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  • About
  • The Global ETD Search service is a free service for researchers to find electronic theses and dissertations. This service is provided by the Networked Digital Library of Theses and Dissertations.
    Our metadata is collected from universities around the world. If you manage a university/consortium/country archive and want to be added, details can be found on the NDLTD website.
21

Cytological Surveillance Management Pathways for Women with a Low-grade Abnormal Cervical Smear

Bhandari, Abhi January 2016 (has links)
A conservative strategy for women with a low-grade abnormal cervical smear is continued cytological surveillance by repeat Papinacolaou testing, but there is surprisingly little information on the management of such follow-up. Our objectives were to investigate such management pathways, their determinants, and psychological implications using data from the cytological surveillance arm of the Trial of Management of Borderline and Other Low-grade Abnormal cervical smears. A substantial proportion of participants had ongoing unresolved cytology at last follow-up (42.7%); a policy of following women solely though cytological surveillance to manage these women may be inefficient. A high-risk human papillomavirus test, smoking and age were significantly associated with the management pathways (p-value <0.05). While there were some limitations, our results were reassuring with respect to this group of women with ongoing unresolved cytology, since there were no differences in anxiety and depression scores across the management pathways after thirty months of follow-up.
22

Studentledd psykoterapi och dess effekt på depression och ångest

Axelsson, Lo, Roman, Linda January 2020 (has links)
Syftet med denna uppsats var att undersöka behandlingseffekten av studentledd psykoterapi på Umeå Universitets psykologmottagning gällande depressions- och ångestsymptom. Mer specifikt var syftet även att jämföra de två behandlingsmetoder som praktiseras på mottagningen; kognitiv beteendeterapi (KBT) och psykodynamisk terapi (PDT), samt jämföra de självskattningsinstrument för depression och ångest som ingår i mottagningens testbatteri (Patient Health Questionnaire 9-items, PHQ-9; Hospital Anxiety and Depression scale, HADS; General Anxiety Disorder 7-item scale, GAD-7). Ett ytterligare delsyfte var att beskriva mottagningens klientpopulation. Stickprovet bestod av 61 deltagare (72.1 procent kvinnor, 49.2 procent studenter, medianålder 23 år) som behandlats med antingen KBT eller PDT. För att undersöka effekterna av behandling jämfördes deltagarnas symptomskattningar före och efter behandling uppdelat på behandlingsmetod med hjälp av två-vägs variansanalys (ANOVA). Resultaten visade stora effektstorlekar för behandling gällande depression och ångest. Inga signifikanta skillnader observerades mellan behandlingsmetoder, vilket kan bero på bristande power. Diskrepans mellan instrumentens förmåga att identifiera deltagare med symptom på depression och ångest kunde ses, i synnerhet gällande depressionssymptom. I linje med rådande forskning visar studiens resultat att studentledd behandling har effekt på depression och ångest. Validiteten för de instrument som används på Psykologmottagningen bör dock undersökas närmare. Sammantaget belyser resultaten i denna studie vikten av att välja mätinstrument anpassade för den tilltänkta populationen för att kunna utvärdera behandlingseffekt.
23

Assoziation psychometrisch erfasster depressiver Symptomatik mit dem Expressionsgrad von NF-kB bei inflammatorischen Erkrankungen des Gastrointestinaltraktes / Association of psychometrically recorded depressive symptoms with the expression level of NF-kB in inflammatory diseases of the gastrointestinal tract

Vonhören, Lara Marie 16 June 2020 (has links)
No description available.
24

The Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) applied to Ethiopian cancer patients

Wondie, Yemataw, Mehnert, Anja, Hinz, Andreas 09 February 2022 (has links)
Psychological distress is a common problem associated with cancer. The main objective of the present study was to test the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) in a sample of Ethiopian cancer patients and to compare the results with those obtained from a sample in Germany. Data were collected from 256 cancer patients who visited the University of Gondar Hospital between January 2019 and June 2019 using the HADS, the European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life questionnaire (EORTC QLQ-C30), and the Multidimensional Fatigue Inventory MFI-20. The reliability of the HADS was good, with Cronbach’s α coefficients of 0.86 (anxiety), 0.85 (depression), and 0.91 (total scale). The Ethiopian cancer patients were more anxious (M = 7.9) and more depressed (M = 9.3) than the German patients (M = 6.8 for anxiety and M = 5.5 for depression). Only a weak level of measurement invariance was detected between the Ethiopian and the German sample. In the Ethiopian sample, anxiety and depression were associated with tumor stage (high levels in stage 4) and treatment (high levels for patients not receiving surgery and chemotherapy). Both anxiety and depression were significantly associated with all of the EORTC QLQ-C30 and MFI-20 scales. The HADS proved to be applicable for use with Ethiopian cancer patients. The high level of anxiety and depression present in that group indicates a need for psychosocial care.
25

Hur mår ni egentligen? : en enkätstudie om ångest och depression efter insjuknande i hjärtinfarkt utan signifikanta förträngningar

Kader, Nanci, Sonde, Marie January 2019 (has links)
Myocardial Infarction with Non-Obstructive Coronary Arteries (MINOCA) är en arbetsdiagnos för patienter som söker med liknande symtom som vid akut koronart syndrom, EKG-förändringar samt troponinsläpp men utan att uppvisa signifikanta förträningar på kranskärlsröntgen som kan förklara patienternas symtom och kliniska fynd. Underliggande tillstånd kan vara alltifrån Takotsubo Syndrom (TS), myokardit, hjärtinfarkt till att inte kunna klarlägga bakomliggande orsak. Då entydig evidensbaserad forskning saknas kring denna patientgrupp finns således stora kunskapsluckor för hur vården ska samverka, inte minst vilka omvårdnadsåtgärder som specifikt behövs för dessa patienter. Enstaka studier har visat att ångest och depression återfinns i större grad hos patienter med MINOCA, vilket stimulerar till vidare forskning i ämnet. Om en riskgrupp kan identifieras i form av ångest eller depression, kan dessa patienter fångas upp och specifika omvårdnadsåtgärder utarbetas. Syftet med denna studie var att undersöka förekomst samt nivå av ångest och depression hos patienter som drabbas av MINOCA, vid insjuknandet och 12 månader efter diagnostisering. En kvantitativ forskningsansats med en icke-experimentell design användes och genomfördes med en prospektiv kohortstudie. Datainsamlingen utfördes med hjälp av Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS), där deltagarna besvarade HADS-enkäten vid två upprepade tillfällen, vid insjuknande och 12 månader efter diagnostisering. Totalt skattade 127 deltagare sin grad av ångest och depression vid baseline och 67 deltagare efter 12 månader. Endast de deltagare som hade två uppföljande svarsvärden på HADS jämfördes över tid. Resultaten visade att vid insjuknandet sågs en signifikant lindrig till måttlig grad av ångest hos MINOCA-gruppen. Det var framförallt de patienter som drabbats av TS som uppvisade höga självskattningsvärden på HADS-A. Dessa patienter hade även kvarstående högt värde 12 månader efter diagnostisering. Däremot sågs ingen signifikant ökad grad av depression vid start eller efter 12 månader hos patienter med MINOCA. För patienter med hjärtinfarkt specifikt sågs lägre självskattningsvärden (ej signifikant) jämfört med övriga patienter. Denna studie, i likhet med andra studier, visar att många patienter som drabbas av MINOCA har en lindring till måttlig förekomst av ångest vid insjuknande. Det var framförallt de patienter som diagnostiseras med TS som skattade högst på HADS-A, både vid insjuknande och 12 månader efter diagnostisering. Resultatet indikerar att sjuksköterskor behöver utarbeta rutiner kring omhändertagandet av denna patientgrupp. Genom personcentrerad vård kan sjuksköterskor identifiera och uppmärksamma tecken på ångest eller nedstämdhet och stötta patienten. Sjuksköterskan kan också samla teamet kring patienten för att på bästa sätt identifiera och fånga upp faktorer som kan stärka patienten till förbättrat mående. Vidare forskning behövs för implementering av evidensbaserade åtgärder i vårdens dagliga arbete.
26

”JAG KÄNNER MIG ENSAM.” ANKNYTNINGENS BETYDELSE FÖR MÅENDE EFTER EN AVSLUTAD KÄRLEKSRELATION

Mikael, Falck, Therése, Gustafsson January 2016 (has links)
Forskning har visat på samband mellan mående och anknytningsstil efter avslutade kärleksrelationer. Personer som upplevt en avslutad kärleksrelation (N= 158) besvarade Hospital Anxiety and Depression Scale, Attachment Style Questionnaire samt bakgrundsfrågor om den avslutade relationen. Respondenterna skattade signifikant högre på Ångest än normgruppen, och samtidigt signifikant högre på Distans, Sakorientering och Relationsfixering. I jämförelse med tryggt anknutna i studien skattade respondenter med undvikande och ambivalent anknytningsstil signifikant högre på Ångest. Respondenter med ambivalent anknytningsstil skattade även högre på Depression. Distans, Tillit, Bifallsbehov, Relationsfixering, vem som valt att avsluta relationen samt hur en respondent uppfattat relationen associerade signifikant till mående efter en avslutad kärleksrelation. Att undersöka ovan nämnda faktorer samt hur normer påverkar personers livssituation, kan ge värdefull information om vilken behandling personer med relationsproblematik kan bli hjälpt av. Compassion Focused Therapy kan vara en lämplig terapimetod för att öka förståelse för förväntningar kring relationer samt för anknytningens betydelse. / Research has shown a connection between mood and attachment style after the ending of romantic relationships. People who had experienced the end of a romantic relationship (N = 158) answered the Hospital Anxiety and Depression Scale, Attachment Style Questionnaire and questions about the terminated relationship. Respondents rated significantly higher on Anxiety than the norm group, and simultaneously significantly higher on Discomfort with relationship, Relationship as secondary and Preoccupation with relationship. In comparison to respondents with secure style of attachment, respondents with avoidant or ambivalent style of attachment rated significantly higher on Anxiety. Respondents with ambivalent attachment simultaneously rated higher on Depression. Discomfort with relationship, Confidence in self and others, Need for approval, Preoccupation with relationship, who decided to end the relationship and how the respondent felt about the relationship turned out to be significantly related to mood, following the ending of a romantic relationship. To investigate the factors mentioned above and how values affect the client's life situation, may provide valuable information about which treatment clients with relationship problems may be helped by. Compassion Focused Therapy may be an appropriate method to increase understanding of the expectations about relationships as well as the influence of attachment.
27

Psychosoziale Risikofaktoren der Herzerkrankung: Die prädiktive Bedeutung der Typ-D-Persönlichkeit. / Psychosocial risk factors of cardiac diseases: The prognostic value of Type-D personality.

Vesper, Jana Marie 03 June 2014 (has links)
HINTERGRUND: Die Typ-D-Persönlichkeit (von distressed personality) etablierte sich in den letzten Jahren als ein Risikofaktor für den Verlauf kardiovaskulärer Erkrankungen. Die bisherigen Studien waren in den Niederlanden oder Belgien durchgeführt worden. Das Ziel der hier vorliegenden Arbeit war eine unabhängige Überprüfung der Ergebnisse an einer Stichprobe deutscher kardiologischer Patienten. Zusätzlich sollte untersucht werden, ob die Typ-D-Persönlichkeit und ihre Dimensionen der negativen Affektivität (NA) und der sozialen Inhibition (SI) über den Untersuchungszeitraum stabil blieben. METHODEN: Hierzu wurden 1040 stationär oder ambulant kardiologisch behandelte Patienten rekrutiert. Mithilfe der Typ-D-Skala (DS14) und der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) wurden die Merkmale einer Typ-D-Persönlichkeit sowie Depressivität und Ängstlichkeit erhoben. Zusätzlich wurden klinisch relevante Daten, wie z. B. Geschlecht, Alter und kardiale Vorerkrankungen, erfasst. Endpunkt der Studie war die Gesamtmortalität. Mit Cox-Regressionsanalysen wurde das relative Sterblichkeitsrisiko der Probanden ermittelt. ERGEBNISSE: Hinsichtlich der Stabilität von Typ-D, NA und SI ergaben sich über einen Zeitraum von 5,9 Jahren Re-Test Stabilitäten an der unteren Grenze des Erwarteten. Es gab also eine gewisse Stabilität der Typ-D-Persönlichkeit, diese war aber nicht wesentlich höher als beispielsweise die von Angst und Depressivität, und auf Ebene des individuellen Patienten kam es häufig zu Veränderungen. Der Überlebensstatus ließ sich für 977 Studienteilnehmer ermitteln, hiervon waren 172 im Beobachtungszeitraum verstorben. In univariater und multivariater Analyse waren weder Typ-D noch NA oder SI Prädiktionsfaktoren einer höheren Gesamtmortalität. Im Gegensatz zu anderen Studien wies unsere Stichprobe ein heterogenes kardiales Erkrankungsprofil auf. Eine hierdurch bedingte Verschleierung eines Einflusses des Typ-D-Musters konnten wir durch separate Untersuchung der KHK-Patienten ausschließen. SCHLUSSFOLGERUNG: Zusammenfassend lässt sich sagen, dass unsere Studie zu den größten zählt, die bisher zur Evaluation des Einflusses der Typ-D-Persönlichkeit auf die Gesamtmortalität kardiologischer Patienten durch-geführt worden ist. Nach mehr als 5 Jahren Beobachtungszeit, mit 5764 Menschenjahren und 172 beobachteten Todesfällen hat sie suffiziente Ausdruckskraft, relevante Effekte der Typ-D-Persönlichkeit auf die Mortalität aufzudecken. Die klare Abwesenheit dieses Effektes in univariater und multivariater Analyse legt den Schluss nahe, dass die Typ-D-Persönlichkeit und ihre Dimensionen NA und SI bei deutschen kardiologischen Patienten nicht mit einer erhöhten Mortalität assoziiert sind. Die Diskrepanz zwischen unseren Ergebnissen und den Ergebnissen von Denollet und seiner Arbeitsgruppe macht weitere Forschung an anderen Stichproben nötig. Kulturelle Unterschiede in der Verarbeitung negativer Affekte sind als mögliche Ursache unserer abweichenden Ergebnisse zu diskutieren und sollten in zukünftigen Studien weiter untersucht werden.
28

Beziehungen von positivem Affekt und Persönlichkeitsressourcen zu kardiologischen Untersuchungsergebnissen in einem kardiologischen Patientenkollektiv / Relations between positive affect, personality resources and the results of cardiologic examinations

Zech, Beke 25 October 2016 (has links)
No description available.
29

Die emotionale Verarbeitung und Akzeptanz des medikamentösen Schwangerschaftsabruches mit Mifepriston (Mifegyne®)

Hemmerling, Anke 28 July 2004 (has links)
Einleitung: Nach einer kontrovers diskutierten Einführung von Mifepriston im Jahre 1999 in Deutschland weisen die niedrigen Anwendungszahlen auf eine zögerliche Etablierung hin. Aufgrund der aktiven Einbeziehung der Frau in die Durchführung des Schwangerschaftsabbruches wird oft eine erschwerte emotionale Verarbeitung vermutet. Wir untersuchten die psychische Belastung vor und nach medikamentösem und chirurgischem Abbruch. Methoden: 147 Frauen mit gewähltem medikamentösen und 72 Frauen mit chirurgischem Abbruch wurden vor und vier Wochen nach dem Eingriff befragt. Neben demographischen Aspekten, Beweggründen, Kriterien der Methodenauswahl und medizinischen Details wurden die deutsche Fassung der Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) und der Impact of Event Scale (IES) verwendet. Ergebnisse: Die demographischen Angaben zeigten keine Unterschiede zwischen den Anwenderinnen beider Methoden. Bei einem Vergleich der Ergebnisse der HADS vor und vier Wochen nach dem Abbruch zeigte sich ein signifikanter Abfall der Werte für Angst und Depression bei beiden Methoden. Die Anwenderinnen von Mifepriston wiesen jedoch deutlich seltener erhöhte Angstwerte vor dem Schwangerschaftsabbruch auf. Vier Wochen später zeigten die Werte für Angst und Depression keine signifikanten Unterschiede zwischen beiden Verfahren mehr. Auf den Skalen der IES wurde ein geringeres Ausmaß von erlebter Intrusion und Vermeidungshaltung bei den Frauen der medikamentösen Methode gefunden. Im Vergleich deutlich stärker waren die erlebten Blutungen, Schmerzen und Nebenwirkungen bei der Anwendung von Mifepriston. Dieses hatte jedoch weder einen negativen Einfluss auf die psychische Verarbeitung des Ereignisses noch auf die hohe Akzeptanz der Methode. Eine überwältigende Mehrheit der Frauen beider Methoden schätzte es als außerordentlich wichtig ein, zwischen verschiedenen Methoden wählen zu können. In einer hypothetischen Zukunftssituation würden sich 80,3 % der Frauen nach medikamentöser Methode und 62,9 % der Frauen nach chirurgischer Methode wieder für die gleiche Methode entscheiden. Schlussfolgerung: Unsere Untersuchung belegt die in anderen Studien allgemein geteilte Auffassung, dass die Beendigung einer ungewollten Schwangerschaft unabhängig von der durch die Frau gewählten Methode eine positive erste Konfliktlösung bedeutet. Die positiven Ergebnisse der psychischen Verarbeitung und die hohe Zufriedenheit der Anwenderinnen unterstreicht die Notwendigkeit einer Aufrechterhaltung der Auswahlmöglichkeit zwischen verschiedenen Methoden zur Schwangerschaftsbeendigung und einer verbesserten Zugänglichkeit zur medikamentösen Methode mit Mifepriston in Deutschland. / Introduction: After a controversial introduction of medical abortion with mifepristone in 1999 this method is still not widely available in Germany. Because of the active participatory role of the women many doctors fear a higher rate of psychological sequelae after an abortion with mifepristone. In our study we compared the coping process of women who chose the medical procedure to terminate an unwanted pregnancy with others who opted for surgical abortion. Methodology: Women were asked before and four weeks after the procedure to complete a questionnaire covering demographic data, motivation, medical details and social support. Additionally, the women completed the German Version of the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and the Impact of Event Scale (IES). The following evaluation compares the data of 147 women who chose medical abortion with the results of 72 women who preferred a surgical abortion. Results: No significant differences were found for the demographic background of the women using the two different methods. Comparing data before and a month after the abortion, our study shows a significant decline of both anxiety and depression for both methods. Women using the abortion with mifepristone showed significantly lower entrance levels on the anxiety subscale than the surgical group. There were no significant differences in post-abortion anxiety and depression levels. For the IES, women choosing medical abortion scored significantly lower on the intrusion and avoidance subscales than the women opting for surgical abortion. Women using mifepristone experienced significantly more bleeding, pain and other side effects. However, these side effects did neither show a negative influence on the psychological coping nor on the high acceptability of mifepristone. An overwhelming majority of women in both groups evaluated choosing between different abortion methods as being highly important to them. 80,3 % of the women after medical abortion with mifepristone and 62,9 % of the women after surgical abortion would chose the same method again. Conclusions: Our study supports the consensus view that termination of an unwanted pregnancy is a positive first solution to the conflict, regardless of the chosen method. The positive outcome and high satisfaction levels among the participants illustrate the importance of an ongoing and improved accessibility of medical abortion for women in Germany.
30

Depression in primary care : detection, treatment, and patients’ own perspectives

Hansson, Maja January 2010 (has links)
Background Depression is a very common disorder that causes great suffering for the patient. Recognizing depressed patients in primary care (PC) settings is a challenge and only about half are identified as depressed by their general practitioner (GP). Among patients receiving antidepressants (AD) about 70 % are improved, but only about 35 % reach remission. Hence, there is a need to identify depressed patients and to develop optimal treatment strategies in PC. Self-rating scales can be helpful in assisting the recognition. Patients’ beliefs about the cause of depression and their attitudes towards treatment options have been found to influence their help-seeking behavior, coping strategies, treatment preferences and adherence. To increase depressed patients’ knowledge about their disorder and to help them reach and stay in remission, the “Contactus program” was launched in Sweden, containing patient education and group counseling, as supplement to the usual care in PC. Aims To explore patients’ beliefs about causes and improvement factors for depression, and evaluate if the Contactus program could help to improve treatment outcome. Also, to investigate the psychometrics of two commonly used self-rating scales for depression, HADS and PHQ-9. Methods Treatment outcome among patients participating in the Contactus program (N=205) was compared to a control group (N=114) treated as usual. The outcome was measured by HADS, GAF-self and by questionnaires. Both groups also answered an open-ended question about the cause of their depression at baseline and another question about improvement factors at follow-up after six weeks. To compare HADS and PHQ-9, patients (N=737) visiting their physician because of depression filled in both scales. The scales cut-offs were compared with Cohen’s Kappa, internal consistency was calculated and factor analysis was performed.  Results Depressed patients participating in the Contactus program had a response rate of 55 % compared to 29 % in the control group (p=0.006). Also, remission was reached among 42 % in the Contactus group and 21 % among the controls (p=0.02). The patient’s subjective evaluation of the outcome after six weeks showed that 72% of the Contactus patients considered themselves improved vs. 47% among controls (p=0.01). The most common described reason for depression was current stress, most often work related, and own personality traits. Very few mentioned biological factors. For improvement, the most commonly mentioned aspects were participation in the Contactus program and AD. When comparing HADS to PHQ-9 their agreement at recommended cut-offs, HADS-D≥11 and PHQ-9≥10, was low (k=0.35). The highest Kappa value (0.56) and also equal prevalence of depression were found at HADS-D≥8 and PHQ≥12. Both scales had a high internal consistency (α=0.9). Conclusions The results of this thesis indicate that patient education and group counseling are valuable supplements to usual treatment of depression in PC. It is also clear that patients and professionals often have different opinions about the causes of depression, at least concerning biological factors. The patients were generally positive to professional help. The patients’ own beliefs about their illness must be considered when developing new types of interventions and when trying to reach an understanding in the patient-doctor encounter. Finally, there are many self-rating scales for depression. Here two scales were compared and both showed good psychometric properties in terms of internal consistency and factor structure. However their optimal cut-offs were questioned. In conclusion, self-rating scales are useful in identifying depressed patients in PC and might also be apt for measuring treatment outcome. Offering the patient education about their disorder and possibility to share experiences seems to increase response and remission rates, substantially. More studies are needed to explore the effects of educational programs, group interventions, and how patients’ own believes interact with the choice of treatment, adherence and outcome.

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