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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
241

Privilégier la santé ou le plaisir : impact des attitudes envers l’alimentation et du contexte sur les choix alimentaires des enfants normo-pondéraux et en surpoids âgés de 5 à 11 ans / Pleasure or health : impact of attitudes toward food and context on nfood choices in normal- and overweight children from 5 to 11 years old

Marty, Lucile 21 December 2017 (has links)
Plaisir et santé sont deux concepts souvent opposés lorsqu’il est question d’alimentation. Néanmoins, les conséquences sur les choix alimentaires de privilégier la santé ou le plaisir ne sont pas clairement établies, en particulier chez l’enfant. Pourtant mieux appréhender chez l’enfant les déterminants des choix alimentaires favorables à la santé, ou au contraire délétères, semble primordial étant donné que les habitudes alimentaires sont formées précocement. Il apparaît donc nécessaire d’étudier comment les enfants s’approprient les considérations liées au plaisir et à la santé et dans quelle mesure celles-ci influencent leurs choix alimentaires. Pour répondre à ces questions, nous avons étudié à la fois l’influence des attitudes et du contexte sur les choix alimentaires des enfants normo-pondéraux et en surpoids. Nous avons mis en évidence que la dominance relative des bases hédoniques et nutritionnelles des attitudes implicites et/ou explicites des enfants envers l’alimentation variaient en fonction de leur âge, de leur statut pondéral et de leur milieu culturel. De plus, les enfants dont les attitudes implicites et explicites étaient les plus basées sur des considérations liées à la santé étaient ceux qui effectuaient les choix de moins bonne qualité nutritionnelle lors d’un goûter proposé au laboratoire. Néanmoins, dans certains contextes, nous avons montré que valoriser la santé pouvait conduire à des choix de meilleure qualité nutritionnelle par les enfants. Ces résultats nous ont permis d’amorcer une réflexion quant à la place que pourrait jouer le plaisir dans la promotion de comportements alimentaires favorables à la santé chez les enfants normo-pondéraux ou en surpoids. / In the food domain, pleasure and health are often viewed as two opposite sides of a coin. However, surprisingly sparse research has examined the relative influence of hedonic versus nutritional considerations on food choices, especially in children. Yet, a better understanding of the factors that underlie healthy or unhealthy eating in children is of particular importance because eating habits are early shaped. To fill this gap, we explored the relationships between hedonic- versus nutrition-based attitudes towards food, pleasure- versus health-oriented eating contexts and children’s food choices. First, our results showed that the relative dominance of nutrition- versus hedonic-based implicit and/or explicit attitudes varied by age, weight status and cultural context in children. Moreover, children with implicit and explicit nutrition-based attitudes performed the unhealthiest food choices for their afternoon snack during a buffet test in our laboratory. However, a health-oriented context has been shown to enhance healthy food choices compared to a pleasure-oriented context. Collectively, these results add to the literature regarding the determinants of children’s eating behaviors and give some interesting insights regarding the potential role of pleasure in building public health strategies to promote healthy eating behaviors among normal- and overweight children.
242

Auswirkungen der Passform alpiner Skischuhe auf skispezifische motorische Bewegungssituationen

Hecht, Robert 27 February 2013 (has links) (PDF)
Der alpine Skisport stellt in unserer Gesellschaft eine der beliebtesten Wintersportarten dar. Ausgehend von der Faszination der Berge in den vergangenen Jahrzehnten wurde die Sportart nahezu für jedermann zugänglich und entwickelte sich zu einem bedeutenden Wirtschaftsfaktor. Die Komplexität des alpinen Skisports ist für die Vielzahl der Personen jedoch nicht unproblematisch und beinhaltet Risiken, welche sich nicht selten als Ursache von Verletzungen darstellen. Das Zustandekommen der sportlichen Leistung ist dabei von mehreren Faktoren abhängig und je nach Leistungsniveau unterschiedlich gewichtet. Aus der Studienlage heraus wird ersichtlich, dass mehrere leistungsbestimmende Komponenten existieren, die sowohl konditionelle als auch koordinative Fähigkeiten als wichtige Voraussetzungen für die Ausführung der Skitechnik umfassen. Zudem wird deutlich, dass die Bedeutung der Gleichgewichtsfähigkeit im Konstrukt der Leistungsstruktur eine übergeordnete Rolle einnimmt. Nach Meinung verschiedener Autoren ist die Qualität skispezifischer Bewegungen daher auch in Abhängigkeit zur Gleichgewichtsfähigkeit zu sehen. Der Stellenwert dieser koordinativen Fähigkeit muss außerdem in Verbindung entstehender Verletzungen genannt werden, wodurch ihr als Faktor im sportmotorischen Anforderungsprofil eine vorrangige Stellung zuteil wird. Besonders im Breitensport, in dem der Leistungsgedanke in den Hintergrund rückt, scheint daher die Überlegung einer Risikoreduzierung oder Sturzvermeidung in Abhängigkeit des Materials sinnvoll zu sein. Speziell der Skischuh stand im Mittelpunkt der Betrachtungen dieser Studie, da er als Ausrüstungsgegenstand entscheidenden Einfluss auf die Übertragung von Steuerimpulsen nimmt. Das Bindeglied zwischen Mensch und Material bestimmt maßgeblich die Bewegungsregulation, die unter anderem von der Wahrnehmung außen einwirkender sensomotorischer Reize abhängig ist. Der Einfluss charakteristisch unterschiedlicher Schuhe auf die Gleichgewichtsfähigkeit wurde bislang jedoch noch nicht untersucht und stellt daher das Hauptanliegen dieser Arbeit dar. In Abhängigkeit der differenten Schuheigenschaft wurde außerdem die Fußsensibilität beim Tragen alpiner Skischuhe untersucht. Die in den insgesamt 3 Einzelstudien verwendeten Skischuhe unterschieden sich hauptsächlich in der Leistenbreite. Verwendet wurde ein sportlich orientierter Schuh (Breite 98mm) und ein komfortorientiertes Modell (Breite 103mm). Zur Quantifizierung der Gleichgewichtfähigkeit wurde ein spezifischer Prüfstand verwendet, der aus einer flexibel gelagerten Ebene bestand, auf der der Proband mittels alpiner Sicherheitsbindung arretiert wurde. Zur Simulation der skispezifischen Bewegung bestand die Aufgabe darin, so ruhig wie möglich zu stehen. Mittels Vibrationserzeugers wurde zur Messung der Fußsensibilität die Vibrationsreizschwelle plantar bestimmt. Zusammenfassend kann aus den Ergebnissen geschlussfolgert werden, dass sich ein in der Leistenbreite schmalerer und damit scheinbar fest sitzender Schuh positiv auf die Gleichgewichtsfähigkeit auswirkt. Beeinflusst durch die mit diesem Schuh festgestellte bessere Vibrationsreizwahrnehmung ist somit von einer besseren Bewegungsperformance auszugehen, durch die das Verletzungsrisiko reduziert werden könnte.
243

Función endotelial en deportistas de alta competición

Gutiérrez Sánchez, José Bernardo 20 April 2007 (has links)
El ejercicio físico induce una serie de modificaciones en el aparato cardiovascular, tanto estructurales como funcionales.Mediante pletismografía arterial se analizaron los flujos arteriales en hiperemia reactiva de miembros superiores e inferiores, de grupos comparativos con distintos hábitos de ejercicio (remeros, ciclistas, exciclistas, sedentarios) y estudiamos su relación con marcadores bioquímicos de disfunción endotelial. Observamos que los grupos con antecedente de haber realizado ejercicio y los que realizan activamente ejercicio muestran un aumento sistémico en la vasodiltación reactiva a la isquemia con mayor incremento en la extremidad que tiene mas carga de trabajo físico, estos grupos muestran cambios bioquímicos favorables con disminuciones en los marcadores de disfunción endotelial, permaneciendo en el grupos de exciclistas el efecto protector del estado antioxidante total, sin embargo se observa un aumento de enzima conversora de angiotensina en el grupo de exciclistas y en los grupos deportistas activos. / Physical exercise induces a series of structural as well as functional modifications in the cardiovascular system.By arterial plethysmography, arterial flows in reactive hyperemia of the upper and lower extremities were analyzed in comparative groups with different exercise habits (rowers, cyclists, ex-cyclists, sedentary), and we studied its relation with biochemical markers of endothelial dysfunction and cardiovascular risk. We observed that the groups with a history of having done exercise and those that actively exercise show an increase in reactive vasodilatation to ischemia in the extremity that has the greatest amount of physical work. These groups show favorable biochemical changes with decreases in endothelial dysfunction and cardiovascular risk markers with the protector effect of the total antioxidant state remaining in ex-cyclists; however, there seems to be a tendency to increase angiotensin converting enzyme in the group of ex-cyclists and in active sportsman.
244

Un protocolo de tratamiento psicológico para los Trastornos Adaptativos apoyado por un sistema de Realidad Virtual: análisis de su eficacia a través de un estudio controlado

Andreu Mateu, Maria Sabrina 22 July 2011 (has links)
Los Trastornos Adaptativos (TA) reflejan una patología caracterizada por la incapacidad de afrontar de forma adecuada una situación vital estresante y de sufrir, como consecuencia, un importante grado de malestar y deterioro funcional. Sin embargo, a pesar de que estos trastornos representan una patología muy extendida en la clínica y constituyen un importante problema de salud se han caracterizado por la escasez de estudios y la ausencia de abordajes terapéuticos validados. La presente tesis constituye una importante aportación en este campo al presentar los resultados de un protocolo diseñado específicamente para la evaluación y el tratamiento de los TA que ha sido aplicado en dos modalidades (de forma tradicional versus apoyado en el uso de la RV) y comparado con un grupo control lista de espera. Los resultados indican que dicho protocolo ha sido eficaz en la mejora de la situación clínica de los pacientes; se ha mostrado superior a la no intervención; ha sido bien aceptado y valorado por pacientes y terapeutas; y ha producido efectos perdurables en el tiempo. En cuanto a las dos condiciones de aplicación, no se han encontrado diferencias significativas entre ambas a nivel estadístico, aunque la condición apoyada en la RV ha sido superior a la condición tradicional en relación a la perdurabilidad del cambio clínicamente significativo.
245

Promoción de la salud en adolescentes mediante un programa de intervención de mejora de la condición física y del estilo de vida

Clemente Bosch, Eva 05 July 2011 (has links)
La adolescencia es una etapa clave para la promoción de estilos de vida saludables, tales como el incremento de la actividad física y la mejora de la condición física. El objetivo de este estudio ha sido conocer el nivel de práctica de actividad física habitual en adolescentes y analizar su influencia en la salud, especialmente cardiovascular. Así como, diseñar y llevar a cabo un programa de intervención de mejora de la condición física y el estilo de vida en esta misma población. Se evaluó, pre-intervención, nivel de práctica de actividad física y tiempo dedicado a actividades sedentarias; y pre- y postintervención, presión arterial, frecuencia cardiaca en reposo, composición corporal, y condición física orientada a la salud. Concluimos que el nivel de práctica de actividad física de los adolescentes es bajo, asociándose los chicos a un nivel de práctica muy superior al de las chicas. El sexo tiene una alta influencia en los hábitos de práctica de actividad física, por lo que se debería tener muy en cuenta a la hora de llevar a cabo programas de intervención. Los adolescentes que practican más actividad física tienen mayor probabilidad de presentar mejor salud cardiovascular y la prevalencia de adolescentes que posee una capacidad aeróbica indicativa de riesgo cardiovascular futuro es alta, por lo que sería aconsejable realizar programas de intervención para aumentar el nivel de práctica de actividad física y de condición física de los adolescentes, especialmente en las chicas. El programa de intervención aplicado ha tenido un efecto positivo en la circunferencia de la cintura, índice cintura/cadera y porcentaje de grasa corporal; y en la forma física, en resistencia aeróbica, fuerza-resistencia y fuerza muscular, siendo estas las cualidades físicas que más nos interesaba mejorar desde el punto de vista de la salud cardiovascular. / Adolescence is a key stage to promote healthy lifestyles like increased physical activity and improved physical condition. This study aims to know the usual level of practicing physical activity among adolescents and to analyse its influence on health, particularly cardiovascular health. The other aim is to design and carry out an intervention programme to improve this population’s physical condition and lifestyle. A pre-intervention assessment was done of level of practicing physical activity and time spent on sedentary activities, and a pre- and post-intervention assessment was done of blood pressure, cardiac frequency at rest, build and physical condition in health terms. We conclude that the level of practicing physical activity is low, and males are associated with a much higher level of practice than females. Gender has a high influence on practicing physical activity habits, and should be taken into account when carrying out intervention programmes. There is a greater likelihood of presenting better cardiovascular health among adolescents who practice more physical activities. The prevalence of those adolescents with aerobic capacity indicative of future cardiovascular risk is high. Therefore, intervention programmes would be advisable to increase the level of practicing physical activity and the physical condition of adolescents, especially females. The applied intervention programme has had a positive effect on waist circumference, waist:hip ratio and percentage of body fat, and on physical fitness, aerobic resistance, force resistance and muscle strength, these being physical qualities which need improving the most from the cardiovascular health viewpoint.
246

La educación para la salud en los ciclos medio y superior de educación primaria en la comarca del baix camp

Moreno Rodríguez, Pilar 17 April 2009 (has links)
Nuestra investigación está orientada a la práctica educativa que tiene como objetivo analizar la Educación para la Salud en los CM y CS de EP en la comarca del Baix Camp implicando a todos los agentes de Educación para la Salud como son: profesores, alumnos, padres y profesionales de los Servicios Educativos (trabajador social del EAP-, la responsable del -PESE- y dos inspectores de educación de la zona del Baix Camp.Utilizamos la complementariedad de los métodos cuantitativo y cualitativo. Pudiendo concluir que la EpS que se realiza en la escuela es arbitraria depende de la ideosincracia del centro que se lleve a término o no, de cómo se realice y del material a utilizar. Siendo los contenidos de EpS que más se tratan son: limpieza e higiene personal y alimentación y los que menos son: prevención de drogodependencias y salud sexual.Se elaboran dos aportaciones de mejora a nivel del Departamento de Educación y Universidad y desarrollamos las bases de un Proyecto en EpS. Y para finalizar constituimos los ejes para futuros estudios:-Analizar la EpS de la Educación Secundaria en la comarca del Baix Camp.-Elaborar un estudio comparativo sobre la EpS escolar que se realiza en EI y EP en las escuelas de la comarca del Baix Camp.-Realizar análisis de la EpS en la comunidad sanitaria y social del Baix Camp. / Our investigation is orientada to the educative practice that has like objective analyse the Education for the Health in the CM and CS of EP in the comarca of the Baix Camp involving to all the agents of Education for the Health as they are: Professors, students, parents and professional of the Educative Services (social worker of the EAP-, the responsible of the PESE and two inspectores of education of the zone of the Baix Camp.Use the complementarity of the methods cuantitativo and cualitativo. Being able to conclude that the EpS that realize in the school is arbitrary depends of the ideosincracia of the centre that carry to term or no, of how realize and of the material to use. Being the contents of EpS that more treat are: cleaning and personal hygiene and alimentación and those that least are: prevention of drogodependencias and sexual health. They elaborate two aportaciones of improvement to level of the Department of Education and University and developed the bases of a Project in EpS. And for finalizar constituted the axes for future studies:-Analyse the EpS of the Secondary Education in the comarca of the Baix Camp. --Elaborate a comparative study on the EpS school that realize in EI and EP in the schools of the comarca of the Baix Camp.-Realize analysis of the EpS in the sanitary and social community of the Baix Camp Our investigation is oriented to the educative practice that have as objective to analyse the Health Education in the Primary Schools and concretely in the medium and superior cycle of Baix Camp region, involving to all the agents of the Health Education: teachers, students, parents and professional of the Services (social worker of the EAP, the responsible of the PESE and two supervisor of education on the Baix Camp region.We have used quantitative and qualitative methodologies. We can conclude that s that the EpS that realize in the school is arbitrary depends of the ideosincracia of the centre that carry to term or no, of how realize and of the material to use. Being the contents of EpS that more treat are: cleaning and personal hygiene and alimentation and those that least are: prevention of drugs and sexual health. They elaborate two contribution of improvement to level of the Department of Education and University and developed the bases of a Project in EpS. And to end constituted the axes for future studies:-Analyse the EpS of the Secondary Education of Baix Camp region.-Elaborate a comparative study on the Health Education school that realize in EI and EP in the schools of Baix Camp region.-Realize analysis of the EpS in the sanitary and social community of Baix Camp region.
247

Poder local, govern i assistència pública: el cas de Tarragona

Barceló Prats, Josep 14 February 2014 (has links)
L’any 1464 l’Arquebisbe de Tarragona, Pere de Urrea, feia pública l’acta de fundació de l’Hospital de Sant Pau i Santa Tecla de Tarragona. Aquest document establia les ordinacions que, a partir d’aquell moment, regirien una institució que ha arribat fins als nostres dies. Tanmateix, aquest document també mostra com el control sobre la institució hospitalària va esdevenir imprescindible per perpetuar l’estabilitat d’un model polític paccionat però, alhora, molt fràgil. Amb el pas del temps, aquesta manera de governar i gestionar el bé comú va ser assumida per la població catalana; i l’hospital, com a garant del sistema, es va anar transformant en un element d’identitat cultural. És a dir, la incipient identitat jurídica forjada a partir dels processos de fusió hospitalària del segle XV es va anar convertint, progressivament, en una identitat cultural de tipus pràctic indispensable per al bon govern del municipi. / En 1464 el Arzobispo de Tarragona, Pedro de Urrea, hacía pública el acta de fundación del Hospital de San Pablo y Santa Tecla de Tarragona. Este documento establecía las ordenanzas que, a partir de entonces, tenían que regir una institución que ha llegado hasta nuestros días. Este documento también es un claro ejemplo de cómo el control del hospital se convirtió en un hecho imprescindible para perpetuar la estabilidad de un modelo político paccionado pero, al mismo tiempo, muy frágil. Con el paso del tiempo, esta forma de gestionar el bien común fue asumida por la población catalana; y el hospital, como garante del sistema, se fue transformando en un elemento de identidad cultural. Esto es, la incipiente identidad jurídica forjada a través de los procesos de fusión hospitalaria del siglo XV se tradujo, paulatinamente, en una identidad cultural de tipo práctico indispensable para el buen gobierno del municipio. / In 1464 the Archbishop of Tarragona, Pedro de Urrea, made public the founding of the Hospital of San Pablo y Santa Tecla of Tarragona. This document established the ordinances that had to govern an institution that has survived to this day. This document is also a clear example of how the control of the hospital became a fact essential to perpetuate the stability of a consensus political model but also very fragile. Over time, this way of managing the common good was assumed by the Catalan population; and the hospital, as guarantor of the system was transformed into an element of cultural identity. The hospital of Tarragona, like other Catalans hospitals, is yet another example that helps develop a social protection model, very specifically, that in Catalonia resisted all kinds of historical changes due to social and political value that the hospital took in the collective imagination of the population.
248

Efectos del ejercicio físico y la dieta sobre el riesgo cardiovascular y el peso en sujetos con sobrepeso y obesidad

Sánchez Polo, Andrés José 16 October 2015 (has links)
El sobrepeso y la obesidad se relacionan con mayor morbimortalidad asociadas a enfermedades cardiometabólicas. En España la prevalencia es del 39,4% y del 22,9% respectivamente. El tratamiento recomendado combina ejercicio físico (EF) aeróbico y dieta restrictiva. El ejercicio físico interválico de alta intensidad (EFI) se recomienda más que el ejercicio físico continuo (EFC) de moderada intensidad. Ambos disminuyen el peso y mejoran los factores de riesgo cardiovasculares (FRCV), pero el EFI disminuye el peso en menos tiempo y la sensación de cansancio es menor en el sujeto que lo practica. Objetivo: conocer los efectos sobre la reducción del peso, el IMC, la presión arterial sistólica (TAS), diastólica (TAD), la frecuencia cardiaca de reposo (FCr), el HDL, LDL, los triglicéridos (TG) y la glucemia en ayunas, del EFI y del EFC ambos de moderada intensidad más una dieta restrictiva de 1300 a 1400 calorías, en pacientes con sobrepeso y obesidad. Métodos: 160 sujetos diagnosticados de sobrepeso y obesidad fueron aleatorizados en tres grupos; control n=61, sin tratamiento; grupo EFC n=56, entrenaron durante 12 semanas, 4 sesiones semanales: 32 minutos en cicloergómetro, iniciando al 60% del VO2MAX y aumentando 10% cada 4 semanas. Y grupo EFI n=43, que realizó intervalos, 4x4 (máximo al 60% y descanso activo 60% VO2MAX- 20 watios) y mismo incremento cada 4 semanas. Resultados: el grupo control no mostró cambios. El grupo EFC disminuyó el peso, el IMC, la TAS, la TAD, la FCr, el LDL, los TG, la glucemia en ayunas, y aumentó VO2MAX con una (p˂0,05). No aumentó el HDL. EL grupo EFI mejoró en todas las variables (p˂0,05), excepto el HDL y los TG. En conclusión tanto el EFC como el EFI disminuyen el peso, el IMC y los FRCV pero el el EFI disminuye el peso en memos tiempo. Palabras clave: ejercicio físico aeróbico, factores de riesgo cardiovasculares, obesidad, intensidad moderada.
249

Development and evaluation of recommendations for whole-body vibration training: aspects of vibration loads and training protocols / Entwicklung und Evaluation von Empfehlungen für Ganzkörper-Vibrationstraining unter dem Gesichtspunkt von Vibrationsbelastungen und Trainingsgestaltung

Perchthaler, Dennis 02 June 2015 (has links) (PDF)
Background Whole-body vibration (WBV) as a training modality is established in the fields of sport, fitness, rehabilitation, and clinical intervention. WBV exercises are performed thereby while standing on a motor driven oscillating platform device. Therefore, the scientific interest in WBV is a steadily increasing field in sports science and research. It has been shown that WBV training elicits various biological and physiological effects in men. Nevertheless, there are only a small number of studies examining WBV effects on neuromuscular performance of the lower extremities in elderly people. Furthermore, the results of these studies show many discrepancies that may be caused by limitations referring to the different applied training protocols and vibration loads. In addition, there is still a deficit of information for effective but safe recommendations for WBV application for trunk and neck muscles. Therefore, this doctoral thesis deals with three major aspects of WBV as an exercise modality in strength training: (1) the recommendation of optimal vibration loads (VbLs) for the lower extremities as an essential element of the WBV exercise parameters in older adults, (2) the evaluation of these VbLs in a WBV training intervention for elderly people with regard to feasibility and chronic effects on neuromuscular performance of the lower limbs, and (3) the allocation of information for effective but safe advices for VbLs for trunk and neck muscles. These aspects are further specified toward five hypotheses (H1, H2, H3, H4, and H5) by findings and limitations of the current state of literature. Methods The five hypotheses are evaluated within three research papers (studies 1 to 3). The first study (S1) evaluated the optimal VbL determined by the combination of three biomechanical variables (vibration frequency, vibration amplitude, and knee angle) in older adults (H1). Therefore, the neuromuscular activity of the quadriceps femoris and hamstring muscles in 51 healthy subjects were measured during WBV exposure using surface electromyography (EMG). Maximal voluntary contractions (MVCs) were conducted prior to the measurements to normalise the EMG signals. A three-way mixed ANOVA was performed to analyse the different effects of the biomechanical variables on muscle activity. Study 2 (S2) represents a randomised controlled trial to assess the results of S1 implemented in a WBV training protocol and therefore to evaluate the feasibility and effectiveness of a six-week WBV intervention (H2, H3, and H4). A total of 21 subjects was allocated randomly into either a WBV training or control group. While the WBV group completed a six-week WBV training programme the control group was asked not to change their current level of physical activity during the study. Before and after the intervention period, jump height was measured during a countermovement jump (CMJ). In addition, isokinetic knee extension and flexion strength parameters were recorded using a motor-driven dynamometer. The Borg scale for ratings of perceived exertion (RPE scale) was used to evaluate the intensity of WBV exercises within each training session. Changes from pre- to posttest were analysed by a paired sample t-test (within-group comparisons) and independent sample t-test (between-group comparisons). The intention of study 3 (S3) was to analyse the impact of biomechanical variables on neuromuscular activity of different trunk and neck muscles during WBV (H5) filling the lack of information in current literature. Those biomechanical variables were assumed, which current literature suggests as having the lowest risk of negative side effects on the head. Surface EMG was used to record the neuromuscular activity in 28 healthy subjects. EMG signals were normalised to prior measured MVC. Different effects of the biomechanical variables were analysed by an ANOVA for repeated measurements. Results The findings of S1 showed that the biomechanical variables affect the level of neuromuscular activity of thigh muscles in older adults in different dimensions which confirms H1. The maximum levels of muscle activity were significantly reached at high amplitude and high frequency, whereas the factor “knee angle” only significantly affected the quadriceps femoris. Furthermore, WBV led to a higher muscle activation of the quadriceps femoris (74.1 % MVC) than of the hamstring muscles (27.3 % MVC). The main findings in S2 were an increased multi-joint strength performance of the lower limbs during a countermovement jump in the WBV group, whereas values of the control group remained unchanged after the intervention, thus confirming H2. There were no statistically significant differences in isokinetic maximal strength, mean power, or work values in knee extension or flexion in both groups (rejecting H3). In addition, the subjective perceived exertion of the WBV exercises and respective training parameters ranged between moderate rating levels of 7 and 13 of the Borg scale and indicate WBV intervention as a feasible and safe training program for elderly people, which is consistent with H4. Finally, the outcomes of S3 confirmed H5 as the biomechanical variables affect the level of neuromuscular activity of the trunk and neck in different dimensions. The maximum levels of muscle activity were significantly reached at high amplitude and high frequency, while knee angles had similar effects on the VbL. WBV led to a higher muscle activation of the lower back muscles (27.2% MVC) than of neck muscles (8.5 % MVC) and the abdominal muscles (3.6 % MVC). Conclusion A maximised VbL for WBV training in older adults depends on specific combinations of the biomechanical variables (vibration frequency, vibration amplitude, and knee angle). In addition, a WBV training based on this age-specific high VbL is a feasible, suitable and effective training program for elderly people to prevent age-related reduction of muscle performance in the lower extremities. Furthermore, the combination of biomechanical variables recommended in literature as safe for preventing harmful transmissions to the head, only elicit low to moderate muscle activation of the upper body. The findings of this thesis represent fundamental research in the field of WBV and may help to improve further research in this area. Finally, this thesis may help coaches and therapists to enhance the quality of WBV training in practical application. / Hintergrund Ganzkörpervibration (Whole-Body Vibration, WBV) hat sich als Trainingsanwendung im Sport-, Fitness, Rehabilitationsbereich und klinischen Bereich etabliert, wobei die Übungen dabei im Stehen auf einer Vibrationsplatte durchgeführt werden. In diesem Zusammenhang ist auch das wissenschaftliche Interesse am Vibrationstraining ein stetig wachsendes Feld in den Bereichen der Sportwissenschaft und Forschung. Bisher konnte gezeigt werden, dass Vibrationstraining verschiedene biologische als auch physiologische Reaktionen beim Menschen hervorruft. Dennoch gibt es nur wenige Untersuchungen, die sich mit den Auswirkungen des Vibrationstrainings auf die neuromuskuläre Leistung der unteren Extremitäten bei älteren Menschen beschäftigen. Des Weiteren weißen die Ergebnisse dieser wenigen Studien viele Widersprüchlichkeiten auf, welche durch die unterschiedlich verwendeten Trainingsvorgaben und Vibrationsbelastungen verursacht sein könnten. Darüber hinaus besteht noch ein großes Defizit an grundlegenden Informationen hinsichtlich effektiver, aber dennoch sicherer Vorgaben in der Anwendung des Vibrationstrainings im Bereich der Rumpf- und Nackenmuskulatur. Vor diesem Hintergrund beschäftigt sich die vorliegende Dissertation mit drei wesentlichen Aspekten des Vibrationstrainings: (1) die Empfehlung von optimalen Vibrationsbelastungen (VbL) als wesentlicher Bestandteil des Vibrationstrainingsplans der unteren Extremitäten älterer Menschen, (2) die Evaluierung dieser VbL anhand einer auf Vibrationstraining basierter Intervention mit älteren Menschen hinsichtlich Durchführbarkeit und Auswirkungen auf die neuromuskuläre Leistung der unteren Gliedmaßen, und (3) Angaben für effektive und sichere VbL für Rumpf- und Nackenmuskulatur bereitzustellen. Mit der Aufarbeitung von Ergebnissen und Defiziten des aktuellen Forschungsstands werden diese Aspekte durch die Formulierung von fünf Hypothesen (H1, H2, H3, H4, and H5) weiter spezifiziert. Methodik Die fünf Hypothesen werden in drei wissenschaftlichen Veröffentlichungen (Studie 1 bis 3) untersucht. Die erste Studie (S1) befasste sich mit der optimalen VbL für ältere Personen (H1), welche durch die Kombination von drei biomechanischen Variablen (Vibrationsfrequenz, Vibrationsamplitude und Kniewinkel) bestimmt wird. Hierzu wurde die neuromuskuläre Aktivität der vorderen und hinteren Oberschenkelmuskulatur von 51 gesunden Probanden unter Vibration mittels Oberflächen-Elektromyografie (EMG) gemessen. Vor den Messungen wurden maximale muskuläre Kontraktionen durchgeführt, um die EMG zu normalisieren. Um die unterschiedlichen Auswirkungen der biomechanischen Variablen zu analysieren wurde eine drei-faktorielle Varianzanalyse durchgeführt. Studie 2 (S2) entspricht einer randomisierten kontrollierten Studie, welche die Ergebnisse aus S1 in einem Trainingsplan verwendet, um die Durchführbarkeit und Effektivität eines sechs wöchigen Vibrationstrainings zu untersuchen (H2, H3, und H4). Hierfür wurden 21 Probanden zufällig einer Vibrationstrainings- oder einer Kontrollgruppe zugeteilt. Während die Vibrationsgruppe ein sechs wöchiges Vibrationstraining absolvierte, wurden die Teilnehmer der Kontrollgruppe gebeten ihre körperliche Aktivität während des Studienzeitraums nicht zu verändern. Vor und nach dem Untersuchungszeitraums wurde die Sprunghöhe während eines „countermovement jump“ (CMJ) erfasst. Weiterhin wurden isokinetische Kraftmessgrößen der Kniegelenkbeugung und –streckung an einem Dynamometer ermittelt. Die Borgskala zur Erfassung des subjektiven Belastungsempfindens wurde eingesetzt, um die Intensität der Übungen des Vibrationstrainings innerhalb einer Trainingseinheit zu messen. Veränderungen der Messgrößen zwischen Eingangs- und Abschlusstest wurden statistisch mit einem t-Test für abhängige (innerhalb einer Gruppe) und einem t-Test für unabhängige Stichproben (zwischen den Gruppen) untersucht. Ziel der dritten Studie (S3) war es den Einfluss der biomechanischen Variablen auf die muskuläre Aktivierung verschiedener Rumpf- und Nackenmuskeln (H5). Hierzu wurden solche biomechanische Variablen ausgesucht, welche laut derzeitigem Wissensstand jeweils das geringste Risiko von Nebenwirkungen für den Kopf ausüben. Mittels Oberflächen-EMG wurde die muskuläre Aktivität von 28 Probanden erfasst. EMG Signale wurden zu vorangegangenen MVC Messungen normalisiert. Die Unterschiedlichen Effekte der biomechanischen Variablen wurden mittels einer Varianzanalyse für Messwiederholungen analysiert. Ergebnisse Die Ergebnisse von S1 konnten zeigen, dass die biomechanischen Variablen den neuromuskulären Aktivierungsgrad der Oberschenkelmuskulatur bei älteren Personen unterschiedlich beeinflussen und somit H1 bestätigen. Der höchste Grad der Aktivierung wurde deutlich mit einer großen Amplitude und hohen Frequenz erreicht, wobei der Kniewinkel ausschließlich die vordere Oberschenkelmuskulatur beeinflusst. Zudem, führte der Vibrationseinfluss zu einer größeren Muskelaktivität der Oberschenkelvorderseite (74.1 % MVC) als der –rückseite (27.3 % MVC). Die Resultate von S2 hinsichtlich des CMJ Tests bestätigen H2, da es in der Vibrationstrainingsgruppe zu einer gesteigerten gelenksübergreifender Kraftleistung in den Beinen kam, aber keine Veränderungen in der Kontrollgruppe feststellbar waren. Hingegen kam es in keiner Gruppe zu statistisch signifikanten Veränderungen der isokinetischen Messgrößen (Maximalkraft, Kraftleistung, Muskelarbeit), wodurch H3 abgelehnt wird. Das subjektive Belastungsempfinden der Übungen und des Belastungsgefüges des Vibrationstrainings liegt zwischen moderaten Bewertungsstufen von 7 bis 13 der Borgskala und weist daraufhin, dass Vibrationstraining ein praktikables und sicheres Übungsprogramm für ältere Menschen ist und somit H4 bestätigt. Die Ergebnisse von S3 konnten H5 bestätigen, da die biomechanischen Variablen den neuromuskulären Rumpf- und Nackenmuskulatur unterschiedlich beeinflussen. Der höchste Grad der Aktivierung wurde deutlich mit einer großen Amplitude und hohen Frequenz erreicht, wobei der Kniewinkel sich ähnlich auf die VbL auswirkt. Der Vibrationsstimulus führte zudem zu einer höheren Aktivierung der unteren Rückenmuskulatur (27.2% MVC) als der Nacken- (8.5 % MVC) und Bauchmuskulatur (3.6 % MVC). Schlussfolgerungen Die maximale muskuläre Belastung älterer Personen in einem Vibrationstrainings hängt von bestimmten Kombinationen der biomechanischen Variablen (Vibrationsfrequenz, Vibrationsamplitude und Kniewinkel). Zudem ist ein Vibrationstraining, das auf altersspezifischen Vibrationsbelastungen basiert ein machbares, angemessenes und effektives Trainingsprogramm für älteren Menschen, um einem altersbedingten Abnehmen der muskulären Leistungsfähigkeit vorzubeugen. Weiterhin führt die Verbindung von biomechanischen Variablen, welche laut bisherigem Forschungsstand als sicher gegen schädliche Vibrationsübertragungen zum Kopf gelten, nur zu leichten bis moderaten Muskelaktivierung im Oberkörper. Die Ergebnisse dieser Dissertation liefern einen Beitrag zur Grundlagenforschung auf dem Gebiet des Vibrationstrainings und können weiteren Forschungsarbeiten hilfreich sein. Darüber hinaus kann diese Arbeit helfen die Qualität von Vibrationstrainingsangeboten zu verbessern und somit zum praktischen Nutzen beitragen.
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Utilidad de la lidocaína intravenosa para reducir la tos tras la extubación en pacientes fumadores intervenidos de cirugía electiva bajo anestesia general

Orozco Montes, Javier 20 November 2015 (has links)
El objetivo principal de este estudio es comprobar si la lidocaína intravenosa a dosis de 1 mg/kg (ajustados según el peso ideal) disminuye la tos y la severidad de la misma tras la extubación. También se valoró su efecto sobre otras complicaciones respiratorias, su utilidad para atenuar los cambios hemodinámicos y de SatO2 que ocurren tras la retirada del tubo endotraqueal, si mejora la calidad subjetiva de la extubación, si reduce las molestias faríngeas postoperatorias y su seguridad. Material y métodos Estudio observacional, de cohortes realizado desde mayo a septiembre de 2015 en el Hospital General Universitario Santa Lucía de Cartagena. Se reclutaron de manera consecutiva a 106 pacientes fumadores (10 o más cigarros diarios), de 18 a 69 años de edad, ASA I-II, programados para cirugía electiva bajo anestesia general con intubación traqueal. Los criterios de exclusión fueron: alergia o contraindicación a la lidocaína, interrupción del hábito tabáquico, infecciones recientes de vías respiratorias, vía aérea difícil prevista, reflujo gastroesofágico, hipersalivación, dificultad para deglutir, epilepsia, cirugía previa o actual de la vía aérea, embarazo o lactancia y negativa a participar en el estudio. Al concluir la cirugía, antes de administrar el reversor del bloqueo neuromuscular, el anestesiólogo administró por vía intravenosa lidocaína 1 mg/kg según peso ideal (grupo lidocaína) o suero fisiológico (grupo referencia), siguiendo su práctica clínica habitual. Cuando el paciente cumplió los criterios clínicos de extubación, se retiró el tubo endotraqueal. Un observador ciego registró la presencia de tos y su severidad tras la extubación. También se registraron las complicaciones respiratorias, la calidad subjetiva de la extubación, las constantes vitales, la tos durante el traslado y en Reanimación, los posibles efectos secundarios de la lidocaína y las molestias faríngeas. Resultados La administración de lidocaína IV a dosis de 1 mg/kg se asoció a una menor probabilidad de tos tras la extubación en los pacientes fumadores (OR -odds ratio- = 0.33; IC 95% 0.13 - 0.87, p = 0.024). Además, disminuyó también la incidencia de tos moderada o severa (OR = 0,28; IC 95% 0,09 – 0,84, p = 0,024). Los pacientes del grupo lidocaína tuvieron menos tos durante el traslado a Reanimación (p < 0,001), una mejor calidad subjetiva de la extubación (p = 0,003) y una mejor SatO2 al ingreso en Reanimación, sin presentar ninguna complicación secundaria a su administración. No se encontraron diferencias significativas en las variaciones de las constantes hemodinámicas en el perioperatorio, ni en las molestias faríngeas postoperatorias. Conclusiones La lidocaína intravenosa administrada antes de la extubación es útil para prevenir la tos tras la extubación y reducir su severidad en los pacientes fumadores. / The aim of the present study was to assess whether intravenous lidocaine at a dose of 1 mg/kg (ideal weight-adjusted) decreases the risk of cough and its severity after extubation. We also evaluated the effect on respiratory complications, as well as a potential impact with regards to the attenuation of hemodynamic changes and SatO2 that occur after removal of the endotracheal tube, the improvement of the subjective quality of extubation, the reduction of postoperative pharyngeal discomfort and its safety. Material and methods Observational, cohort study carried out from May to September 2015 at Hospital General Universitario Santa Lucia in Cartagena. We consecutively recruited 106 patients who were active smokers (≥ 10 cigarettes/day), aged 18 to 69 years, ASA I-II, scheduled for elective surgery under general anesthesia with tracheal intubation. Exclusion criteria were: allergy or contraindication to lidocaine, interruption of smoking, recent infections of respiratory tract, anticipated difficult airway, gastroesophageal reflux, hypersalivation, difficult swallowing, epilepsy, current or previous airway surgery, pregnancy or breastfeeding, and refusal to participate in the study. At the end of the surgery, prior to the administration of neuromuscular blockade reversor, the anesthesiologist administered intravenous lidocaine 1 mg/kg by weight ideal (lidocaine group) or saline (reference group). A blind observer recorded the presence of cough and its severity after extubation. Respiratory complications, the subjective quality of extubation, vital signs, cough during transportation and resuscitation, and pharyngeal discomfort were also recorded. Results The administration of IV lidocaine was associated with a lower probability of cough after extubation in active smokers (OR -odds ratio- = 0.33; 95% CI 0.13-0.87, p = 0.024). In addition, lidocaine was associated with a reduction of the incidence of moderate to severe cough (OR= 0,28, 95% CI 0,09 – 0,84, p = 0.024). Patients in the lidocaine group had less cough during the transfer to resuscitation (p < 0.001), improved subjective quality of extubation (p = 0.003) and better SatO2 income in resuscitation, without presenting any complication due to its administration. No significant differences are found in the perioperative hemodynamic variations nor in postoperative pharyngeal discomfort. Conclusions Intravenous lidocaine administered prior to extubation has proven to be useful with regards to the appearance and severity of cough after extubation.

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