19.8), einem emotional kühlen elterlichen Erziehungsstil (OR=0.7; 95% KI=0.6-0.9) und einer geringen Wahrscheinlichkeit für postnatale Komplikationen (OR=0.3; 95% KI=0.1-0.9). Schlussfolgerungen: Unterschiede hinsichtlich des Inzidenzmusters, des Verlaufs und der Korrelate zwischen Panik- und Agoraphobiesyndromen zeigen, dass Agoraphobie getrennt von Paniksyndromen existiert und eine klinisch relevante Störung darstellt. Dabei hatte die Hälfte der Personen mit Agoraphobie keine Panikattacke erlebt und bliebe gemäß DSM-Kriterien undiagnostiziert. Ergebnisse der Familienstudie zeigen, dass Befunde zur familiären Aggregation von Panikstörung und Agoraphobie bisher von angewandten hierarchischen Diagnoseregeln abhängig waren. Ohne Anwendung hierarchischer Kriterien aggregiert Agoraphobie ohne Panikstörung nicht in Familien und die familiäre Aggregation von Panikstörung hängt davon ab, ob bei den Kindern komorbide Agoraphobie oder andere Angststörungen vorliegen. Die Ergebnisse der Latent Class Analysen lassen vermuten, dass Panikstörung, Agoraphobie und Spezifische Phobien sich im Rahmen von Vulnerabilitätsklassen entwickeln, auf zwei pathogene Mechanismen der Agoraphobie hinweisen: Agoraphobie kann sich entweder in naher Verwandtschaft zur Panikstörung, oder zum Situativen Subtypus der Spezifischen Phobie entwickeln. Spezifische Zusammenhänge dieser Risikoklassen mit untersuchten Vulnerabilitätsfaktoren stützen die Hypothese einer unterschiedlichen Ätiopathogenese der Agoraphobie. Zusammenfassend zeigen die vorliegenden Daten, dass Panikattacken und Panikstörung weder eine notwendige noch eine hinreichende Bedingung für Agoraphobie sind, und die derzeit gültige Klassifikation die Untersuchung der Agoraphobie behindert. Die aktuell in Arbeit befindliche Revision des DSM sollte im Sinne einer beschreibenden, durch empirische Daten gestützten Diagnostik das Konzept der Agoraphobie überarbeiten und von einer Diagnostik im Sinne einer nosologischen Kontroverse abrücken.
222

The waxing and waning of mental disorders: Evaluating the stability of syndromes of mental disorders in the population

Wittchen, Hans-Ulrich, Lieb, Roselind, Pfister, Hildegard, Schuster, Peter January 2000 (has links)
This article examines the stability of symptoms, syndromes, and diagnoses of specific anxiety and depressive disorders, as well as diagnostic shifts from one syndrome to another over time. Using retrospective and longitudinal prospective data from the baseline and first follow-up investigation (19.7 months later) of the Early Developmental Stages of Psychopathology Study (EDSP), we focus on establishing stability measures for early stages of mental disorders in a community sample of adolescents aged 14 to 17 years at baseline. The results are as follows: (1) Although only about 30% developed a full-blown DSM-IV disorder, psychopathological syndromes are widespread in adolescents: 15% of the population aged 14 to 17 at baseline were not affected by at least some clinically relevant symptoms of mental disorders either throughout their previous life or throughout the follow-up period. (2) The likelihood of staying free of symptoms and threshold disorders during follow-up was highest among subjects who were completely well at baseline. The probability of a positive outcome decreased as a function of severity of baseline diagnostic status. (3) There was a considerable degree of fluctuation not only in the diagnostic status and severity of specific disorders, but also in terms of complete remissions and shifts from one syndrome and disorder to another. (4) Anxiety disorders, overall, slightly differ with regard to the persistence and stability of the diagnostic status from depressive disorders. (5) However, there were remarkable differences between specific types of anxiety and depressive disorders. Consistent with other longitudinal epidemiological studies in the general population, this study finds that the syndromes and diagnoses of mental disorders have a strong tendency to wax and wane over time in this age group.
223

Passages et connexions : adapter artistiquement et médiatiquement les témoignages de personnes vivant avec un trouble anxieux

Boucher, Aurélie 12 1900 (has links)
Mémoire en recherche-création. L'annexe 3 contient, à des fins d'archivage, une version texte (accompagnée de captures d'écran) du site web produit dans le cadre de la recherche. Les vidéos incluses ici font partie des fichiers multimédia présentés sur le site web. / Les troubles anxieux sont parmi les troubles de santé mentale les plus fréquents au Canada. En plus de sa prévalence sur le plan pathologique, l’anxiété consiste aussi en un état dont la plupart des humains feront l’expérience au cours de leur vie. Cela en fait un point de départ intéressant pour aborder l’enjeu plus large de la santé mentale. Les troubles anxieux, comme plusieurs autres maladies et incapacités, sont souvent invisibles, ce qui peut rendre leur expérience plus difficile pour ceux et celles qui en sont atteint∙e∙s. Ce projet de recherche-création aborde cette problématique en pensant aux possibilités et aux formes du « rendre visible ». De façon plus spécifique, son objectif est d’explorer et de comprendre comment des témoignages de personnes vivant avec un trouble anxieux peuvent être adaptés artistiquement et médiatiquement. En ce sens, le projet comportait trois étapes de recherche : 1) la collecte, par la méthode du récit de vie thématique, de deux témoignages de personnes vivant avec un trouble anxieux, 2) une adaptation artistique de ces témoignages réalisée par deux artistes invité∙e∙s, 3) la rétroaction face à l’œuvre des personnes ayant offert leur témoignage. La recherche a permis à la fois d’analyser le passage entre l’expérience vécue et l’œuvre d’art créée, mais aussi d’investiguer, par des entretiens semi-dirigés, la façon dont les artistes et les personnes ayant offert leur témoignage vivent ce processus. Dans l’esprit de la recherche-création, le projet propose aussi de communiquer à un grand public, par le biais du web, les témoignages, les créations et les résultats de cet échange. Me basant sur la pratique de la « curation », j’ai entrepris une adaptation (médiatique), dont le résultat est une exposition virtuelle appelée Anxiogenèse. Cette dernière, en plus de viser la sensibilisation à la réalité des troubles anxieux, m’a permis de réfléchir de façon plus personnelle à l’adaptation comme procédé créatif. Enfin, l’analyse des entretiens de recherche a mis en lumière divers résultats clés : comment plusieurs éléments extérieurs au matériel original contribuent au processus d’adaptation; comment les participant∙e∙s interprètent le passage du témoignage à l’œuvre selon des rapports de représentation abstraite, métaphorique et littérale; comment, sans s’être rencontré∙e∙s, les participant∙e∙s échangent indirectement entre eux; et, finalement, comment le concept d’adaptation prend divers sens au cours du projet, incluant lors du travail curatorial. / Anxiety disorders are among the most common mental health issues in Canada. Not only is anxiety prevalent in a pathological form, it is also a state most human beings experience during their life, which makes it an interesting starting point to approach the issues surrounding mental health in general. Anxiety disorders, as other illnesses and disabilities, are often invisible. This makes them all the more challenging to live with. This research-creation project engages with this problem by reflecting on how we can “make visible”. More precisely, it aims to explore and understand how testimonies of persons living with an anxiety disorder can be adapted through arts and media – and therefore be rendered visible in various ways. The research was undertaken in three stages: 1) the collection, through the topical life story method, of testimonies by people living with an anxiety disorder, 2) artistic adaptions of these accounts by invited artists, 3) receiving feedback from the participants who had offered their testimony about the adaptation of their story. The research project allowed me to investigate how experiences of anxiety disorders can be translated into art, but also how the people involved in such a process (both artists and those sharing their story) experience this process. In the spirit of research-creation, I also set forth to share the stories, art pieces and knowledge resulting from this exchange to a larger audience through the medium of the web. Guided by the concept of curation, I endeavoured a second (media-oriented) adaptation phase, resulting in an online exhibition, Anxiogenèse. This allowed me to reflect in a more personal way about adaptation as a creative process, in addition to contributing to raising awareness about anxiety disorders. Finally, analysis of the research data highlights a few key ideas: on the ways in which elements that are external to the original testimony contribute to the adaptation process; on how participants construe the adaptations of the testimonials in ways that are literal, metaphorical and abstract; on the ways that the participants connect and relate to each other despite not having met; and lastly, on how the concept of adaptation takes on various meanings throughout the project, including through the curation process.
224

Détection et prise en charge des troubles anxiodépressifs chez les femmes victimes des violences sexuelles à l’Est de la République Démocratique du Congo

Nkunku, Peguy Ndona 04 1900 (has links)
Les violences sexuelles ont de fortes répercussions sur la santé mentale des victimes. Aussi bien en temps de paix qu’en temps de guerre, les femmes payent un lourd tribut à la suite de ces violences. L’accès au traitement troubles anxiodépressifs liés à ces actes de violence est souvent limité dans les pays à faible revenu à cause de plusieurs facteurs. Le présent mémoire se propose de réfléchir sur les possibilités de traitement des troubles mentaux liés aux violences sexuelles chez les femmes en contexte de soins de santé primaires. Objectifs Cette étude a pour objectifs d’identifier les outils pour le dépistage et la prise en charge des troubles anxiodépressifs chez les femmes victimes de violences sexuelles au Congo Kinshasa et de proposer un modèle de psychothérapie à distance pour la prise en charge de ces victimes de violences sexuelles. Résultats Il existe des plateformes digitales de traitement des troubles anxiodépressifs utilisant la thérapie cognitivocomportementale ayant fait leurs preuves. Nous avons proposé un modèle de psychothérapie à distance s’intégrant dans le système de santé congolais en contexte de soins de santé primaires. Conclusions Malgré les obstacles à l’implantation des technologies digitales en Afrique, l’usage des plateformes à distance de thérapie web est une option envisageable dans la prise en charge des troubles anxiodépressifs chez les femmes victimes de violence sexuelle en RDC. L’intégration des plateformes de thérapie à distance dans les soins de santé primaires pourrait contribuer à diminuer efficacement la prévalence des troubles anxiodépressifs consécutifs aux violences sexuelles. Mots-clés : violences sexuelles, troubles anxiodépressifs, thérapies à distance, soins de santé primaires. / Sexual violence has a strong impact on the mental health of victims. In both peacetime and wartime, women pay a heavy price as a result of such violence. Access to treatment for mental disorders related to the consequences of such acts is often limited in low-income countries due to several factors. This paper aims to reflect on the possibilities of treating mental disorders linked to sexual violence in women in the context of primary health care. Objective Identify tools for the screening and management of anxiety-depressive disorders among women victims of sexual violence in Congo Kinshasa and propose a remote psychotherapy model for the care of these victims of sexual violence. The presentation of two articles, one of which is a narrative review providing an inventory of digital technologies for the treatment of anxiety-depressive disorders in Africa and the other a protocol on the acceptability of treatments for anxio-depressive disorders by digital technologies in the context of care primary health care was carried out. Results We have demonstrated the existence of digital platforms for the treatment of anxiety-depressive disorders using cognitive-behavioral therapy in the West. We have proposed a remote psychotherapy model that fits into the Congolese health system in the context of primary health care. Conclusions Despite the obstacles to a good establishment as well as the problems related to mental health in Africa, the use of remote web therapy platforms appears beneficial in the management of anxiety-depressive disorders. The integration of these platforms into primary health care could effectively help reduce the prevalence of anxiety-depressive disorders resulting from sexual violence. Keywords: Internet Based Intervention, Online, anxiety disorders, post-traumatic stress, depression, third countries, gender-based violence.
225

Kosten-Effektivitäts- und Kosten-Nutzen-Analyse psychologischer Angstbehandlung

Jacobi, Frank 03 June 2002 (has links)
Aims: To assess effectiveness and economic benefit of the psychological treatment of anxiety disorders in order to compare them with the consumed resources of the treatment. Methods: Assessment of specific and non-specific symptoms and impairments in N=493 anxiety patients (DSM-IV) receiving cognitive behavior therapy pre, post, and one year after treatment with various measures. Additional analyses of costs of the treatment and the benefits due to reduced work disability and health care utilization after therapy (including a pilot study using a willingness-to-pay approach). The treatment setting can be characterised as clinically typical for everyday practice. Core results: a) effectiveness: Effect sizes ranged from 0.9 to 1.9. All improvements were significant and lasted until 1-year-follow-up. Rates of clinically significant therapy success ranged from 63% to 79% depending on outcome measure and success criteria. b) cost-effectiveness analysis: Cost-effectiveness-indices ranged from DM 8338.- to DM 10456.- for one successful treatment (average costs taking also the costs of unsuccessful treatments into account). c) cost-benefit-analysis: Cost reduction in the year after therapy was remarkable (inpatient costs about 25%, other cost factors 87%-100%), resulting in a benefit of DM 3026.- per patient and a cost-benefit-ratio of 1:0.58 in the first year after treatment. Assuming that the improvements are stable, the cost-benefit-ratio after five years would be estimated as 1:2.63. Discussion: The present study shows exemplarily for CBT of anxiety disorders that modern psychotherapy can produce remarkable results at reasonable costs. Furthermore, clinical-psychological treatment methods show an additional economic benefit. Clinical Psychology can benefit from focusing not only the promising developments in classification, etiology, and treatment but also taking over the cost perspective (which is relatively new in scientific evaluation of psychotherapy). (Appendix: Cost-Benefit-Calculator.htm; 8,97 KB -- Usage: Referat Informationsvermittlung/ SLUB) / Fragestellungen: Ermittlung von Effektivität und monetärem Nutzen psychologischer Behandlung von Angststörungen, die dann den für die Therapie aufgewendeten Ressourcen gegenübergestellt werden. Methoden: N=493 Patienten mit Angststörungen (DSM-IV), die eine ambulante störungsspezifische kognitive Verhaltenstherapie absolviert haben, wurden prä, post und zur 1-Jahres-Katamnese untersucht. Das Spektrum der Erhebungen umfasste störungsspezifische und störungsübergreifende Symptombelastung und Beeinträchtigungen in verschiedenen Lebensbereichen, sowie eine globale Therapieerfolgseinschätzung von Patienten und Therapeuten. In einer zweiten Studie wurden zusätzlich an einer Teilstichprobe Kosten-Nutzen-Aspekte untersucht (Einsparungen durch Reduktion von Gesundheitsleistungen und Arbeitsunfähigkeit; außerdem Pilotstudie zu willingness-to-pay-Ansatz). Das Behandlungssetting der Studie ist charakterisiert durch klinisch relevante Rahmenbedingungen und Praxisnähe. Zentrale Ergebnisse: a) Effektivität: Die Effektstärken reichten in Abhängigkeit von der Meßmethode von 0.9 bis 1.9. Die Verbesserungen waren durchgängig signifikant und blieben bis zur 1-Jahres-Katamnese stabil. Die Raten klinisch bedeutsamer Besserungen betrugen 63% - 79% in Abhängigkeit von Mess- und Auswertungsmethode. b) Kosten-Effektivitäts-Analyse: Die Kosten-Effektivitätivitäts-Indices betrugen DM 8338.- bis DM 10456.- (dieser Index gibt an, was eine erfolgreiche Behandlung durchschnittlich kostet, also unter Einbezug der nicht erfolgreichen Behandlungen in die Gesamtkosten). c) Kosten-Nutzen-Analyse: Im Jahr nach Therapie reduzierten sich die Kostenfaktoren der Störungen vor Therapie beträchtlich (stationäre Kosten um 25%, restliche Kostenfaktoren 87% - 100%). Die dadurch erzielten Einsparungen betrugen durchschnittlich DM 3026.- (Kosten-Nutzen-Verhältnis im ersten Jahr: 1 : 0.58). Unter der Annahme, dass die Auswirkungen der Therapie auch über die 1-Jahres-Katamnese hinaus stabil bleiben, kann man abschätzen, dass sich die Therapie innerhalb des zweiten Jahres amortisiert und das Kosten-Nutzen-Verhältnis nach fünf Jahren (diskontiert) 1 : 2.63 beträgt. Diskussion: Wie in dieser Arbeit anhand der kognitiven Verhaltenstherapie für Angststörungen gezeigt wird, kann moderne Psychotherapie bei vertretbarem Aufwand beachtliche Erfolge verbuchen. Klinisch-psychologische Behandlungsmethoden sind darüber hinaus auch wirtschaftlich, derart, dass sie über den reinen Behandlungserfolg hinaus zu Kosteneinsparungen beitragen könnten. Es ist erstaunlich, dass die Kosten-Perspektive der wissenschaftlichen Bewertung von Psychotherapie noch recht neu ist. Die Klinische Psychologie kann davon profitieren, diese Dimension (neben den beachtlichen Erkenntnisfortschritten in bezug auf Klassifikation, Ätiologie, Verlaufsforschung und Behandlungsverfahren) mehr herauszustellen. (Anlage: Cost-Benefit-Calculator.htm; 8,97 KB -- Nutzung: Referat Informationsvermittlung der SLUB)
226

Mothering and the Functional Self: A Hermeneutic Exploration of Textson Perinatal Mood and Anxiety Disorders

Pape, Kathleen M. 16 December 2014 (has links)
No description available.
227

Terapie met die junior-primêre kind wat skeidingsangs ervaar

Hefer, Elizabeth 02 1900 (has links)
Text in Afrikaans / Skeidingsangs is 'n angsversteuring by kinders weens die onvermoe om van die moeder te skei. Skeidingsangs is by die meeste jong kinders 'n realiteit wanneer hulle van hul moeders geskei word. Die intensiteit van die angservaring van die kind by skeiding word meestal onderskat. Skeidingsangs manifesteer by skooltoetrede. Dit is die kind se eerste formele toetrede tot die leefwereld waar eise aan horn gestel word. Skeidingsangs het 'n negatiewe invloed op die kind se totale leefwereld, sy relasies, skolastiese funksionering en sosiale verhoudinge. Vir die doel van hierdie navorsing word daar gefokus op die junior-primere leerling (Sub A tot Standerd een). Daar is geen differensiasie ten opsigte van geslag nie. 'n Diagnoseringslys, die idiografiese navorsings- en diagnoseringsmodel en pedoterapieprogram (Jacobs: 1980, 1981) is gebruik vir diagnose en terapie van skeidingsangs. Die effektiwiteit en bruikbaarheid van die terapeutiese tegnieke en riglyne vir die ko-terapeute is empiries getoets vanuit 'n sielkundig opvoedkundige perspektief. / Separation anxiety is an anxiety disorder in children as a result of their inability to separate from their mothers. The intensity of the anxiety experience in the child is generally underestimated. Separation anxiety manifests itself when the child enters school. This experience presents in the child's formal entry into the field of experience where personal individual demands are made. Separation anxiety presents a negative influence on the total field of experience, his relations to it, encompassing scholastic functioning and social relationships. The research is focused on the junior primary pupil (Sub A up to Stan de rd 1). There is no differentiation regarding sex. A list of diagnosis, the idiographic research and diagnostic model, and the pedotherapy programme (Jacobs: 1980, · 1981) are all used, to diagnose separation anxiety and for the treatment of this condition. The effectiveness and usefulness of these therapeutic techniques and guidelines for the co-therapists were empirically tested from a psychological educational point of view. / Psychology of Education / M. Ed. (Voorligting)
228

A study of a late antique corpus of biographies (Historia Augusta)

Baker, Renan January 2014 (has links)
This thesis provides a fresh investigation of a collection of Roman imperial biographies conventionally known as the 'Historia Augusta'. The thesis supports the authenticity of the texts included in this corpus, in particular the claims they make about their dates, authorship, and scope, through philological, literary, prosopographical, and historical arguments. It shows that this corpus of texts, if the main conclusions are accepted, potentially improves our understanding of the tetrarchic-Constantinian era. It also explores the wider implications for the historiography of the fourth century; the transmission and formation of multi-author corpora in antiquity and the middle ages. It also suggests that the canon of Latin imperial biographies be widened. The thesis has two parts. Part I explores the actual state of the corpus, its textual transmission, and relation to other texts. It shows that the ancient and medieval paratexts presented the corpus as a collection of imperial biographies. The paratexts are compatible with the authorial statements in the main text. It then explores the corpus' medieval transmission, and the interest medieval scholars had in such texts. This part suggests that the corpus’s current state explains well the inconsistencies found in it. Finally, it shows that words and phrases, once thought peculiar to the corpus and the holy grail of the forgery argument, are intertextual links to earlier texts. Part II explores chronological statements and historical episodes relevant to the Diocletianic-Constantinan period. It establishes the actual dates of each author, and suggests that the confusion found in these biographies is similar to that of other contemporaries. The few apostrophes are shown to be authentic, and the historical and prosopographical passages are shown to represent, and improve our understanding of, the zeitgeist and history of the period. The final conclusion weaves the various arguments together, and emphasises the authenticity and significance of the corpus' texts. It suggests separating the composition of the texts from the disinterested formation of the corpus as a whole, as part of a new hypothesis and further lines of enquiry.
229

Positron Emission Tomography (PET) Studies in Anxiety Disorders

Michelgård Palmquist, Åsa January 2010 (has links)
Anxiety disorders are very common and the primary feature is abnormal or inappropriate anxiety. Fear and anxiety is often mediated by the amygdala, a brain structure rich in substance P (SP) and neurokinin 1 (NK1) receptors. To learn more about how the human amygdala is modulated by fear and anxiety in event-triggered anxiety disorders and to investigate if the SP/NK1 receptor system is affected, regional cerebral blood flow (rCBF) ([15O]-water; Study I and II) and the SP/NK1 receptor system ([11C]GR205171; Study III and IV) were studied with positron emission tomography (PET). In Study I we investigated the neural correlates of affective startle modulation in persons with specific phobia by measuring rCBF during exposure to fearful and non-fearful pictures, paired and unpaired with acoustic startle stimuli. Fear-potentiated startle was associated with activation of the affective part of the anterior cingulate cortex and the left amygdaloid–hippocampal area. In Study II short-term drug treatment effects on rCBF in patients diagnosed with social phobia was evaluated, comparing the NK1 receptor antagonist GR205171 to the selective serotonin reuptake inhibitor citalopram and placebo. Social anxiety and neural activity in the medial temporal lobe including the amygdala was significantly reduced by both drugs but not placebo. In Study III we investigated if activity in the SP/NK1 receptor system in the amygdala would be affected by fear provocation in individuals with specific snake or spider phobia. Fear provocation was associated with a decreased uptake of the NK1 antagonist [11C]GR205171 in the amygdala, possibly explained by an increase in endogenous SP release occupying the NK1 receptors. Study IV was conducted to explore the resting state NK1 receptor availability in PTSD patients as compared to healthy controls. Increased resting state binding of the tracer [11C]GR205171 in the amygdala of patients with PTSD suggested an increased amount of available receptors. In summary, fear and fear-potentiated startle modulates the human amygdala, possibly through the SP/NK1 receptor system.
230

Evidence-based guidelines for pharmacological treatment of anxiety disorders

Baldwin, David S., Anderson, Ian M., Nutt, David J., Bandelow, Borwin, Bond, Alyson, Davidson, Jonathan R. T., den Boer, Johan A., Fineberg, Naomi A., Knapp, Martin, Scott, Jan, Wittchen, Hans-Ulrich 30 January 2013 (has links) (PDF)
These British Association for Psychopharmacology guidelines cover the range and aims of treatment for anxiety disorders. They are based explicitly on the available evidence and are presented as recommendations to aid clinical decision making in primary and secondary medical care. They may also serve as a source of information for patients and their carers. The recommendations are presented together with a more detailed review of the available evidence. A consensus meeting involving experts in anxiety disorders reviewed the main subject areas and considered the strength of evidence and its clinical implications. The guidelines were constructed after extensive feedback from participants and interested parties. The strength of supporting evidence for recommendations was rated. The guidelines cover the diagnosis of anxiety disorders and key steps in clinical management, including acute treatment, relapse prevention and approaches for patients who do not respond to first-line treatments.

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